Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa, mitä kirjoittaa työhakemukseen?

Vierailija
04.02.2024 |

Kun sanotaan että on tärkeää vastata kaikkiin työhakemuksen vaatimuksiin. Jos työhakemuksessa odotetaan esimerkiksi hakijan olevan yhteistyökykyinen ja kykenevä itsenäiseen työskentelyyn, miten ihan rautalangasta väännettynä vastaatte noihin? Ei mulla siis ole epäilystä ettenkö olisi, vaan miten muotoilen ne? En viitsi toistaa itsestäänselvyyksiä "olen yhteistyökykyinen", vaan ilmeisesti se on tarkoitus todistaa jotenkin aiemmalla kokemuksella tms. Kertokaa tekaistu esimerkki miten nuo voisi hakemukseen muotoilla? Jäin työttömäksi 10 vuoden työputken jälkeen ja työnhaku tuntuu vähän toivottomalta, pakko onnistua edes hakemuksen kirjoittamisessa. 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita googleen "Tekoäly työhakemus"

On muuten hassua että tätä ei jostain syystä juurikaan noilla työnhaun kursseilla ehdoteta vaikka löytyy jopa duunitorista yms😁

Chat GPT:tä voi hyvin käyttää hakemuksen jäsentämiseen ja teemoitteluun, mutta hyvää työhakemusta sillä ei saa tehtyä sen takia, että siltä puuttuu luovuus ja konkreettiset, yksilölliset esimerkit, joilla hakija erottuu muista. Chat GPT ei osaa esimerkiksi kertoa, miten hakijan yhteistyökykyisyys käytännössä ilmenee. 

Vierailija
22/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile:

Minulla on paljon (tai laaja-alaisesti) kokemusta yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa. Koen yhteistyön merkityksen tärkeäksi jotta onnistun työssäni. (Sidosryhmät ovat niitä joiden kanssa olet aiemmin kommunikoinut työasioissa, ei siis tarkoita työkavereita ja pomoa, vaan esim tavarantoimittajat, asiakkaat, yrityksen tukipalveluiden henkilöt jne). 

Aikaisempi pitkä kokemukseni vastaavasta työtehtävästä (tai xxxxxx työstä) antaa mielestäni hyvät valmiudet itsenäiseen päätöksentekokykyyn. 

Päätöksentekokyky on luonnekysymys; jos ihminen pelkää, mikään kokemus ei tee hänestä hyvää päätöksentekijää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan yleensä kirjoitettuna hyvän hakemuksen kun on aikaa sitä hioa kuntoon ja melko pian aina tulee kutsu haastatteluun. Haastattelussa sitten onnistun yleensä mokaamaan ja vastaamaan jotenkin tyhmästi tai en keksi mitään järkevää nopeasti. Yleensä jo haastattelun aikana näkee että hyvin menee ja toisen naamasta näkee myös sen missä kohtaa meni pieleen.

Ei kannata hioa liikaa eikä ainakaan valehdella. Kirjoittakaa vain rehellisesti sekä asiallisesti. Kun tiedostat omat vahvuutesi sekä osaamisalasi ja -tasosi niin osaat kertoa kaiken mitä sinä osaat. Ei tarvitse olettaa että pitäisi olla täydellinen tai istua ensimmäisenä päivänä valmiina tekijänä pöytään sillä työpaikoilla on perehdytys. Muistakaa arvostaa itseänne sillä toisinaan työhaastattelijakin saattaa olla ilkeä ihminen. Ei myöskään kannata luvata liikoja sillä se kostautuu lähinnä itselle. Tsemppiä.

Vierailija
24/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistyökykyinen: "Olen vahvasti sitoutunut tiimityöskentelyyn ja pidän hyvänä yhteistyönä sitä, että jaamme ideoita ja tietoa avoimesti. Olen tottunut työskentelemään erilaisten tiimien kanssa erilaisissa projekteissa, ja uskon vahvan yhteistyön olevan avain onnistuneeseen työskentelyyn ja tuloksiin."

Kyky itsenäiseen työskentelyyn: "Olen itsenäinen työskentelijä, jolla on vahva kyky organisoida ja priorisoida tehtäviä itsenäisesti. Olen tottunut työskentelemään itsenäisesti projekteissa, jotka vaativat joustavuutta ja aloitekykyä. Olen myös valmis ottamaan vastuuta omasta työstäni ja tekemään tarvittavat päätökset tarvittaessa.

(chat gtp auttoi :)) Miksette käytä sitä?

Vierailija
25/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita vaikka kuvaus yhden päivän tekemisistäsi.

