Auttakaa, mitä kirjoittaa työhakemukseen?
Kun sanotaan että on tärkeää vastata kaikkiin työhakemuksen vaatimuksiin. Jos työhakemuksessa odotetaan esimerkiksi hakijan olevan yhteistyökykyinen ja kykenevä itsenäiseen työskentelyyn, miten ihan rautalangasta väännettynä vastaatte noihin? Ei mulla siis ole epäilystä ettenkö olisi, vaan miten muotoilen ne? En viitsi toistaa itsestäänselvyyksiä "olen yhteistyökykyinen", vaan ilmeisesti se on tarkoitus todistaa jotenkin aiemmalla kokemuksella tms. Kertokaa tekaistu esimerkki miten nuo voisi hakemukseen muotoilla? Jäin työttömäksi 10 vuoden työputken jälkeen ja työnhaku tuntuu vähän toivottomalta, pakko onnistua edes hakemuksen kirjoittamisessa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan yleensä kirjoitettuna hyvän hakemuksen kun on aikaa sitä hioa kuntoon ja melko pian aina tulee kutsu haastatteluun. Haastattelussa sitten onnistun yleensä mokaamaan ja vastaamaan jotenkin tyhmästi tai en keksi mitään järkevää nopeasti. Yleensä jo haastattelun aikana näkee että hyvin menee ja toisen naamasta näkee myös sen missä kohtaa meni pieleen.
Ei kannata hioa liikaa eikä ainakaan valehdella. Kirjoittakaa vain rehellisesti sekä asiallisesti. Kun tiedostat omat vahvuutesi sekä osaamisalasi ja -tasosi niin osaat kertoa kaiken mitä sinä osaat. Ei tarvitse olettaa että pitäisi olla täydellinen tai istua ensimmäisenä päivänä valmiina tekijänä pöytään sillä työpaikoilla on perehdytys. Muistakaa arvostaa itseänne sillä toisinaan työhaastattelijakin saattaa olla ilkeä ihminen. Ei myöskään kannata luvata liiko
No sitten ei ole mitään syytä hakea tuota työtä. Ja päinvastoin kuin luulet, se ei tarkoita että nyt saa heittäytyä sohvalle loppuiäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistyökykyinen: "Olen vahvasti sitoutunut tiimityöskentelyyn ja pidän hyvänä yhteistyönä sitä, että jaamme ideoita ja tietoa avoimesti. Olen tottunut työskentelemään erilaisten tiimien kanssa erilaisissa projekteissa, ja uskon vahvan yhteistyön olevan avain onnistuneeseen työskentelyyn ja tuloksiin."
Kyky itsenäiseen työskentelyyn: "Olen itsenäinen työskentelijä, jolla on vahva kyky organisoida ja priorisoida tehtäviä itsenäisesti. Olen tottunut työskentelemään itsenäisesti projekteissa, jotka vaativat joustavuutta ja aloitekykyä. Olen myös valmis ottamaan vastuuta omasta työstäni ja tekemään tarvittavat päätökset tarvittaessa.
(chat gtp auttoi :)) Miksette käytä sitä?
No siksi että tuon pätkän voisi laittaa melkein kenen tahansa hakemukseen, eikä siitä näe yhtään mitä henkilö on konkree
Mulla on lääkärin toteama sairaus mikä on vaikuttanut muistiin ja en todellakaan muista mitään esimerkkiä edellisistä töistä ja varsinkaan jotain yksittäistä tapausta. Muutenkin tosi rutiinityö eikä mitään ongelmanratkaisuja ole tarvinnut yms
En muista edes työkavereiden nimiä edellisestä työpaikasta, työttömänä ollut vähän yli puoli vuotta
Vierailija kirjoitti:
Yhteistyökykyinen: "Olen vahvasti sitoutunut tiimityöskentelyyn ja pidän hyvänä yhteistyönä sitä, että jaamme ideoita ja tietoa avoimesti. Olen tottunut työskentelemään erilaisten tiimien kanssa erilaisissa projekteissa, ja uskon vahvan yhteistyön olevan avain onnistuneeseen työskentelyyn ja tuloksiin."
Kyky itsenäiseen työskentelyyn: "Olen itsenäinen työskentelijä, jolla on vahva kyky organisoida ja priorisoida tehtäviä itsenäisesti. Olen tottunut työskentelemään itsenäisesti projekteissa, jotka vaativat joustavuutta ja aloitekykyä. Olen myös valmis ottamaan vastuuta omasta työstäni ja tekemään tarvittavat päätökset tarvittaessa.
Tämä on hyvä pohja, mutta vaatii vielä paljon personointia. Tällaisenaan jää latteaksi lätinäksi ilman konkreettista sisältöä, tunnistaa hyvin chat GPT-tekstiksi. ihan varmasti myös rekrytoija huomaa tämän. Tähän pitää mm. lisätä, millaisten erilaisten tiimien kanssa on työskennellyt ja millaisia ne projektit on olleet. Ja mitä lisäarvoa käytännössä yhteistyö niissä toi? Nyt jää vielä korulauseiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan yleensä kirjoitettuna hyvän hakemuksen kun on aikaa sitä hioa kuntoon ja melko pian aina tulee kutsu haastatteluun. Haastattelussa sitten onnistun yleensä mokaamaan ja vastaamaan jotenkin tyhmästi tai en keksi mitään järkevää nopeasti. Yleensä jo haastattelun aikana näkee että hyvin menee ja toisen naamasta näkee myös sen missä kohtaa meni pieleen.
Ei kannata hioa liikaa eikä ainakaan valehdella. Kirjoittakaa vain rehellisesti sekä asiallisesti. Kun tiedostat omat vahvuutesi sekä osaamisalasi ja -tasosi niin osaat kertoa kaiken mitä sinä osaat. Ei tarvitse olettaa että pitäisi olla täydellinen tai istua ensimmäisenä päivänä valmiina tekijänä pöytään sillä työpaikoilla on perehdytys. Muistakaa arvostaa itseänne sillä toisinaan työhaastattelijakin saattaa olla ilkeä ihminen. Ei myöskään kannata luvata liiko
Sama, paitsi etten taida olla edes tykätty kun jo kahdessa työpaikassa kiusattu. No asiakkaat pitänyt kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi että tuon pätkän voisi laittaa melkein kenen tahansa hakemukseen,
Harmi.
Kyllä olen vienyt hakemuksia suoraan työpaikoille muutaman kerran. Jos on jokin suht yksinkertainen työ. Esim. kirjakaupan myyjä ( johti haastatteluun) ja toinen oli hallissa kahvilamyyjä. Sieltäkin soitettiin. Samalla työnantaja näkee millainen hakija on ja että motivaatio on kohdillaan. Hyvässä hakemuksessa on 3 osaa: ensin lyhyt esittely itsestä, sitten kuvaus aiemmista tehtävistä ja osaamisesta ja lopussa ehdotus esim. tyyliin: Tulen mielelläni paikanpäälle haastatteluun kuulemaan lisää työyhteisöstönne ja työtehtävistä. Sitten yhteystiedot ja kohtelias lopetus. Tsemppiä hakuihin.
Huh miten huonon itsetunnon omistavaa väkeä! Ei ihme jos teitä ei palkata. Sen näkee hakijan olemuksesta viimeistään haastattelussa. Hartiat lytyssä, hiljainen ääni, suu mutrussa. Vaikka ei mitään osaisi niin silti täytyy olla sen verran pelisilmää että vakuuttaa työnantajan siitä että tulee oppimaan. Selkä suoraksi, hymyä, selkeä ääni. Näitä tietääkseni opetellaan kursseilla mutta ihmisen itse pitää tehdä töitä asian eteen, ei voi olla lössähtänyt peruna jos haluaa töitä. Reippautta ihmiset.
Fake it till you make it
Siis oikeastiko työnantajiin tehoaa joku teennäinen liibalaabasonnanjauhanta? :D Onko ne tyhmiä vai narsisteja vai mitä en tässä ymmärrä? Siis jos lukee jotain "mallityöhakemuksia" niin huh huh mitä itsensäylistyssontaa pitäs kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko työnantajiin tehoaa joku teennäinen liibalaabasonnanjauhanta? :D Onko ne tyhmiä vai narsisteja vai mitä en tässä ymmärrä? Siis jos lukee jotain "mallityöhakemuksia" niin huh huh mitä itsensäylistyssontaa pitäs kirjoittaa.
Kyllä, koska kun aloin puhumaan ja kirjoittamaan sontaa niin sain töitä
En oikeasti kirjoittaisi noita hakemukseen. Korkeintaan tekisin CV:n sivupalstaan maininnan pehmeistä arvoista, johon listaisin tuon.
Sano että olet kiinnostunut ja motivoitunut oppimaan uutta.
Tosin noin sanoo sen sata muutakin, eikä nykypäivänä kukaan halua perehdyttää jos joku ei osaa ennestään.