Miksi ensimmäinen sairauspäivä ei voisi olla palkaton?
Jos olen kotona kipeänä, tuottamani hyöty työnantajalla on puhdas nolla. Miksi tästä pitäisi saada palkkaa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä koetetaan estää perjantaipäivien ja maanantaipäivien sairastumisia. Kiittäkää tästä niitä, jotka sairastuvat kun on hyvä ilma ja omistavat mökin sekä niitä, jotka juopottelevat viikonlopun.
Juu, kyllä näitä on ja ongelma on siinä, että miksi työnantajalla ei ole kykyä puuttua parin tuollaisen lorvailijan perjantaisaikkuihin? Kunnon keskustelut työterveyshuollon, esimiehen ja "sairastelijan" kesken. Pitäisi puuttua jo aiemmin eikä useamman saikun jälkeen, jos epäilyttää.
Työnatajalle ei pidä antaa liika oikeuksia mutta mielestäni sellainen systeemi olisi hyvä että muut työntekijät voisi äänestää jonkun ei toivotun työntekijän pois. Meilläkin on töissä sellaisia työntekiöitä joista ei pidä niin muut työntekijät kuin johtajatkaan, muttei näistä pääse eroonkaan kun ovat vakituisia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä.
Sairauspoissaolot tulevat kummasti vähenemään, koska moni pikku päändärky tai flunssan poikanen menee ohi buranalla ja sillä kun unohtaa sen ja tulee töihin. Niin sitä tehtiin ennenkin, pillereitä naamaan ja duuniin.
Nämä saikuttajat tulee vähenemään kun eivät saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vielä on kestettävissä mutta se, että työnantaja saa jatkossa keksiä minkä tahansa syyn irtisanoa on väärin.
Tuo haittaa lähinnä huonoja työntekijöitä. Nyt töissä on laiskoja, heikkotehoisia ja kroonisia saikuttajia jotka tietää oikeutensa, mutteivät lähde työpaikasta kulumallakaan.
Hyviä työntekiöitä ei irtisanota vastaisuudessakaan.
Kyllä irtisanotaan. Esim. yrityskauppojen yhteydessä. Älkää hyvät ihmiset tuudittautuko tällaiseen. Vaihtakaa usein työpaikkaa, ja aina parempaan, varsinkin jos olette hyviä. Se on ainoa tapa esim. korottaa kunnolla palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se suurimmalla osalla ole palkaton, koska TES-sopimuksissa on erikseen sovittu asiasta.
Toki jos haluat, että sairaanhoitajat ja lääkärit tulevat sairaina työpaikalle, niin mikäs siinä sitten.
Mitenhän kauan mitään tessejä tulee olemaan tällä menolla?
Tavoite on , ettei testejä.ole eikä työntekijöillä mitään joukkovoimaa.
Saadaan halpoja ja nöyriä orjia, kun sosiaaliturvakin on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä koetetaan estää perjantaipäivien ja maanantaipäivien sairastumisia. Kiittäkää tästä niitä, jotka sairastuvat kun on hyvä ilma ja omistavat mökin sekä niitä, jotka juopottelevat viikonlopun.
Juu, kyllä näitä on ja ongelma on siinä, että miksi työnantajalla ei ole kykyä puuttua parin tuollaisen lorvailijan perjantaisaikkuihin? Kunnon keskustelut työterveyshuollon, esimiehen ja "sairastelijan" kesken. Pitäisi puuttua jo aiemmin eikä useamman saikun jälkeen, jos epäilyttää.
Työnatajalle ei pidä antaa liika oikeuksia mutta mielestäni sellainen systeemi olisi hyvä että muut työntekijät voisi äänestää jonkun ei toivotun työntekijän pois. Meilläkin on töissä sellaisia työntekiöitä joista ei pidä niin muut työntekijät kuin johtajatkaan, muttei näistä pääse eroonkaan k
Ajatuksesi on suorastaan järkyttävä! Kiusaamisen lailliseksi tekemää sadismia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Sairauspoissaolot tulevat kummasti vähenemään, koska moni pikku päändärky tai flunssan poikanen menee ohi buranalla ja sillä kun unohtaa sen ja tulee töihin. Niin sitä tehtiin ennenkin, pillereitä naamaan ja duuniin.
Höpö höpö.
Miksi pitää kostaa koko työyhteisölle saikuttamisesta tai pienten lasten päivähoidosta saamista tartunnoista? Saikuttajat otetaan joka tapauksessa haastatteluun ja syyniin, kun saikutuspäiviä alkaa kertyä liikaa. Eikö tällöin voitaisi pakottaa vaikka työterveystarkastukseen ja ohjata juopot hoitoon ja luulosairaat hullujenhuoneelle? Ja jättää normaalit duunarit rauhaan. Nyt rangaistaan kollektiivisesti kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Nehän on jo nyt jakaneet ohjeet toisilleen, että tulevaisuudessa pitää vaan olla monta päivää kerrallaan poissa. Tunnolliset ja köyhät lapsettomat tulee sitten kipeenä töihin, ja kohta on koko työporukka sairaana. Taatusti tulee sairauspoissaolopäivät lisääntymään.
Parasta olisi saada saada ottaa töihin mukaan kipeäksi tuleva tenava. Siinähän tartuttaisi sitten rokotevastaisen pomonkin lastentautiin. Sairaudet ei koske öykkäreitä.
Koska se vaikuttaisi enemmän naisvaltaisilla pienpalkka aloilla. esim kuukautiset ja migreeni.
