Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi outoa jos joku käyttää joka kk 100 e vaatteisiin?

Vierailija
02.02.2024 |

Onko?

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 euroa vuodessa ei riitä mihinkään, jos ostaa laadukkaita ja kunnollisia vaatteita. Omaan työhöni kuuluu paljon edustamista, ja ne paremmatkin vaatteet kuluvat, koska käyttöä ja pesua on paljon. 

Työpäivänä on yhdet vaatteet ja iltatilaisuuksiin pitää vaihtaa toiset. Kotona voin olla koko päivän verkkareissa, joissa kuluminen ei haittaa yhtään.

Ostan vain vastuullisesti enkä koskaan pikamuotia. Parsin ja huollan vaatteita, mutta kyllä niitä kuluu.

Vierailija
62/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei outoa, mutta hölmöä ja järjetöntä. Mihin tuollaista vaatemäärää edes tarvitsee?

Eihän sillä paljoa saa. Kahden kuukauden vaaterahabudjetti menee yhteen takkiin esim

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä ostaa. Jos halpaa rytkyä niin joo, onhan se vähän liikaa siitä. Mutta jos ostat kerran vuodessa kunnon nahkakengät (300-400), kunnon alusvaatteita (200), pari laadukasta villa, silkki jne. mekkoa, housua tai paitaa (1000), niin eihän satanen kuussa riitä. 

Vierailija
64/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kyseisellä ihmisellä on varmaan varaa vähän parempiin vaatteisiin. 

Vierailija
65/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksissa tähän kysymykseen tulee varmaankin esiin hyvin erilaisia elämäntilanteita työn, perheellisyyden ja asuinpaikan sekä monen muun asian suhteen, joten kysymys ei oikein ole objektiivinen.

Itse en pidä tavoitteena käyttää mahdollisimman vähän rahaa ylipäätään, siis myöskään vaatteisiin. Vaatteiden tehtävä on joskus ollut olla suoja sääolosuhteilta ym. perusturvaa. Tavoite  käyttää vaatteet "loppuun" on minulle vieras. Vaatteet eivät ole mikään merkityksetön asia, vaan ilo itselle ja läheisille sekä myös viesti ryhmään kuulumisesta ja yhteisellä kartalla olemisesta monissa tilanteissa. Voin kyllä käsittää, että joidenkin elämänpiirissä tällaiset näkökohdat eivät tunnu lainkaan ajankohtaisilta.

Vaatteet ovat ilo läheisille? Tätä kohtaa minulla on vaikea ymmärtää. Tarkoitatko jotain seksikumppanin iloksi puettavia, kun en ole itse ko

Ryhmään kuuluminen tai ilo läheiselle voi tarkoittaa ehkä myös juhlapukeutumista.

Jos nyt vaikka ystävän häihin ilmestyy kotiverskoissa, niin tavallaan silloin ei kuulu ryhmään (ei pukeudu juhlavasti, kuten muut) ja aiheuttaa myös pahennusta (ei iloa). 

Vierailija
66/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksissa tähän kysymykseen tulee varmaankin esiin hyvin erilaisia elämäntilanteita työn, perheellisyyden ja asuinpaikan sekä monen muun asian suhteen, joten kysymys ei oikein ole objektiivinen.

Itse en pidä tavoitteena käyttää mahdollisimman vähän rahaa ylipäätään, siis myöskään vaatteisiin. Vaatteiden tehtävä on joskus ollut olla suoja sääolosuhteilta ym. perusturvaa. Tavoite  käyttää vaatteet "loppuun" on minulle vieras. Vaatteet eivät ole mikään merkityksetön asia, vaan ilo itselle ja läheisille sekä myös viesti ryhmään kuulumisesta ja yhteisellä kartalla olemisesta monissa tilanteissa. Voin kyllä käsittää, että joidenkin elämänpiirissä tällaiset näkökohdat eivät tunnu lainkaan ajankohtaisilta.

Vaatteet ovat ilo läheisille? Tätä kohtaa minulla on vaikea ymmärtää. Tarkoitatko jotain seksikumppanin iloksi puettavia, kun en ole itse ko

Itselleni on kyllä ilo, kun puoliso pukeutuu tyylikkäästi eikä kulje lököttävissä farkuissa tai verkkareissa puhumattakaan rikki olevista vaatteista. Samaa yritän omalla kohdalla. Ja kun sanon tyylikäs en tarkoita mustaa pukua tai kotelomekkoa vaan tavallisia vaatteita, jotka istuvat käyttäjälleen niin koon kuin värinkin puolesta. Tämä siis kun ollaan työelämässä ja liikutaan kaupungilla. Tietysti vaatteiden pitää myös tuntua mukavilta päällä.

Satanen kuukaudessa vaatteisiin ei ole minusta outoa, jos on sellaisessa työssä että pitää omia vaatteita ja tietynlaisessa toimistoympäristössä esim. miehillä pitää olla se puku, joka todellakin viestii ryhmään kuulumisesta, ja naisillakin pitää olla vastaava toimistounivormu, jos nyt ei jakkupuku niin jotain muuta kuin farkut ja collegepaita. Tietystikään satanen ei riitä yllä kuvailtuun pukeutumiseen eikä niitä toimistovaatteita tarvitse joka kuukausi ostaa.

Vierailija
67/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän erikoista. Mihin kaikki kertyvät vaatteet joutuvat?

Vierailija
68/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa sanotaan 100€/kk

Onko se keskiarvo, jolloin esim tammikuussa ostaa 300€ ja sitten on helmi/maalis ostamatta. 

Vai

Että joka kuukausi ostaa erinäisiä vaate kappaleita 100€.

Siinä on iso ero, kuten osa kommentoikin... Ostaako 300€ HH mässy talvitakin vai 100€ kiina pikkareita kuukaudessa.

Vierailija
69/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Miten ihminen kohtelee vaatteitaan, jos joka kuukausi menee 100€ uusien ostamiseen? 

Vierailija
70/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä. 

Idiootit vahvistavat ilmastonmuutosta

Idiootti luulee että kaikki vaateteollisuus on halpaa kertakäyttömuotia.

Esim Alpan villapaita, tehty alpakan villasta, suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja kestää käytössä vuosia ja vuosia. Hinta 150-200. 

Jos yhtä laadukasta ostaa kaikki vaatteensa, niin hintaa tulee. Vuodessa menee helposti se 1200. Ja vaatteita ostaa kappalemääräisesti kuitenkin aika vähän. 

Vierailija
71/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse ostaa 100€ vaatteita yhteensä vuodessa niin pidän outona että joku ostaa joka kuukausi tuolla summalla vaatteita. Ja oletan että nyt puhutaan yhdestä ihmisestä eikä perheestä. 

Esim Alpan villapaita, tehty alpakan villasta, suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja kestää käytössä vuosia ja vuosia. Hinta 150-200. 

Jos yhtä laadukasta ostaa kaikki vaatteensa, niin hintaa tulee. Vuodessa menee helposti se 1200. Ja vaatteita ostaa kappalemääräisesti kuitenkin aika vähän. 

Niin mutta otsikossa puhutaan 100€/kk kulutuksesta, ei 1200€ vuosi kulutuksesta? 

Eli otsikon mukaisesti et voisi ostaa HP 150-200 alpakan villasta valmistettua villapaitaa

Vierailija
72/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän nyt ihan riippuu siitä, että paljonko on rahaa käytettävissä jne. Ei ole mitenkään outoa. Itse käytän hieman enemmän, mutta ei minulla kaapit mitenkään pursuile vaatteita. Jos haluaa käyttää istuvia ja siistejä vaatteita, niin se vaatteen ikä ei ole kovin montaa vuotta.

Minulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja vaatteita. Kuinka huonolaatuisia sinun vaatteesi ovat, ja lihotko tai laihdutko jatkuvasti niin, että sama vaate ei ole istuva pitkään?

Tämä on itselläni ongelmana. Paino vaihtelee useita kiloja päivässä ja vuosittain 10kg. Vaatekaapissani on kolmena eri kokona vaatteet. Yhtenä päivänä saattaa housut olla niin löysät että jää yli 10cm ilmaa vyötärölle. Seuraavalla viikolla ei mene nappi enää kiinni vaan retkottaa 5-10cm auki. Todella pirullinen ongelma.

Eri

Vierailija
73/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aikoinani 700e kuukaudessa kunnes minulle määrättiin edunvalvoja vaikka vaatteet olivat viisaita ostoksia. Olisi ollut iloisia etten ostanut päihteitä. 

Vierailija
74/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta otsikossa puhutaan 100€/kk kulutuksesta, ei 1200€ vuosi kulutuksesta? 

Eli otsikon mukaisesti et voisi ostaa HP 150-200 alpakan villast

Entäs jos ostaa osamaksulla!?

Vierailija
75/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa. Joskus voi mennä enemmänkin. Esim. kunnon talvitakkia ei saa satasella. Se on kuitenkin aika pieni raha. Ja jos on lapsia niin se ei riitä alkuunkaan koko perheen vaatehankintoihin.

Vierailija
76/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Miten ihminen kohtelee vaatteitaan, jos joka kuukausi menee 100€ uusien ostamiseen? 

Miten halpaa itse oikein sitten ostat? Eihän tuo tarkoita, että ihmisellä olisi paljon vaatteita, vaan ehkä ne ovat kalliita. Tehty jostain muusta kuin halvimmasta akryylista tai polyesteristä. Oletko koskaan vertaillut tuotteiden materiaaleja? Halvimmat paidat ja mekot ovat polyesteriä, ehkä viskoosia, ihan säännönmukaisesti näin. Halvimmat neuleet ovat aina akryyliä, ehkä polyamidia. Nämä materiaalit ovat silkkaa sontaa, (viskoosi saattaa kestää jos ei ole aivan ohutta).

Jos ostaa kestävää ja ehkä myös eettistä, se on myös kalliimpaa. Puuvilla, pellava, silkki, alpakanvilla, lampaanvilla (etenkin kotimaisten lammasrotujen villa, kal-lis-ta) liekö kaikkein kalleinta lankaa on kotimainen eettinen angorakanin villa.

Jonkun verran neulon, ostan laadukkaita hyviä pääosin kotimaisia lankoja, ja yhden itsetehdyn neulepaidan hinnaksi tulee noin 100 euroa. 

Ja sinä kysyt "miten ihminen kohtelee vaatteitaan". En oikeasti ymmärrä kysymystä.

Ei ole kyse vaatteiden kohtelusta, jos sinusta tuo tuntuu isolta rahalta. 

Vierailija
77/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee ihan normaalia kiertoa ja kulumista  , niin itselläni on mennyt pelkästään työvaatteiden uusintaan viimeisen vuoden aikana tuon verran:

- yhdet kengät, 200-300€

- 2-3 kauluspaitaa, yhteensä 250-350€

- pikkutakki ja laadukas neule: 500-600€

Pelkästään noista tulee jo se satanen kuussa kun jakaa kahdelletoista, ja kaikki vapaa-ajalla tarvittavat vaatteet sekä harrastuksissa tarvittavat urheilu- ja muut vaatteet vielä siihen päälle. Veikkaan että käytän keskimäärin 150-250€ kuukaudessa erilaisiin vaatteisiin. En uskalla edes laskea. 

M50, toimistotyö 

Vierailija
78/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei outoa, mutta hölmöä ja järjetöntä. Mihin tuollaista vaatemäärää edes tarvitsee?

Eihän sillä paljoa saa. Kahden kuukauden vaaterahabudjetti menee yhteen takkiin esim

Naisten vaatteita saa halvallakin. Mun äitikin on ostellut monet vaatteet kerralla ja alle satasella. Äitini ei sentään mikään tapa ostaja ole. 

Aika monilla on joitain rahallisia harrastuksia ja niistä ostoistahan saa mielihyvää. Mä kävin kaverin kanssa keskustelua siitä, kun hän hankkii elektroniikkaa jatkuvasti ja hänen puolustuksensa siihen oli, että jos hän ei niitä ostelisi niin niihin kulutetut rahat menisi sitten toiseen harrastukseen, esim. koiran hemmotteluun. Mäkin oon todennut siihen, että keräily turruttaa mieltä, sillä hyvän olon mieltä mä saan omasta keräilyn kohteesta. Ostamiseen jää koukkuun siitä saadun lohdun takia. Ihan omasta kokemuksesta tämän sanon.

Tällein niitä hamstraajia syntyy. Saatan itsekin olla: 🐹

Vierailija
79/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä ostaa. Jos halpaa rytkyä niin joo, onhan se vähän liikaa siitä. Mutta jos ostat kerran vuodessa kunnon nahkakengät (300-400), kunnon alusvaatteita (200), pari laadukasta villa, silkki jne. mekkoa, housua tai paitaa (1000), niin eihän satanen kuussa riitä. 

Mutta kai kunnon nahkakengät nyt kauemmin kuin vuoden kestää? Mutta joo, seuraavana vuonna raha menee syyskenkiin ja sitten kesäkenkiin.

Mulla alkaa olla monet vaatteet niin tiensä päässä, että joku ne varmaan uusisi (toppavaatteet 15 v, talvitakki 7 v, talvikengät 6 v, juoksulenkkarit 7 v, sisälikuntakengät 18 v...) noi jos kaikki uusisi samana vuonna, palaisi iso kasa rahaa. 

Vierailija
80/162 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin joku kävisi pari kertaa kuukaudessa ulkona syömässä. Ihan normaalia.

Ravintolassa syöminen tuottaa kotimaista työtä. Turhien vaatteiden ostaminen jätettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän