Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?

Vierailija
02.02.2024 |

Onko?

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sata euroa vaatteisiin on kuin pisara meressä, kun suomalaisten keskitulo kuukaudessa on kuitenkin 5000-6000 euron luokkaa. 

Keskipalkka on 3700 euroa. 

Vierailija
142/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viime vuonna vaatteisiin noin 220 € koko vuonna, tänä vuonna meni viime kuussa noin satanen (ostin kengät ja hupparin). Oon budjetoinut vaatteille 50 € kuussa, mutta en välitä jos joskus menee yli, kun tiedän, että omilla tarpeillani joka kuussa ei tarvii ostaa. 

Musta1200 € vuodessa ei ole paljon, riippuu mitä pitää hankkia. Jos esim. osuu samalle vuodelle muutama isompi hankinta ja haluaa laatua/joutuu ostamaan täydellä hinnalla, niin äkkiähän tuo menee ilman erityisempää pröystäilyä. Jos taas kaappi on täynnä vaatteita, ja silti ostaa lisää enemmän kuin tarvii/ehtii käyttää, niin kannattaa miettiä mitä sillä ostamisella elämäänsä hakee, mitä tarvetta täyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt unohdetaan ihmisten erilainen elämäntilanne. Jos on työvaatteet tai on kotona etätöissä tai vaikka tekee työtä pienten lasten parissa ei varmaan tarvi uusata vaatekaappia yhtä usein kuin julkisen työn tekijät. Jos edustaa tai joutuu muuten olemaan paljon esillä on vaatteita hankittava useinkin. Ei monikaan halua esiintyä nukkaisissa, kuluneissa, vanhenaikaisissa, haalistuneissa jne. asuissa. Itsekin olen sellainen. Vaatteisiin menee rahaa n. 200 e kuussa mikä ei ole mielestäni yhtään liikaa. 

Niin, riippuu mihin niitä vaatteita tarvii ja millaisia. Oon etätöissä ja pukeudun prisman huppareihin + college-housuihin tai farkkuihin. Talvitakki on kirppikseltä, 4 v sitten 4 € ja edelleen hyvin toimii. 

Jos siirtyisin jakkupukuhenkiselle toimistolle, niin helposti menis kerralla yli tonni sellaisen työn perusvaatteisiin, joita mulla ei nyt ole yhtään ja vaatevaraston ylläpitokin maksaisi enemmän kuin sen alle 20 €/kk mitä nyt. 

Vierailija
144/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo 100 € / kk vaatteisiin ole mikään suuri summa, varsinkin jos maksaa omasta pussistaan.

Enemmän ihmettelen niitä n. 18 v. nuoria, jotka kuluttavat 200 - 250 € / kk kosmetiikkaan. Sen lisäksi vielä vaatteet, harrastukset jne. Tuskin itse maksavat, täytyy vanhempienkin olla aika varakkaita.

Vierailija
145/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä mitä jo ennestään kaapissa on. Jos on huonolaatuisia neuleita, joita pestään usein, niin aika usein niitä pitää uusia, jos käy töissä johon vaaditaan siisti ulkonäkö. Siinä mielessä joku 100 e ei ole kovin paljon. Eri asia jollain etätyöläisellä tai sellaisella, jolla on erikseen työasu.

Vierailija
146/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Itse ostin viime vuonna vain sukkia ja alushousuja. Ei edes vuodessa mennyt satasta.

Minä hain nekin kirpparilta mutta pikkarit myyn sit käytettynä fetisteille satasella kappale

t. PIRKON silli maustamo

Vierailija
147/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo 100 € / kk vaatteisiin ole mikään suuri summa, varsinkin jos maksaa omasta pussistaan.

Enemmän ihmettelen niitä n. 18 v. nuoria, jotka kuluttavat 200 - 250 € / kk kosmetiikkaan. Sen lisäksi vielä vaatteet, harrastukset jne. Tuskin itse maksavat, täytyy vanhempienkin olla aika varakkaita.

Tuli elävästi mieleen, kun miehen ex haki elatusapumaksun korotusta teinitytöille, ja laskelman vaatimus oli 150 euroa kuussa meikkeihin, toinen 150 euroa kampaajaan, enkä edes muista, paljonko olis pitänyt olla vaateostoihin. Eikä muuten olla varakkaita. 

Vierailija
148/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200e vuodessa. Nyt perheellisenä ei ole varaa tuohon, mutta helpostihan tuo tulisi käytettyä. Merkkikengät kesäksi ja talveksi 200e pari samoin takki kesäksi ja talveksi 200-400e per takki, parit alusvaatesetit 100e per kappale, farkut 100e, housut 100e, paidat, puserot, urheiluvaatteet - tosin laadukkaat tuotteet kestää pidempään kuin vuoden. Käyttäisin varmasti tuon summan, jos olisin kokoa 38.

Vierailija
149/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa halpaa pikamuotia? Jos siis joka kuukausi käyttää satasen. Tuo viittaa siihen. 

Mä saatan olla monta kuukautta tai vuoden ja ylikin ostamatta yhtään mitään. Sit menee esim. 300€ mekkoon tai 150€ housuihin. Tai mitä nyt tarvii. 

Jos ostaa takin, niin voi mennä yli 500€.

Vierailija
150/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan varmaan keskimäärin joka kuukausi jotain vaatetta, jos laskee kaikki sukkahousut ja muut mukaan. En kyllä 100 euroa kuukaudessa saa menemään.

Vierailija
151/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni vähän yli tonni viime vuonna. Tosin siitäkin yli puolet kenkiin kun useampi pari tuli käyttöikänsä päähän melkein samaan aikaan. 

Vierailija
152/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän - tuollahan saa vain ehkä yhden paidan tai farkut. Varmaan keskimäärin menee enemmän kun tulee ostettua myös kenkiä, takkeja jne. kalliimpia tuotteita.

Ja niitä uusia farkkuja, kenkiä, laukkuja ym tarvitsee uusia joka kuukausi?

Kenkiä useimmilla on useampi pari eri tarkoituksiin. En tosiaankaan ole mikään kenkäfriikki, mutta yksi toimiva pari talvikenkiä, kumisaappaat, lenkkarit, kesäkengät ja korkkarit. Siinä on jo 5 tuotetta. Aika todennäköistä, että näistä yksi pari täytyy uusia vuodessa. 

Samoin on muissa vaatteissa. Töihin ei viitsi mennä nukkaisissa vaatteissa. Kuten moni täällä on huomauttanut, nykyvaatteet eivät kestä montaa vuotta. Eli ei tarvitse uusia noita kaikkia joka kuukausi, mutta melko todennäköisesti jokin niistä ja ensi tai seuraavassa kuussa seuraava. 

Vierailija
153/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tainnut viime vuonna ostaa yhtään vaatetta. Eikä tänä vuonnakaan taida olla tarvetta.

Käytän kaiken loppuun enkä piittaa muodista vaikka varaa olisi ostaa kallistakin.

Luulisi että kuka tahansa tarvisee joka vuosi ainakin uusia alusvaatteita ja sukkia!

Alushousut on kestäneet vuosia, en muista milloin olen ostanut. Sukkia on riittävästi lopuksi ikää. Risat sukkahousut menee pitkisten alla hyvin.

Vierailija
154/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan oli varmaan tarkoitus kysyä, että onko normaalia jatkuva shoppailu ja käyttää siihen hänen näkövinkkelistä paljon rahaa. Jos se on shoppailijan näkövinkkelistäkin paljon eli velkaantuu tai uhkaa velkaantua, niin huono juttuhan se on. Mutta jos on varaa, niin ei tuossa ole mitään erikoista. Joku sisustaa, joku uusii auton usein, joku matkustaa jne. Monet näistä ei ole mitään välttämättömyyksiä. Ihmiset eivät harrasta useinkaan välttämättömiä juttuja. Ongelmahan harrastuksesta tulee jos sen takia alkaa velkaantumaan tms.

Vierailija
155/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vähän. Enemmänkin voi kuluttaa. Eihän tollaa saa kuin solmion tai työn. 

Vierailija
156/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200e vuodessa ei sinällään ole älytön summa. Jos ostaa laadukasta vaatetta, ehkä merkkivaatteita niin yllättävän äkkiähän tuo tulee täyteen. Mutta jos jotain markettitason kampetta kyseessä niin on paljon. 

Vierailija
157/162 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuitenkin 3 vuodenaikaa, kun kevät ja syksy voidaan laskea samaksi. Ja jos harrastaa jotain liikuntaa ja/tai on oltava töihin tietynlaisia vaatteita, niin kyllä niitä vaatteita kertyy. Urheiluvaatteet ei kestä kauan, esim juoksukenkien pohjat kulahtaa jo kesässä tai kahdessa. Kyllä itse saan olla vähän väliä ostamassa jotain, mutta en nyt joka kuukausi mutta otsikossa mainittu summa kerrottuna vuoden 12 kuukaudelle menee kyllä helposti vaatteisiin vuodessa. Ei menisi jos ostaisi vain ihan välttämättömimmän, eli olisi vain yksi talvitakki ja yksi juhliin sopiva mekko, mutta moniko nainen oikeasti haluaa pukeutua joka päivä tai joka juhla samaan monta vuotta, jos varaa on vaihdellakin?

Vierailija
158/162 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tainnut viime vuonna ostaa yhtään vaatetta. Eikä tänä vuonnakaan taida olla tarvetta.

Käytän kaiken loppuun enkä piittaa muodista vaikka varaa olisi ostaa kallistakin.

Luulisi että kuka tahansa tarvisee joka vuosi ainakin uusia alusvaatteita ja sukkia!

Alushousut on kestäneet vuosia, en muista milloin olen ostanut. Sukkia on riittävästi lopuksi ikää. Risat sukkahousut menee pitkisten alla hyvin.

Minkä merkkiset alushousut sulla on? Kymmenisen vuotta sitten pikkarit vielä kestivät vielä kuinka kauan, mutta viime vuosina ostetut tuntuvat hajoavan parissa vuodessa.

Vierailija
159/162 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus Cittarista ostetut, muistaakseni kolmen pakkauksessa olevat pikkarit.

Ikävä kyllä Kiinassa tehdyt.

Vierailija
160/162 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Lindexin pikkareita, hyvin kestäneet jo vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi