Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?

Vierailija
02.02.2024 |

Onko?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä paljon vaatteita käytössä, jotka olen ostanut 20 vuotta sitten. Oikein hyviä ovat.

Vierailija
122/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuijottaa vain hintaa.

Itse ostin nuorena YHDEN upean bile  vaatteen , jota  käytin aina.

Tuli piruilua , että sul on aina toi sama?

Olin köyhä, näytin vaatteessa upealta.

Ehkä oli  kateellisten panettelua?:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksissa tähän kysymykseen tulee varmaankin esiin hyvin erilaisia elämäntilanteita työn, perheellisyyden ja asuinpaikan sekä monen muun asian suhteen, joten kysymys ei oikein ole objektiivinen.

Itse en pidä tavoitteena käyttää mahdollisimman vähän rahaa ylipäätään, siis myöskään vaatteisiin. Vaatteiden tehtävä on joskus ollut olla suoja sääolosuhteilta ym. perusturvaa. Tavoite  käyttää vaatteet "loppuun" on minulle vieras. Vaatteet eivät ole mikään merkityksetön asia, vaan ilo itselle ja läheisille sekä myös viesti ryhmään kuulumisesta ja yhteisellä kartalla olemisesta monissa tilanteissa. Voin kyllä käsittää, että joidenkin elämänpiirissä tällaiset näkökohdat eivät tunnu lainkaan ajankohtaisilta.

Vaatteet ovat ilo läheisille? Tätä kohtaa minulla on vaikea ymmärtää. Tarkoitatko jotain seksikumppanin iloksi puettavia, kun en ole itse ko

Et ole kuullut metalli musiikista?

Et käy keikoilla?

Et oo käynyt lavatansseissa?

Et tanssi?

Et varmaan sitten?:)

Vierailija
124/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tavoite on mahdollisimman vähän vaatteita. En halua kymmentä t-paitaa ja kymmentä paria housuja ja kymmenet kengät jne jne. 

Olen koko aikusiän ollut suht samankokoinen, joten ei tarvitse ostaa jatkuvasti uutta, kun vanhatkin edelleen mahtuu päälle.

Omasta näkökulmasta siis 100e/kk jatkuvasti olisi todellakin outoa. Vuodesta toiseen aina ja aina lisää vaatteita? Joo ei, täysin tarpeetonta. Minulle siis.

Mitä merkkejä käytät, jos ne ei ikinä kulu? Mulla ikävä kyllä hyvät/kalliitkin menee rikki, kun niitä käyttää paljon :(. Ja mitä vähemmän vaatteita, sitä nopeamminhan ne kuluu rikki. 

Vierailija
125/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti useimmat näistä kauhistujista käyttävät itse vähintään tuon. Kokeilkaa vaikka ladata Whering-niminen sovellus, ja syöttää sinne vaatteidenne tiedot. Veikkaan, että hämmästytte vaatevarastonne kustannuksista. Ainakin itselle se oli silmiä avaava kokemus.

Vierailija
126/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä paljon vaatteita käytössä, jotka olen ostanut 20 vuotta sitten. Oikein hyviä ovat.

Ostapa tänään, niin eivät kestä. Laatua on heikennetty koko ajan. Ja esim Itse esim olin 20v sitten köyhä opiskelija, ei sen ajan vaatteet olisi millään lailla sopivia tämän päivän elämääni. Aika monella elämäntilanne muuttuu 20 vuodessa niin paljon, ettei se vanha vaatekerta passaa enää elämäntyyliin ja tarpeisiin. 

Vierailija
127/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata euroa vaatteisiin on kuin pisara meressä, kun suomalaisten keskitulo kuukaudessa on kuitenkin 5000-6000 euron luokkaa. 

Vierailija
128/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuodessa olen käyttänyt omiin ja pienten lastenvaatteisiin 100e. Sekin kotimaisen ompelijan merinovillapuku + alusvaatteita. Maailma hukkuu vaatteisiin ja niitä saa ilmaiseksi todella hyväkuntoisia.

Mulla ei ole ketään keneltä saisin ilmaiseksi.

Vai tarkoitatko joistain kierrätyslaareista, kirpputorien jämät, hyväntekeväisyydestä? 

Vierailija
129/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hölmöä olisi jos keskustelupalstalla keskustelu ei saisi polveilla mihinkään. 

Jos nyt ihan sanatarkasti lukee ap:n aloitusta niin tähän ketjuun ei saisi silloin vastata mitään muuta kuin kyllä tai ei. Tosi hyvää keskustelua. 

Juuri näin. Mutta aina löytyy ne muutamat jotka eivät ymmärrä kuin mustan ja valkoisen, ja heitä häiritsee, kun keskustelu menee "sekavaksi".  Eikä saa keskustella kuin siitä, mikä on kirjaimellisesti otsikossa. Ei saa kommentoida muita, ei saa kertoa omia kokemuksia jne. 

"Tosi hyvää" keskustelua minustakin. Oikeastiko ne muutamat kirjaimelliset tykkäisi itsekään lukea sellaista ketjua, jossa sivutolkulla otetaan kantaa vain otsikon asiaan, kyllä vai ei. Thats it. 

Vierailija
130/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tainnut viime vuonna ostaa yhtään vaatetta. Eikä tänä vuonnakaan taida olla tarvetta.

Käytän kaiken loppuun enkä piittaa muodista vaikka varaa olisi ostaa kallistakin.

Luulisi että kuka tahansa tarvisee joka vuosi ainakin uusia alusvaatteita ja sukkia!

No ei tarvi jos ostaa kerralla ison kasan. Minä esim. Ostin kolmisen vuotta sitten noin 30 paria sukkia (vai enemmänkin) jostain lasten varainkeruusta, ja ne on riittäneet tähän päivään asti. Vasta nyt tammikuulla piti hakea kaupasta sukkia. 

Vierailija
131/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tavoite on mahdollisimman vähän vaatteita. En halua kymmentä t-paitaa ja kymmentä paria housuja ja kymmenet kengät jne jne. 

Olen koko aikusiän ollut suht samankokoinen, joten ei tarvitse ostaa jatkuvasti uutta, kun vanhatkin edelleen mahtuu päälle.

Omasta näkökulmasta siis 100e/kk jatkuvasti olisi todellakin outoa. Vuodesta toiseen aina ja aina lisää vaatteita? Joo ei, täysin tarpeetonta. Minulle siis.

Mitä merkkejä käytät, jos ne ei ikinä kulu? Mulla ikävä kyllä hyvät/kalliitkin menee rikki, kun niitä käyttää paljon :(. Ja mitä vähemmän vaatteita, sitä nopeamminhan ne kuluu rikki. 

En kyllä osaa sanoa nyt ainoatakaan merkkiä. Olen usein ostanut kirpparilta jotain, jos löytää laadukkaan vaatteen halvalla. Ja sit ostan "mitä vain" merkkiä, jos vaate vaikuttaa hyvin tehdyltä (saumat, viimeistely, materiaali). Viimeisin vaate on partioaitasta ostettu kevättakki alennuksesta. Olettaisin että se tulee olemaan hyvä ainakin jonnekin vuoteen 2040 asti, katsotaan.

Kyllä mun vaatteet varmasti näyttää kuluneilta, mutta en heitä pois/vaihda ennen kuin ovat oikeasti kunnolla rikki. Sit niistä tulee esim siivousrättejä. Monet mun vaatteista on paikattu, osa useamman kerran. En hirveästi usko "kierrättämiseen" jos se tarkoittaa halpamuodin ostamista ja sen "kierrättämistä" parin vuoden päästä kirpparilla/uffiin. 

Eniten rahaa mulla on varmaan viimeisen 10 vuoden aikana mennyt kenkiin, luulisin? Yhtenä isona harmituksen on, kun ostin noin 3-4 vuotta sitten "hutiostoksena" yli 100e kengät ja niiden laatu on aika surkea, eivät varmasti kestä enää monta vuotta. 

Vierailija
132/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienyrityksen omistaja.

Kun köyhä nuori tulee shoppailemaan 

ja puen sen täydellisesti istuvaan hameeseen tai housuun.

Se alkaa selittää :mul on jo tää kotona.

Eli kotona on nyplääntynyt polyester riepu joka näyttää samalta?

Totean että

kyseinen vaatekappale säilyy pari vuotta uuden näköisenä.

Nuori ostaa 3 parin kumpin asustetta?????

Ei pysty ymmärtämään?????

Ne nuoret oppii tän toivottavasti ajan kanssa. Nykyisten nuorten vanhemmat ovat hekin kasvaneet pikamuodilla (ainakin iso osa heistä) joten ei ole enää oppineet näitä kotona. Se tietämys mm materiaaleista ja mistä tunnistaa hyvän istuvan vaatteen, sitä ei enää vaan ole kaikkien kodeissa. 

Mun äiti ompeli itse vaatteensa, ja minun ollessa nuori Suomeen tuli ensimmäiset pikavaateketjut. Jossain siellä vuonna 2000. Tunnistan tuon ongelman, ettei kaikki tämän päivän nuoret tiedä, se tieto hukkui jossain siinä kohtaa kun mun ikäiset, ja mua nuoremmat on kasvaneet aikuiseksi ja saaneet lapsia. 

Vierailija
133/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa sanoa nyt ainoatakaan merkkiä. Olen usein ostanut kirpparilta jotain, jos löytää laadukkaan vaatteen halvalla. Ja sit ostan "mitä vain" merkkiä, jos vaate vaikuttaa hy

Niin, tässä on just se elämäntyylien ero. Minä tarvitsen työni takia business casual -vaatteet. Niitä ei osteta partioaitasta, kirpparilta, eivätkä ne voi näyttää kuluneilta saatikka herra varjelkoon paikatuilta. On siis helppo sanoa ettei vaatteisiin mene juurikaan rahaa, jos (siisteille) vaatteille ei ole juurikaan tarvetta. 

Vierailija
134/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa et jatkuvasti tarvii uusia vaatteita.

Itellä on kyl nyt ostoslistalla noin kolmet uudet urheiluliivit, vanhat ei enää tue kunnolla. Mut joka kuukausia pitäis ostaa satasella vaatteita, en ymmärrä.

Vierailija
135/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen ihmisiä joilla on aina samat vaatteet päällä tai korkeintaan muutama vaatekerta, joita vaihdellaan. Ei se kuulu minulle, mutta on mukava katsoa tyylikkäästi ja vaihtelevasti pukeutuneita ihmisiä, joilla on ajanmukaiset, siistit ja hyväkuntoiset vaatteet päällä. Kukin taaplaa tyylillään, mutta siis itseäni ihmetyttää enemmän toinen ääripää eli se, että ostetaan hyvin harvoin vaatteita vaikka se olisi mahdollista rahan puolesta.

Vierailija
136/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen saa kyllä yleensä menemään jo yhteen mekkoon. Enemmänkin on outoa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita.

Vierailija
137/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin on mennyt vuodessa  enemmän kuin tuo 1200 yhteenlaskettuna, kun olen ostanut muutaman kalliimman vaatteen ja kengät. Ja joku toinen ostaa kuukaudessa useamman vaatteen kirppikseltä, eikä silti mene läheskään noin paljon. Ei ole outoa, katsotaan sitten määrää tai hintaa. Mutta ei ihminen tietenkään joka kk uusia vaatteita tarvitse, enkä itsekään nyt tarvitse mitään pitkään aikaan. 

Vierailija
138/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on mielestäni outoa ostaa uusia vaatteita joka kuukausi. Niitähän täytyy sitten heittää myös pois samaan tahtiin, tai muuten on kohta tupa täynnä vaatteita. Normaalisti vaatteiden käyttöikä on kuitenkin vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Ei kestä paidat edes 3 vuotta

Ei varmaan, jos vaatteita on vähän ja ei käytä kaikkia tasaisen useasti.

Vierailija
139/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosi-ikäisenä olin hiukan vauhko, käytin 1000 e vuodessa vaatteisiin, johtui osaksi että vanhat olivat rikkinäisiä ja pahoja.  Tahdoin näyttää siivolta.  Nykyään vähemmän.

He joiden on pakko näyttää edustavilta, kokevat varmaan rasittavana pukeutumisen ajattelun, hädin tuskin joka kk jaksavat juosta ostoksilla.

Vierailija
140/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosi-ikäisenä olin hiukan vauhko, käytin 1000 e vuodessa vaatteisiin, johtui osaksi että vanhat olivat rikkinäisiä ja pahoja.  Tahdoin näyttää siivolta.  Nykyään vähemmän.

He joiden on pakko näyttää edustavilta, kokevat varmaan rasittavana pukeutumisen ajattelun, hädin tuskin joka kk jaksavat juosta ostoksilla.

Yleensä ostan enemmän kerralla. En käy joka kuukausi tai edes jokatoinen kuukausi kaupoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi