En pysty palaamaan töihin
Olen nyt ollut sairauslomalla masennuksen (työuupumus) takia muutaman viikon. Töihin pitäisi kohta palata. Saan ihan pelkokohtauksen kun mietin asiaa. En edes osaa määritellä mikä tunteen aiheuttaa. Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa? Työterveydestä en suurtakaan apua saanut.
Kommentit (141)
Olen ollut samassa tilanteessa. Olin kävelyllä viikonloppuna ennen aiottua töihin palaamista 1kk poissaolon jälkeen, ja yhtäkkiä mieleen nousi töihinpaluu ja jalat meinasi pettää alta. Aloin vain tutista ja hikoilla ja huimasi niin kuin olisi joku sairaskohtaus iskenyt, eikä minulla ollut mitään aiempaa taustaa paniikkikohtausten kanssa. Onnistuin vaivoin köpöttelemään kotiin.
Maanantaina koitin pitää itseni kasassa, mutta kun otin kahvipannun käteen, aloin vapista ja haukkoa henkeä, kun meinasi iskeä taas paniikkikohtaus. Soitin töihin, etten pääsekään vielä tänään, ja sitten soitin ja menin lääkäriin. Kuukausi lisää saikkua.
Sitten palasin kahdeksi viikoksi töihin ja otin loparit.
Vierailija kirjoitti:
Lepoa, lepoa ja lepoa. Sitten asioita, joista tulee hyvä mieli. Kevyttä liikuntaa, ystävien ja perheen kanssa juttelua. Meditaatiota, mielikuvaharjoituksia ja joogaa. Kannattaa myös lukea esim työuupumuskirja, beat burnout ja muita aihetta käsitteleviä kirjoja. Syön itse lisäksi ashwagandhaa ja välttelen alkoholia sekä kofeiinia. Jos yöuni on huonoa, ota iltaisin melatoniinia.
Ei ollut saikulla minkäänlaisia uniongelmia, nukuin yhtäjaksoisia 10-12 tunnin yöunet ja lisäksi parin tunnin päikkärit lähes päivittäin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Lepoa, lepoa ja lepoa. Sitten asioita, joista tulee hyvä mieli. Kevyttä liikuntaa, ystävien ja perheen kanssa juttelua. Meditaatiota, mielikuvaharjoituksia ja joogaa. Kannattaa myös lukea esim työuupumuskirja, beat burnout ja muita aihetta käsitteleviä kirjoja. Syön itse lisäksi ashwagandhaa ja välttelen alkoholia sekä kofeiinia. Jos yöuni on huonoa, ota iltaisin melatoniinia.
Mulla ei oikein ole läheisiä kenelle voisi puhua. Aatos niillä muutamalla on lähinnä se, että valitan turhasta ja pitäisi vain terästäytyä ja miettiä muuta kuin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut saikulla minkäänlaisia uniongelmia, nukuin yhtäjaksoisia 10-12 tunnin yöunet ja lisäksi parin tunnin päikkärit lähes päivittäin.
- eri
Elimistösi tankkasin ja paikkasi univajetta joka kertynyt aiemmista ajoista. Aivot myös tarvivat palautumista. Uni lääkitsi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hakeuduin vastaavassa tilanteessa kuntani psykiatriselle poliklinikalle/mielenterveystoimistoon.
Työterveys ei minunkaan kohdalla laittanut tikkua ristiin.
Psykiatrian poliklinikalta saikkua jatkettiin.
Myös yksityinen on vaihtoehto jos sinulla on siihen varaa.
Itsellä ei ollut.
Meillä vaaditaan että sairausloman kirjoittaa oma nimetty työterveyslääkäri. Yritän selvitä vaikka nytkin tuntuu että sydän alkaa hakata sataa kun mietin palaamista.
Ei ne psykiatrin määrämien lomien yli kävele. Psykiatri on erikoislääkäri ja kyllä työterveyslääkäri sitä määräystä kunnioittaa ja kijoittaa tarvittaessa saman loman minkä psykiatri määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi osa-aikainen paluuu? Juttele työterveyshuollolle ja pyydä lähete psykologille jotta pääset käsittelemään syytä. Mikä väsyttää?
Kaikkia väsyttää ihan karseasti. Terveitäkin. Kuuluu asiaan. Juuri nyt. Siihen ei tarvitse mitään syitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hakeuduin vastaavassa tilanteessa kuntani psykiatriselle poliklinikalle/mielenterveystoimistoon.
Itsellä ei ollut.
Meillä vaaditaan että sairausloman kirjoittaa oma nimetty työterveyslääkäri. Yritän selvitä vaikka nytkin tuntuu että sydän alkaa hakata sataa kun mietin palaamista.
Sama käytäntö oli minunkin työpaikassani. Masennustestin korkeista pisteistä tuli päivä sairaslomaa ja kehotus levätä viikonloppuna. Kuntapuolen työpaikka kyseessä.
Älkää uskoko kaikkea ja hyväksykö. Mistä masennuksesta päivässä paranee?
Ihan sama tilanne. Tulin rankasti työpaikkakiusatuksi ja jäin sairauslomalle. Sitä nyt puoli vuotta takana ja kädet alkaa täristä kun vain mietinkin työpaikkaani. Olen yrittänyt etsiä uutta työtä, joitain paikkoja hakenutkin mutta ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi osa-aikainen paluuu? Juttele työterveyshuollolle ja pyydä lähete psykologille jotta pääset käsittelemään syytä. Mikä väsyttää?
Kaikkia väsyttää ihan karseasti. Terveitäkin. Kuuluu asiaan. Juuri nyt. Siihen ei tarvitse mitään syitä hakea.
Varohan sanojasi. Et tiedä selvästi mitään uupumuksesta tai masennuksesta. Se vie toimintakyvyn eikä vaan vähän karseesti väsytä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne. Tulin rankasti työpaikkakiusatuksi ja jäin sairauslomalle. Sitä nyt puoli vuotta takana ja kädet alkaa täristä kun vain mietinkin työpaikkaani. Olen yrittänyt etsiä uutta työtä, joitain paikkoja hakenutkin mutta ei ole helppoa.
Noin siinä käy. Lisää saikkua vaan kun et ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ollut.
Sama käytäntö oli minunkin työpaikassani. Masennustestin korkeista pisteistä tuli päivä sairaslomaa ja kehotus levätä viikonloppuna. Kuntapuolen työpaikka kyseessä.
Älkää uskoko kaikkea ja hyväksykö. Mistä masennuksesta päivässä paranee
Itä-Suomen meininkiä. Lääkärillä oli legendaarinen maine työntekijöiden keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos lähtisin pois työpaikastani tai jäisin edes lyhyeksi ajas sairauslomalle niin tietäisin, että hommiani ei kukaan tekisi kun niitä ei kukaan muu osaa. Siinä sitten tulisi jatkuvasti soittoa ja viestiä että mitä nyt tehdään?
Irtisanoutuminen olisi myös hyvin vaikeaa samasta syystä, en usko että kuukaudessa löytyisi tilalle sopivaa henkilöä joka haluaisi myös jäädä työpaikalle.. taas minua kosiskeltaisiin tilalle, jos ei kokonaan niin ainakin tekemään jotain hätäkeikkaa.
En pääsisi eroon kyseisestä työpaikasta siltoja polttamatta.
Entä jos kuolet? Varmasti selviävät ja uusi tekijä löytyy.
Voin sanoa että ymmärrän sinua hyvin. Itse en ole työuupumuksen suhteen ollut sairauslomalla, mutta olen jokainen päivä niin ahdistunut työstäni että en tiedä mitä tekisin. Siis oikeasti jokainen päivä. Perjantai-ilta on ainoa hetki jolloin en välttämättä ole ahdistunut, mutta silloin olen niin väsynyt että en juurikaan mitään jaksa tehdä. Launtaisin päivällä alkaa jo ahdistaa tuleva maanantai. En jaksa tätä.
Hae sairauslomaa tai irtisanoudu. Älä pilaa elämääsi työn takia. En usko että kadut jos lopetat.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa että ymmärrän sinua hyvin. Itse en ole työuupumuksen suhteen ollut sairauslomalla, mutta olen jokainen päivä niin ahdistunut työstäni että en tiedä mitä tekisin. Siis oikeasti jokainen päivä. Perjantai-ilta on ainoa hetki jolloin en välttämättä ole ahdistunut, mutta silloin olen niin väsynyt että en juurikaan mitään jaksa tehdä. Launtaisin päivällä alkaa jo ahdistaa tuleva maanantai. En jaksa tätä.
Hae sairauslomaa tai irtisanoudu. Älä pilaa elämääsi työn takia. En usko että kadut jos lopetat.
Sama tunne. Jos lähden niin sekin tuntuu hullulta. Vakituisesta työstä keski-ikäisenä. Vain koska ei osaa olla jämäkkä ja asettaa rajoja. Vain kun sattunut hakemaan vääränlaiseen paikkaan jossa jo työpaikkailmoituksessa tuli harhaanjohdetuksi. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tunne. Jos lähden niin sekin tuntuu hullulta. Vakituisesta työstä keski-ikäisenä. Vain koska ei osaa olla jämäkkä ja asettaa rajoja. Vain kun sattunut hakemaan vääränlaiseen paikkaan jossa jo työpaikkailmoituksessa tuli harhaanjohdetuksi. Huoh.
Tuskin kadut lähtemistä, jos voit nyt huonosti.
Terveyden pitäisi olla ykkösasia ja toipuminen.
Tuollaiset tilanteet töissä sairastuttaa ihmisen vielä pahemmin.
Jos puhutaan terapiasta, niin tarkoitetaan yleensä henkilöä, jolla on se psykoterapeutin pätevyys. Hoitoa ja apua voi toki jokin muukin taho antaa.
Yleensä ehkä mutta terapiaa nyt antaa se fysioterapeuttikin. Lisäksi on lyhytterapeutti ja toimintaterapeuti... että en nyt saivartelisi.
Kyllä se terapiasta käy ihan säännöllinen psykiatrisen sairaanhoitajan luona käyminenkin. Itse asiassa psykoterapeutteina on lääkäreitä, (psykiatrisia sairaan)hoitajia ja psykologejakin. Ei se tässä nyt autuaaksi tee. Olen saanut psykoterapiaa 3 vuotta ja ei siellä mitään tavoitteita asetettu sen kummemmin. Keskusteluapua se oli kuten hoitajan tai psykolgin luonakin.
Ruotsissa psykologi asettaa myös diagnooeja.
Sitten sitä vasta huonosti käykin kun tyhjän päälle lähtee. Saikkua niin kauan kun ei ole työkykyinen.