Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ensimmäinen sairauspäivä ei voisi olla palkaton?

Vierailija
04.02.2024 |

Jos olen kotona kipeänä, tuottamani hyöty työnantajalla on puhdas nolla. Miksi tästä pitäisi saada palkkaa?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle eriarvoisuus ei ole syy vastustaa tätä, koska työelämä on joka tapauksessa eriarvoista. Erilaisissa tehtävissä on erilaisia velvollisuuksia, ja erilaiset mahdollisuudet esim. etätyöhön. Se kannattaa ottaa huomioon jo kouluttautuessa ja töitä hakiessa.

Syyni vastustaa tätä on se, että pienipalkkaisena se palkaton päivä tekee mulle siitä kuukaudesta selviämistaistelua, joka voi kertautua useammallekin kuukaudelle. Toiseksi olen flunssamagneetti, ja sairastun helposti aina kun joku työnsankari tulee töihin kipeänä. Jos ensimmäinen päivä on palkaton, nuo kipeänä töihin tulevat lisääntyvät ja itsekin joudun jatkossa olemaan useammin saikulla, mikä taas vaikuttaa palkkaani. Se on epäreilua, toisin kuin se että joillakin on mukavampi ja helpompi työ kuin minulla.

Kaupan alalla sama. Vihaan jo nyt estottomasti pärskiviä törkymummoja, jotka tartuttavat kaikki sadan metrin säteeltä, kun eivät viitsi aivastaa/yskiä hihaansa tai pysyä kotona, kun ovat sairaana. Arvatkaa vaan, kuinka paljon vihaisin heitä tulevaisuudessa, jos se heidän pärskähdys tietäisi mulle aina liki satkun menetystä kuukausipalkasta.

Vierailija
42/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on tähänkin asti osannut irtisanoa kenet haluaa. Ei siihen mitään uutta lakipykälää tarvita.

EI voi työnantaja irtisanoa, ja tässähän se ongelma piileekin. AY-liikkeet ja muut ovat järjestäneet irtisanomisen niin hankalaksi, että se on todellinen syy siihen, että työnantajat -varsinkaan pienyrittäjät- eivät yksinkertaisesti uskalla palkata uusia työntekijöitä. Lukekaapa huvikseen ennakkotapauksia. On ollut vaikka minkälaista huolimattomuutta töissä ja myöhästelyä ja poissaoloja ja asiatonta käytöstä jne. Kun työnantaja on irtisanonut ja hankala työntekijä vetänyt oikeuteen, niin eipä olekkaan peruste irtisanoa. Uskomattomia tapauksia, joissa ihan maalaisjärkikin sanoo, että ihan mahdoton työntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on tähänkin asti osannut irtisanoa kenet haluaa. Ei siihen mitään uutta lakipykälää tarvita.

EI voi työnantaja irtisanoa, ja tässähän se ongelma piileekin. AY-liikkeet ja muut ovat järjestäneet irtisanomisen niin hankalaksi, että se on todellinen syy siihen, että työnantajat -varsinkaan pienyrittäjät- eivät yksinkertaisesti uskalla palkata uusia työntekijöitä. Lukekaapa huvikseen ennakkotapauksia. On ollut vaikka minkälaista huolimattomuutta töissä ja myöhästelyä ja poissaoloja ja asiatonta käytöstä jne. Kun työnantaja on irtisanonut ja hankala työntekijä vetänyt oikeuteen, niin eipä olekkaan peruste irtisanoa. Uskomattomia tapauksia, joissa ihan maalaisjärkikin sanoo, että ihan mahdoton työntekijä.

Niitä on pieni osa kaikista työntekijöistä. Muutaman mätämunan takia pitäisi kaikilta viedä oikeudet? Ennemmin niin että muut työntekiät työnatajan kanssa äänestää sellaiset pois.

Vierailija
44/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tehdäänpäs tasapuolisuuden vuoksi niin että jos pomo sairastuu ei työntekijöille makseta palkkaa

Vierailija
45/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuisi epäreilulta ja vähentäisi entisestään tiettyjen tarpeellisten alojen kiinnostavuutta.

Monet hyväpalkkaisissa töissä olevat henkilöt voisivat tehdä ekana sairauspäivänä etätöitä eli saada palkkaa. Pienipalkkaisissa töissä oleva taas ei voisi tehdä etänä töitään esim. vanhusten tai lasten hoidon parissa. Lisäksi monissa pienipalkkaisissa töissä on suurempi riski saada tartunta asiakkailta ja sairastaa siksi jatkuvasti. 

Ajattele nyt tuo hyväpalkkaisen osalta kertaalleen uudelleen. Se ensimmäinen sairaslomapäivä on nimenomaan vapaata, ei työntekoa. Jos esimerkkisi mukaisesti henkilö kuitenkin tekee töitä ja kykenee tekemään töitä, hän ei ole vapaalla vaan tuottaa edelleen yritykselle arvoa.

