Siis onko OIKEASTI ihmisiä, jotka syövät jotain kotona tehtyä ruokaa joka päivä?
Siis onko OIKEASTI ihmisiä, jotka syövät jotain kotona tehtyä ruokaa joka päivä?
Siis mitä järkeä? Einekset ja pakaste ateriat on paljon helpompia, halvempia ja jotkut ruoat jopa parempia kuin kotona tehty eikä tarvitse käyttää montaa tuntia päivässä ruoan laittoon.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti kokkaa joka päivä. Jokainen täysijärkinen kokkaa korkeintaan kolme kertaa viikossa niin, että ruokaa riittää kerralla kahdeksi tai kolmeksi päiväksi.
Det finns en metod som sparar tid på samma sätt, men som gör måltiderna drägliga. Koka en stor (10l) soppa, stycka 2-4 entrecote, gris ytterfilé, ox ytterfilé, kassler och förpacka allt i lämpliga portionspåsar som vakuumeras och fryses. Samma gäller fisk och skaldjur, t.o.m. örter och kryddor.
Då man har frysen full av förmånligt inköpta ingredienser, styckade precis som man vill ha dem och förpackade i förpackningar som är önskad storlek, plockar man bara fram det man skall ha, tinar det och tillreder. Som lunch var det ärtsoppa gjord från grunden och nu uppvärmd på någon minut. Middagen på en måndag blir enkel och kanske en carbonara. Då är det bara at ta baconet ur frysen, klippa den i bitar, lägga på stekpannan, koka pasta, separera behövlig mängd äggulor och riva lite pecorino på. Salt- och pepparkvarnarna är färdigt på bordet. Totalt 15 min. + 5 min på dagen.
På ovannämnda sätt blir matsvinnet nära 0 och man behöver inte äta något som håller på att bli gammalt i kylen eller ännu värre, någon gryta som har stått framme i över ett dygn. Vem vill äta samma mat tre dagar i rad?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki einekset eivät tule kalliiksi. Itse olen laskenut, että eineslihapullat tulevat vähän halvemmaksikin kuin se, jos ostaisin naudan jauhelihaa ja siitä tekisin lihapullia. Syön sen einespakkauksen lihapullia 3 päivää ja pakkaus maksaa 3,15 e eli tulee vain reilu euro hintaa päivää kohden. Naudan jauheliha on kyllä kalliimpaa.
Omituista verrata kana-sika-nahka-jauho-lihapullien ja täysnaudanlihapullien hintaa toisiinsa, kun niissä ei ole edes samoja raaka-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tee kotona ruokaa, et välttämättä ole tyhmä, pelkästään laiska.
Käytän ennemmin sen 2 tuntia päivässä johonki järkevämpään kuin ruoan laittoon
ap
Vaikka palstailuun?
Einesruoat tulee todella kalliiksi perheelle eikä ole kovin hyviä. Tänään syötiin päivälliseksi eilistä ruokaa, mutta lounaan tein etätyön ohella. Ainesten sekoittamiseen meni 2 minuuttia plus paisto. Tänään valmistelen keiton. Perunoiden plus muiden kuoriminen ehkä 10 minsaa, loput tulee itsestään.
Eines lihapullat 80 senttiä, siitä syö 2 kertaa.
ap
🤢🤮
Haisevat pierulta!
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti kokkaa joka päivä. Jokainen täysijärkinen kokkaa korkeintaan kolme kertaa viikossa niin, että ruokaa riittää kerralla kahdeksi tai kolmeksi päiväksi.
Totta tosiaan. Ruokaa voi kokata muutamalle päivälle valmiiksi. Olipa sitten idiootti tai täysjärkinen....
Täh. Ei mene kahta tuntia päivässä. Ehkä puoli. Me kyllä syödään 1-2 krt päivässä itse laitettu lämmin ruoka kotona. Viikonloppuna pari isompaa satsia niin niitä syö alkuviikon. Esim. Tortillat (15 min, pilko kasvikset, paista kana), makaronilaatikko, tekemiseen 15 min, uunissa 45 min, keitot (15-30 min), uuniperuna (5 min+vihannesten pilkkominen, uunissa tunnin) jne jne. Salaatti 15 min (pilko kasvikset, paista kana/muu proteiini) Kauhean helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki einekset eivät tule kalliiksi. Itse olen laskenut, että eineslihapullat tulevat vähän halvemmaksikin kuin se, jos ostaisin naudan jauhelihaa ja siitä tekisin lihapullia. Syön sen einespakkauksen lihapullia 3 päivää ja pakkaus maksaa 3,15 e eli tulee vain reilu euro hintaa päivää kohden. Naudan jauheliha on kyllä kalliimpaa.
