Alkoholistin itsetuhoiset puheet, apua
Eräällä kenet tunnen on paha alkoholiongelma joka kietoutuu masennusoireisiin. Kuulemma alkoholi on ainut mikä nostaa mielialaa, auttaa olemaan sosiaalinen ja elämässä ei ole mitään. Ihminen on yksinäinen, työpaikka mennyt ja niin päin pois. Kuulemma elämä on ollut vain yhtä taistelua ja tuskaa (ei täysin menneisyys mutta pitkään). Ihminen juo itseään käytännössä hautaan eikä hänellä kiinnosta.
Viimeiset vuodet on voinut katsoa vain vierestä sitä kun ihminen tuhoaa terveytensä ja pahentaa mielenterveytensä vielä viinalla odottaen milloin hän kuolee alkoholiin ja selvästi on hoitanut mielenterveytensä haasteita turruttamalla ne viinalla. Toisinaan on ollut vähän parempia jaksoja.
Apukokeilut ei ole johtaneet aikanaan mihinkään mutta mitään mt apua esim terapiaa ei ole koskaan kokeiltu. Pillereitä on joskus tungettu jotka ei ole juuri auttaneet ja niitäkin on sitten syöty alkoholin kanssa.
Nyt alkoholistin puheet on siirtyneet itsetuhoiseksi koska terveys on kuulemma alkanut mennä. Unet on alkaneet mennä täysin ja nukkua voi vain yhä voimakkaammilla alkoholeilla.
Minun pitäisi kuulemma vain antaa hänen tappaa itsensä oman käden kautta lähiaikoina tai välimme on ikuisesti poikki jos soitan esim apua.
Onko tässä mitään tehtävissä?
Arvostan asiallisia vastauksia ihmisiltä joilla on kokemusta tällaisesta tai muuta tietämystä.
Kommentit (8)
Tässä kohdassa en kuuntelisi uhkauksia vaan pyytäisin hänelle apua silläkin uhalla että hän suuttuu. Tilannehan vaikuttaa jo aika pahalta? Etkö ole hyvin huolissasi jo? Ei täältä saa apua, tee hänestä huoli-ilmoitus.
Huoli-ilmoitus, sen jälkeen yritä saada hänet Minnesota-malliseen hoitoon. Mikään hoitomuoto ei ole satavarma, mutta minnehoidossa hoitoon tulemisen hetken motivaatio ei suoraan vaikuta hoidon tuloksellisuuteen. Alkoholista täytyy nyt todella vierottautua kokonaan, jotta pystyy ajattelemaan. Vaikka sitten aluksi katkaisuhoidon kautta - yleensä siellä voidaan myös yhdessä pohtia jatkohoitoa. Voimia ja toivotaan, että kaikki kääntyy hyväksi!
Etsi tietoa alkoholismista. Ja läheisriippuvuudesta.
Kantamo ja avominne ovat hyviä paikkoja siihen.
Keskity itseesi. Sinä et voi häntä raitistaa.
Moni mahdollistaa toisen juomisen.
Voisit soittaa päihdeongelmaisten ja/tai itsetuhoisten läheisille suunnattuun numeroon ja jutella siitä, miten asiassa kannattaa edetä. Tilanne vaikuttaa väistämättä jollain lailla myös sinuun, ja tarvitset itsellesikin tukea.
Jos päihderiippuvainen ei ole itse motivoitunut hoitoon, pakolla et häntä hoidon piiriin saa. Edes tahdonvastainen hoito ei auta kuin aivan akuuttiin hengenvaaraan, ellei ihminen itse halua alkaa parantaa tilannettaan. Hänellä on oikeus ryypätä itsensä hengiltä halutessaan. Akuutissa tilanteessa, jossa ihminen esimerkiksi kertoo tappavansa itsensä juuri nyt tai vaikka tänään, kannattaa soittaa hätänumeroon välien katkeamisen uhallakin.
Se, että hän puhuu sinulle itsetuhoisista ajatuksistaan on hyvä asia. Voit olla hänen rinnallaan ja tarjota apuasi, kertoa olevasi huolissasi ja tarjoutua esimerkiksi viemään hänet terveysasemalle tai päivystykseen tilanteesta riippuen. Alkoholin suurukulutus muuttaa ihmistä, pahentaa masennusta, aiheuttaa ahdistusta ja saattaa tehdä hänestä aggressiivisen ja inhottavan. Muista huolehtia itsestäsi ja ottaa tarvittaessa etäisyyttä. Sinulla on täysi oikeus myös luovuttaa taakka pois itseltäsi, ja voit siinä tapauksessa tehdä vaikka huoli-ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohdassa en kuuntelisi uhkauksia vaan pyytäisin hänelle apua silläkin uhalla että hän suuttuu. Tilannehan vaikuttaa jo aika pahalta? Etkö ole hyvin huolissasi jo? Ei täältä saa apua, tee hänestä huoli-ilmoitus.
Olen hyvin huolissani tietysti koska alkoholin puhkaisema unettomuus on vienyt asiat entistä pahemmalle tolalle. Pitää perehtyä huoli-ilmoitukseen.
Minä kuolen ilman alkoholiakin. Ei ole töitä, ei läheisiä, ei kavereita, ei kumppania. Ei tässä elämässä ole mitään minulle. Toivoin että saan koronan ja se vie minut hautaan mutta en saanut edes koronaa. Olen epäonnistunut kaikessa mitä olen tehnyt.
T: kiltti mies
Tuo kaikki on tyypillistä alkoholistin itsesääliä ja manipulointia. Laita välit poikki, tai älä ainakaan ole paljoa tekemisissä. Näin autat parhaiten. Jos häntä kiinnostaa yrittää raitistua ja koittaa päästä hoitoon niin voit olla siinä tukena, kerro tämä hänelle.
Alkoholi nostaa kyllä hetkeksi mielialan mutta sillä on veronsa, se myös laskee sitä loppuillasta eikä siihen sitten mikään määrä auta. Voit vaikka kysyä tai käske seurata kellosta kumpi tunne kestää pidempään.
Taitaa uskonto olla ainoa tie ulos tuosta jamasta..