Onko kaikenlainen nauttiminen syntiä uskovaisten mielestä
Mitäpä jos vaikka sattuu nauttimaan hyvästä musiikista, elokuvista, ruuasta, tanssimisesta, oluella käymisestä ovatko ne kaikki syntiä, pitääkö uskovaisen elää itsensä kieltävää, hyvin kurinalaistaa ja suorituskeskeistä elämää jatkuvassa helvetin pelossa?
Kommentit (450)
Vastataan alkuperäiseen kysymykseen: Saa nauttia mutteivät liikaa. Älä rakasta maallisuutta enemmän kuin hengellisyyttä.
Joskus mietin että voiko Taivaassa olla mitään niin ihanaa kuin täällä maanpäällä. Luonto on niin kaunista, kukat ja kaikki värit ja kimalteet. Vesi tuntuu iholla niin hyvältä, tuoksut ja maut. Mutta Jumala tietää, luotan Jumalaan.
Niin, entä jos minä nautin auringonlaskusta ja tuulesta, onko se maailmaan rakastumista? Kääk jos on. Yleensä olen ajatellut että "maailmaan lähtö" mistä lapsia varoitellaan on vain sitä että menee hummaamaan päänsä tötteröön kaikkiin rientoihin, juominkeihin yms synnilliseen elämäntapaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin että voiko Taivaassa olla mitään niin ihanaa kuin täällä maanpäällä. Luonto on niin kaunista, kukat ja kaikki värit ja kimalteet. Vesi tuntuu iholla niin hyvältä, tuoksut ja maut. Mutta Jumala tietää, luotan Jumalaan.
Minä uskon että Taivas on kuten tämä maailma mutta puuttuu kaikki huonot asiat. Rakastan luontoa ja miten kaunista se olisi ilman saasteita ja melua. Pelkään kyllä hämähäkkejä mutta ehkä Taivaassa en enää pelkäisi.
On kyllä totta, että yleensä uskovaisesta tulee mieleen sellainen matalaenerginen mummo joka masentuneena pirttinsä perällä odottaa maailmanloppua vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä totta, että yleensä uskovaisesta tulee mieleen sellainen matalaenerginen mummo joka masentuneena pirttinsä perällä odottaa maailmanloppua vuodesta toiseen.
Ne jotka odottaa Jeesusta, keskittyy siihen ja miettii ehkä mitä voi tehdä toisten hyväksi. Muut sitten keskittyy siihen miltä ihmiset näyttää. Toisten ihmisten ulkonäkö on heille niin tärkeää että jos he näkevät ruman ihmisen joka ei ole koristanut itseään joulukuuseksi, se saavat raivokohtauksia. Tämä ei ole vitsi, olen kuullut bussissa nuorten puhuvan, miten heitä ärsyttää ja raivostuttaa nähdä ruma ihminen.
Ihmisen tulee kärsiä koska Jeesus kärsi. Kaikki nautinnot ovat syntiä, ilo ja nauru ei sovi kristitylly. Me rauhanyhdistyksessä ei iloita maallista iloa. Uskovan ruoka tulee olla mautonta, mausteet ovat hengellistä huoruutta SRK on ainoa oikea usko ja Jumalan valtakunta 1
työtä aamusta iltaan se on nautintoa ei vaineskaan
Ei tietenkään. Jumala antoi meille nautinnon tunteen, jotta voimme nauttia elämästä. On nautinnollista syödä hyvää ruokaa, ottaa joskus viiniä, harrastaa seksiä, tanssia, laulaa, musisoida, urheilla, tehdä taidetta, tavata ystäviä, pidellä rakastaan, leikkiä jne jne kaikkia kivoja asioita. Ongelmana on, että ihmiset usein käyttävät väärin näitä nautinnon lähteitä, kierouttavat niitä, harjoittavat niitä kohtuuttomasti. Tätä vastaan kristinusko varoittaa. Otetaan vaikka seksi. Seksi on nautinnollisinta, kun sitä harrastaa avioliitossa rakastamansa ihmisen kanssa, ja etenkin, jos se johtaa lasten hankkimiseen. Seksi on itsessään kaunis asia, mutta se on myös voimakas asia, jota helposti käytetään väärin. Voimakkaita asioita voi käyttää huonoihin ja hyviin tarkoituksiin. Kristinusko siis ei todellakaan kiellä nautintoa (outo käsitys), vaan patistaa kohtuuteen ja välttämään nautinnon hyväksikäyttöä muiden asioiden kustannuksella.
"Sinä annat sydämeeni suuremman ilon ,kuin heillä on leivästä ja viinistä."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kissat ainakin temmataan, nehän ovat jumalolentoja:).
ja lehmät on pyhiä.
Jumala antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoillekkin.
Miksi ihmiset on niin nautintokeskeisiä? Ihan kun se nyt olisi tärkein asia. Ei kuulkaas evankeliumeissakaan puhuttu yhtään "miten he nauttivat". Jonkun tarvis välillä syödä ja sitten kalastettiin. Kallista nardusöljyä siveltiin jalkoihin mutta siinäkään ei ollut kyse nautinnosta vaan ristille menon kunnioittamisesta.
Kyllä fokus oli ennemmin valvokaa, kääntykää, huolehtikaa, lukekaa, tutkikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset on niin nautintokeskeisiä? Ihan kun se nyt olisi tärkein asia. Ei kuulkaas evankeliumeissakaan puhuttu yhtään "miten he nauttivat". Jonkun tarvis välillä syödä ja sitten kalastettiin. Kallista nardusöljyä siveltiin jalkoihin mutta siinäkään ei ollut kyse nautinnosta vaan ristille menon kunnioittamisesta.
Kyllä Jumala siunaa ylenpalttisesti ,lue 5Mooses siunauksista ja kirouksista.
Jeesus antaa elämän ja yltäkylläisyyden.
No esimerkiksi Luther kehotti ajamaan synkkää mieltä pois hyvän seuran ja oluen voimin. Itse otan oluen silloin tällöin ja harrastan kulttuuria ihan normaalisti. Hengellinen elämäni ei elämän nautintoja sulje pois, sillä ne ovat peräisin Jumalasta.
Kyllä se niin vaan menee, että jos se tuntuu tarpeeksi hyvältä se on laitonta tai vähintäänkin syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan menee, että jos se tuntuu tarpeeksi hyvältä se on laitonta tai vähintäänkin syntiä.
Hmh. Minä nautin virsistä. Ei ole syntiä. Virret on rukouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jumala siunaa ylenpalttisesti ,lue 5Mooses siunauksista ja kirouksista.
Jeesus antaa elämän ja yltäkylläisyyden.
"Jeesus antaa elämän ja yltäkylläisyyden" viittaa ikuiseen elämään. Ei tähän elämään.
Se oiskin mielenkiintoista, yhtäkkiä 5-vuotias muuttuisi 33-vuotiaaksi. Minua jännittää tulevat tapahtumat, oon ihan kauhea jännittäjä. Parempi kun ei arvaile mitään, odottaa vaan mitä sitten on. Ikuisuudessa ei ole aikaa, joten ehkei siellä määritellä mitään ikää ihmisille.