Vauva mukana hautajaisissa, mutta miten käytännössä?
Meillä on parin viikon kuluttua edessä hautajaiset mihin tulee mukaan myös parin kuukauden ikäinen vauvamme. Miten vauvat yleensä on mukana hautajaisissa? Vauva on meidän esikoinen eikä siksi ole aikaisempaa kokemusta. Kuljetetaanko vauvaa turvakaukalossa siunaustilaisuuteen, vai ehkä vaunuissa? Siunaus on kirkossa, joten mietin pääseekö sinne edessä vaunujen kanssa ja onko aikaa alkaa asetella vauvaa vaunuihin. Vauva todennäköisesti nukkuu hautajaisten ajan, koska siunaus on aamupäivällä.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvakin on lähiomainen. Selviätte varmasti. Mutta ota huomioon, että sinuakin saattaa alkaa itkettää ja silloin voi olla vaikeaa pidellä vauvaa. Sovi etukäteen vaikka sisarusten kanssa kuka tarvittaessa voi vuorollaan pidellä häntä.
Ei vauva tajua yhtään mitään tila teesta, vaikka onkin lähiomainen.
Hänestä voi sitten myöhemmin ottaa kuvia haudalla joku muu päivä.
Onpa epäkunnioittava kommentti. Onneksi papit näkevät asian nykyään toisin ja kannustivat meitä ottamaan vauvan mukaan siunaustilaisuuteen ja hautajaisiin. Perusteena oli, että vauva ei ymmärrä, mutta myöhemmin elämässä voi olla rauhoittavaa tietää olleensa mukana. Meillä tosin oli läheisemmästä omaisesta kyse.
Aloittaja. Olet saanut hyviäkin vinkkejä. Kysy siunauksen toimittavalta papilta. Hän osaa antaa käytännön vinkkejä, jotka toimivat juuri kyseisessä tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten lapsia hautajaisiin mukaan ottavat että lapsetkin on puettava tilannetta kunnioittavalla tavalla. Mustat juhlavat vaatteet kuuluu kaiken ikäisille vauvasta vaariin.
Ainakin ennen pienet vauvat kuului pukea valkoisiin hautajaisissa.
Tottakai lapsi mukaan vaikka olisikin vauva. Lapsella on oikeus osallistua siinä missä aikuisillakin.
Äitipuoli kuoli kun olin lapsi ja kyllä me kaikki lapset oltiin hänen hautajaisissaan mukana. Eikä ketään haitannut sekään vaikka nuorin alle kouluikäinen lapsi välillä halusi välillä vaihtaa syliä, käydä alttarilla ja jaloitella penkkirivien vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaisena todennäköisesti istun siellä edessä muun perheen kanssa, eli ovea lähellä istuminen ei valitettavasti ole mahdollista. Ellen sitten jää sinne taakse oven viereen. Haudalla ei tässä käydä koska siunauksen jälkeen auto kuljetetaan tuhkausta odottamaan.
Ap
Ihan hyvin voit istua vauvan kanssa etupenkillä tai vauva kaukalossa tai vaunuissa. Jos ongelmia vaunujen yms. kanssa, voit sopia henkilökunnan kanssa, kirkon edessä on myös uloskäynti ja voit käyttää sitä, jos se helpottaa vaunujen kanssa. Kannattaa sopia etukäteen, jos käytät eri ovea, kuin muut vieraat.
Ja ne lasten itkut eivät haittaa, onhan taivasten valtakunta lasten kaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvakin on lähiomainen. Selviätte varmasti. Mutta ota huomioon, että sinuakin saattaa alkaa itkettää ja silloin voi olla vaikeaa pidellä vauvaa. Sovi etukäteen vaikka sisarusten kanssa kuka tarvittaessa voi vuorollaan pidellä häntä.
Ei vauva tajua yhtään mitään tila teesta, vaikka onkin lähiomainen.
Hänestä voi sitten myöhemmin ottaa kuvia haudalla joku muu päivä.
Mitä sä teet niillä teennäisillä lavastetuilla pönötyskuvilla? Puhutaan vauvan ottamisesta hautajaisiin ja jollekin tulee vaan mieleen jotkut valokuvat?
Samalla periaatteella vois sanoa, että ei se vainajakaan enää mitään tajua, että otetaan vaan kuvat mustissa vaatteissa ja myöhemmin haudalla. Miksi järjestää koko tilaisuutta?
Joskus, kun olen ajatellut omia hautajaisiani niin olen miettinyt, että saisi lapset tehdä niistä sellaiset kuin haluaa. Mulle se on sitten jo ihan sama. Ei ole toiveita arkun, hautaustavan, musiikin tai tarjoilujen suhteen. He tekevät sen itselleen. Jos on niin, että olen saanut siihen mennessä lapsenlapsen, niin siinä kyllä yksi ja ainoa toive. Toivon, että olisi läsnä, osa sukua.
Jäin myös miettimään, että tiedättekö moniakin hautajaisia mitkä on videoitu?
Minulla oli 2 viikkoa vanha vauva isoäitini hautajaisissa, siunaustilaisuudessakin turvakaukalossa. Vauva oli koko ajan rauhallinen.
Mun lapsi oli hautajaisissa noin kuukauden ikäisenä. Oli sylissä kappelissa ja haudalla. Lapselle tuli kesken tilaisuuden nälkä ja ratkaisin tilanteen menemällä eteiseen naulakoille imettämään. Sit vaan takas syönnin jälkeen. Vauvalla oli valkoiset sukkahousut ja paita sekä tummansininen mekko.
Kyseessä oli lapseni isän setä. Koen vauvan mukaan ottamisen hautajaisiin täysin luonnollisena.
Et vie vauvaa hautajaisiin. Piste. Annat muiden surra rauhassa. Kukaan ei halua kuunnella siellä vauvan itkua.
Vierailija kirjoitti:
Et vie vauvaa hautajaisiin. Piste. Annat muiden surra rauhassa. Kukaan ei halua kuunnella siellä vauvan itkua.
Kenen muiden?
Olen lähiomainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Johan nyt, jos itku on se mikä pilaa hautajaiset.
Meidän perhettä kutsuttiin miehen etäisempienkin sukulaisten hautajaisiin toistuvasti enkä ihan ymmärtänyt miksi, kunnes selvisi että meidät haluttiin paikalle juurikin pienten lasten takia, joita ei sitä sukupolvea paljoa suvussa ollut. Mutta elämä jatkuu lapsissa ja niiden vipeltäjien ja pikkunyyttien mukana olo oli toivottava muistutus siitä. (Välillä tympi pyntätä lapsia tilaisuuksiin, jos mies juuri ja juuri muisti vainajan nimen, mutta saipahan lapset kokemusta ja etikettikasvatusta ennen kuin asia osuu lähemmäs.)
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan vauva lähiomaisena saa mennä hautajaisiin. Itku ei läheisiä haittaa ja kaukaisemmat vieraat painukoot itse v*ttuun, jos itku haittaa.
Vauvalle hoitaja kotiin.
Tai kirkkoon joku kaveri joka voi viedä pois vaikka vaunukävelylle jos kiljuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä hautajaisissa, jotka menivät lähiomaisten kannalta täysin pilalle. Joku oli raahannut mukanaan huutavan vauvan. Kirkossa kun vielä kaikui, niin meteli oli armoton. Papin puhe hukkui huutoon. Saati, että olisi kuullut jotain omaisten puheesta heidän laskiessaan kukkia perheenjäsenensä arkulle. Eikä vauvan vanhemmat tietenkään liikuttaneet eväänsäkään viedäkseen huutavan pennun ulos kirkosta. Harmitti ja kiukutti omaisten puolesta.
Eli, jos mukulasi laittaa metelin päälle, niin heti ulos. Maailma ei pyöri sinun eikä mukulasi navan ympärillä. Vaan hautajaisissa varsinkin on otettava muut huomioon, koska tilaisuus on tunteikas ja omaisille rankka kokemus. Kunnioitus täytyy muistaa.
Kyseessä on isän hautajaiset, joten eiköhän muut lähiomaiset, äitini ja veljeni perheineen ymmärrä tilanteen vaikka vauva ny
Huhhuh... Kyllä meillä vauvat ovat olleet mukana LÄHIOMAISTEN siunaustilaisuudessa ihan automaattisesti. Ihan sairasta tällainen lapsivihamielisyys...
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle hoitaja kotiin.
Tai kirkkoon joku kaveri joka voi viedä pois vaikka vaunukävelylle jos kiljuu.
Kaveri?
Eikö vauvan isä tule? Hän voi ottaa päävastuun vauvasta hautajaisten ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mää olin häissä jossa äiti vaan työnsi tuttia itkevän vauvan suuhun mutta itku kuului silti niin lujaa ettei papin puhetta kuullut. Kyllä harmitti tämä ihmisten piittaamattomuus. Aivan järkyttävää että ne vauvat retuutetaan joka paikkaan mukaan muita häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää olin häissä jossa äiti vaan työnsi tuttia itkevän vauvan suuhun mutta itku kuului silti niin lujaa ettei papin puhetta kuullut. Kyllä harmitti tämä ihmisten piittaamattomuus. Aivan järkyttävää että ne vauvat retuutetaan joka paikkaan mukaan muita häiritsemään.
Tasan tarkkaan vauva menee oman ukin hautajaisiin. Läheisen vauvan itku ei häiritse muita, kuin perheen ulkopuolisia.
Kyllä hautajaiset on sellainen poikkeus, että sinne on täysin ok viedä vauva, jos on läheinen kyseessä. Kaukaisemman sukulaisen hautajaiset ja muut tilaisuudet on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi sentään...
Tuskinpa siskon 1v lapsikaan kauheasti tilanteesta ymmärsi, mutta olisi tuntunut todella väärältä jättää hänet pois siskon hautajaisista.