Onko kaikenlainen nauttiminen syntiä uskovaisten mielestä
Mitäpä jos vaikka sattuu nauttimaan hyvästä musiikista, elokuvista, ruuasta, tanssimisesta, oluella käymisestä ovatko ne kaikki syntiä, pitääkö uskovaisen elää itsensä kieltävää, hyvin kurinalaistaa ja suorituskeskeistä elämää jatkuvassa helvetin pelossa?
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Miten se uskovainen sitten eroaa ei uskovaisesta jos kaikki on sallittua ja raamattua jokainen tulkitsee miten PARHAAKSI näkee??
Eihän uskon idea se olekaan, että saadaan kouraan lista käskyjä ja kieltoja. Ei-uskovainenkin voi olla moraalisesti mitä parhain ihminen.
Raamattua ei kannata tulkita itsekseen, vaan kannattaa kuulua kirkkoon ja selvittää, mitä kirkko opettaa. Raamattu on siitä vain osa.
Ero on siinä, että uskovainen tietää että hänellä on isänä Jumala. Muillakin on, mutta he eivät tiedä, eivätkä siksi vielä aikaa isänsä seurassa.
Mutta itse kysymykseen, asioista saa nauttia, kunhan pysyy sen verran kohtuudessa, ettei vie muilta heidän osuuttaan tai aiheuta heille kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ette tunnu eroavan mitenkään ateistista joka elää kurinalaista elämää. Päinvastoin teille tuntuu kaikki olevan sallittua!Että jos vähän alkoholia, tupakkaa, metallimusaa, seksiä jne jne...kun minä olen uskovainen :D !
Eihän käytöksessä mitään eroa tarvitse ollakaan.
Ja miksi ei vähän alkoholia, tupakkaa, metallimusaa... seksiäkin, jos katsoo, kenen kanssa.
Paljastan sinulle nyt asian, jota ehkä et tiennyt: Jeesus ja opetuslapsensa joivat viiniä! Ja Jeesusta aikanaan haukuttiinkin syömäriksi ja juomariksi. Ja hääpidoissa kun viini meinasi loppua, teki vedestä sitä lisää, jottei olisi jääneet suut kuiviksi.
Hengen hedelmistä saa ja pitää nauttia, mutta lihan hedelmistä ei.
Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Matt. 7:15,20
Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme. Gal. 5:13,26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen on pakko olla kurinalainen ja usein kieltääkin itsensä saadakseen toimeentulon. Kuitenkin joka ajattelee Jumalasta ettei Hän soisi mitään positiivista meille, on Jumalan pilkkaaja.
Mistä tuollainen johtopäätös tulee?
Oletus, joku on iloinen kun saa työpaikan, ei lähde heti ensimmäisen koetun vääryyden jälkeen. Jumalan tahto on hyvä ihmisiä kohtaan, joka ei hyväksy tätä, on mielestäni pilkkaaja. Siksi on rukoiltava jankkaajien puolesta.
Käsitys nautinnoista on laaja ja erilainen eri ihmisillä. Hämmästyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ette tunnu eroavan mitenkään ateistista joka elää kurinalaista elämää. Päinvastoin teille tuntuu kaikki olevan sallittua!Että jos vähän alkoholia, tupakkaa, metallimusaa, seksiä jne jne...kun minä olen uskovainen :D !
Ja miksi ei vähän alkoholia, tupakkaa, metallimusaa... seksiäkin, jos katsoo, kenen kanssa.
Paljastan sinulle nyt asian, jota ehkä et tiennyt: Jeesus ja opetuslapsensa joivat viiniä! Ja Jeesusta aikanaan haukuttiinkin syömäriksi ja juomariksi. Ja hääpidoissa kun viini meinasi loppua, teki vedestä sitä lisää, jottei olisi jääneet suut kuiviksi.
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jeesusta haukuttiin syömäriksi ja juomariksi? En ole itse tuollaista kohtaa löytänyt, annatko sen kohdan?
Vierailija kirjoitti:
Vastataan alkuperäiseen kysymykseen: Saa nauttia mutteivät liikaa. Älä rakasta maallisuutta enemmän kuin hengellisyyttä.
Jumalahan maailman on luonut, ja luodessaan näki asiat hyväksi.
Ken on luonut sinitaivaan, viherjäisen metsän ken?
Ken on suonut kauneuden kukkasille niittyjen?
Jumala on kaikki luonut, Jumala on kaikki suonut,
iloks ihmisille tuonut, niinkuin isä lapselleen.
Saa maallisista nauttia, kunhan antaa muidenkin tehdä niin eikä ota itselleen kaikkea. Uskova näkee maailman lahjana.
Asketismi voi olla mitä suurinta maallisuutta sekin: Omavoimaisuutta Jumalaan turvautumisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jeesusta haukuttiin syömäriksi ja juomariksi? En ole itse tuollaista kohtaa löytänyt, annatko sen kohda
Matteuksen evankeliumi, 11. luku, jae 19. https://raamattu365.fi/bible/kr92/mat/11/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jeesusta haukuttiin syömäriksi ja juomariksi? En ole itse tuollaista kohtaa löytänyt, annatko sen kohda
Varmaan tuo Matteus 11 loppu. Ei tosin tarkoita että Kristus olisi ryypännyt humalahakuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jeesusta haukuttiin syömäriksi ja juomariksi? En ole
Varmaan tuo Matteus 11 loppu. Ei tosin tarkoita että Kristus olisi ryypännyt humalahakuisesti.
