Onko kaikenlainen nauttiminen syntiä uskovaisten mielestä
Mitäpä jos vaikka sattuu nauttimaan hyvästä musiikista, elokuvista, ruuasta, tanssimisesta, oluella käymisestä ovatko ne kaikki syntiä, pitääkö uskovaisen elää itsensä kieltävää, hyvin kurinalaistaa ja suorituskeskeistä elämää jatkuvassa helvetin pelossa?
Kommentit (450)
raamatussa kerrotaan taivaasta ja että eläimet, ei siellä syö toisiaan vaan elävät rauhassa ,ruohoa syöden ei toisiaan enää esim leijona ja kauris ole vihollisia tms . eläimillä on vähän eri tie, joten tarkkaan ,ei selitetä miten ne eläimet on sinne tullut.siis olis ihana ,jos siellä oman lemmikkinsä tapaisi emme tiedä.ihmisistä tiedämme ,että tapaamme siellä omat tuttumme ,jotka on jo ennen lähteneet.eli tunnemme ne.
Antakaa ilmi tämä hihhuliketju! Painukaa helvettiin hihhulit!
Vierailija kirjoitti:
-"Eli jos uskoo, ei tarvitse edes pyytää syntejään anteeksi koska ne on annettu anteeksi automaattisesti koska uskoo?
Jos näin on, niin voin huokaista helpotuksesta. Olen uskonut Jumalaan pienestä lähtien ja vaikka elän syntisesti niin usko ei koskaan ole poistunut. Se on aina elämässä kantava voima ja siksi en tunne esimerkiksi koskaan yksinäisyyttä koska tiedän että on Jumala joka on mukanani ja hyväksyy minut sellaisena kuin olen."-
Tässä on vielä se että Jumalan luo mennään Jeesuksen kautta. Jeesus on se ovi. Tämä ovi on maan päällä.
Niin, tulin tämän oven kautta siitä lähtien kun ymmärsin kuka on Jumala ja näin valon. En nyt kohdusta lähtien kuitenkaan vaikka maan päällä jo olin silloin.
Vierailija kirjoitti:
raamatussa kerrotaan taivaasta ja että eläimet, ei siellä syö toisiaan vaan elävät rauhassa ,ruohoa syöden ei toisiaan enää esim leijona ja kauris ole vihollisia tms . eläimillä on vähän eri tie, joten tarkkaan ,ei selitetä miten ne eläimet on sinne tullut.siis olis ihana ,jos siellä oman lemmikkinsä tapaisi emme tiedä.ihmisistä tiedämme ,että tapaamme siellä omat tuttumme ,jotka on jo ennen lähteneet.eli tunnemme ne.
Voi että olisi niin ihanaa mennä pötköttelemään krokotiilin kanssa, minusta ne on sulosia. Ja mustat pantterit. Salaattia syötäisiin yhdessä leijonan kanssa ja mangoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kissat ainakin temmataan, nehän ovat jumalolentoja:).
Delfiinit lähtee ekana. Näkemiin ja kiitos kaloista.
Kyllä hevoset on ekana. Viisaita, palvelevat heinätukolla ja kauralla. Ymmärtävät. Toisena kunnon mehtuukoira. Ja ihminen, mikälie itsekäs tuulen heiluteltava, toisen sortaja, itsekäs... Ja vielä taivaaseenkin pitäisi päästä pahoista teoistaan.
tässä on kyllä paljon likkumavaraa. Minä koen olevani kristitty ja en ole ikinä itseäni hyvänä sellaisena pitänyt, mutta siis kristinusko on minulle tärkeätä.
Kiellettyä on toisen huijaaminen. Yhden yön seksi on ok jos molemmat tietää että se on sitä, minkälainen seksi hyvänsä on ok jos molemmat tykkää siitä, vaikka se olisi bdsm-gorillaseksiä kahden öljytyn homon painijan kanssa, mutta kaikenlaiset hyväksikäytöt ja valhellisuus avioliitoissa ja yleensäkin ihmissuhteissa on minusta paha synti.
