Onko muillakin Whatsapp-viestittely tällaista nykyään?
Henkilöiden nimet ja viestin sisällöt muutettu, mutta pointti on se, että ihmiset lukevat wa-viestit, mutta eivät vastaa niihin viikkoon tai pariin. Osa jopa unohtaa kokonaan vastata. Onko muilla tällaista nykyään? En muista, että ennen wa-viesteihin vastaaminen olisi tällä tavalla viipynyt tai kokonaan jäänyt. Yleensä ihmiset vastasi saman päivän aikana tai parin päivän sisällä.
Esimerkkikeskustelu:
Anna: Moi, mitäs teille kuuluu?🙂
Laura: Moi, kiva kun kysyit! Töissä oli tosi hektistä pari viikkoa, mutta nyt on onneksi helpompi viikko. Mikko lähtee huomenna työmatkalle, niin jäädään Aavan kanssa viikonlopuksi kahdestaan. Aava on innostunut päiväkodissa kauppaleikistä, niin on sitten leikitty pelkästään sitä joka ilta.😄 Mitäs teille kuuluu? Miten Aleksin synttärit meni?🙂
Anna lukee viestin, mutta ei vastaa siihen pariin viikkoon.
Esimerkkikeskustelu:
Jenni: Moi Emmi! Miten siellä menee?🙂
Emmi avaa viestin, mutta ei vastaa viestiin moneen päivään tai viikkoon.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tommoset "mitä kuuluu" -viestit on ärrrrrrsyttäviä!!! Kas kun et laita vain "moi". Kuulostaa siltä, että ajan kuluksi kyselet tai haet huomiota. Laita edes joku kommentoitava asia viestiisi.
Miksi? Minusta se on kohteliasta ja kuuluu ystävyyteen vaihdella kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommoset "mitä kuuluu" -viestit on ärrrrrrsyttäviä!!! Kas kun et laita vain "moi". Kuulostaa siltä, että ajan kuluksi kyselet tai haet huomiota. Laita edes joku kommentoitava asia viestiisi.
Miksi? Minusta se on kohteliasta ja kuuluu ystävyyteen vaihdella kuulumisia.
Ei ne halua olla sun ystäviä, jotka ei vastaa. Etkö ymmärrä.
eri
Christiiina kirjoitti:
Mä olen odottanut jo 6kk että eräs Tinder-treffikumppanini lukisi lähettämäni Whatsapp viestini.
Ööö. Jos et vielä ole tajunnut, niin sitä ei kiinnosta.
En ole kokenut tuollaista, mutta jos joku henkilö wa:ssa viestittelisi minulle mitään noin arkisen tylsää ja suorastaan oksettavaa, en myöskään jaksaisi vastata.
Mulla on ollut joidenkin kanssa, mutta sitten ajattelin ja tajusin,että hittoakos tässä on kiirettä itselläkään. Vastatkoon milloin kerkeää, ellei ole todella kiireellinen asia, johon odottaa pikaisesti vastausta. Sellaisiin pitäisi kyllä reagoida nopeasti. Ja en todellakaan roiku wa:ssa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut joidenkin kanssa, mutta sitten ajattelin ja tajusin,että hittoakos tässä on kiirettä itselläkään. Vastatkoon milloin kerkeää, ellei ole todella kiireellinen asia, johon odottaa pikaisesti vastausta. Sellaisiin pitäisi kyllä reagoida nopeasti. Ja en todellakaan roiku wa:ssa koko ajan.
Nyt on vielä lisättävä,että ei ole mitään viikon-kahden vastaamattomuutta, vaan seuraava päivä/päivä. En lukenut aloitusta kunnolla. Viikko ja pari viikkoa on kyllä jo pitkä aika,että itsekin unohtaa koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on instat ja Facet sitä varten että sieltä voi katella miten menee. Ei ole aikaa joka ikiselle alkaa erikseen vastailemaan.
