Miten pidät huolta opiskelijanuoristasi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko jo meneviä ja kovia bilettäjiä? -Ap
et ole ap.
ap
Taloudellisesti pidän huolta. Soitellaan viikottain ja tekstataan lähes päivittäin.
Näin entisenä opiskelijana voin sanoa, että jollei muutoin kiinnosta niin ainakin voi yrittää tsempata ja motivoida. Omat vanhemmat vain vähättelivät ja naureskelivat koko opiskelujen ajan. Nyt kun olen hyvissä töissä niin puhuvat miten olen niin ylpistynyt ja miten raha ei tee onnelliseksi.
Minun vanhempani lopettivat kaiken taloudellisen tuen, kun muutin lapsuudenkodistani ja aloitin opiskelut. Avovaimo oli tasa-arvon airue, eikä suostunut elättämään, vaikka hänen tulojensa takia en saanut edes asumistukea.
Myöhemmin sekä vanhempani, että se nyt jo entinen avovaimo ihmettelivät, miksi olen niin nuuka ja auttamishaluton. Jälkeenpäin etenkin äitini aina apua kerjätessään selittää, miten ei ymmärtänyt silloista rahapulaani. Varmasti ymmärsi, kun selitin, muttei välittänyt.
Saa asua kotona, ei tarvii velaks elää.
Ei tarvitse ottaa opintolainaa kun jeesaan. Nuukasti elelee, mutta nälkää ei näe.
No maksan nuoren laskut ja ostan ruokaa. Lainaan autoa ja isommat hankinnat maksan.
Tekokynnet ja hajuvedet sekä irtoripset sponssaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ottaa opintolainaa kun jeesaan. Nuukasti elelee, mutta nälkää ei näe.
Miksi? Sen opintolainan saa anteeksi kokonaan jos elämässä ei mene kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Sen opintolainan saa anteeksi kokonaan jos elämässä ei mene kaikki hyvin.
Miksi pitäisi ottaa lainaa jos sitä ei tarvitse?
Kiva jos jotku auttaa, mää en saanu mitään apua ja jouduin lopettamaan opinnot rahapulan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö
Sen verran avusta, ettei ole tarvinnut lainaa ottaa. Tietysti niin teen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos jotku auttaa, mää en saanu mitään apua ja jouduin lopettamaan opinnot rahapulan takia.
Voi ei. Olen pahoillani. Etkö ottanut lainaa?
Tuen taloudellisesti isommissa menoissa, laitan ruokaa mukaan kun tulee kotiin ja kyselen säännöllisesti kuulumisia. Kotiin saa aina tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no kerropa tästä vähän tarkemmin. Opintolainiaa saa aina, ja jollei ole siihen oikeutettu niin viimesijaisesti saa toimeentulotukea. Toki jos asumismenot yms. ovat liian suureet ja on ongelmia elämänhallinnan kanssa niin se on voi, voi, muttei ole yhteiskunnan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpö
Itse sain opintolainani korkoineen anteeksi.
Annetaan 300 e/kk rahaa ja ostetaan tarvittaessa jotain.
Asuvat kotona ja säästävät, poika palkastaan, tyttö kuntoutusrahastaan. Heillä on säästössä kohta sen verran, että pääsevät omilleen ja pystyvät elämään ilman lainaa, jos nuukasti toimivat. Tulevaisuudessa yritän auttaa, mutta työkyvyttömyyseläkeläinen ei paljoon pysty.
Ovatko jo meneviä ja kovia bilettäjiä? -Ap