Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva mukana hautajaisissa, mutta miten käytännössä?

Vierailija
03.02.2024 |

Meillä on parin viikon kuluttua edessä hautajaiset mihin tulee mukaan myös parin kuukauden ikäinen vauvamme. Miten vauvat yleensä on mukana hautajaisissa? Vauva on meidän esikoinen eikä siksi ole aikaisempaa kokemusta. Kuljetetaanko vauvaa turvakaukalossa siunaustilaisuuteen, vai ehkä vaunuissa? Siunaus on kirkossa, joten mietin pääseekö sinne edessä vaunujen kanssa ja onko aikaa alkaa asetella vauvaa vaunuihin. Vauva todennäköisesti nukkuu hautajaisten ajan, koska siunaus on aamupäivällä.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolmekuisen kanssa lähiomaisen hautajaisissa. Vauva oli hereillä ja meillä oli vaunut mukana kun oli tottunut niissä nukkumaan ym. Lopulta minä istuin eturivissä vauva sylissä ja laskin kukat arkulle vauva sylissä. Muistotilaisuudessa meillä oli vaunut sisällä, osan aikaa torkkui niissä ja lopun aikaa kiersi sylistä syliin. 

Vierailija
22/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliina olisi tietty kätevä, mutta näin talvella vähän haastava. Turvakaukalo kuulostaa hyvältä, siinä lapsi on helppo riisua ja pukeakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli parin kuukauden ikäinen mukana hautajaisissa. Nukkui rattaissa siunaustilaisuuden. Ihan lopussa heräsi ja hain hänet syliin. Ei huutanut, joten en edes poistunut tilaisuudesta. Pappi totesi muistotilaisuudessa, että hän ei edes tajunnut että paikalla oli pieni vaiva. Muistotilaisuudessa oltiin sitten hetki, kävin kerran toisessa huoneessa imettämässä vauvan. Koko ajan oli rattaat mukana, että ei tarvinnut koko ajan vauvan olla sylissä.

Vierailija
24/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No turvakaukalossa ja sylissä tarvittaessa, istut lähellä ovea, jos vauva alkaa itkeä tai muuten pitää ääntä niin lähdet ulos. Ei se mitään ydinfysikkaa ole. Terveisin lapseton

Hyvä lapseton. Jos lapsiperheasioista keskustelu vaikuttaa mielestäsi tyhmältä kannattaa hakeutua muille keskustelupalstoille. Terveisin kahden teinin äiti joka oli nuoremman vauva-aikana lähiomaisen hautajaisissa

Vierailija
25/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva alkaa itkemään, lähde pois. Tietysti eri asia jos sinä ja vauva olette ihan lähiomaisia. 

Vauva oli mukana miehen sukulaisen hautajaisissa, niinpä minä olisin lähtenyt itkevän vaivan kanssa ulos kävelylle. Jos kyseessä olisi ollut minun sukulaiseni, olisi mies vastaavasti lähtenyt rauhoittelemaan vauvaa.

Vierailija
26/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräissä hautajaisissa, jotka menivät lähiomaisten kannalta täysin pilalle. Joku oli raahannut mukanaan huutavan vauvan. Kirkossa kun vielä kaikui, niin meteli oli armoton. Papin puhe hukkui huutoon. Saati, että olisi kuullut jotain omaisten puheesta heidän laskiessaan kukkia perheenjäsenensä arkulle. Eikä vauvan vanhemmat tietenkään liikuttaneet eväänsäkään viedäkseen huutavan pennun ulos kirkosta. Harmitti ja kiukutti omaisten puolesta.

Eli, jos mukulasi laittaa metelin päälle, niin heti ulos. Maailma ei pyöri sinun eikä mukulasi navan ympärillä. Vaan hautajaisissa varsinkin on otettava muut huomioon, koska tilaisuus on tunteikas ja omaisille rankka kokemus. Kunnioitus täytyy muistaa.

Vierailija
27/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisena todennäköisesti istun siellä edessä muun perheen kanssa, eli ovea lähellä istuminen ei valitettavasti ole mahdollista. Ellen sitten jää sinne taakse oven viereen. Haudalla ei tässä käydä koska siunauksen jälkeen auto kuljetetaan tuhkausta odottamaan.

Ap

Vauvan tarpeet ohittavat etiketin. Eli kannattaa istua siellä oven vieressä.

Lähiomaiset voi hyvin istua eturivissä ja tarvittaessa sieltäkin liikkua muualle tilaan hyssyttelemään vauvaa. Itse tein näin.

Vierailija
28/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eräissä hautajaisissa, jotka menivät lähiomaisten kannalta täysin pilalle. Joku oli raahannut mukanaan huutavan vauvan. Kirkossa kun vielä kaikui, niin meteli oli armoton. Papin puhe hukkui huutoon. Saati, että olisi kuullut jotain omaisten puheesta heidän laskiessaan kukkia perheenjäsenensä arkulle. Eikä vauvan vanhemmat tietenkään liikuttaneet eväänsäkään viedäkseen huutavan pennun ulos kirkosta. Harmitti ja kiukutti omaisten puolesta.

Eli, jos mukulasi laittaa metelin päälle, niin heti ulos. Maailma ei pyöri sinun eikä mukulasi navan ympärillä. Vaan hautajaisissa varsinkin on otettava muut huomioon, koska tilaisuus on tunteikas ja omaisille rankka kokemus. Kunnioitus täytyy muistaa.

Ap on vainajan lähiomainen, jos viestin luit

Vierailija
29/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat joko vaunut tai turvakaukalon kirkkoon, ne mahtuu kyllä. Istut penkkirivin päädyssä niin vaunut on siinä sun vieressä käytävällä. Tai penkillä. Vauva on joko sun sylissä tai kaukalossa tai vaunuissa. Kirkoissa on hyvin tilaa. Siellä on myös vähintään vessa (vanhemmat kirkot) tai vauvanhoitotila (uudemmat kirkot) missä voi imettää tai vaihtaa vaipan.

Vierailija
30/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on isän hautajaiset, joten eiköhän muut lähiomaiset, äitini ja veljeni perheineen ymmärrä tilanteen vaikka vauva nyt heräisi ja alkaisikin itkeä.

Ap

Vierailija
31/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva viedään sinne sillä lailla, että hänellä on mahdollisimman hyvä olla. Jos tykkää olla enemmän vaunuissa, niin sitten niissä ja itse tietenkin asttaudutte istumaan sillä lailla, että vaunut saa johonkin pois kulkulinjoilta/esteenä olemasta. Jos vauva on tyytyväinen sylissä, niin tietenkin sitten vauva on sylissä. Mukaan joku lelu, tutti tai tuttipullo vauvalle, jos alkaa kitistä. Eiköhän ihmiset tajua, että vauvat voi kitistä. Olin itse juuri yksissä hautajaisissa, joissa pari +70 vuotiasta ukkelia alkoi rupatella kesken hautajaisten ja sitten siitä häriiityneenä yksi alzheimeria sairastava alkoi kysellä suureen ääneen, että missä hän on ja mitä hän täällä tekee. Sitten noiden +70 vuotiaiden läheiset alkoi hyssyttelemään noita vanhuksia, joista he möksähtivät, että eihän se heidän kuiskimisensa nyt ketään häirinnyt (kaikki kuulivat sen, mutta he toki huonokuuloisina kuvittelivat kuiskivansa, vaikka puhuivat varsin kovaan ääneen...)

haudallakin voi olla vaunuissa ihan hyvin. Tosin sinne haudalle voi olla ehkä vaikea työnnellä vaunuja

että turhaan  ahdistelet etukäteen vauvan mukaan ottoa. Luultavasti se teidän vauva käyttäytyy siellä ihan hyvin ellei nyt ole paha koliikki tai hampaiden puhkeamistuska päällä.

Vierailija
32/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli taapero vaarinsa hautajaisissa eturivissä äitinsä sylissä muun lähisuvun kanssa. Tenavan nukke putosi lattialle siihin penkkirivin eteen. Ihana, sydämellinen pappi käveli rauhallisesti puhuessaan ja nosti lapsen lelun. Vähän ajan päästä taapero käveli arkun luo, silitti sitä ja sanoi kirkkaalla äänellä: vaali

Tästä kaikesta tuli niin lämmin olo, ei häirinnyt ollenkaan

Vierailija
33/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana on toki myös lapsen isä, eli siis en ole yksin vastuussa vauvasta. Lisäksi tilaisuuteen on tulossa muitakin lapsia, esimerkiksi veljeni lapset kutta meidän on ainoa vauva.

Ap

Vierailija
34/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani oli kaksissa hautajaisissa, olimme lähiomaisia. Oli syleissä koko ajan ja sujui kuin mikä muukin asia. Välillä käytiin imettämässä sivummalla, välillä vaihettiin vaippa ja väälillä vaihdettiin syliä. Turvakaukaloa en itse käyttänyt enkä edelleenkään käyttäisi muualla kuin autossa, se ei ole kauhean ergonominen ja estää tiettyjä liikkeitä.

Vierailija
35/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain omaisten penkkiin, mutta jää reunaan niin pääset tarvittaessa kävelemään vauvan kanssa. Monissa paikoissa on portaita ja silloin turvaistuin on kätevämpi. Muistotilaisuudessa vaunut voivat olla kätevät paikasta riippuen. Kyllä lapset sopivat tilaisuuteen. Joskus tuovat myös toivoa. 

Vierailija
36/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli puolivuotiaat kaksoset mummoni hautajaisissa. Turvakaukaloissa olivat ja ilmeisesti nukkuivat kappelissa, koska en muista mitään huutokonserttia olleen 😅 Suurin ongelma oli se, kun puolisoni meni arkunkantajaksi ja minä jäin kaksosten kanssa pärjäämään omillani. Hautajaisissa oli todella vähän ihmisiä, joten apukäsiä ei ollut. Meinasin jo jäädä autolle lapsosten kanssa, en olisi jaksanut kantaa kahta turvakaukaloa haudalle asti. Sitten yksi minulle tuntematon iäkäs surija tarjosi auttavan kätensä ja pääsimme haudalle mukaan  

Eli eiköhän se sinultakin suju tavalla tai toisella, tunnet oman vauvasi ja sen puitteissa mennään. Jos on kova itkemään niin oven lähelle istumaan. 

Vierailija
37/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus mummoni hautajaisissa. Vauva rääkyi koko toimituksen ajan niin, ettei kukaan kuullut mitään. Olivat vielä sellaisia kaukaisia sukulaisia, jotka eivät edes koskaan olleet mummon kanssa tekemisissä.

Vierailija
38/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2 kk ja alle 2 v ikäiset lapset, kun oli ensimmäiset läheisen hautajaiset. Oli talviaika. Rattaat oli mukana kirkon ovella, mutta vauva sylissä kirkossa ja taapero vieressä. Istuin reunimmaisena ja valmiina lähtemään ulos, jos vauva alkaa itkemään. Ei tarvinut lähteä. Jos on joku sukulainen, joka voisi pidellä vauvaa niin sekin toki auttaa. Haudalle kun lähdettiin jäin toki muista jälkeen, koska piti pukea lapsille vaatteet, mutta muuten ihan etiketin mukaan mentiin. Muistotilaisuudessa vauva nukkui vaunuissa ja oli sylissä. Monet häät ja hautajaiset oli lasten ollessa pieniä, ja kaikista selvittiin ilman ongelmia. Turvakaukalokin toimii hyvin monessa tilanteessa. Erityisesti kesällä, kun ei tarvi pukea ja riisua paksuja vaatteita 

Vierailija
39/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli puolivuotiaat kaksoset mummoni hautajaisissa. Turvakaukaloissa olivat ja ilmeisesti nukkuivat kappelissa, koska en muista mitään huutokonserttia olleen 😅 Suurin ongelma oli se, kun puolisoni meni arkunkantajaksi ja minä jäin kaksosten kanssa pärjäämään omillani. Hautajaisissa oli todella vähän ihmisiä, joten apukäsiä ei ollut. Meinasin jo jäädä autolle lapsosten kanssa, en olisi jaksanut kantaa kahta turvakaukaloa haudalle asti. Sitten yksi minulle tuntematon iäkäs surija tarjosi auttavan kätensä ja pääsimme haudalle mukaan  

Eli eiköhän se sinultakin suju tavalla tai toisella, tunnet oman vauvasi ja sen puitteissa mennään. Jos on kova itkemään niin oven lähelle istumaan. 

Ja lisäyksenä, että mieheni joutui yllättäen arkunkantajaksi. Vaunut olisi otettu mukaan jos asia olisi ollut tiedossa etukäteen.

Vierailija
40/114 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisena todennäköisesti istun siellä edessä muun perheen kanssa, eli ovea lähellä istuminen ei valitettavasti ole mahdollista. Ellen sitten jää sinne taakse oven viereen. Haudalla ei tässä käydä koska siunauksen jälkeen auto kuljetetaan tuhkausta odottamaan.

Ap

Mihin ne kaikki kukkalaitteet viedään? Itse olin hautajaisissa jossa vainaja tuhkattiin tilaisuuden jälkeen, mutta kukkalaitteet vietiin tulevalle haudalle.