Vertaa myös tuoteselostetta, montako kiloa tarvitset einespullia saadaksesi niistä saman määrän nautaa tai edes nautasikaa, Laske vaikka ne lihan kaltaiset mukaan, nahkaa yms, taitaa silti tavita useamman kilon pullia.
Syötiin tänään lihapullia ja perunoita. Ite tehtyjä ja Ikean reseptillä.
Ja olen mies.
Arvostan terveyttäni, joten teen hyvää ja ravintorikasta kasvispainotteista ruokaa. Ei mene kahta tuntia. Ruokaa voi tehdä kerralla enemmän, ei tarvitse tehdä joka päivä. Rahaakin säästyy eineksiin verrattuna.
Einekset on pahoja ja kalliita. Poislukien ehkä pinaattiletut, kalapuikot ja ranskikset tai hernekeitto. Teen kyllä itse ruuat mieluummin, aikaa menee n 15min per ruoka plus ehkä uunissa jokin aika. Halvempaa, parempaa ja terveellisempää, eikä oo iso vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 5 hengen talous ja kyllä se tulee halvemmaksi tehdä itse suurempia määriä kerralla kuin ostaa valmisruokaa..
5 pussia lihapullia 4€ kaupasta, kotona tehtynä 30€ ainekset lihapulliin että älä valehtele
ap
Tänään viimeksi ostin kilon naudan jauhelihaa 7.99e. Siihen sipulit ja mausteet ei maksa 22 euroa🤣
Tä on varmaan se sama kun laskee taksimatkan kauppaan suoraan siihen ruuan hintaan. Sitten se kotona huomaa että ei ostanut perunoita ja taas uusi taksimatka ja perunat vasta kallita olikin.
Joku mainitsi tuon annoskoon, se varmaan onkin yksi hyvä puoli eineksissä kyllä. Muutoin ei kai noita bulkkieineksiä oikein kehua voi. Mutta onhan valikoimaa nykyään paljon ja osa ihan hyviäkin jo ravintoarvoiltaan ja maultaankin.
Mutta totta, että hyvää kotiruokaa tulee helposti santsattua, mikä ei kyllä ole hyväksi painonhallinnalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 5 hengen talous ja kyllä se tulee halvemmaksi tehdä itse suurempia määriä kerralla kuin ostaa valmisruokaa..
5 pussia lihapullia 4€ kaupasta, kotona tehtynä 30€ ainekset lihapulliin että älä valehtele
ap
Tänään viimeksi ostin kilon naudan jauhelihaa 7.99e. Siihen sipulit ja mausteet ei maksa 22 euroa🤣
Saat 4€ melkein 2kg lihapullia, jos teet kotona 2kg lihapullia maksaa ainekset vähintään 30 euroa että älä valehtele.
ap
Täälläkin yksi idiootti ilmoittautuu. Meillä syödään kotona tehtyä ruokaa lähes aina, ja teen usein vielä liha-ja kasvisruokaa, molempia. Ja syödään samaa ruokaa vielä useampana päivänä peräkkäin.
Tänään aion tehdä illalla vielä jauhelihapihvejä. Niiden tekemiseen menee ehkä 10-15 minuuttia, sitten laitan uuniin ja sinä aikana voin tehdä jotain muuta. Pesen ison kattilan täyteen perunoita, ja ensimmäinen kotiin tuleva laittaa ne huomenna kiehumaan. Seuraavana päivänä loput perunat paistetaan tai laitetaan niistä uunissa lohkoperunoita. Ja kolmantena päivänä lopuista pihveistä tehdään hampurilaiset. Sämpylöiden lämmitys ja tomaatin, sipulin ja salaatin pilkkominen kestää jonkun viisi minuuttia. Eilen meillä oli lohikeittoa, ja sitä otan evääksi nyt alkuviikosta töihin. Ruoanlaittoon ei kovin kauaa kulu päivittäin.
Miten ap:lla menee johonkin aamu-tai iltapalaan 30 minuuttia? Jokainen voi tehdä voileipänsä itse, tai jos väki on niin pientä, että ei vielä osaa, niin puuronkin saa mikrossa yhdelle kolmessa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Till skillnad från affärens "köttbullar" Pouttu nopeat för 12,48 €/kg som innehåller: vatten, laktosfrimatgrädde [tapiokastärkelse, modifierad majsstärkelse, laktosfrigrädde, xantangummi, stabiliseringsmedel (E466, E460)], svin- ochnötkött (uppfött och slaktat i EU), rypsolja, modifierad majsstärkelse(E1422), förtjockningsmedel (E425, E412), glutenfri ströbröd (salt, ris-mjöl, majsmjöl, majsstärkelse, dextros), växtfiber (psyllium, potatis,ärta), modifierad potatisstärkelse, kryddor (vitlök, lök, paprika, svart-peppar), salt, köttprotein (svin), ärtprotein, socker, stabiliseringsme-del (E450), rapsolja, kryddextrakt och aromer (bl.a vitpeppar, nejlika,kryddpeppar),
så innehåller dina köttbullar malet nötkött, salt, peppar, lök och någon droppe olivolja. Skulle man ha sådana för 8 €/kg eller Pouttus för 12,5 €/kg?
Hyvin harva eines on edes siedettävän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Saat 4€ melkein 2kg lihapullia, jos teet kotona 2kg lihapullia maksaa ainekset vähintään 30 euroa että älä valehtele.
ap
Mikä jauheliha maksaa melkein 15 euroa kilo?
Vierailija kirjoitti:
Tuo "idiotiiksi" nimittely kertoo ikävä kyllä sinusta kaiken.
Itse tykkään ruuanlaitosta, samalla pyrin tekemään ruokaa pienellä rahalla. Teen keittoja, laatikoita, kastikkeita ja yleensä leivon sämpylöitä, jos lämmitän uunin.
Usein panen liiat ruuat rasioihin pakkaseen.
Ymmärrän valmisruokien käyttäjiä kyllä, jos aika on kovin tiukalla esim ruuhkavuosina tai jos ei erityisesti viihdy keittiössä.
Mutta kyllä valmisruokien käyttäminen tulee kohtalaisen kalliiksi, jos on useampi suu ruokittavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mikä jauheliha maksaa melkein 15 euroa kilo?
Oletko tyhmä? Lihapulliin tulee paljon muutakin kuin vain jauhelihaa ja niiden paistaminekin maksaa pari euroa
ap
Tuli mieleen, että oletko ap se sama tyyppi, jonka oliko se kalakeitto maksoi vähän aikaa sitten itse tehtynä jotain monta kymmentä euroa per lautasellinen? Kuulostat vähän samalta.
Olen yksin asuva keski-ikäinen ja vasta viime vuosina huomannut, miten käteviä einekset ovat. Ennen oli joku henkinen lukko niiden käyttämiseen, kai koki olevansa jotenkin ahkera, säästeliäs ja kunnollinen kun kokkasi aina itse.
Nykyään ajattelen niin, että maksan mielelläni muistakin palveluista jotka tekevät elämästäni helpompaa. Siispä ostan esim. valmista sushia ja maksan niiden valmistamisesta jollekin muulle ennemmin kuin väkerrän itse. Vaikka ruokakulut ovat nykyään enemmän kuin silloin kun aina kokkasin itse, pystyn käyttämään sen säästyneen ajan johonkin tuottavaan ja järkevään.
Olen myös laihtunut 15 kiloa ihan itsestään sinä aikana kun olen siirtynyt enemmän eineksiin. Suurin syy lienee se, että annoskoko on aina sopiva eikä tule santsattua. Koen myös syöväni monipuolisemmin kuin ennen, koska harvoin ostin vaikkapa niin montaa vihannesta kuin jossain valmissalaatissa voi olla. En olisi saanut kaikkia syötyä tuoreena.