Vauva mukana hautajaisissa, mutta miten käytännössä?
Meillä on parin viikon kuluttua edessä hautajaiset mihin tulee mukaan myös parin kuukauden ikäinen vauvamme. Miten vauvat yleensä on mukana hautajaisissa? Vauva on meidän esikoinen eikä siksi ole aikaisempaa kokemusta. Kuljetetaanko vauvaa turvakaukalossa siunaustilaisuuteen, vai ehkä vaunuissa? Siunaus on kirkossa, joten mietin pääseekö sinne edessä vaunujen kanssa ja onko aikaa alkaa asetella vauvaa vaunuihin. Vauva todennäköisesti nukkuu hautajaisten ajan, koska siunaus on aamupäivällä.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Et vie vauvaa hautajaisiin. Piste. Annat muiden surra rauhassa. Kukaan ei halua kuunnella siellä vauvan itkua.
Todennäköisesti aloittajan tapauksessa vainaja haluaa omiin hautajaisiinsa mieluummin sen itkevän lapsenlapsen, kuin siitä valittavan nirppanokan.
Vauva jätetään kotiin. Omaiset eivät kaipaa huutavaa vauvaa surunsa keskelle.
Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin itkevä lapsi arvokkaassa tilaisuudessa.
Itse pappina kehotan lähiomaisia ottamaan vauvat ja lapset mukaan niin siunaus- kuin muistotilaisuuteen ja jos on arkkuhautaus niin haudalle myös. Lapset ja vauvat ovat merkki elämän jatkuvuudesta. "Liian nuorena" kuolleen henkilön hautajaiset voivat olla todella ahdistavat, joten lasten tempaukset sekä vauvan jokeltelu/itku voivat keventää tunnelmaa juuri sopivasti....
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan jätetä vauvaa pois oman isoisän hautajaisista. Itkusta häiriintyvät voivat jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vie vauvaa hautajaisiin. Piste. Annat muiden surra rauhassa. Kukaan ei halua kuunnella siellä vauvan itkua.
Mää olin häissä jossa äiti vaan työnsi tuttia itkevän vauvan suuhun mutta itku kuului silti niin lujaa ettei papin puhetta kuullut. Kyllä harmitti tämä ihmisten piittaamattomuus. Aivan järkyttävää että ne vauvat retuutetaan joka paikkaan mukaan muita häiritsemään.
Niimpä, mutta kun mä haluan ottaa vauvan mukaan koska meidän perhe on kaikkein tärkein - itsekkäitä ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan vauva lähiomaisena saa mennä hautajaisiin. Itku ei läheisiä haittaa ja kaukaisemmat vieraat painukoot itse v*ttuun, jos itku haittaa.
No eikö se haittaa ettei kuule mitä pappi puhuu? Sieltä tulee viisaita sanoja. Mutta tietty jos on niin jumalaton niin ehkä sitä itkua kuuntelee sitte mieluummin?;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan vauva lähiomaisena saa mennä hautajaisiin. Itku ei läheisiä haittaa ja kaukaisemmat vieraat painukoot itse v*ttuun, jos itku haittaa.
No eikö se haittaa ettei kuule mitä pappi puhuu? Sieltä tulee viisaita sanoja. Mutta tietty jos on niin jumalaton niin ehkä sitä itkua kuuntelee sitte mieluummin?;)
Mulla toimii kuulo sen verran hyvin, ettei vauva itku estä puheen kuulemista. Tosin olen aina niin surullinen, etten edes pysty keskittymään mihinkään puheisiin tai vauvan itkuihin. Jos pystyisin keskittymään vauvan itkuun hautajaisissa niin miettisin, että mitä helkkaria minä siellä hautajaisissa teen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni isä kuoli kun hän oli vauva. Hän itki tai kitisi jonkin verran tilaisuuden aikana, mutta sitä äänekkäämpää oli miehen vanhempien, sisarusten ja sisarusten puolisoiden itku. En siis usko että vauva ketään erikseen häiritsi.
Vauvat tuovat lohtua. Elämän kiertokulkua. Toivoa siitä, että elämä jatkuu. Joten mukaan tietysti. Ottaisin mukaan kevyet matkarattaat.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat tuovat lohtua. Elämän kiertokulkua. Toivoa siitä, että elämä jatkuu. Joten mukaan tietysti. Ottaisin mukaan kevyet matkarattaat.
Ei noin pientä mihinkään rattaisiin vielä laiteta.
Turvakaukalo mukaan ja istutte penkin päässä. Tarvittaessa pääset siitä lähtemään sivummalle jos tuntuu että alkaa itkeä niin että muut häiriintyvät tai eivät kuule siunausta.
Olen ollut vauvan kanssa ystäväperheen 5vuotiaan hautajaisissa. Lähes kaikki surijat oli lapsiperheitä, taaperoita ja vauvoja riitti.
Ihmettelen miksi jotain ärsyttää pikkuvauvat niin kovasti... Ne kun eivät kiusallaan itke tai häiriköi muita. Eri juttu isommat lapset, jotka kiljuvat ja juoksevat ympäri kirkkoa. Tällaisten lasten vanhemmat voisi muutaman kerran miettiä, että ottavatko lapset mukaan TAI opettelevat miten saada lapsensa käyttäytymään.