Samoin viinan juonti, tupakan poltto tai vaikka pikku pössyttely = ihan ok, mutta oman kehon ja mielen rapistuminen liiatsa nautintoaineista, tai riippuvuus niistä voi olla kirjaimellisesti "sielunvihollinen" joka kääntää koko ajan huomiosi niihin, En usko oikeisiin perkeleisiin mutta tuollainen vaikka juoppous on lähimpänä sitä.
raamatussa kielletään vammaisten pilkkaaminen ja kiusaaminen esim.sokeiden. kaikenlainen lällättely toisen köyhyydelle,sairaudelle,onnettomuudelle on kielletty. siis tämä on siellä monessa kohdassa. jeesus paransi sairaita ja usein puhui näistä asioista.varoituksia köyhien kiusaajille on paljon.kehoitetaan usein ruokkimaan köyhät ja auttamaan.esim.vuorisaarna.
moni raamatun kertomusten henkilö on sairas,köyhä,tavallinen ihminen ja jeesus mainitsee arvostavansa heitä ja nostaa heidät esikuvaksi, koska moni heistä, oli esimerkillinen uskova.
eli jos joku väittää olevansa uskova ja sit lällättelee toiselle, niin ei kyllä ole lukenut ,sitten raamattua yhtään. tosi ikävä asia.raamattu tosin on runollinen ja vaikea ymmärtää että sikäli ymmärrän että joku ei aina osaa tulkita kaikkea.esim.ilmestyskirja on mulle vaikea tulkita ja ymmärtää.psalmit taas on mun mielestä, helppo ymmärtää. myös evankeliumit.
Vierailija kirjoitti:
tässä on kyllä paljon likkumavaraa. Minä koen olevani kristitty ja en ole ikinä itseäni hyvänä sellaisena pitänyt, mutta siis kristinusko on minulle tärkeätä.
Kiellettyä on toisen huijaaminen. Yhden yön seksi on ok jos molemmat tietää että se on sitä, minkälainen seksi hyvänsä on ok jos molemmat tykkää siitä, vaikka se olisi bdsm-gorillaseksiä kahden öljytyn homon painijan kanssa, mutta kaikenlaiset hyväksikäytöt ja valhellisuus avioliitoissa ja yleensäkin ihmissuhteissa on minusta paha synti.
Samoin viinan juonti, tupakan poltto tai vaikka pikku pössyttely = ihan ok, mutta oman kehon ja mielen rapistuminen liiatsa nautintoaineista, tai riippuvuus niistä voi olla kirjaimellisesti "sielunvihollinen" joka kääntää koko ajan huomiosi niihin, En usko oikeisiin perkeleisiin mutta tuollainen vaikka juoppous on lähimpänä sitä.
Nii, tietenkin se on henkilökohtainen jokaisella se usko ja ainoastaan Jumala päättää ja antaa tuomion, me ei voida mitään tuomioita toisillemme langettaa. Meillä on Raamattu ja sieltä saamme ohjeet. Lisäksi meillä on omatunto, mutta koska lika on heikko ja me ollaan syntisiä, me ei voida luottaa pelkästään siihen omaantuntoon. Se VOI pettää. Meidän sisältä ei tule mitään hyvää, meidän ajatukset on pahoja. Siksi meillä on Raamattu, jotta siihen voidaan luottaa. Sikäli jos joku julistaa että seksi kahden homogorillan kanssa on ok jos se tuntuu kivalle, niin siidä kohdassa rakkaudella huitaisee veli Kristuksessa sinua Raamatulla päähän niin tulet taas sieltä synnin lätäköstä kaidalle tielle.
No, mitäs siellä taivaassa sitten tehdään muutakin kuin ylistetään Jumalaa, olen kuullut, että siellä ei ainakaan nukuta. Ovatko siellä kaikki kuolleet 33-vuotiaita niin kuin Jeesuskin oli kuollessaan 33 v. Kasvavatko vauvoina kuolleetkin kaikki 33-vuotiaiksi. Pitääkö heti kuolemansa jälkeen mennä moikkaamaan edesmenneitä sukulaisia ja niitäkin joiden olemassa olosta ei ole ollut mitään tietoa maan päällä.
Saa nauttia elämästä, jos tekee sitä Raamatun sallimissa rajoissa. Esimerkiksi alkoholia kohtuudella, eikä räkä poskella örveltäen, seksiä avioliitossa oman puolison kanssa, ruokaa kohtuudella, jne. jne.
Harvemmin kristitty edes nauttii, jos vaikka pakotetaan festareille kuuntelemaan saatananpalvontamusiikkia, kittaamaan paloviinaa sammumispisteeseen asti ja harrastamaan seksiä jonkun lievästi hikisen ja yhtä sooseissa olevan ventovieraan kanssa, vaikka monille maallisille se on just sitä elämän parasta aikaa.
Joillain lahkoilla voi olla myös hyvinkin spesifejä perinnäissääntöjä vielä lisäksi, mikä on sitten niiden asia.
Pois tämä paskaketju! Ennen sai aina hihhuliketjut pois! Antakaa ilmi tämä roska!
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs siellä taivaassa sitten tehdään muutakin kuin ylistetään Jumalaa, olen kuullut, että siellä ei ainakaan nukuta. Ovatko siellä kaikki kuolleet 33-vuotiaita niin kuin Jeesuskin oli kuollessaan 33 v. Kasvavatko vauvoina kuolleetkin kaikki 33-vuotiaiksi. Pitääkö heti kuolemansa jälkeen mennä moikkaamaan edesmenneitä sukulaisia ja niitäkin joiden olemassa olosta ei ole ollut mitään tietoa maan päällä.
Minä en tiedä, minulle on pääasia että saisin olla Jumalan suurta perhettä. Tiedän että Jumala on hyvä, häneltä tulee kaikki hyvä, ja se riittää minulle. Kyllä minuakin mietityttää että millaista siellä on, mutta luen mitä Raamatussa sanotaan ja tyydyn siihen.
Vierailija kirjoitti:
raamatussa kielletään vammaisten pilkkaaminen ja kiusaaminen esim.sokeiden. kaikenlainen lällättely toisen köyhyydelle,sairaudelle,onnettomuudelle on kielletty. siis tämä on siellä monessa kohdassa. jeesus paransi sairaita ja usein puhui näistä asioista.varoituksia köyhien kiusaajille on paljon.kehoitetaan usein ruokkimaan köyhät ja auttamaan.esim.vuorisaarna.
moni raamatun kertomusten henkilö on sairas,köyhä,tavallinen ihminen ja jeesus mainitsee arvostavansa heitä ja nostaa heidät esikuvaksi, koska moni heistä, oli esimerkillinen uskova.
eli jos joku väittää olevansa uskova ja sit lällättelee toiselle, niin ei kyllä ole lukenut ,sitten raamattua yhtään. tosi ikävä asia.raamattu tosin on runollinen ja vaikea ymmärtää että sikäli ymmärrän että joku ei aina osaa tulkita kaikkea.esim.ilmestyskirja on mulle vaikea tulkita ja ymmärtää.psalmit taas on mun mielestä, helppo ymmärtää. myös evankeliumit.
Uskovainen sisarukseni puhuu aina meistä muista halveksivaan sävyyn. Hauskaa tässä on se että on suvun ainoa uskovainen ja pahimmillaan silloin kun tuli uskoon. Hän suunnilleen tuomitsi meidät kadotukseen saman tien. En enää pidä yhteyksiä sen jälkeen kun haukkui työttömyyttäni ja kumppanini joka on ateisti.
Olen sitten taas tavannut todella hyväsydämisiä ateisteja (kuten kumppanini) ja toki myös uskovaisia. Mutta ihmettelen mikä tätä sisarustani vaivaa, hän vaikuttaa suorastaan riivarulta. Viimeiset sanat jotka hänelle sanoin oli että olet tekopyhä. Ja niin onkin. Koskaan ikinä ei ole pyytänyt anteeksi niitä hirveitä loukkauksia mitä muita kohtaan sanoo. Arvostelee myös usein kaikkien painoa sekä ulkonäköä.
Ennen uskoon tuloa oli lempeä, hauska ja rakastava. On minusta vähän vanhempi ja piti puoliani kaikessa.
Usko vei sisarukseni ja laittoi tilalle jotain aivan muuta.
Olen ollut läheisesti tekemisissä uskisten kanssa elämän mittaan.
Kyllä se synnin pelko on läsnä koko ajan. Nauttia saa, muttei liikaa. Elämässä saa olla siveitä iloja, mutta riemu on jo kyseenalaista. Paitsi kuunnellessaan Matteuspassiota kirkossa kuuluukin tuntea harrasta riemua.
Yliopistossa eriytyi nopeasti uskovaisten tyttöjen porukka. Uskovaisuus oli se yhdistävä tekijä. Tuntomerkit: tätimäinen, iloton vaatetus, suora liiskana tukka, otsalta pinnillä kiinni. Uskikset jättäytyivät opiskelijarientojen ulkopuolelle. Heillä oli teeiltoja keskenään.
Jotkut unelmoivat perheestä, mutta missä he olisivat poikiin tutustuneet? Uskovaisia poikia en tiedä yliopistolta. Yksi sitten löysi kuin löysikin miehen. Kun kainot silmäykset oli vaihdettu, kihlauduttiin ja mentiin naimisiin. Vuoden päästä tyttö kulki vauvan kanssa. Muutaman vuoden päästä kysyin siltä ainoalta uskikselta jonka kanssa olin ystävystynyt, että missä x mahtaa olla? Sillä oli kuulemma silloin kolme lasta, ja heitä sai tulla niin paljon kuin Luoja suo. Ei ehkäisyä. Eikä näköjään tutkintoa eikä työuraa.
Ikävintä oli äkäisetkin moraaliset kommentit, joita minä esim. sain kun seurustelin ja vihjailevat äänekkäät ihmettelyt että miten voin matkustaa poikakaverini opiskelukaupunkiin, ja miksei mulla näy kihlasormusta?? No mua ei tuollaiset liikuttanut.
Nykyään kavahdan jos joku kertoo olevansa uskovainen. Tosin heitäkin on monenasteisia ja jotkut ihan kattavasti ihmisyyttä ymmärtäviä. Eli uskovainenkin voi olla kiva ja älykäs ihminen.
Yliopistouskikset olivat suurin osa hellun ta laisia, ja niiden kanssa en ole enää tekemisissä ellei ole pakko.
siis taivas on paikka, jossa on jokaiselle oma asunto tai paikka asua.jeesus valmistaa ne meille, tunnemme siellä ihmisiä ja varmaan tapaamme uusia,taivaassa on luontoa,eläimiä,musiikkia,soittimia, aarteita, kansojen rikkaudet on sinne koottu ,eli varmaan jotain hienoa.voimme puhua ja kommunikoida jumalan ja enkelien kanssa ilmeisesti.mainitaan ,että kadut on kullasta tehty, eli tulee heti melko luksus vaikutelma. ei pahoja ihmisiä,ei pahaa,ei sairautta tms. eli helpottuu elämä.myös mainitaan että hirveitä kärsineitä ihmisiä lohdutetaan taivaassa, heiltä pyyhitään kyyneleet pois. eli tulee vaikutelma, myös henkisestä auttamisesta ja kärsimyksen loppumisesta,saamme varmaan myös vastauksia, miksi on vaikeeta ollut.siis paljon löytyy jotain tietoa mutta kaikea ei kerrota.kerrotaan myös että jotkut ihmiset palkitaan erityisesti. jotkut saa kruunun päähänsä siis ilmeisesti uskon takia marttyyrikuoleman kärsineet palkitaan.
siis voisi kuvitella että uusi maa ,ilman pahuutta vois tarkoittaa että on vastaavaa ,mutta ilman pahuutta ja saasteita.siis onhan maapallokin ihan kiintoisa paikka eri maineen ja maisemineen.että ehkä voimme siellä tehdä tutkimusretkiä.
Saakohan siellä taivaassa joskus olla vaikka ihan yksin näin introverttina persoonana, liika sosiaalisuus ahdistaa. Jumalan ylistäminen on ihan ok, mutta kissoja saisi olla ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
siis taivas on paikka, jossa on jokaiselle oma asunto tai paikka asua.jeesus valmistaa ne meille, tunnemme siellä ihmisiä ja varmaan tapaamme uusia,taivaassa on luontoa,eläimiä,musiikkia,soittimia, aarteita, kansojen rikkaudet on sinne koottu ,eli varmaan jotain hienoa.voimme puhua ja kommunikoida jumalan ja enkelien kanssa ilmeisesti.mainitaan ,että kadut on kullasta tehty, eli tulee heti melko luksus vaikutelma. ei pahoja ihmisiä,ei pahaa,ei sairautta tms. eli helpottuu elämä.myös mainitaan että hirveitä kärsineitä ihmisiä lohdutetaan taivaassa, heiltä pyyhitään kyyneleet pois. eli tulee vaikutelma, myös henkisestä auttamisesta ja kärsimyksen loppumisesta,saamme varmaan myös vastauksia, miksi on vaikeeta ollut.siis paljon löytyy jotain tietoa mutta kaikea ei kerrota.kerrotaan myös että jotkut ihmiset palkitaan erityisesti. jotkut saa kruunun päähänsä siis ilmeisesti uskon takia marttyyrikuoleman kärsineet palkitaan.
siis voisi kuvitella että
Eikö taivaassa häiritse jos on vaikka naapurina oman lapsen m u r h a a j a
Eipä tietenkään, koska uskovainen antaa kaiken anteeksi, myös tuossa tapauksessa...
uskoon tullaan usein siksi, että tajutaan. että oon mokannu,oon tehnyt pahaa.oon inhottava ,kusipää ihminen. eli uskovat on, tän itsestään tajunnut. se että tulee uskoon, ei aina korjaa kaikkea ,eli uskovatkin voi olla kusipäisiä ja sanoa jotain ärsyttävää.älkää ottako aina kaikea itseenne ja tosissaan.
Olen käsittänyt ettei taivaassa tunneta edes toisiamme vaikka olisi tuttu tai rikollinen. Kaikki olemme samoja, vain autuutta ja rakkautta jokaista kohtaan
Tavallaan voisi sanoa ainakin että me kaikki ollaan kirottuja. Onneksi Jeesus voi meidät pelastaa ja me päästään tästä kirouksesta sitten ikuisuudessa.