Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän erikoista. Mihin kaikki kertyvät vaatteet joutuvat?
Tämä. Miten ihminen kohtelee vaatteitaan, jos joka kuukausi menee 100€ uusien ostamiseen?
Reikiintyy helposti, jos on huonolaatuista tuotetta tai kämppä pursuaa vaatteita. Tunnen eräitä miehiä, jotka ostavat likaan tuottaviin töihin vaatteita. Paita kun tulee kelvottomaksi niin sitten se käy rätistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä ostaa. Jos halpaa rytkyä niin joo, onhan se vähän liikaa siitä. Mutta jos ostat kerran vuodessa kunnon nahkakengät (300-400), kunnon alusvaatteita (200), pari laadukasta villa, silkki jne. mekkoa, housua tai paitaa (1000), niin eihän satanen kuussa riitä.
Mutta kai kunnon nahkakengät nyt kauemmin kuin vuoden kestää? Mutta joo, seuraavana vuonna raha menee syyskenkiin ja sitten kesäkenkiin.
Mulla alkaa olla monet vaatteet niin tiensä päässä, että joku ne varmaan uusisi (toppavaatteet 15 v, talvitakki 7 v, talvikengät 6 v, juoksulenkkarit 7 v, sisälikuntakengät 18 v...) noi jos kaikki uusisi samana vuonna, palaisi iso kasa rahaa.
Kyllä kestää. Mulla on kaapissa 20 kengät eli monia, kun ajattelee että siinä on kesä-, talvi-, välikausi-, urheilu- ja harrastuskengät. Vanhimmat taitaa olla 20 vuotta. Korolliset nahkasaapikkaat, joihin on vaihdettu pohja, korko ja sisäpohja suutarilla kerran ja korkolappuja ainakin 5 kertaa. Mutta kestää kestää ja ovat tajuttoman hyvät jalassa.
Jos ostaa kerran vuodess kengät, se ei ole paljoa.
5 vuodessa olen käyttänyt omiin ja pienten lastenvaatteisiin 100e. Sekin kotimaisen ompelijan merinovillapuku + alusvaatteita. Maailma hukkuu vaatteisiin ja niitä saa ilmaiseksi todella hyväkuntoisia.
Oudompaa on se, että on ihmisiä jotka käyttää useamman satasen kuussa tupakkaan ja oluella istumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä.
Idiootit vahvistavat ilmastonmuutosta
Idiootti luulee että kaikki vaateteollisuus on halpaa kertakäyttömuotia.
Esim Alpan villapaita, tehty alpakan villasta, suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja kestää käytössä vuosia ja vuosia. Hinta 150-200.
Jos yhtä laadukasta ostaa kaikki vaatteensa, niin hintaa tulee. Vuodessa menee helposti se 1200. Ja vaatteita ostaa kappalemääräisesti kuitenkin aika vähän.
Niin mutta otsikossa puhutaan 100€/kk kulutuksesta, ei 1200€ vuosi kulutuksesta?
Eli otsikon mukaisesti et voisi ostaa HP 150-200 alpakan villast
Käytännössä nuo on kuitenkin sama asia. 100e kuukaudessa ON 1200 vuodessa. Miten palikkaa väkeä täällä kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
1200 euroa vuodessa ei riitä mihinkään, jos ostaa laadukkaita ja kunnollisia vaatteita. Omaan työhöni kuuluu paljon edustamista, ja ne paremmatkin vaatteet kuluvat, koska käyttöä ja pesua on paljon.
Työpäivänä on yhdet vaatteet ja iltatilaisuuksiin pitää vaihtaa toiset. Kotona voin olla koko päivän verkkareissa, joissa kuluminen ei haittaa yhtään.
Ostan vain vastuullisesti enkä koskaan pikamuotia. Parsin ja huollan vaatteita, mutta kyllä niitä kuluu.
Tämä. Itse olen ostanut tänä vuonna uuden jakkupuvun, huivin, sukkahousuja ja silkkipaidan hyvillä alennuksilla työhön liittyvän edustamiseen. Siinä se 1200€ menikin. Vaikka töissä konttorilla voi pukeutua rennosti ja arkisesti niin asiakastapaamisissa ja edustustehtävissä mennään pukukoodien mukaan. Ainoa pukukoodi joka ei omassa työssä tule vastaan on juhlapuku, kaikkeen muuhun täytyy vaatteet löytyä. Aina ei myöskään voi olla sama kolttu ja välillä värilläkin on väliä (kunnioituksena isäntää kohtaan).