Vierailija
26/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä siis työ, jonka haluaisit?

Aloituksesta syntyy vaikutelma, että se on robotin tekemä. Ja että olennaisinta on kirjallinen muotoilu, ei työnsaanti.

Vierailija
27/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistyökykyinen: "Olen vahvasti sitoutunut tiimityöskentelyyn ja pidän hyvänä yhteistyönä sitä, että jaamme ideoita ja tietoa avoimesti. Olen tottunut työskentelemään erilaisten tiimien kanssa erilaisissa projekteissa, ja uskon vahvan yhteistyön olevan avain onnistuneeseen työskentelyyn ja tuloksiin."

Kyky itsenäiseen työskentelyyn: "Olen itsenäinen työskentelijä, jolla on vahva kyky organisoida ja priorisoida tehtäviä itsenäisesti. Olen tottunut työskentelemään itsenäisesti projekteissa, jotka vaativat joustavuutta ja aloitekykyä. Olen myös valmis ottamaan vastuuta omasta työstäni ja tekemään tarvittavat päätökset tarvittaessa.

Itsenäisistä työntekijöistä ei Suomessa tykätä. Kriteerit ovat ristiriidassa!

Vierailija
28/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen tutkijana perustellut yhteistyökykyä lukuisilla tutkimushankkeilla, joissa olen toiminut eri rooleissa ja tieteenalojen edustajien kesken menestyksekkäästi. Menestyksen osoittimena julkaisut ja loppuun saatetut hankkeet. Kyky itsenäiseen työskentelyyn ilmenee puolestaan mm. väitöstutkimuksen ja siihen liittyvien osioiden loppuun saattamisesta onnistuneesti.

Vierailija
29/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan vapaaehtoistyötkin voi CV laittaa. Ei kaikki kokemus ole pelkkää palkkatyötä.

CV on ansioluettelo johon kirjataan kaikki opiskelu sekä työkokemus. Ei ole väliä onko työkokemus harjoitteluakin esimerkiksi sillä varsinkin nuorilla ja kokemattomilla se merkitsee paljon. Ansioluettelon tulisi olla rehellinen ja siitä näkee suoraan myös sen onko siinä aukkoja eli toimetontakin aikaa. Äitiys- sekä hoitovapaa on hyvä lisätä joka kertoo siitä että sinulla on ollut syy olla pois työelämästä. Sivusta aiheeseen.

Vierailija
30/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan yleensä kirjoitettuna hyvän hakemuksen kun on aikaa sitä hioa kuntoon ja melko pian aina tulee kutsu haastatteluun. Haastattelussa sitten onnistun yleensä mokaamaan ja vastaamaan jotenkin tyhmästi tai en keksi mitään järkevää nopeasti. Yleensä jo haastattelun aikana näkee että hyvin menee ja toisen naamasta näkee myös sen missä kohtaa meni pieleen.

Ei kannata hioa liikaa eikä ainakaan valehdella. Kirjoittakaa vain rehellisesti sekä asiallisesti. Kun tiedostat omat vahvuutesi sekä osaamisalasi ja -tasosi niin osaat kertoa kaiken mitä sinä osaat. Ei tarvitse olettaa että pitäisi olla täydellinen tai istua ensimmäisenä päivänä valmiina tekijänä pöytään sillä työpaikoilla on perehdytys. Muistakaa arvostaa itseänne sillä toisinaan työhaastattelijakin saattaa olla ilkeä ihminen. Ei myöskään kannata luvata liikoja sillä se kostautuu lähinnä itselle. Tsemppiä.

Entä jos yksinkertaisesti ei ole osaamista eikä mitään erityisiä vahvuuksia, ja varsinkin jos hakee työtä mitä ei ole ennen tehnyt. Jos on sisäänpäin sulkeutunut, introvertti, sosiaalisesti onneton, huono asiakaspalvelussa sekä stressiherkkä.

Ainoa vahvuus voisi olla se että on pidetty ihmisenä, mutta ei tätä voi kertoa koska se ei ole tuottavaa eikä vaikuta työntekoon ja kuka sen todistaa että on pidetty. 

Vierailija
31/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen myös valmis ottamaan vastuuta omasta työstäni ja tekemään tarvittavat päätökset tarvittaessa." 24/15:52

Tämä viestii, että henkilö tekee ensin ja miettii sitten, jos on pakko.

Vierailija
32/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita sinne nainen 24v

Tai

Ugabuga ahmud

Taattu työnsaanti

Vierailija
33/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile:

Minulla on paljon (tai laaja-alaisesti) kokemusta yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa. Koen yhteistyön merkityksen tärkeäksi jotta onnistun työssäni. (Sidosryhmät ovat niitä joiden kanssa olet aiemmin kommunikoinut työasioissa, ei siis tarkoita työkavereita ja pomoa, vaan esim tavarantoimittajat, asiakkaat, yrityksen tukipalveluiden henkilöt jne). 

Aikaisempi pitkä kokemukseni vastaavasta työtehtävästä (tai xxxxxx työstä) antaa mielestäni hyvät valmiudet itsenäiseen päätöksentekokykyyn. 

Hyvin kattavasti kerrottu lyhyesti mutta itse voisin avata asioita enemmän, se saattaisi herättää lisää mielenkiintoa. Avaa joitakin kokonaisuuksia kertomalla henkilökohtaisia vahvuuksiasi. Ole rohkea ja kerro miten pätevä olet jossakin ja mikä on sinun henkilökohtainen vahvuutesi sekä esimerkiksi se miten se näkyy työssä tai on voimavarasi työssä. Itsensä kehumista voi harjoitella itsekseenkin ja pistää vaikka paperille hyviä ominaisuuksiansa ylös muistiin. Mitä ominaisuuksiasi pystyt hyödyntämään työssäsi lisää jne.

Vierailija
34/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata hioa liikaa eikä ainakaan valehdella. Kirjoittakaa vain rehellisesti sekä asiallisesti. Kun tiedostat omat vahvuutesi sekä osaamisalasi ja -tasosi niin osaat kertoa kaiken mitä sinä osaat. Ei tarvitse olettaa että pitäisi olla täydellinen tai istua ensimmäisenä päivänä valmiina tekijänä pöytään sillä työpaikoilla on perehdytys. Muistakaa arvostaa itseänne sillä toisinaan työhaastattelijakin saattaa olla ilkeä ihminen. Ei myöskään kannata luvata liiko

Tässä kohdassa hakisin toisenlaista työtä tai pohtisin opiskelua joka voisi auttaa työelämässä tulevaisuudessa.

Vierailija
35/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sanoit jo aloituksessa mitä pitää tehdä. Kerrot esimerkin työelämästä, kun olet ollut yhteistyökykyinen. Kuvailet lyhyesti, mitä hyötyä yhteistyökyvystäsi oli.

Ja nimenomaan siitä näkökulmasta että voit soveltaa sitä myös seuraavassa työpaikassa. Eli ei esimerkiksi niin että "Tiinan kanssa tultiin hyvin juttuun kun ollaan niin samanhenkisiä ja siksi projekti valmistui ennätysajassa."

Vierailija
36/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan vapaaehtoistyötkin voi CV laittaa. Ei kaikki kokemus ole pelkkää palkkatyötä.

CV on ansioluettelo johon kirjataan kaikki opiskelu sekä työkokemus. Ei ole väliä onko työkokemus harjoitteluakin esimerkiksi sillä varsinkin nuorilla ja kokemattomilla se merkitsee paljon. Ansioluettelon tulisi olla rehellinen ja siitä näkee suoraan myös sen onko siinä aukkoja eli toimetontakin aikaa. Äitiys- sekä hoitovapaa on hyvä lisätä joka kertoo siitä että sinulla on ollut syy olla pois työelämästä. Sivusta aiheeseen.

Ansioluettelo, eli luettelo asioista joista olet saanut ansioita = palkkaa. Ei ole harjoittelut, kuntouttavat työkokeilut näitä. Tietysti harjoittelut voi joskus olla palkallisia

Vierailija
37/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka syvään pitää kumartua porvarin edessä?

Vierailija
38/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kirjoittaa mitään siitä, että on yhteistyökykyinen. Ethän edes hakisi paikkaa, jos kokisit, että et pysty vaadittuun yhteistyöhön.

Riittää, että on alan koulutus ja sopivaa työkokemusta. Myös mahdolliset kurssit, kielitaito, ohjelmistot jne. kannattaa mainita, jos ne liittyvät hakemaasi työhön. Ja alkuun tietysti jokin lyhyt saate, miksi haet ja miksi olisit hyvä.

Vierailija
39/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka syvään pitää kumartua porvarin edessä?

Riippuu kai hieman siitäkin kuinka pakko on taipua.

Vierailija
40/51 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi että tuon pätkän voisi laittaa melkein kenen tahansa hakemukseen, eikä siitä näe yhtään mitä henkilö on konkreettisesti tehnyt. "Erilaisia tehtäviä erilaisissa tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa." "Erilainen" ei sisällä mitään tietoa, joten sisältö on vain: tein töitä ihmisten kanssa.