Kivaa kanssakäymistä.Ei nykyajan ihminen ehdi kanssakäydä kuin oikeasti tärkeiden ihmisten kanssa. On kiire eikä aikaa turhanpäiväisyyksille ja kaikenmaailman tutuille.
No se on varmaan totta. Itse ajattelin, että AP kuitenkin viestittelee ystävien/kaverien kanssa eikä kaikenmaailman tuttujen kanssa. Mutta en tiedä onko tilanne tämä.
En tahdo jaksaa enää viestittelyä. Muutama vuosi sitten viestejä tuli kymmeniä illassa.
En käytä Whatsappia säännöllisesti vaan se on pääasiassa mykistettynä. Lähinnä siellä on vain jotain ryhmäkeskusteluita. Silloin niitä viestejä menee ohi. Taaperoarjessa ei myöskään aina ehdi vastata viestiin vaikka sen avaisikin ja sitten se unohtuu. Eipä siellä kuitenkaan ikinä ole mitään kovin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä lisättävä,että ei ole mitään viikon-kahden vastaamattomuutta, vaan seuraava päivä/päivä. En lukenut aloitusta kunnolla. Viikko ja pari viikkoa on kyllä jo pitkä aika,että itsekin unohtaa koko asian.
Vastaako joku vielä viikkojen päästä? Minä vastaan viimeistään seuraavana päivänä, tai sitten koko asia unohtuu. Tai sitten joku muu nostaa asian jälleen listan kärkeen, jolloin reagoin.
Voiko syynä olla se että kaverisi on massapostittanut saman kysymyksen useammille kavereille ja sitten ei viitsi vastata kaikille vaan vaan sille joka kirjoittaa mielenkiintoisimman viestin?
vihaan sellaista oppirtunistista kalastelua, vastenmielistä
No noista esimerkkikeskusteluista päättelisin, että "Annalla" oli kuulumisten kyselyssä joku taka-ajatus. Olisi tarvinut sinua kiireellisesti johonkin. Esim. muuttoavuksi, lastenhoitajaksi yms. Kuitenkin kun kuuli että miehesi on reissussa ja sun pitää hoitaakin omaa lasta, niin ei enää kiinnostanut, kun et pääsisi kuitenkaan lastenvahdiksi, muuttoavuksi yms. just nyt.
Toisessa esimerkissä "Emmiä" ei selvästi kiinnosta kaveerata sun kanssa ollenkaan.
Christiiina kirjoitti:
Mä olen odottanut jo 6kk että eräs Tinder-treffikumppanini lukisi lähettämäni Whatsapp viestini.
Elä hättäile. Olen odottanut 24 vuotta että serkkuni mies vastaa kysymykseeni (asuu Hämeessä). Tai edes kuulisin millä äänellä puhuu, ei ole kuulema mykkä kumminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itellä on joitain sellaisia rasittavia tuttuja, jotka alkaa häiriköimään silloin kun on pahin kiire. Esim. halusin tehdä 2 kk rauhassa gradun loppuun ja tein päivityksen siitä somessa kaikille kavereille ja tutuille. Siitä piti ymmärtää, että haluan olla rauhassa 2 kk. No eiköhän sitten yks ala viestitellä ja kysellä joka päivä whatsapissa jotain turhanpäiväistä paskaa, niin että en saanut keskittyä siihen graduun ja se myöhästyi lopulta sen vuoden deadlinesta. Eikä tyyppi ollut tuota ennen varmaan vuoteen jutellut mitään, niin sitten yhtäkkiä älytön pommitus, joka päivä tuntikausia. Eikä muka ymmärtänyt vaikka kuinka vastailin, että miten kiire tässä on nyt gradun kanssa ja että deadline on tiettynä päivänä. Ihan tarkoituksella sabotoi gradun tekoa.
No olisit soittanut sille ja sanonut ettet ehdi vastata tällaisiin viesteihin ja hiljennät nyt kaikki viestit, että voit keskittyä. Tai olisit vaan jättänyt vastaamatta sen kerran kun sanoit olevan kiireitä. Miksi ihmeessä jatkoit vastaamista tuntikausia päivässä päivästä toiseen? Ei kuulosta normaalilta sunkaan käytös. Joku toinen olisi blokannut tuollaisen häirikön.
Ehkä ne sun kaverit säikähtää noita sun vuodatuksia? 😂 Eihän nyt kukaan ala tuollaisia hölisemään viesteihin! Ekaan viestiin napakka ihan hyvää kuuluu, töissä ollut kyllä vähän hektistä ja Mikko nyt lähdössä työreissuun - riittää. Ja perään "mitäs sulle"? Ei ketään kiinnosta mitkään päiväkodit ja kauppaleikit, vaikka omiakin lapsia olisi. Asioita voi sitten avata lisää kun viestittely jatkuu ja sen mukaan mihin aiheisiin viestittely kulkeutuu, mutta ei siihen ekaan viestiin ladata tuollaisia turhanpäiväisiä yksityiskohtia.
Joku tuolla sanoi, että kuulumiset kuuluu nykyään someen ja olen osittain samaa mieltä. Tykkään kyllä, että välillä tulee henkilökihtaisia viestejä ja niitä itsekin lähettelen. Ne piristää ja pysäyttää kaiken kiireen keskellä, mutta sit just tuon tyyppiset "leikitään Aavan kanssa kauppaleikkejä joka ilta" - höpinät sinne stooreihin. Sieltä voi käydä kattomassa ketä kiinnostaa.
Siis juuri tuollaista se on! Mutta itsellä näin on ollut jo yli viisi vuotta sitten. Ulkomaalainenkin kaveri teki samaa. Ehkä levinnyt nyt Suomeen laajemmaltikin tämä ilmiö.
Kyllähän puhelinzombia ahdistaa kun kaikki muut ei roiku puhelin kädessä odottamassa viestiä että pääsee vastaamaan samalla sekunnilla. Ja muutenkin eikös viesti laiteta ajatuksella että vastapuoli vastaa kun kerkiää ja jos on kiireellistä asiaa niin silloin soitetaan?
Jos kaikkiin kumminkaimojen jonninjoutavuuksiin vastailisi ei muuta ehtisi tehdäkään kuin roikkua puhelimella. Toiset tietysti niin tekevätkin, eivätkä sitten ymmärrä heitä joilla on muutakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän puhelinzombia ahdistaa kun kaikki muut ei roiku puhelin kädessä odottamassa viestiä että pääsee vastaamaan samalla sekunnilla. Ja muutenkin eikös viesti laiteta ajatuksella että vastapuoli vastaa kun kerkiää ja jos on kiireellistä asiaa niin silloin soitetaan?
Ihan tästä ei tainnut olla kyse. En tiedä onko ap:n kaverit puhelinzombieita, mutta tiedän kyllä sellaisiakin, jotka räpeltävät puhelintaan koko ajan, mutta silti viesteihin ei vastata. Uskon, että monella kyse on tuossa aiemmin mainitun artikkelin tapaan vallankäytöstä. Tai sitten heitä ei vaan kiinnosta. Itse voin vähän aikaa sietää sitä, että jos viesteihin ei vastailla jos on kiirettä tms. Mutta siitä tulee tapa niin annan olla ja totean, että häntä ei vaan kiinnosta, joten ei minuakaan. Outoa kuitenkin on, että sitten tällaiset ihmiset saattavat hämmentyä jos heihin ei olekaan enää yhteydessä. Ajattelevat, että yhteydenpito toisen puolelta kyllä jatkui ikuisesti ja siihen voi sitten vastata silloin kun/jos itseä huvittaa.
No ehkä, mutta ei nämä tyypit on lähinnä näitä joiden kanssa pidetään hyvin satunnaisesti viesteillä yhteyttä eikä tavata kasvokkain kun sattumalta. En mäkään näistä itseeni ota jos vastaavat joskus myöhemmin tai ei ollenkaan. Muiden kanssa sitten yhteydenpito sitä että sovitaan milloin nähdään ja jutellaan asiat ihan livenä.