Työnkuva voi varmasti vaikuttaa siihen miten helppoa tai mahdotonta töiden teko esimerkiksi flunssassa on, mutta työnantajan kannalta fluns

Olen ollut molemmissa töissä, ja voin sanoa, että se lyhentää kummasti sairastamista, jos saa sairastaa rauhassa heti, kun se sairaus puhkeaa, siis ekanakin päivänä. Kyllä tämä heikennys tulee näkymään negatiivisesti myös työnantajan kukkarossa, vaikka he eivät sitä vielä tajua. Olen myös feikannut työntekoa sairaana etätöissä kotona. Siihenhän riittää, että vastaat puhelimeen ja sähköpostiin, ja olet muun ajan tekevinäsi jotain. Ei se tuottavaa työtä ole. Vielä vähemmän, jos on esim. 2 sairasta lasta hoidettavana.

Vierailija
46/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä on pieni osa kaikista työntekijöistä.

Tai ainakin joku ilmiantolinja, kiitos. Nykyisessä työpaikassa ei ole yhtään sellaista. Mutta on mun työpaikalla ollut juoppoja esim. väliportaan johtajissa. Ja yksi saikuttaja, joka oikein kehuskeli saikutuksillaan, ja olisi halunnut tulla irtisanotuksi, muttei vaan halunnut tehdä sitä itse sanktioiden vuoksi, mutta hänet olisi saanut helposti suostuteltua varhaiseläkkeelle rahalla.

Vierailija
47/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan jonkun taudin yleensä juuri työpaikalta. Sairastan onneksi harvoin. Itselläni ei olisi varaa jäädä kotiin palkatta, kuten ei monella muullakaan työkaverilla. Ehkä se tulisi työnantajalle myös kalliimmaksi, jos siellä riehuisi aina joku vatsatauti-tai flunssaepidemia, kun aina olisi porukkaa töissä sairaana tartuttamassa.

Kannattaisiko tehdä erilaisia valintoja, jos talous kaatuu yhdestä palkattomasta saikkupäivästä? Ei minulle tulisi mieleenkään mennä sairaana töihin, vaikka saikkupäivä olisi palkaton.

Vierailija
48/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se voisi olla palkaton ilman lääkärinlausuntoa. Meidän töissä melkeinpä kaikki naiset laskevat joka vuosi, että jokainen sairauspäivä tulee pidetyksi, vaikka olisivat terveinä. Tosiaan työpaikassani naiset ja miehet jakautuvat pitkälti omiin työtehtäviinsä. Miehet eivät tätä kieroilua harrasta. Muualla varmasti miehetkin lusmuilevat näin, etteikö sen.

Etoo itseä tuollainen työmoraali, jossa nostetaan pokkana palkkaa, valehtelemalla olevansa kipeä. Tosin olen itse hyvin lojaali ja haluan pärjätä kaikessa hyvin, että ehkä pitäisi vain päästää vähän repsahtamaan omilta arvoiltani. Näin en kyllä halua tehdä ja siksi tuenkin tätä hallituksen päätöstä jossakin määrin.

Ansiosidonnaisen leikkuu ja tyhjästä tempaistut irtisanomiset häiritsevät minua eniten, eli kannatan lakkoilua ja hallituksen kaatamista ennemmin, kuin nöyrtyisin yksinvaltiuden tyrannille.

Vierailija
49/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuisi epäreilulta ja vähentäisi entisestään tiettyjen tarpeellisten alojen kiinnostavuutta.

Monet hyväpalkkaisissa töissä olevat henkilöt voisivat tehdä ekana sairauspäivänä etätöitä eli saada palkkaa. Pienipalkkaisissa töissä oleva taas ei voisi tehdä etänä töitään esim. vanhusten tai lasten hoidon parissa. Lisäksi monissa pienipalkkaisissa töissä on suurempi riski saada tartunta asiakkailta ja sairastaa siksi jatkuvasti. 

Sama kai se palkasta riippumatta. Etäpäivä on työpäivä, jos sitten toisena päivänä olet sairaslomalla se on se ensimmäinen työpäivä.

Vierailija
50/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no tehdäänpäs tasapuolisuuden vuoksi niin että jos pomo sairastuu ei työntekijöille makseta palkkaa

Siitäpä ei usein ole mitään haittaa, kun työt tulee kuitenkin tehdyksi duunarien toimesta. Ehkä vaan kaikki ovat hitusen paremmalla tuulella, kun ei ole ketään kyykyttämässä ja pätemässä.

Vierailija
51/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kohdistua kaikkiin! 

Vierailija
52/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan jonkun taudin yleensä juuri työpaikalta. Sairastan onneksi harvoin. Itselläni ei olisi varaa jäädä kotiin palkatta, kuten ei monella muullakaan työkaverilla. Ehkä se tulisi työnantajalle myös kalliimmaksi, jos siellä riehuisi aina joku vatsatauti-tai flunssaepidemia, kun aina olisi porukkaa töissä sairaana tartuttamassa.

Kannattaisiko tehdä erilaisia valintoja, jos talous kaatuu yhdestä palkattomasta saikkupäivästä? Ei minulle tulisi mieleenkään mennä sairaana töihin, vaikka saikkupäivä olisi palkaton.

Jos me kaikki matalapalkkojen alojen työntekijät tehtäisiin erilaisia valintoja, kuka hoitaisi teidän lapset ja vanhukset, ja kuka ruuat kauppaan ja kaupasta teille? Moni työ jäisi tekemättä.

Vierailija
53/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttaminen tulee kalliiksi. Tämä on ehkä pieni, mutta ei olematon pointti. 

Vierailija
54/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla palkaton, mutta ei kannata pidätellä hengitystä sen suhteen, että syntyvyys lähtisi kasvuun. Sairaspäivät ovat monen pienlapsiperheen arkea. Se myös lisää kuilua erityyppisten töiden suhteen, koska monia etätöitä voi tehdä ainakin lievästi sairaana.

Vierailija
55/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tasa-arvoista. 

Jotkut joutuu käymään vaikka viikottain syöpähoidoissa. Jokainen kertako olisi palkatonta?

Ei kai työnantaja maksa palkkaa siitä, jos käy syöpähoidoissa. Työajalla voi ehkä käydä hoidossa, mutta yleensä tunnit tehdään takaisin jonain sopivana aikana.

Vierailija
56/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ei voisi valita matalapalkkaista alaa? Kuka ne työt sitten tekee?

Vierailija
57/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kostaa koko työyhteisölle saikuttamisesta tai pienten lasten päivähoidosta saamista tartunnoista? Saikuttajat otetaan joka tapauksessa haastatteluun ja syyniin, kun saikutuspäiviä alkaa kertyä liikaa. Eikö tällöin voitaisi pakottaa vaikka työterveystarkastukseen ja ohjata juopot hoitoon ja luulosairaat hullujenhuoneelle? Ja jättää normaalit duunarit rauhaan. Nyt rangaistaan kollektiivisesti kaikkia.

Kyllähän monet muutkin kuin juopot ja luulosairaat saikuttavat, jos se on mahdollista. Jos osuu työvuoro festariviikonlopulle, tai helatorstain jälkeiselle perjantaille, tai kun ei saakaan aamuvuoroa juhannusaatoksi, tai kun joulun välipäiviin riittää juuri sopivasti kolme omailmoituspäivää, niin ei tarvitse käyttää vuosilomia tai ottaa palkatonta, tai mitähän vielä. Tätä palstaakin lukiessa yksi yleisimmistä neuvoista on, että ilmoita olevasi sairaana, kun joku kysyy miten päästä töihin kun julkiset eivät kulje tai mitä tehdä kun pitäisi päästä kesken työpäivän käymään lapsen neuvolassa/ hammaslääkärissä/ työhaastattelussa.

Vierailija
58/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitykseksi on tarjoiltu etteihän työntekijä voi mitään sairastumiselleen, no eihän se voi se työnantajakaan eikä se sairastuminen pomon vika liene ellei ole ihan piippuun ajanut työtahdeilla joten miksi siitä sairastumisesta pitäisi maksaa jotain korvausta.

Kyllä meillä päiväkodissa pomo voisi linjata selvemmin että kipeenä ei voi tulla hoitoon, eikä nöyristellä vain vanhempien edessä.

Joo mä oon päiväkodissa töissä ja nyt oon joka toinen viikko sairastanut. Aina on joko ripulia tai flunssaa. Vanhemmat tuo koko ajan sairaita lapsia hoitoon. Nyt on jo alkanut riittää ja aion etsiä töitä muualta. 

Vierailija
59/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitäpä ei usein ole mitään haittaa, kun työt tulee kuitenkin tehdyksi duunarien toimesta. Ehkä vaan kaikki ovat hitusen paremmalla tuulella, kun ei ole ketään kyykyttämässä ja pätemässä.

epäilen kyllä että duunareiden käsissä firma olisi pian konkassa. jos duunarit kerran ovat niin eteviä niin miksi ihmeessä eivät perusta omaa firmaa. tätä usein ihmettelen

Vierailija
60/82 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sitten ei voisi viettää palkallisia ei huvita mennä töihin tai  krapulavapaita

Onko tällaisia muka jossain tänä päivänä? Itse olen duunarialalla, eikä ilmiö ole kyllä tuttu. Eikö työnantaja muuten voi ottaa asiaa puheeksi jos outoja poissoloja on? He jotka oikeasti sairastavat useammin tässä kärsivät. Onko tarkoitus taas lisätä eriarvoisuutta?