En pysty palaamaan töihin
Olen nyt ollut sairauslomalla masennuksen (työuupumus) takia muutaman viikon. Töihin pitäisi kohta palata. Saan ihan pelkokohtauksen kun mietin asiaa. En edes osaa määritellä mikä tunteen aiheuttaa. Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa? Työterveydestä en suurtakaan apua saanut.
Kommentit (141)
Itse hakeuduin vastaavassa tilanteessa kuntani psykiatriselle poliklinikalle/mielenterveystoimistoon.
Työterveys ei minunkaan kohdalla laittanut tikkua ristiin.
Psykiatrian poliklinikalta saikkua jatkettiin.
Myös yksityinen on vaihtoehto jos sinulla on siihen varaa.
Itsellä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Itse hakeuduin vastaavassa tilanteessa kuntani psykiatriselle poliklinikalle/mielenterveystoimistoon.
Itsellä ei ollut.
Meillä vaaditaan että sairausloman kirjoittaa oma nimetty työterveyslääkäri. Yritän selvitä vaikka nytkin tuntuu että sydän alkaa hakata sataa kun mietin palaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työterveyspsykologilla kahdesti mutta hänestä ei suuremmin ole apua. Töissä on huonoa ja ilkeää johtamista. Työtehtävät epäselvät ja vaatimuksia uuden oppimisesta tulee koko ajan. Perehdytys huonoa. Tuntuu että pääni sekoaa enkä hallitse tilannetta. Sellainen kahjo olo. Yritin lääkärillekin määritellä syytä mistä kauhu tulee. Työpäivä ei ole hallinnassani, koko elämä ei ole.
Kuulostaa todella tutulta. Millä kirjaimella työpaikkasi alkaa tai päättyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työterveyspsykologilla kahdesti mutta hänestä ei suuremmin ole apua. Töissä on huonoa ja ilkeää johtamista. Työtehtävät epäselvät ja vaatimuksia uuden oppimisesta tulee koko ajan. Perehdytys huonoa. Tuntuu että pääni sekoaa enkä hallitse tilannetta. Sellainen kahjo olo. Yritin lääkärillekin määritellä syytä mistä kauhu tulee. Työpäivä ei ole hallinnassani, koko elämä ei ole.
En viitsi sanoa mutta tällaista on varmaan muuallakin. Iso firma kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kuntasektorilla, vaikka usein parjataan suojatyöpaikoiksi. Joillain aloilla työmäärä on valtava, ja siihen kun vielä lisää huonon johtamisen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kuntasektorilla, vaikka usein parjataan suojatyöpaik
Samoin valtiolla. Ei voi varauksetta suositella julkisen sektorin työpaikkoja.
Itse jos lähtisin pois työpaikastani tai jäisin edes lyhyeksi ajas sairauslomalle niin tietäisin, että hommiani ei kukaan tekisi kun niitä ei kukaan muu osaa. Siinä sitten tulisi jatkuvasti soittoa ja viestiä että mitä nyt tehdään?
Irtisanoutuminen olisi myös hyvin vaikeaa samasta syystä, en usko että kuukaudessa löytyisi tilalle sopivaa henkilöä joka haluaisi myös jäädä työpaikalle.. taas minua kosiskeltaisiin tilalle, jos ei kokonaan niin ainakin tekemään jotain hätäkeikkaa.
En pääsisi eroon kyseisestä työpaikasta siltoja polttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos lähtisin pois työpaikastani tai jäisin edes lyhyeksi ajas sairauslomalle niin tietäisin, että hommiani ei kukaan tekisi kun niitä ei kukaan muu osaa. Siinä sitten tulisi jatkuvasti soittoa ja viestiä että mitä nyt tehdään?
Irtisanoutuminen olisi myös hyvin vaikeaa samasta syystä, en usko että kuukaudessa löytyisi tilalle sopivaa henkilöä joka haluaisi myös jäädä työpaikalle.. taas minua kosiskeltaisiin tilalle, jos ei kokonaan niin ainakin tekemään jotain hätäkeikkaa.
Aiotko siis työskennellä tuolla eläkeikään asti? Voi olla ihan oma käsitys, että sillat palaisivat, jos lähtee pois. Ihmiset vaihtavat työpaikkoja, ei työpaikan pitäisi olla mikään vankila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että saikkua hyvä jatkaa ja aika etsiä uusi terveempi työyhteisö. Tsemppiä!!
Kiitos. Auttaa hiukan kun tässä kirjoitin. Sain tosiaan vain 3vk enkä totta puhuen kehdannut pyytää lisää. Ajattelin että on pakko selvitä.
Vaikka sairauslomaa saisi lisää 3 kk, se ei ratkaise mitään ongelmaa. Siirtää vain eteenpäin. Jos työpaikka on oikeasti paska, voi ja pitää vaihtaa työpaikkaa. Masennus on eri asia kuin väsymys tai vitutus tai kyllästyminen. Ajatukset kannattaa ainakeskittää siihen, mikä ratkaisee ongelman, eikä jäädä ongelmaan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko siis työskennellä tuolla eläkeikään asti? Voi olla ihan oma käsitys, että sillat palaisivat, jos lähtee pois. Ihmiset vaihtavat työpaikkoja, ei työpaikan pitäisi olla mikään vankila.
Ja onko parempi säilyttää välit paskaan työpaikkaan oman hyvinvointinsa kustannuksella kuin pelastaa itsensä, vaikka sillat palaisivat? Sellaista se välillä on. Ei lähtijä ole vastuussa siitä, miten työpaikalla lähdön jälkeen pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että saikkua hyvä jatkaa ja aika etsiä uusi terveempi työyhteisö. Tsemppiä!!
Kiitos. Auttaa hiukan kun tässä kirjoitin. Sain tosiaan vain 3vk enkä totta puhuen kehdannut pyytää lisää. Ajattelin että on pakko selvitä.
Vaikka sairauslomaa saisi lisää 3 kk, se ei ratkaise mitään ongelmaa. Siirtää vain eteenpäin. Jos työpaikka on oikeasti paska, voi ja pitää vaihtaa työpaikkaa. Masennus on eri asia kuin väsymys tai vitutus tai kyllästyminen. Ajatukset kannattaa ainakeskittää siihen, mikä ratkaisee ongelman, eikä jäädä ongelmaan olemaan.
Tiedostan tämän että asia ei sairausloma auta tässä. Masennus minulla diagnosoitiin. On muitakin altistavia tekijöitä eikä tämä johtamistapa jne kohenna ainakaan oloa. Ketutus on tosiaan erilainen tunne kuin tämä kauhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan tämän että asia ei sairausloma auta tässä. Masennus minulla diagnosoitiin. On muitakin altistavia tekijöitä eikä tämä johtamistapa jne kohenna ainakaan ol
Jos työstä ei palaudu lainkaan, ei työpaikka ole silloin sopiva.
Ongelma on siinä, että työelämästä puuttuu nykyään inhimillisyys. Joka paikkaan odotetaan niitä valmiita tyyppejä, jotka jotenkin vaistonvaraisesti itsestään vain ilman minkäänlaista opastamista ottavat uudet työtehtävät nopeasti haltuun. Ei siihen kukaan pysty, mutta silti työpaikalla ollaan pettyneitä, kun saatiinkin rekryttyä vain tavallinen Lissu tai Seppo eikä mitään supermiestä tai -naista.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta parempi tuhota oma terveys kuin se että työnantaja voisi vaikka pahoittaa mielensä. Sulla menee mielenterveys ja terveys mutta ah ja voih jos työnantaja vähän joutuu näkemään vaivaa. Voi voi työnantajaa.
Nyt saa...na selkäranka kehiin.
Väärä työpaikka nyt vähintäänkin. Periaatteessa itselläkin oli töissä kaikki hyvin ja kivat työkaverit, mutta aloin vaan ahdistumaan siellä. Lopulta otin lopputilin alkuun "välivuosi"-syyllä enkä voi enää kuvitella palaavani takaisin vaikka sen vuoden jälkeen kyseltiinkin että koskas palaan. Ei vaan pysty.
Työ tai työyhteisö voi uuvuttaa, silloin vaihdetaan työpaikkaa, kun uupumus hoidettu. Menin kerran töihin huonoon työyhteisöön, huono johtaminen, työpaikkakiusaamista, työn sisällössä potilasturvallisuutta vaarantavia työtapoja. En taipunut vaatimuksiin tai vaikenemaan vaan tein valituksen Valviraan asioista jotka vaaraa aiheuttavia työpaikalla, sain varoituksen ja irtisanouduin koeajalla kun eka palkanmaksukausi oli täynnä. Jos tuollaiseen paikkaan jäisi niin varmasti olis uupunut puolen vuoden sisällä.
Millaisia oireita muilla uupuneilla on? Minulla vatsa menee sekaisin ja alan stressaantuneena oksennella.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ollut.
Meillä vaaditaan että sairausloman kirjoittaa oma nimetty työterveyslääkäri. Yritän selvitä vaikka nytkin tuntuu että sydän alkaa hakata sataa kun mietin palaamista.
Sama käytäntö oli minunkin työpaikassani. Masennustestin korkeista pisteistä tuli päivä sairaslomaa ja kehotus levätä viikonloppuna. Kuntapuolen työpaikka kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkän saikun olet saanut ja siitä ei ilmeisesti ole ollut toivottua hyötyä. Kauhulla mietin kun itse sain neljä päivää, lähetteen labraan ja ajan työpsykologille. Maanantaina käyn kuuntelemassa tulokset ja tiistaina kai sit takaisin töihin. Ainakin olen nukkunut hyvin ja ehkä tästä on jotain apua ollut.
Enpä kyllä sanoisi että aika pitkä saikku, itse olin sairauslomalla neljä kuukautta ja sen perään kolme kuukautta töissä 60-prosenttisella työajalla, lisäksi myös useampi käynti työpsykologilla.
Asiantuntija/toimihenkilötyö.