Vauva mukana hautajaisissa, mutta miten käytännössä?
Meillä on parin viikon kuluttua edessä hautajaiset mihin tulee mukaan myös parin kuukauden ikäinen vauvamme. Miten vauvat yleensä on mukana hautajaisissa? Vauva on meidän esikoinen eikä siksi ole aikaisempaa kokemusta. Kuljetetaanko vauvaa turvakaukalossa siunaustilaisuuteen, vai ehkä vaunuissa? Siunaus on kirkossa, joten mietin pääseekö sinne edessä vaunujen kanssa ja onko aikaa alkaa asetella vauvaa vaunuihin. Vauva todennäköisesti nukkuu hautajaisten ajan, koska siunaus on aamupäivällä.
Kommentit (114)
Otan Osaa Suruunne, toki vauvan voi, ottaa mukaan Hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten lapsia hautajaisiin mukaan ottavat että lapsetkin on puettava tilannetta kunnioittavalla tavalla. Mustat juhlavat vaatteet kuuluu kaiken ikäisille vauvasta vaariin.
No ei tosiaan tarvitse pukea vauvaa mustiin. Meillä vauvalla oli yksiväriset siistit vaatteet, mutta ei mustia. Vaaleanharmaata oli. Mitä nyt tuon ikäiselle löytyy niin, että olisi joku käyttökertoja enemmän kuin yksi. Toinen lapsi oli hautajaisissa 6v, ja ostin tummansinisen mekon. Sekin kävi sitten muuallakin kuin hautajaisissa.
Riivaaja henget voi siirtyä vainajasta vauvvaan. Älä vie vauvaa sinne
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaukalot on käteviä, mutta, olen miettinyt lapsen kehittymistä. Onko mitenkään terveellistä olla pitkät ajat selkä köyryssä, ei pysty liikkumaan, ei päätä nostamaan, ei kääntymään. Jokainen voi miettiä omalle kohalle että päivät pitkät istuu tiukassa kuppituolissa, turvavyö kiristettynä hartioiden yli.
Ei se vauva tuevakaukalossa mitään päivät pitkät istu.
Ehdottaisin että miehesi tyynnyttelee kauempana vauvaa, jos vauva alkaa itkeä. Muista että kappeleissa on usein tosi kylmä.
Otan osaa suruusi Ap. Voimia sinulle ja perheellesi. Menetykset ovat raskaita.
Ei mihin tulee, vaan JONNE tulee.
Vauvalle hoitaja kotiin. Pystyt paremmin itse keskittymään.
Ei mua viety puolivuotiaana äidin isän eikä isän äidin hautajaisiin. Järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaisena todennäköisesti istun siellä edessä muun perheen kanssa, eli ovea lähellä istuminen ei valitettavasti ole mahdollista. Ellen sitten jää sinne taakse oven viereen. Haudalla ei tässä käydä koska siunauksen jälkeen auto kuljetetaan tuhkausta odottamaan.
Ap
Itse olet perheen seurassa, toinen vanhempi menee vauvan kanssa taaemmas.
Näin jos vauva itkee niin, että häntä ei saa helpolla rauhoittumaan. Mutta lähtökohtaisesti mun mielestä vauvan voi ottaa eturiviin. Hänkin on lähiomainen.
Ja vaikka joutuisit itse hetken tyynnyttelemään vauvaa, esim niin, että rauhoittuisi jos kävelisit hetken vauva sylissä, niin mun mielestä sekään ei haittaa, koska olet vaivajan tytär ja vauva vainajan lapsenlapsi. Siis jos vaan itse jaksat, pystyt ja haluat. Vaikka joku kummin kaiman serkku sen takia ei näkisi tilaisuutta joka sekunti niin ei haittaa.
Eli kaikki riippuu suhteesta vainajaan ja lähiomaisiin. Ystäväni hautajaisissa hänen 2v lapsi ei istunut koko aikaa hiljaa paikoillaan, mutta onneksi sai silti siellä olla edessä ja omana itsenään. Kaikki toki suri, mutta erikoiselta tuntuu, että joku olisi ajatellut, että lapsi häiritsee hänen suruaan tai haittaa näkyvyyttä. Vastaavasti jos vaikka mulla olisi ollut pieni lapsi mukana niin ei olisi ok, että olisin antanut hänen käyttäytyä niin ja ollut vaan paikoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä hautajaisissa, jotka menivät lähiomaisten kannalta täysin pilalle. Joku oli raahannut mukanaan huutavan vauvan. Kirkossa kun vielä kaikui, niin meteli oli armoton. Papin puhe hukkui huutoon. Saati, että olisi kuullut jotain omaisten puheesta heidän laskiessaan kukkia perheenjäsenensä arkulle. Eikä vauvan vanhemmat tietenkään liikuttaneet eväänsäkään viedäkseen huutavan pennun ulos kirkosta. Harmitti ja kiukutti omaisten puolesta.
Eli, jos mukulasi laittaa metelin päälle, niin heti ulos. Maailma ei pyöri sinun eikä mukulasi navan ympärillä. Vaan hautajaisissa varsinkin on otettava muut huomioon, koska tilaisuus on tunteikas ja omaisille rankka kokemus. Kunnioitus täytyy muistaa.
Kyseessä on isän hautajaiset, joten eiköhän muut lähiomaiset, äitini ja veljeni perheineen ymmärrä tilanteen vaikka vauva nyt heräisi ja alkaisikin itkeä.
Ap
Myös itsesi vuoksi: hanki mll:n hoitaja ja mene sinne hautajaisiin ilman vauvaa.
Sinulle tärkeä henkilö siunataan, niin parempi, että pystyt keskittymään vain siihen.
On aika epäkunniottavaa (pappia ja seurakuntaa kohtaan) antaa vauvan huutaa esimerkiksi papin puheen aikana. Hän on kuitenkin valmistellut sen ja haluaa sanoa siinä jotain seurakunnalle.
Jos tilaisuus vaikka videoidaan, niin ärsyttävää kun koko ajan joku lapsi vaan huutaa.
Meillä on useampi lapsi, anopin hautajaisiin lähti ystäväni mukaan, hän olisi voinut mennä eteiseen tai vaikka asuntoautoon, jolla olimme liikkeellä, jos joku lapsista ei olisi jaksanut olla.
Meillä on iso suku, äitini hautajaiset oli pienet, sinne kutsuttiin vain lapset puolisoineen ja lastenlapset, joista nuorin oli 10v.
Isäni kuoli noin puolen vuoden päästä, ne olivat isommat, sinne olivat seuraavakin sukupolvi kutsuttu, sekä ystäviä.
Äiti ja isä tykkäsivät lapsista, muistotilaisuus olikin ns. heidän yhteinen. Ei yhtään häirinnyt lasten ja vauvojen olo siellä.
Vauvakin on lähiomainen. Selviätte varmasti. Mutta ota huomioon, että sinuakin saattaa alkaa itkettää ja silloin voi olla vaikeaa pidellä vauvaa. Sovi etukäteen vaikka sisarusten kanssa kuka tarvittaessa voi vuorollaan pidellä häntä.
Osanotto suruun. Minun omaisen hautajaisissa istuimme eturivissä, mutta puolisoni oli valmiina poistumaan vauvan kanssa heti, jos vauva olisi alkanut itkemään tai ollut tyytymätön. Pidimme häntä sylissä, koska halusimme vauvan valokuviin. Turvakaukalo oli varalla, koska emme olleet varmoja, saako vaunut tuoda sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vauvakin on lähiomainen. Selviätte varmasti. Mutta ota huomioon, että sinuakin saattaa alkaa itkettää ja silloin voi olla vaikeaa pidellä vauvaa. Sovi etukäteen vaikka sisarusten kanssa kuka tarvittaessa voi vuorollaan pidellä häntä.
Ei vauva tajua yhtään mitään tila teesta, vaikka onkin lähiomainen.
Hänestä voi sitten myöhemmin ottaa kuvia haudalla joku muu päivä.
Onko vauvan ihan pakko osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaisena todennäköisesti istun siellä edessä muun perheen kanssa, eli ovea lähellä istuminen ei valitettavasti ole mahdollista. Ellen sitten jää sinne taakse oven viereen. Haudalla ei tässä käydä koska siunauksen jälkeen auto kuljetetaan tuhkausta odottamaan.
Ap
Näin jos vauva itkee niin, että häntä ei saa helpolla rauhoittumaan. Mutta lähtökohtaisesti mun mielestä vauvan voi ottaa eturiviin. Hänkin on lähiomainen.
Ja vaikka joutuisit itse hetken tyynnyttelemään vauvaa, esim niin, että rauhoittuisi jos kävelisit hetken vauva sylissä, niin mun mielestä sekään ei haittaa, koska olet vaivajan tytär ja vauva vainajan lapsenlapsi. Siis jos vaan itse jaksat, pystyt ja haluat. Vaikka joku kummin kaiman serkku s
Olen samaa mieltä, että suhde ratkaisee. Siskoni hautajaisissa hänen 1v ja 2v lapsensa eivät tosiaan istuneet koko ajan paikoillaan, mutta ei kenellekään tullut mieleenkään viedä heitä ulos saati jättää pois hautajaisista. Hehän oli lähimmät omaiset.
Vierailija kirjoitti:
On aika epäkunniottavaa (pappia ja seurakuntaa kohtaan) antaa vauvan huutaa esimerkiksi papin puheen aikana. Hän on kuitenkin valmistellut sen ja haluaa sanoa siinä jotain seurakunnalle.
Ne hautajaiset on vainajaa ja omaisia varten, ei pappia varten.
Hautajaisfetisisti iski taas. Neljä sivua paskaa, on varmaan tyytyväinen.