Emme tiedä, miten joi. Älä sinä myöskään sijoita Raamattuun sitä, ettei se olisi voinut olla joskus humalahakuistakin. Tai jos ei humalahakuista suoranaisesti, niin ei välttämättä myöskään humaltumista välttelevää.
Juutalaiset normaalisti joivat viiniä, viini oli ihan arkinen asia, ja liittyi myös uskonnon juhlamenoihin. Turha sitä on meidän pohjolan tiukkapipojen kiistää. Toisaalta ei ollut sellaista synkkää känniörvellyskulttuuria kuin meillä täällä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jee
Emme tiedä, miten joi. Älä sinä myöskään sijoita Raamattuun sitä, ettei se olisi voinut olla joskus humalahakuistakin. Tai jos ei humalahakuista suoranaisesti, niin ei välttämättä myöskään humaltumista välttelevää.
Juutalaiset normaalisti joivat viiniä, viini oli ihan arkinen asia, ja liittyi myös uskonnon juhlamenoihin. Turha sitä on meidän pohjolan tiukkapipojen kiistää. Toisaalta ei ollut sellaista synkkää känniörvellyskulttuuria kuin meillä täällä on ollut.
Ja taisipa sen ajan viinissäkin olla hieman vähemmän prosentteja kuin mitä nykyään.
Kun luet Matteuksen 11 kappaleesta loputkin, niin aukeaa se jaekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta olet lukenut että Jeesusta haukuttiin syömäriksi ja juomariksi? En ole
Niin tosiaan, oikeis sanoit tuon kohdan. Jeesushan antoi heille sitten vastauksenkin heidän huuteluun Mt 9:12, Luuk 5:31 ja Markus 2:17 "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En Minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä". Jeesus meni syntisten luo sen takia että halusi auttaa heitä pois sieltä synnin orjuudesta, ei siksi että olisi halunnut itse ryypätä päänsä täyteen ja mässäillä. Me voidaan päätellä teksteistä, sillä siellä sanotaan suoraan että Jeesus eli muuten kuten kaikki ihmiset, mutta ilman syntiä. Ja synnit on sitten erikseen lueteltu monissa kohdissa.
Se että Jeesusta sanoivat juomariksi ei tarkoita että hän todella olisi ollut juomari. Jokainenhan juo ja syö. Jos tänä päivänä joku evankelista menee juoppoporukkaan kertomaan Jeesuksesta ja hengaa siellä huomattavia aikoja niin voi joku itseään parempana pitävä henkilö katsoa pitkin nenänvartta.
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ja uskovainen eroavat siinä että toinen uskoo ja toinen ei. Tekemisillä niin väliä. Itsekin uskovainen ja kun elän kuten muutkin niin kerran joku sanoi että en olisi arvannut. Sanoin että kun uskoo Jumalaan niin se tuntuu lämpönä sydämessä eikä se välttämättä ulospäin näy. Itselleni muutenkin usko on hyvin henkilökohtainen ja intiimi asia.
En aina ymmärrä näitä uskovaisten lakeja, toinen hyväksyy ja toinen tuomitsee. Mikä sitten on oikein heidän mielestään kun raamattukin on 5000 kertaa uusiksi kirjoitettu.Hyvin tulkinnan varaista. Tuttu uskova pariskunta laittoi television kaappiin , vaimo ei saanut meikata eikä värjätä hiuksiaan . Mikäs siinä, mutta outoa minusta kun viinaa vedettiin aivan surutta. Onneksi minun Jumalani ei ole ahdasmielinen , kyllä voin kaunistautua ja kyntenikin lakata ja aivan täydellisellä nautinnolla kuunnella metallia ja heavya.
.
Vierailija kirjoitti:
Käsitys nautinnoista on laaja ja erilainen eri ihmisillä. Hämmästyt
Joku kielsi lihan nautinnon, tarkoittaako se naudan vai sianlihaa. Vai avioliitossa olevien nautintoja.
Syntisiä on kaameat määrät. Enää harva hankkii leipäänsä otsa hiessä kuten raamattu opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ja uskovainen eroavat siinä että toinen uskoo ja toinen ei. Tekemisillä niin väliä. Itsekin uskovainen ja kun elän kuten muutkin niin kerran joku sanoi että en olisi arvannut. Sanoin että kun uskoo Jumalaan niin se tuntuu lämpönä sydämessä eikä se välttämättä ulospäin näy. Itselleni muutenkin usko on hyvin henkilökohtainen ja intiimi asia.
Oletko tehnyt parannusta mistään?
Vierailija kirjoitti:
En aina ymmärrä näitä uskovaisten lakeja, toinen hyväksyy ja toinen tuomitsee. Mikä sitten on oikein heidän mielestään kun raamattukin on 5000 kertaa uusiksi kirjoitettu.Hyvin tulkinnan varaista. Tuttu uskova pariskunta laittoi television kaappiin , vaimo ei saanut meikata eikä värjätä hiuksiaan . Mikäs siinä, mutta outoa minusta kun viinaa vedettiin aivan surutta. Onneksi minun Jumalani ei ole ahdasmielinen , kyllä voin kaunistautua ja kyntenikin lakata ja aivan täydellisellä nautinnolla kuunnella metallia ja heavya.
Kääntäminen ei ole sama kuin uudelleen kirjoitettu. Toki, jos jotain on muutettu, niin laita toki vaikka top-3 muutokset.