Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähteä karsimaan asumiskuluista?

Vierailija
06.02.2024 |

Asutaan Turussa. Kunnan vuokrakolmio maksaa 980€/kk, vesiennakko 66€, sähköt olleet n.40€/kk sisältäen siirron nyt 8,5 snt/kwh tunti sopimuksella. Kolmen lapsen kanssa kaksioon ei ole vaihtoehto. 

Asumistukea saamme mutta se tulee laskemaan useamman satasen. Pakko keksiä halvempi asumismuoto. Olen katsellut muita kuntia, ehdotuksia mihin muuttaisi lapsiperheen kanssa että saisi asumiskulut laskemaan, mutta palvelut pysyisi lähellä (hyvä koulu tärkeä), ettei sitten taas jouduta auton varaan, joka vesittää nopeasti asumiskuluissa säästämisen? Kaikki pikkukunnat ei myöskään ole halvempia, mitä olen katsellut. 

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin senkin loinen.

Käyn töissä. Yhden ihmisen palkalla yritän elättää neljää tässä. 

3 lasta piti kuitenkin tehdä vaikka niihin ei ole ollut varaa? 

No alunperin oli kaksi aikuista, myös asuminen, ruoka, sähkö oli aika paljon halvempaa silloin kun olen lapset tehnyt 😂 He on jo teini-iässä. 

Enkä minä edes valittanut aloituksessa tukien laskemisesta, vaan totesin miten asia on, ja etsin keinoja miten asua jatkossa halvemmin, ilman että tarvitsee tinkiä liikaa asunnon koosta. Pystytään kyllä asumaan normia tiiviimmin, mutta ei nyt ihan kaksiossa kuitenkaan.

Eli jos pysytään asiassa, saa antaa vinkkejä kivoista kunnista jossa asua lapsiperheenä ja jossa koht

Millainen alue Halinen on nykyään? Asuin siellä 1990-luvulla jonkun aikaa. Silloin se vaikutti rauhalliselta asuinalueelta. Olisiko se vaihtoehto teille?

Vierailija
42/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salo voisi olla hyvä vaihtoehto, jos kärsii hieman kauemmas Turusta muuttaa. Junalla pääsee helposti kuitenkin ja työmatkat verotukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halinen ei käy, ei ole rauhallinen jne. Tunnen alueen hyvin, koska olen asunut siellä.

Mieluummin siis vaihdetaan jollekin toiselle paikkakunnalle, siksi kyselen nyt niihin vinkkejä. 🙂 Saa olla myös maalla, kunhan on palvelut. 

t.aloittaja

Vierailija
44/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen työ? 

Mitä enemmän tuloja, sitä vähemmän tukia. 

Myös teinien tulojen vaikutus on sama. 

Onko sellanen vaihtoehto käynyt mielessä, että niitä tuloja olisi sen verran ettei niitä tukia tarvitsisi? Tuo on lapsille pidemmän päälle tosi hankala ja traumatisoiva tilanne, kun vanhemman tukien vuoksi omaa elämää ei saa elää. Kasvoin itse samalla tavalla ja olin reilusti yli 20 kun hoksasin että ei ne tuet olekaan mikään itseisarvo vaan omalla palkallakin voi elää.

Vierailija
45/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hallitukselta järkyttävää pienituloisten elämän kurjistamista.

Tekevät semmosia kiristyksiä joiden kohteeksi joutuu myös lapset.Karua kyytiä.

On järkyttävää et perheet joutuvat vaihtamaan jopa asuinkuntaa, tai asuinaluetta.

Hyytävä malli menossa.

Karua on se ettei vanhemmat ole suonut ajatustakaan sille, ettei hyvät ajat ole ikuiseksi ajoiksi ansaittuja. Se, että ap on saanut asumistukea jo ennen näitä hallituksen päätöksiä kertoo vain siitä, että hän on tehnyt lapsia enemmän kuin mihin hänellä olisi ollut varaa. 

Etkö tajua että kaikki ei voi valita omaa elämäntilannettaan?

En nyt tarkoita varsinaisesti ap:n tilannetta tässä mutta lapsiluku nimenomaan on se yksi harvoista e

Toisaalta elämässä voi sattua monenlaista esim. toinen puoliso voi kuolla tai sairastua yllättäen.

Vierailija
46/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehdessä ei ajatella että kasvaessa ne vaativat enemmän tilaa ja ja alkavat kuluttamaan enemmän.

Jossain vaiheessa alkaa kamala valitus kun rahat eivät meinaa riittää.

Vierailija
47/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen työ? 

Mitä enemmän tuloja, sitä vähemmän tukia. 

Myös teinien tulojen vaikutus on sama. 

Onko sellanen vaihtoehto käynyt mielessä, että niitä tuloja olisi sen verran ettei niitä tukia tarvitsisi? Tuo on lapsille pidemmän päälle tosi hankala ja traumatisoiva tilanne, kun vanhemman tukien vuoksi omaa elämää ei saa elää. Kasvoin itse samalla tavalla ja olin reilusti yli 20 kun hoksasin että ei ne tuet olekaan mikään itseisarvo vaan omalla palkallakin voi elää.

Ja lisäyksenä vielä että tuo vuokra ei ole sellainen etteikö sitä voisi yhden työssäkäyvän ihmisen pussista maksaa ilman tukiakin. Elintaso voi joo laskea jos tukia saa vähemmän mutta se ei ole syy olla käymättä töissä.

Vierailija
48/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salo voisi olla hyvä vaihtoehto, jos kärsii hieman kauemmas Turusta muuttaa. Junalla pääsee helposti kuitenkin ja työmatkat verotukseen. 

Salosta olen välillä bongannut kyllä ihan kohtuuhintaisia asuntoja. Täytyy tutustua paremmin tähän vaihtoehtoon. Pääsis tosiaan myös tarvittaessa Turkuun suht helposti. 

t. Aloittaja 

Vierailija
49/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempi asunto? Voiko muista päivittäismenoista tinkiä? Jos ei niin tulojen lisäys on sitten vaihtiehto. Ja ääri tilanteessa se halvempi asunto löytyy sieltä huonommalta alueelta.

Vierailija
50/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkoissa nykyään omavastuu 900 euroa. Mitä järkeä muuttaa vähän halvempaan, työmatkat venyy ja sitten maksat enemmän työmatkoja omasta pussista. Lopputuloksena menot saman verran ellei enemmän ja vähemmän jää vapaa-aikaa. Enkä uskaltaisi työmatkoissa olla minkään vr:n varassa...

Vierailija
51/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiko täällä nyt joku yhteiskunnalta rahaa, multa meni ohi? 

Hän ei suinkaan kysynyt miten hän voi parantaa omaa asemaansa lisäämällä tulojaan vaan miten pystyy takaamaan itselleen tuet jatkossakin. 

Vierailija
52/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta hankkia muös lisätuloja 

Vierailija
53/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halinen ei käy, ei ole rauhallinen jne. Tunnen alueen hyvin, koska olen asunut siellä.

Mieluummin siis vaihdetaan jollekin toiselle paikkakunnalle, siksi kyselen nyt niihin vinkkejä. 🙂 Saa olla myös maalla, kunhan on palvelut. 

t.aloittaja

Mitä palveluja sinä kaipaat?

Vierailija
54/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salossahan on kallista ja ankeaa. Lisäksi älyttömät työmatkakulut. Työmatkakulujen omavastuu nousee, joten minkä vuokrassa luulee säästävänsä, menettää matkakuluissa. Myös aika on rahaa. 

Vierailija
55/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin senkin loinen.

Käyn töissä. Yhden ihmisen palkalla yritän elättää neljää tässä. 

Jos olet sinkku, niin eikö siinä tapauksessa helpoin tapa lisätä tuloja olisi löytää sille vuokralle toinenkin maksaja? Ei tietenkään niin, että mies joutuisi maksamaan puolet vuokrasta, koska teitä on neljä, mutta edes osan. 

Onko lapset välillä isällään? Pystyisitkö silloin vuokraamaan omaa makuuhuonettasi jollekin satunnaiselle turistille ja nukkumaan itse makuuhuoneessa?

Vierailija
56/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkoissa nykyään omavastuu 900 euroa. Mitä järkeä muuttaa vähän halvempaan, työmatkat venyy ja sitten maksat enemmän työmatkoja omasta pussista. Lopputuloksena menot saman verran ellei enemmän ja vähemmän jää vapaa-aikaa. Enkä uskaltaisi työmatkoissa olla minkään vr:n varassa...

No olen töissä sosiaalialalla, varmaan sieltä Salosta vois se uusi työkin löytyä.. työpaikka ei siis ole se ensisijainen ongelma, vaikka moni täällä nyt tarttuu työasioihin, kun kuvittelee etten käy töissä. Minulla on aina ollut töitä. 

T. Aloittaja 

Vierailija
57/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, meillä on oma maksettu rivitalo 100 neliötä ja yhtiövastike on 240€/kk. Molemmat olemme töissä. Lapset ovat jo omillaan.

Vierailija
58/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.aloittaja

Mitä palveluja sinä kaipaat?

Hyvät koulut (peruskoulu, lukio, ammattikoulut), iso ruokamarketti jossa kohtuuhintaista ruokaa (eli mieluiten prisma tai lidl), terveydenhuolto, lapsille harrastusmahdollisuuksia, kirjasto. Siinä ehkä tärkeimmät. 

t. Aloittaja

Vierailija
59/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen töissä sosiaalialalla, varmaan sieltä Salosta vois se uusi työkin löytyä.. työpaikka ei siis ole se ensisijainen ongelma, vaikka moni täällä nyt tarttuu työasioihin, kun kuvittelee etten käy töissä. Minulla on aina ollut töitä. 

T. Aloittaja 

Sittenhän itse parhaiten osaat etsiä muualta edullisempia asuntoja. Ei siihen tarvita palstan apua, kun pystyt itsekin tutkimaan asuntoilmoituksia.

Kannattaa vain ottaa huomioon kaikki kulut. Pienempi vuokra ei välttämättä tarkoita pienempiä asumiskuluja, jos on esim. sähkölämmitys.

Vierailija
60/105 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa uskoa, että perheasuntoa löytyy paljoakaan tuota halvemmalla. Jos muuttaa, siitä tulee kuluja. Jos vaihtaa työpaikkaa, palkka ei saisi laskea.

Äkkiä pelkästään muuttoon on palanut monen kuukauden vuokrarahat eikä de takaa, etteikö uuden asunnon vuokra voisi nousta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän