Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?

Vierailija
02.02.2024 |

Onko?

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. Toki ymmärrän että joskus voi mennä satoja euroja kerralla jos ostaa vaikka takin ja kengät, mutta mitä ihmettä sitä ostaa joka kuukausi satasella? Ja miksi pitää ostaa joka kuukausi vaatteita? Ei normaalikäytössä vaatteet kulu kelvottomiksi niin nopeasti että tuo olisi perusteltua ja jatkuva kulutus ja uusien trendien perässä juoksu ei ole kestävää tai fiksua.1200e/v on minusta paljon rahaa vaatteisiin vuodesta toiseen. Joitakin yksittäisiä vuosia varmasti on, jolloin rahaa menee enemmän, mutta seuraavina vuosina rahaa ei pitäisi mennä sitten niin paljon.

Vierailija
162/184 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esiintyvä taiteilija tai tekee edustustehtäviä , niin ymmärrän summan . Moni insta babe myös esittelee uusia vaatteita kaupallisena yhteistyönä ja tuo tällä itselleen leivän pöytään . Tavan pienituloinen , opiskelija tai työtön jos ostelee satasella vaatteita kuussa , niin pidän turhana . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän nyt ihan riippuu siitä, että paljonko on rahaa käytettävissä jne. Ei ole mitenkään outoa. Itse käytän hieman enemmän, mutta ei minulla kaapit mitenkään pursuile vaatteita. Jos haluaa käyttää istuvia ja siistejä vaatteita, niin se vaatteen ikä ei ole kovin montaa vuotta.

Minulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja vaatteita. Kuinka huonolaatuisia sinun vaatteesi ovat, ja lihotko tai laihdutko jatkuvasti niin, että sama vaate ei ole istuva pitkään?

Esitän vastakysymyksen: kuinka paljon sulla oikein on vaatteita, jos ne ei kulu ollenkaan? Kestää kai ne, jos on niin paljon rätei ja lumpui, että yksi vaate on käytössä ehkä kaksi kertaa vuodessa. 

Vierailija
164/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä. 

Idiootit vahvistavat ilmastonmuutosta

Mitä olet ostanut esimerkiksi viimeksi kuluneen vuoden aikana? Eihän satanen vuodessa riitä edes alusvaatteisiin. Yksistään hyvät rintsikat voi olla yli sen. 

Vierailija
165/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaat vaateet maksavat, mutta kestävät myös pidempään. Saan helposti menemään vaatteisiin satasen kuukaudessa. Juuri ostin itselleni pellavapaidan kesäksi, 99€ ja uudet lenkkarit, 140€. Alkuvuodesta ostin alusvaatteita 150€ ja takin 333 € ja t-paidan 55€.  Kaikki noista oli aikalailla pakollisia hankintoja. En kestä halpoja materiaaleja iholla tai huonosti istuvia vaatteita. Vaatekaappi on silti hyvinkin minimalistinen.

Vierailija
166/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesin laskemaan paljonko sitä oikein on rahaa kiinni vaatteissa. 

Omat tavallisena arkipäivänä töihin pukemani vaatteet maksavat:

- kengät 320€

- housut 120€

- alusvaatteet 35€

- vyö 100€

- kauluspaita 190€

- kravatti 80€

- pikkutakki 450€ + räätälöinti 120€

- päällystakki 400€

- hattu ja hanskat 150€

Tavallisena työpäivänä päällä on siis 1900€ edestä vaatetta. 

Vaatekertoja olisi hyvä olla 3-4 jotta ei joka päivä joudu käyttämään samoja ja pystyy yhdistelemään, näiden hinnaksi tulee (jätetään päällysvaatteet pois, ja oletetaan että selvitään samoilla) 3 x 1500= 4500€. 

Oletetaan, että ns koti, vapaa-aika, mökki ja urheiluvaatteiden hinta voisi olla noin puolet siistien vaatteiden kustannuksista. Eli niistä tulisi noin 2500-3000. 

Yhteensä koko garderoobissa olisi tässä vaiheessa arviolta 7500-10000€ edestä rahaa kiinni. Ja tässä ei ole edes huomioitu Suomen vuodenaikoja joiden johdosta tarvitsee hyvin erilaisia vaatteita eri säihin. Lisätään +30% säästä johtuvaa lisäkustannusta niin saadaan vaatevaraston arvoksi noin 12000€.

Harrastuksiin ja liikuntaan tarvittavat vaatteet karkeasti arvioiden (juoksukenkiä, laskettelutakkia, lämpöalusasut, jne jne) arviolta +20% muiden vaatteiden arvosta eli yhteensä 2500€  

Kaikki yhteensä siis 14500€ (summa on karkea arvio, ja todennäköisesti alakanttiin).

En juuri omista yli 10v vanhoja vaatteita, vaan viimeistään siinä ajassa vaate on yleensä kulunut tai menettänyt istuvuutensa siinä määrin että menee kierrätykseen. Oletetaan, että koko vaatevarastosta 50% kiertää kerran viidessä vuodessa, ja toinen 50% kiertää kerran kymmenessä vuodessa. 

