Miten lähteä karsimaan asumiskuluista?
Asutaan Turussa. Kunnan vuokrakolmio maksaa 980€/kk, vesiennakko 66€, sähköt olleet n.40€/kk sisältäen siirron nyt 8,5 snt/kwh tunti sopimuksella. Kolmen lapsen kanssa kaksioon ei ole vaihtoehto.
Asumistukea saamme mutta se tulee laskemaan useamman satasen. Pakko keksiä halvempi asumismuoto. Olen katsellut muita kuntia, ehdotuksia mihin muuttaisi lapsiperheen kanssa että saisi asumiskulut laskemaan, mutta palvelut pysyisi lähellä (hyvä koulu tärkeä), ettei sitten taas jouduta auton varaan, joka vesittää nopeasti asumiskuluissa säästämisen? Kaikki pikkukunnat ei myöskään ole halvempia, mitä olen katsellut.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko pyytää palkankorotusta? Sano työnantajalle ettet pärjää nykyisellä ja alat harkita jostain toisesta kunnasta halvempaa asuntoa ja myös työtä.
Se laskee asumistukea entisestään.
No sitten kannattaa pyytää palkanalennus jos tukien maksimointi olikin se tärkein asia.
Raumalta saa kolmion 700 eurolla. Kaksion saa 500 eurolla ja yksiönkin alle 400 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salo voisi olla hyvä vaihtoehto, jos kärsii hieman kauemmas Turusta muuttaa. Junalla pääsee helposti kuitenkin ja työmatkat verotukseen.
Salosta olen välillä bongannut kyllä ihan kohtuuhintaisia asuntoja. Täytyy tutustua paremmin tähän vaihtoehtoon. Pääsis tosiaan myös tarvittaessa Turkuun suht helposti.
t. Aloittaja
Ei Saloon! Koulut/oppilaat levottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hallitukselta järkyttävää pienituloisten elämän kurjistamista.
Tekevät semmosia kiristyksiä joiden kohteeksi joutuu myös lapset.Karua kyytiä.
On järkyttävää et perheet joutuvat vaihtamaan jopa asuinkuntaa, tai asuinaluetta.
Hyytävä malli menossa.
Meinaatko että lisääntymisen pitäisi olla jokin vapaakortti ikuiseen tukiralliin? Että jos tekee lapsia, niin saa tuet korotettuna ikuisesti. Jooei, ei ole mitään syytä miksi lisääntynyt olisi erikoistapaus, ihan samat säännöt ne koskee kaikkia oli sitten osannut käyttää ehkäisyä tai ei. Ei ole mitään järkyttävää siinä, että pitää elää varojensa mukaan.
Sulle ei kyllä yhteiskunnallista näkemystä ole suotu. Lapsissa on tulevaisuus.
Päätökset tehdään pitkillä aikajänteellä, ja vaikutukset on huomioitu. Kysymys kuuluukin että miksi lapset halutaan uhrata?
Oma kantokyky kasvaa? Sehän tarkoittaisi, että minulla palkka paranee ja selviydyn paremmin. Taisit tarkoittaa kantovelvollisuutta.
😄 Höpsö. Kyllä tähän tilanteeseen vaikuttaa lisäksi nousseet elinkustannukset, niinkuin sanoin, minulla esim. pelkkä vuokra nousi juuri 80€. Lisäksi kaikki muut elämisen kulut on nousseet. Olen yrittänyt elää täällä kaupungissa niin edullisesti kuin ollaan pystytty, ilman että pitää lapsia kuitenkaan ihan kaikelle elämän nurjalle puolelle altistaa. Nyt kun kulut alkaa olla jo aika kovat, kun kaikki lasketaan yhteen (eikä sitä palkannousuakaan ole tapahtunut), niin olen ajatellut että kaupungista poismuutto voisi olla seuraava järkevä ratkaisu.
Ja niinkuin tuolla joku totesikin, ei siellä maalla saa saman verran tukea kuin täällä kaupungissa, koska paikkakunta vaikuttaa asumistuen määrään. Eli kyllä tässä ihan yhteiskuntakin on sitten voittamassa sillä tapaa, että kun vuokra laskee laskee myös meidän asumistuki.