Seuraavaksi pitää ostaa uudet farkut (viikon sisään kahdet kuluneet puhki useiden vuosien käytön jälkeen ja ovat jo korjauskelvottomat).
Kotona ja vapaa-aikana käytän vaatteet aivan loppuun, esim neuleet kiertävät työkäytöstä kotikäyttöön, huollan ja korjaan kunnes ei enää pysty.
1200€/v on siis vähän jos työssä pitää pukeutua kunnolla ja edustavasti. Koti- ja arkivaatteille se toki riittäisi mainiosti, joka vuosi ei edes tarvitse ostaa sukkia ja alushousuja enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä.
Esim Alpan villapaita, tehty alpakan villasta, suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja kestää käytössä vuosia ja vuosia. Hinta 150-200.
Jos yhtä laadukasta ostaa kaikki vaatteensa, niin hintaa tulee. Vuodessa menee helposti se 1200. Ja vaatteita ostaa kappalemääräisesti kuitenkin aika vähän.
Niin mutta otsikossa puhutaan 100€/kk kulutuksesta, ei 1200€ vuosi kulutuksesta?
Minä en laskisi menoa kuukausikohtaisesti, jos ostan vaatteita satunnaisesti tarpeen mukaan. Vuositasolla voisi laskea, mutta ei minulla ole mitään budjettia vaatteille. Joskus niihin menee enemmän, joskus vähemmän.
Aika paljon menee käyttövaatteisiin, varsinkin ulkoilu- ja työvaatteisiin. Keskimäärin 100e/kk varmasti helpostikin, varsinkin jos kengät laskee mukaan.
Juoksukenkiä jo pelkästään menee kolmisen paria vuodessa, 2x kesäkengät ja yhdet nastalliset. Kun katselee alelaarista viime vuoden malleja niin kyllä noihin silti se lähemmäs 300e/vuosi menee. Laadukkaat merinovillaiset ja tekniset ulkoiluvaatteet ei nekään halpoja ole, mutta kestävät toki vuosia. Neljään vuodenaikaan ja monipuoliseen ulkoiluun näitä kuitenkin tarvitsee aika paljon erilaisia eli koko kaapin sisällölle kyllä tulee hintaa vaikka kuukausitasolle jyvittäisikin.
Mittojen mukaan tehty laadukas puku maksaa hunajaa, mutta toki nuo kestää sitten hyvin pidettynä helposti kymmenenkin vuotta kun on useampi kierrossa. Kyllä siitä silti hintaa kuukausitasolla kertyy. Paitoja pitää teettää useammin eikä nekään halpoja ole. Moni teettää nykyisin pukunsa ja paitansa esim Bangkokissa, mutta se vaatii sen että tietää oikeat paikat jos oikeasti hyvää laatua haluaa. Pari pukua ja nippu paitoja voi kuitenkin tarkoittaa ilmaista parin viikon lomaa ja monen tonnin säästöä siihen päälle verrattuna siihen että ostaisi vastaavan setin Euroopasta. Noihin paikkoihin on myöskin yleensä pitkät jonot, usein puolikin vuotta, eli ei hoidu ihan ex tempore kuten jostain halvasta hikipajasta.
Laadukkaat nahkakengät puvun kaveriksi on kalliita myös, mutta lähes ikuisia kun pitää hyvin ja uusii pohjat vaan pätevällä suutarilla silloin tällöin. Omassa vaatekaapissa uusimmatkin puvun kanssa käytettävät kengät taitaa olla yli kymmenen vuotta sitten Italiassa teetetty. Toki se pohjien uusiminenkin aina jotain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200 euroa vuodessa ei riitä mihinkään, jos ostaa laadukkaita ja kunnollisia vaatteita. Omaan työhöni kuuluu paljon edustamista, ja ne paremmatkin vaatteet kuluvat, koska käyttöä ja pesua on paljon.
Työpäivänä on yhdet vaatteet ja iltatilaisuuksiin pitää vaihtaa toiset. Kotona voin olla koko päivän verkkareissa, joissa kuluminen ei haittaa yhtään.
Ostan vain vastuullisesti enkä koskaan pikamuotia. Parsin ja huollan vaatteita, mutta kyllä niitä kuluu.
Tämä. Itse olen ostanut tänä vuonna uuden jakkupuvun, huivin, sukkahousuja ja silkkipaidan hyvillä alennuksilla työhön liittyvän edustamiseen. Siinä se 1200€ menikin. Vaikka töissä konttorilla voi pukeutua rennosti ja arkisesti niin asiakastapaamisissa ja edustustehtävissä mennään pukukoodien mukaan. Ainoa pukukoodi joka ei omassa työssä tule vastaan on juhlapuku, kaikkeen muuhun täytyy vaatteet
No nämä on kyllä totta. Itse olen vain etätöissä, joten tarve vaatteille on nykyään mitätön, hämää etenkin kun kunnollisten vaatteiden hinnat on kuitenkin samalla nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt ihan riippuu siitä, että paljonko on rahaa käytettävissä jne. Ei ole mitenkään outoa. Itse käytän hieman enemmän, mutta ei minulla kaapit mitenkään pursuile vaatteita. Jos haluaa käyttää istuvia ja siistejä vaatteita, niin se vaatteen ikä ei ole kovin montaa vuotta.
Minulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja vaatteita. Kuinka huonolaatuisia sinun vaatteesi ovat, ja lihotko tai laihdutko jatkuvasti niin, että sama vaate ei ole istuva pitkään?
Tämä on itselläni ongelmana. Paino vaihtelee useita kiloja päivässä ja vuosittain 10kg. Vaatekaapissani on kolmena eri kokona vaatteet. Yhtenä päivänä saattaa housut olla niin löysät että jää yli 10cm ilmaa vyötärölle. Seuraavalla viikolla ei mene nappi enää kiinni vaan retkottaa 5-10cm auki. Todella pirullinen ongelma.
Eri
Sama täällä, vaikka paino ei ihan 10 kiloa heittele, mutta jo pari kiloa ja vatsan turvotusaste vaikuttaa esim. housujen istuvuuteen, jos vatsa pömpöttää, housut ovat peräpuolelta ihan liian kireät. Itsellä on oikeastaan ongelma se, että en saa vaatteita rikki ja vaatteet ovat ehjiä ja laadukkaita ja tuntuu sen vuoksi ikävältä ostaa uusia vaatteita, mutta välillä on pakko. Lisäksi vaatteissakin muoti ja malli vaihtuu. Vielä 10 vuotta sitten bleiserit olivat tiukkoja ja istuvia ja nyt ovat isoja, melkein kuin 80-luvulta ja ne kittanat näyttävät nyt siltä, että ihminen on lihonnut ja pitää liian pieniä vaatteita.
Tottakai joskus on kiva käydä shoppailemassa. Asun yksin ja viikonloppuisin on mukavaa olla ihmistenilmoilla kaupungilla.
Jos vasta kokoaa toimivaa vaatekaappia, niin on vähänlaisesti. Oma maku ja tyyli myös kehittyy vuosikymmenten saatossa. Minulla on käytössä vaatteita kasariltakin!
Jos näkee mieleistä, niin silloin pitää iskeä kiinni.
Olen vilkkaina, hektisiä työvuosinani pitänyt hankinnoillani pystyssä muutamaakin pikkukauppaa, mutta enää en tarvitse mitään vaatetta! Kaikki tarpeellinen löytyy jo omista kokoelmista, toki painon tulee olla hallinnassa.
Ei ole satanen kuukaudessa iso summa ainakaan jos on työelämässäkin omissa vaatteissa ja työ edellyttää huoliteltua olemusta. Minä en osta joka kuukausi vaatteita, mutta silloin, kun ostan saatan käyttää useamman satasen riippuen rahatilanteesta ja muista menoeristä.
Rupesin laskemaan paljonko sitä oikein on rahaa kiinni vaatteissa.
Omat tavallisena arkipäivänä töihin pukemani vaatteet maksavat:
- kengät 320€
- housut 120€
- alusvaatteet 35€
- vyö 100€
- kauluspaita 190€
- kravatti 80€
- pikkutakki 450€ + räätälöinti 120€
- päällystakki 400€
- hattu ja hanskat 150€
Tavallisena työpäivänä päällä on siis 1900€ edestä vaatetta.
Vaatekertoja olisi hyvä olla 3-4 jotta ei joka päivä joudu käyttämään samoja ja pystyy yhdistelemään, näiden hinnaksi tulee (jätetään päällysvaatteet pois, ja oletetaan että selvitään samoilla) 3 x 1500= 4500€.
Oletetaan, että ns koti, vapaa-aika, mökki ja urheiluvaatteiden hinta voisi olla noin puolet siistien vaatteiden kustannuksista. Eli niistä tulisi noin 2500-3000.
Yhteensä koko garderoobissa olisi tässä vaiheessa arviolta 7500-10000€ edestä rahaa kiinni. Ja tässä ei ole edes huomioitu Suomen vuodenaikoja joiden johdosta tarvitsee hyvin erilaisia vaatteita eri säihin. Lisätään +30% säästä johtuvaa lisäkustannusta niin saadaan vaatevaraston arvoksi noin 12000€.
Harrastuksiin ja liikuntaan tarvittavat vaatteet karkeasti arvioiden (juoksukenkiä, laskettelutakkia, lämpöalusasut, jne jne) arviolta +20% muiden vaatteiden arvosta eli yhteensä 2500€
Kaikki yhteensä siis 14500€ (summa on karkea arvio, ja todennäköisesti alakanttiin).
En juuri omista yli 10v vanhoja vaatteita, vaan viimeistään siinä ajassa vaate on yleensä kulunut tai menettänyt istuvuutensa siinä määrin että menee kierrätykseen. Oletetaan, että koko vaatevarastosta 50% kiertää kerran viidessä vuodessa, ja toinen 50% kiertää kerran kymmenessä vuodessa.
Tällöin vuositasolla tarvittava investointi garderoobin ylläpitämiseen on:
- (50% x 14500€) / 5v = 1450€
- (50% x 14500€) / 10v = 725€
Tuosta tulee vuodessa yhteensä 2175€ eli 181€ /kk.
Laskelma paljastaa myös sen, että laadun ostaminen tulee halvemmaksi mikäli laadukkaampi vaate myös kestää selvästi pidempään. Toinen kustannuksiin selvästi vaikuttava seikka on se, että ostaa vaatteita joita pystyy yhdistelemään ja käyttämään monessa eri käyttötarkoituksessa.
Eihän 100e kk ole edes paljon. Jos oletetaan vaatteen keskihinnaksi 100e (laadukkaita vaatteita, osa huomattavasti kalliimpia kuten takit ja kengät voi helposti maksaa 500e), ja vaatteen keskimääräiseksi kestoksi 5v, tulee siitä 5 x 12 vaatekappaletta. Eli 60. Kun vuodenaikoja on 3 (syksy ja kevät lasketaan yhdeksi), jää per vuodenaika 20 vaatekappaletta (sis kengät, päällysvaatteet, yövaatteet, alusvaatteet ja harrastusvaatteet). Se ei todellakaan ole paljoa! Jos joutuu töissään käyttämään sukkahousuja, siitä pelkästään tulee helposti monta kymppiä kuussa.
Sinansä älytön kysymys. Joku käyttää sen johonkin muuhun, joka jonkun toisen mielestä on turhaa. Jos panostaa laadukkaisiin vaatteisiin ja asusteisiin, nuo ovat vielä pikkusummia.
Parikymppisenä mulla meni paljon vaatteisiin, nykyisin ei enää. Mutta en pidä tuota kummoisena summana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on täysin eri asia ostaa joka kuukausi kuin muutaman kerran vuodessa.
On täysin eri asia ostaako satasella kengät vai kulutusvaatetta, JOKA kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin joku kävisi pari kertaa kuukaudessa ulkona syömässä. Ihan normaalia.
Ravintolassa syöminen tuottaa kotimaista työtä. Turhien vaatteiden ostaminen jätettä.
Eivät ne ole turhia jos käyttöön tulevat.
On todella outoa. Ostaako se joka ainut kuukausi tasan satasella? Ostaako se aina samat tavarat, vai millä se saa tasan satasen käytettyä kerta toisensa jälkeen? Miten se saa kaiken laskettua noin tarkasti, kun on karkausvuodet ja inflaatiot?
On outoa, jos joku haluamansa vaate maksaisi 101e niin ei voisi ostaa.