- tehy
Monet tulee sitten sairaana töihin tartuttamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisiko näistä kysellä jo siellä työhönottohaastattelussa? Itse en omista mökkiä, enkä edes tykkää mökkeilystä. Enkä juo alkoholia. Ja olen valmis kertomaan nämä työhönottohaastattelussa, vaikka vähän ovelammin kysyttäisiinkin, mutta koskaan ei ole kysytty. Mutta olen tosiaan ihmetellyt näitä pariskuntia, jotka pystyvät lähtemään mökille jo perjantaiaamusta, molemmat, ja monta kertaa kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Koska se vaikuttaisi enemmän naisvaltaisilla pienpalkka aloilla. esim kuukautiset ja migreeni.
- tehy
Onneksi ne ei sentään tartu!
Miten muuten joku saa olla kuukautisista poissa töissä? Mulla on ollut niin pahat kuukautiset, että makasin sikiöasennossa sängyssä vuorokauden, jos en vetänyt kaksin käsin Buranaa. Ja pilasin monet työnantajan tuolit, kun en päässyt kesken palaverin vaihtamaan supertamponia + sidettä (tarvitsin molemmat), vaan vuosin kuin Niagara kaiken märäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tehyOnneksi ne ei sentään tartu!
Miten muuten joku saa olla kuukautisista poissa töissä? Mulla on ollut niin pahat kuukautiset, että makasin sikiöasennossa sängyssä vuorokauden, jos en vetänyt kaksin käsin Buranaa. Ja pilasin monet työnantajan tuolit, kun en päässyt kesken palaverin vaihtamaan supertamponia + sidettä (tarvitsin molemmat), vaan vuosin kuin Niagara kaiken märäksi.
Ja näin siis siitäkin huolimatta, että söin e-pillereitä.
Tuo olisi aivan järkyttävää päiväkodeissa ja kouluissa. Ne taudithan tarttuvat nimenomaan sieltä työpaikalta, joten on aivan 100% oikein, että työnantaja maksaa palkkaa sairauspäiviltä! Tai sitten työolosuhteista on tehtävä sellaiset, ettei sieltä tartu ne kihomadot, norot, enterorokot, koronaa, syyhyt, täit, influenssat...
Kaikenlisäksi näillä aloilla on aivan hirveä työvoimapula jo nyt. Hallitus toki haluaa kantaa tähän kortensa kekoon laittamalla alalle myös palkkakaton. Mikä helvetin aivopieru sekin on, halutaan loputkin pois alalta?
Mulle eriarvoisuus ei ole syy vastustaa tätä, koska työelämä on joka tapauksessa eriarvoista. Erilaisissa tehtävissä on erilaisia velvollisuuksia, ja erilaiset mahdollisuudet esim. etätyöhön. Se kannattaa ottaa huomioon jo kouluttautuessa ja töitä hakiessa.
Syyni vastustaa tätä on se, että pienipalkkaisena se palkaton päivä tekee mulle siitä kuukaudesta selviämistaistelua, joka voi kertautua useammallekin kuukaudelle. Toiseksi olen flunssamagneetti, ja sairastun helposti aina kun joku työnsankari tulee töihin kipeänä. Jos ensimmäinen päivä on palkaton, nuo kipeänä töihin tulevat lisääntyvät ja itsekin joudun jatkossa olemaan useammin saikulla, mikä taas vaikuttaa palkkaani. Se on epäreilua, toisin kuin se että joillakin on mukavampi ja helpompi työ kuin minulla.
Eikös työnantajan kuuluisi JO NYT ohjata juopot katkaisuhoitoon?
Ei kukaan mun töitä mun ollessa sairaana tee vaan sairasloman jälkeen pitää vaan kiriä saadakseen aikataulun kiinni. Jatkossa deadlinet vaan sitten siirtyvät sairaslomapäivien määrän mukaan. En ilmaista työtä tee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuntuisi epäreilulta ja vähentäisi entisestään tiettyjen tarpeellisten alojen kiinnostavuutta.
Monet hyväpalkkaisissa töissä olevat henkilöt voisivat tehdä ekana sairauspäivänä etätöitä eli saada palkkaa. Pienipalkkaisissa töissä oleva taas ei voisi tehdä etänä töitään esim. vanhusten tai lasten hoidon parissa. Lisäksi monissa pienipalkkaisissa töissä on suurempi riski saada tartunta asiakkailta ja sairastaa siksi jatkuvasti.
Ajattele nyt tuo hyväpalkkaisen osalta kertaalleen uudelleen. Se ensimmäinen sairaslomapäivä on nimenomaan vapaata, ei työntekoa. Jos esimerkkisi mukaisesti henkilö kuitenkin tekee töitä ja kykenee tekemään töitä, hän ei ole vapaalla vaan tuottaa edelleen yritykselle arvoa.
Työnkuva voi varmasti vaikuttaa siihen miten helppoa tai mahdotonta töiden teko esimerkiksi flunssassa on, mutta työnantajan kannalta flunssainen etätyöntekijä on tuottava, mutta flunssainen työpaikalta poissaoleva lähityöntekijä ei tuota mitään. Yritys maksaa työntekijälle heidän tuottamastaan arvosta.
Sinulla ideologia näyttää olevan 100 vuotta vanha. Eli ajattelet, että työnantaja antaa vain päivätöitä ja työntekijä sitten itse vadtaa kaikesta muusta. Ajatuksesi on siis, että jos sairastuu, ei palkkaa makseta. Entäs lomat? Kai nekin on turhia. Tai vanhempainvapaiden palkalliset ajat?
Sivistysmaissa nykyään ajatellaan toisella tavalla ja sairausajasta maksetaan palkkaa. Lain mukaan maksetaan vain 9 päivää palkkaa. Sen jälkeen saa Kelan sairaspäivärahaa, joka on ansiosidonnainen. Ei tämä minimi todellakaan ole paljoa.
Nämä ajattelumallit, joita nyt näyttää oikeistolla olevan, ovat siirtämässä työntekijät orjiksi.