Tällöin vuositasolla tarvittava investointi garderoobin ylläpitämiseen on: 

- (50% x 14500€) / 5v = 1450€

- (50% x 14500€) / 10v = 725€

Tuosta tulee vuodessa yhteensä 2175€ eli 181€ /kk. 

Laskelma paljastaa myös sen, että laadun ostaminen tulee halvemmaksi mikäli laadukkaampi vaate myös kestää selvästi pidempään. Toinen kustannuksiin selvästi vaikuttava seikka on se, että ostaa vaatteita joita pystyy yhdistelemään ja käyttämään monessa eri käyttötarkoituksessa. 

Tässä on jotain realismia, mutta ladatkaa joku kännykkäsovellus, ja katsokaa, kuinka valtavasti rahaa vaatteisiin on mennyt.

Vierailija
167/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä. 

Idiootit vahvistavat ilmastonmuutosta

Idiootti luulee että kaikki vaateteollisuus on halpaa kertakäyttömuotia.

Esim Alpan villapaita, tehty alpakan villasta, suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja kestää käytössä vuosia ja vuosia. Hinta 150-200. 

Jos yhtä laadukasta ostaa kaikki vaatteensa, niin hintaa tulee. Vuodessa menee helposti se 1200. Ja vaatteita ostaa kappalemääräisesti kuitenkin aika vähän. 

Niin mutta otsikossa puhutaan 100€/kk kulutuksesta, ei 1200€ vuosi kulutuksesta? 

Miten palikka pitää olla, ettei ymmärrä lukemaansa. Otsikossa sanotaan

"Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?"

JOKA KK! Ei keskimäärin tai keskiarvoltaan tai 1200€ vuosikulutuksella.

Älä jankuta. Jos Ap olisi tarkoittanut, että joka kuukausi tasan ja täsmälleen 100 euroa, niin hän olisi varmasti sanonut sen. Eiköhän hän tarkoita, että keskimäärin sata euroa kuussa. Näin tämän useimmat ovat ymmärtäneetkin. 
Terv. Ei Asperger. 

Vierailija
168/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti useimmat näistä kauhistujista käyttävät itse vähintään tuon. Kokeilkaa vaikka ladata Whering-niminen sovellus, ja syöttää sinne vaatteidenne tiedot. Veikkaan, että hämmästytte vaatevarastonne kustannuksista. Ainakin itselle se oli silmiä avaava kokemus.

Tämä. 

Vierailija
169/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ostan varmaan keskimäärin joka kuukausi jotain vaatetta, jos laskee kaikki sukkahousut ja muut mukaan. En kyllä 100 euroa kuukaudessa saa menemään.

Käypä eteisessä katsomassa, paljonko sun kengät ja takit on maksaneet yhteensä. Onko varastossa toisen vuodenajan vaatteita? Ota ne mukaan. Mikä on loppusumma ja montako vuotta yleensä käytät esim. yhtä kenkäparia. Vieläkö tuntuu siltä, että 1200 vuodessa on paljon? Pienituloiselle tottakai, mutta jos varaa on, uskoisin, että useimmat haluavat käyttää vähintään sen verran. 
Itse vedin tiukkaa linjaa viime vuoden, ja selvisin parilla satasella. Voin sanoa, että ei ollut helppoa. 

Vierailija
170/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden välein joutuu vaatekaappia päivittelemään.

Kaikki vaatteet eivät tietenkään kulu loppuun samaan aikaan, mutta maksukyvystä riippuen jokainen varmasti käyttää sen verran kun on varaa.

Itse olen uusinut ulkovaatteet, kengät ja vaatekaappia viimeisen kolmen vuoden aikana. Arkikengät ei kovin montaa vuotta käytössä kestä. Toki nahkaisilla kengillä voi olla monta vuotta käyttöikää. Niillä nahkaisilla saappailla ei vaan mennä mustikkametsään tai vaellukselle. 

Mulla on mennyt kolmen vuoden aikana varmaan 4-5 tonnia vaatteisiin, mutta olen sen ikäinen, että olen siirtynyt nuoruden ajan tyylistä klassisempaan, ajattomampaan ja käytännöllisempään tyyliin.

Joka säähän ja tilanteeseen tietenkin sopivat vaatteet. 

Seuraavan viiden vuoden aikana ei sitten tarvitsekaan ostaa takkeja tai kerrastoja. 

Enemmänkin olisi mennyt, mutta jotain olen löytänyt käytettynä.

Vierailija
171/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

retkeily ja vaellusvaatteisiin ja varusteisiin ja kenkiin menee aika paljon, juuri ostin 200 euron kengät. Mutta että jos ihan vain vaatteita jotka ei liity tähän harrastukseen niin sitten ehkä, mutta ei nykyään satasella saa ehkä kuin yhden tai ihan max kaksi vaatekappaletta jos ostaa edes vähän parempaa seppälää jonka pitää kestääkin. Että onko yksi paita tai vaikka paita ja legginsit sitten paha.

Yleensä teen yhden tai kaksi isompaa tilausta vuodessa ja samalla heitän vanhoja vaatteita pois tai keräyksiin.

Vierailija
172/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden välein joutuu vaatekaappia päivittelemään.

Kaikki vaatteet eivät tietenkään kulu loppuun samaan aikaan, mutta maksukyvystä riippuen jokainen varmasti käyttää sen verran kun on varaa.

Itse olen uusinut ulkovaatteet, kengät ja vaatekaappia viimeisen kolmen vuoden aikana. Arkikengät ei kovin montaa vuotta käytössä kestä. Toki nahkaisilla kengillä voi olla monta vuotta käyttöikää. Niillä nahkaisilla saappailla ei vaan mennä mustikkametsään tai vaellukselle. 

Mulla on mennyt kolmen vuoden aikana varmaan 4-5 tonnia vaatteisiin, mutta olen sen ikäinen, että olen siirtynyt nuoruden ajan tyylistä klassisempaan, ajattomampaan ja käytännöllisempään tyyliin.

Joka säähän ja tilanteeseen tietenkin sopivat vaatteet. 

Seuraavan viiden vuoden aikana ei sitten tarvitsekaan ostaa takkeja tai kerrastoja. 

Enemmänkin olisi mennyt, mutta jotain olen löytänyt käytettynä.

Ja rintaliivit ei todellakaan ole halpoja.

Löysin viimein itselleni täydelliset rintaliivit ja ostin niitä kahdeksan paria. Yhdellä parilla oli hintaa 100€. Ovat pysyneet todella hyvässä kunnossa pari vuotta, eivätkä ole vielä pitkään aikaan tiensä päässä.

Ovat hyvät päällä ja ovat näkymättömät myös juhlavampien asujen alla.

Ennen oli aina parit lempiliivit, jotka kulutin puhki nopeasti. Muut olivat koristeena vaatekaapissa.

Vierailija
173/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti useimmat näistä kauhistujista käyttävät itse vähintään tuon. Kokeilkaa vaikka ladata Whering-niminen sovellus, ja syöttää sinne vaatteidenne tiedot. Veikkaan, että hämmästytte vaatevarastonne kustannuksista. Ainakin itselle se oli silmiä avaava kokemus.

Tämä. 

Stylebook tai Stylebook for men on edullisempi vaihtoehto Wheringille. 

Vierailija
174/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Itsekin  ostan vaatteita joka kuukausi.

Nykyään asutaan vuokralla pätkätöiden takia ja ostetaan vaatteita.

Asunto on taas edullinen.

Vierailija
175/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei kuulosta paljolta, koska vaatteet maksavat älyttömästi. 

Vierailija
176/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa ja jos omia rahojaan on tuon verran kuukausittain vaatteisiin laittaa niin tuossa ei ole edes mitään väärää. Itselläni olisi varaa laittaa tuon verran kuukaudessa vaatteisiin mutta en tee niin.

Vierailija
177/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna meni noin 500 € kun kävin Alpan ystävämyynnissä. Ostin edullisesti useamman neuleen. Ostan muutenkin aika paljon vaatteita. En velkaannu, eli en osta yli varojeni, mutta kieltämättä vähempikin riittäisi kun monelle vaatteelle tulee aika vähän käyttöä. Joku ostolakkovuosi pitäisi varmaan pitää. On niitä joskus minulla ollutkin, vuosia etten osta juuri mitään vaatetta. Alpakan villaisia pidän kuitenkin ihan järkevänä ostona, niillä on ihan muutakin arvoa kuin tyyli ja muoti, ne lämmittää verrattoman hyvin. 

Vierailija
178/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Kymmenlapsinen perhe niin kyllähän sitä rahaa kuluu...

...vai lapseton sinkku? Mielisairas, suljettava hoitoon jos menee tuo määrä.

Vierailija
179/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanenhan on vähän. Ja jotkut täällä ihmettelevät vaatemääriä, ostavat varmaan vaatteensa Temusta kun tuolla satasella saa nykyhinnalla melkoisen vähän.

Vierailija
180/184 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa semmoiselta henkilöltä, joka ei ole tyytyväinen oloonsa. Koko ajan pitää ostaa uutta, kun uutuudenviehätys lämmittää mieltä vain vähän aikaa. Eli sisältä tyhjä ihminen.

Tai sitten ihminen kuluttaa paljon vaatteita tai liikkuu paljon, jolloin vaatteita joutuu vaihtamaan usein ja pesemään vaatteita jokaisen käytön jälkeen, kuten maanviljelijät,.puutarhurit, braksa töissä, lasten kanssa työskentelevät, käsityöläiset jne. Ja sata euroa ei kuulosta paljolta,.jos haluaa pukeutua luonnonmateriaaleihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi