Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?
Kommentit (162)
Aikuisena tulee ostettua todella harvoin uusia vaatteita, kun vanhatkin sopii vielä päälle ja ovat ehjiä. Viimeksi ostin hintavan merinovilla mekon, jota tulen käyttämään vuosikausia.
Vastauksissa tähän kysymykseen tulee varmaankin esiin hyvin erilaisia elämäntilanteita työn, perheellisyyden ja asuinpaikan sekä monen muun asian suhteen, joten kysymys ei oikein ole objektiivinen.
Itse en pidä tavoitteena käyttää mahdollisimman vähän rahaa ylipäätään, siis myöskään vaatteisiin. Vaatteiden tehtävä on joskus ollut olla suoja sääolosuhteilta ym. perusturvaa. Tavoite käyttää vaatteet "loppuun" on minulle vieras. Vaatteet eivät ole mikään merkityksetön asia, vaan ilo itselle ja läheisille sekä myös viesti ryhmään kuulumisesta ja yhteisellä kartalla olemisesta monissa tilanteissa. Voin kyllä käsittää, että joidenkin elämänpiirissä tällaiset näkökohdat eivät tunnu lainkaan ajankohtaisilta.
Tänään löysin vihdoin jalalle sopivat talvilenkkarit. Olen etsinyt jo kaksi talvea sopivia kun vanhoista saumat jo auki. Samalla ostin alusvaatteita. Nämä olivat ne, joita ajattelinkin ostaa ja joita todella tarvitsin. Mulla meni yht. n. 140€. Nyt ei tule mieleen, että muuta vaatetta tai kenkiä pitäisi enää tänä vuonna ostaa. Käyttövaatetta ja parempaakin on kaappi täynnä. Vastaukseni kysymykseen on siis, että on outoa tai ei ainakaan järkevää.
Kävin viikonloppuna mun ystävällä kylässä. Mulla oli ennestään 12 kerää lankaa ja hänellä on neulekone. Lankaa oli vähän liian vähän, mutta tein lyhyemmät hihat ja on pikkasen liian lyhyt. Lanka meni kokonaan, jouduin yhdistelemään osat toisella langalla.
Mekko on ihana, tykkään aivan älyttömästi.
En ole pitkään aikaan ostanut itselleni uutta vaatetta ja tämä mekko piristi arkeani todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuon verran puolessa vuodessa, ja tulotasoni on 10% parhaimmistossa.
Uskon sanontaan, että köyhät ne vaatteilla koreilee. Kun osaa harvoin laatua ja kuluttaa vaatteet loppuun, ei tartte ravata kaupoilla koko ajan.
Mitä ihmeen laatua ostat sadalla tai kahdella? Puolessa vuodessa ostat yhdet hyvälaatuiset alushousut vai mitä ihmettä?
Itse ostin juuri Marimekon villatakin alennusmyynnistä ja hinta oli 210e. Se on minusta laadukas vaate. Tuo hinta menee yli sinun budjettisi mutta mistä ihmeestä löydät laatukamaa halvemmalla? Kymmenessä vuodessa kulutat 2000e vaatteisiin, miltä laadukas vaatekaappi tuolla budjetilla oikein näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuon verran puolessa vuodessa, ja tulotasoni on 10% parhaimmistossa.
Uskon sanontaan, että köyhät ne vaatteilla koreilee. Kun osaa harvoin laatua ja kuluttaa vaatteet loppuun, ei tartte ravata kaupoilla koko ajan.
Mitä ihmeen laatua ostat sadalla tai kahdella? Puolessa vuodessa ostat yhdet hyvälaatuiset alushousut vai mitä ihmettä?
Itse ostin juuri Marimekon villatakin alennusmyynnistä ja hinta oli 210e. Se on minusta laadukas vaate. Tuo hinta menee yli sinun budjettisi mutta mistä ihmeestä löydät laatukamaa halvemmalla? Kymmenessä vuodessa kulutat 2000e vaatteisiin, miltä laadukas vaatekaappi tuolla budjetilla oikein näyttää?
Sun mielestä kiinalainen villatakki on joku laadukas vaate?
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa 1200 euroa vaatteisiin ei minun mielestäni ole iso raha. Tuolla hinnalla saa yhden kunnolliset talvikengät ja laadukkaan, tuulenpitävän ulkoilupuvun.
Sen sijaan 100 euroa joka kuukausi käytettynä tarkoittaisi vain heikkolaatuisiin vaatteisiin tuhlaamsita.
Samaa mietin.
Omat vaatteeni ostan pitkin vuotta, mutta se on helpompi hahmottaa, kuinka paljon olen käyttänyt rahaa tänä vuonna 18 v poikani vaatteisiin. Meillä on ollut tapana syksyllä ja keväällä tehdä tehokas ostoskierros, jossa poika valitsee vaatteet ja minä maksan. Esim. syksyllä ostettiin villakangastakki, kevytuntsikka, parit pitkät housut, muutama neule, pari t-paitaa, boxereita ja sukkia, pari merinovilla-asua, kaulaliina, pipo, parit hanskat ja collarit. Tuohon meni n. tonni.
Ja nuo olivat vain talvivaatteita, joilla täydensi entistä vaatevarastoa. Keväällä samanlainen kierros kesävaatteista ja viime vuonna tuli pukukin ostettavaksi. Lisäksi (talvi)pyöräilyyn ja urheiluun sopivat vaatteet.
Helposti yli pari tonnia meni yhteensä. Kengät sitten tuohon päälle.
(Äidin kanssa ostoskelu on sinänsä jonkun mielestä varmaan kamalaa, mutta tuo oli ihana perinne, jota muistelen lämmöllä. Varmaan loppuu tuo tapa nyt pojan muutettaessa. Sen verran isoista rahoistahan tuossa puhutaan, että ei viitsi tilien väleillä siirrellä. Tulee vielä pian veroseuraamuksia tai muuta kyselyä pankilta. )
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä ostaa.
Esim. laadukas tavitakki maksaa helposti yli 100e, samoin kunnolliset kengät. Isorintainen tarvitsee tukevat hyvät liivit, hinnat 50e -> ja saattaa olla juhlia mihin tarvitsee ostaa juhlamekko.
Toki 1200e/vuosi on iso summa, mutta aika nopeasti se hupenee jos sattuu samalle vuodelle useamoia isompia hankintoja. Samoin sukkia ja alushousuja pitää uusia aika ajoin, eivät nekään ilmaisia ole.
Samoin jos harrastaa jotain, esim. juoksua tai uintia, juoksukenikiä pitää uusia ja kloori 'syö'musein myös uikkarit niin etteä harvoin vuoden kestää hyvänä.
Mä olen käynyt uimassa 3-4 kertaa viikossa 7-vuotiaasta alkaen. Muistan ihan jokaisen uimapuvun mikä mulla on ollut ja niitä on ollut 10 kappaletta. Nyt käytössä nro. 11 ja mulla ikää 42. Että kyllä pitää harvinaisen paska uikkari olla jos ei vuotta kestä. Näin ohiksena.
En tiedä. Outo on ehkä väärä sana. Itse shoppaan lähes viikottain, joten kyllä 100€ menee helposti kuukaudessa vaatteisiin
Tämähän nyt ihan riippuu siitä, että paljonko on rahaa käytettävissä jne. Ei ole mitenkään outoa. Itse käytän hieman enemmän, mutta ei minulla kaapit mitenkään pursuile vaatteita. Jos haluaa käyttää istuvia ja siistejä vaatteita, niin se vaatteen ikä ei ole kovin montaa vuotta.
Te, joiden mielestä tuo on liian paljon ja merkki hamstrauksesta, niin kuinka paljon teidän mielestänne keskituloisen suomalaisen kuuluisi käyttää rahaa vaatteisiin vuodessa? Ja kun lasketaan mukaan kaikki alusvaatteet (mm. rintaliivit, kerrastot), takit, juhlavaatteet, sukkahousut, siistit vaatteet töihin jne.
No ei ole. Menee ihan normaalistikin 200-300e/kk. 100e/kk on jo todella onnistunutta köyhäilyä.
Miksi kukaan ostaisi vaatteita joka kuukausi?
Ei outoa. Tyhmää. Sama kun duunikaveri jolla varmaan 20 eriväriset conssit. Ja lisää pitää saada. Ei outoa, mutta tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksissa tähän kysymykseen tulee varmaankin esiin hyvin erilaisia elämäntilanteita työn, perheellisyyden ja asuinpaikan sekä monen muun asian suhteen, joten kysymys ei oikein ole objektiivinen.
Itse en pidä tavoitteena käyttää mahdollisimman vähän rahaa ylipäätään, siis myöskään vaatteisiin. Vaatteiden tehtävä on joskus ollut olla suoja sääolosuhteilta ym. perusturvaa. Tavoite käyttää vaatteet "loppuun" on minulle vieras. Vaatteet eivät ole mikään merkityksetön asia, vaan ilo itselle ja läheisille sekä myös viesti ryhmään kuulumisesta ja yhteisellä kartalla olemisesta monissa tilanteissa. Voin kyllä käsittää, että joidenkin elämänpiirissä tällaiset näkökohdat eivät tunnu lainkaan ajankohtaisilta.
Vaatteet ovat ilo läheisille? Tätä kohtaa minulla on vaikea ymmärtää. Tarkoitatko jotain seksikumppanin iloksi puettavia, kun en ole itse koskaan erityisesti kenenkään vaatteista ilahtunut? Viesti ryhmään kuulumisesta liittynee johonkin jengiin, kun muuten se ryhmä on monille meistä samaa työasua käyttävä ryhmä, olipa sitten sotilas tai siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä tuo on liian paljon ja merkki hamstrauksesta, niin kuinka paljon teidän mielestänne keskituloisen suomalaisen kuuluisi käyttää rahaa vaatteisiin vuodessa? Ja kun lasketaan mukaan kaikki alusvaatteet (mm. rintaliivit, kerrastot), takit, juhlavaatteet, sukkahousut, siistit vaatteet töihin jne.
Riippuu tarpeesta. Jos rintaliivikoko on sellainen, että ei löydy koskaan alennusmyynnistä, 100€/vuosi ei aina riitä. Jos työ on sen laatuista, että on käytettävä töissä omia vaatteita ja/tai edustettava omissa vaatteissa myös juhlissa, menee enemmän kuin sellaisella, jolle työnantaja kustantaa virkavaatteet ja juhlat ovat vain perhejuhlia eikä niitäkään joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt ihan riippuu siitä, että paljonko on rahaa käytettävissä jne. Ei ole mitenkään outoa. Itse käytän hieman enemmän, mutta ei minulla kaapit mitenkään pursuile vaatteita. Jos haluaa käyttää istuvia ja siistejä vaatteita, niin se vaatteen ikä ei ole kovin montaa vuotta.
Minulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja vaatteita. Kuinka huonolaatuisia sinun vaatteesi ovat, ja lihotko tai laihdutko jatkuvasti niin, että sama vaate ei ole istuva pitkään?
Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä.
Idiootit vahvistavat ilmastonmuutosta
On outoa ostella halpiksia. Satanen menee kai kiinakauppoihin.
100 euroa kk vaatteisiin on todella vähän. Ostan itselleni vähintään tuolla summalla plus kasvavien lasten vaatteet siihen lisäksi. 100 euroa kuussa ei riitä mihinkään.