Pojalla tulee päättötodistuksen keskiarvo olemaan yli 9. Kannattaako hakea ns. parempiin lukioihin vai
ovatko ne täynnä ahdistuneita, lääkäreiksi aikovia tyttöjä?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Norsseja, riippuen missä lapsesi asuu. Norsseissa on opettajina paljon tohtoreita ja lisensiaatteja.
Mitä arvoa tällä on opiskelijalle?
Täällä oli aika paljon espoon lukioista kommentteja aiemmin.
Etis: Mukava pienempi lukio, kävin tämän itse. Opettajat panostavat, mutta tosiaan siellä on sitä suoritushenkisyyttä. Plussaa siitä, että mahdollisuus tutustua kaikkiin ja muutenkin eri mahdollisuuksia on paljon. Omassa kaveripiirissäni ollut ristiriitaisia tulkintoja etiksestä, lähinnä siihen suorituskeskeisyyteen liittyen. Mainittakoon kuitenkin, että sieltä sitten melkein kaikki oikeasti kirjoittaa E-L paperit
Tapiola: Nykyään suosikkini näistä kaikista. Rennompi ilmapiiri ja lukiosta kirjoitetaan hyvin. Hyvä tasapaino. Ei liian iso.
Otaniemi: Ihan valtava lukio. Olen kuullut kehuja, mutta tosiaan kannattaa miettiä haluaako massalaitokseen.
Jeda: Tästä ei hirveästi omakohtaista kokemusta. Siellä on urheilulinja ilmeisesti isossa osassa ja tiloissa taitaa jäädä kakkoseksi etikselle ja tapiolalle? Kirjoittaa kuitenkin myös aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea sinne, minne poika haluaa.
Meidän molemmat lapset ovat olleet lukioissa, joissa kova keskiarvoraja. Ovat tykänneet. Erityisesti poika tykkäsi, kun vihdoin tutustui muihin poikiin, jotka olivat kiinnostuneita opiskelusta. Hänen koulussaan poikia oli tosi vähän, mutta ei siitä mitään haittaa ollut.
Tuo on hyvä huomio miten paremmissa lukioissa on motivoituneita oppijoita. Olen pieneltä paikkakunnalta ja kyllähän kaikkeen vaikutti se yleinen ilmapiiri miten opiskelu on jotenkin halveksittua, vaikka lukiossa toki olivatkin. Yliopistossa tuli vasta vastaan ihmisiä, jotka olivat itseni kanssa samalla aaltopituudella näin kielikuvaa käyttäen.
Miksi koulutus on halveksittua, sehän on hauskaa. Mitä noin ajattelevien päässä liikkuu? Opiskeluhan ei mitenkään estä hallitsemasta myös käytännön työtä.
Aikuislukiossa on rauhallista ja vastuu pitkälti itsellä. Kaikkia höpökursseja ei ole pakko suorittaa, kun oppimäärä on lyhyempi. Kaikkein parasta on se, että opiskelu tapahtuu illalla. Täydellinen vaihtoehto työssäkäyvälle tai iltavirkulle introvertille. Aikuislukiossa on paljon lääkikseen preppavaa porukkaa, näin ainakin isoissa kaupungeissa. Aikuislukio tarjoaa osan kursseista myös täysin etänä.
Toki jos poika on sosiaalinen eikä hänelle aamuherätykset aiheuta mitään ongelmia eikä töissä tarvitse käydä, niin päivälukiossa sosiaalinen elämä on rikkaampaa.
Terveisin L:n ja E:n paperit ja IT-alan työkokemusta lukion ohella.
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte pk-seudulla, niin kannattaa hakea niin hyviin lukioihin kuin omalla ka:lla pääsee. Seura tekee kaltaisekseen. Olen itse käynyt Ressua aikoinaan ja oma poika kävi myös. Ei olla kumpikaan kuitenkaan oltu itse mitään ihmelapsia, mutta ollaan viihdytty hyvin sellaisten joukossa.
Nykyajan koulumenestyjä on sitä paitsi yleensä myös sosiaalisesti lahjakas ja monialaisesti aktiivinen. Ne mt-ongelmista kärsivät ja peliaddiktit löytyvät usein niistä matalamman keskiarvon lukioista. Lisäksi esim. muutamissa Itä-Helsingin lukioissa on jopa jouduttu kutsumaan poliiseja ja palkkaamaan vartioita oppilaiden tappeluiden vuoksi. Voi vaan arvailla, että millaista oppilasainesta mahtaa olla.
Itseasiassa tämä ei pidä paikkaansa. Sosiaalisesti aktiivinen voi kärsiä esimerkiksi persoonallisuushäiriöstä, heikosta itsetunnosta ja esimerkiksi perfektionismi on mielenterveyttä rasittava tekijä. Anoreksiaa esiintyy enemmän hyvin toimeentulevilla, muuten.
Jatkona ylempään: toki siis mielenterveysongelmat voivat olla näkyvämpiä ei-korkean keskiarvon lukioiissa, mutta se korkea keskiarvo ei poista niitä. Helsingin eliittilukioissa on tosin keskimäärin keskituloisten ja sitä paremmin toimeentulevien lapsia, joten taloudelliset resurssit puuttua mielenterveydellisiin ongelmiin voivat olla paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Norsseja, riippuen missä lapsesi asuu. Norsseissa on opettajina paljon tohtoreita ja lisensiaatteja.
Mietipä,
Kaikki lukiot on vain yläasteen kertaamista joten ei väliä mihin niistä hakee. Vasta siitä seuraavalla asteella on opistoissa eroja.
Vierailija kirjoitti:
Aikuislukiossa on rauhallista ja vastuu pitkälti itsellä. Kaikkia höpökursseja ei ole pakko suorittaa, kun oppimäärä on lyhyempi. Kaikkein parasta on se, että opiskelu tapahtuu illalla. Täydellinen vaihtoehto työssäkäyvälle tai iltavirkulle introvertille. Aikuislukiossa on paljon lääkikseen preppavaa porukkaa, näin ainakin isoissa kaupungeissa. Aikuislukio tarjoaa osan kursseista myös täysin etänä.
Toki jos poika on sosiaalinen eikä hänelle aamuherätykset aiheuta mitään ongelmia eikä töissä tarvitse käydä, niin päivälukiossa sosiaalinen elämä on rikkaampaa.
Terveisin L:n ja E:n paperit ja IT-alan työkokemusta lukion ohella.
Miten sinulla on kahdet todistukset? L ja E?
Vierailija kirjoitti:
Oma mielipiteeni on näistä "kilpailuhenkisistä" lukioluokista negatiivinen. Totta on että kilpailu saattaa parhaassa tapauksessa vetää nuorta parempiin suorituksiin. Mutta se negatiivinen puoli on pahempi. Ystävyyksiä ei synny, koska nuoret on naama kirjassa koko vapaa-ajan. En laittaisi lasta semmoseen ympäristöön. Ystävyyssuhteiden kehittymisellä on todella tärkeä merkitys nuoren henkiselle hyvinvoinnille. Kun opiskelut on ohi, on vaikea alkaa tyhjästä luomaan kaverisuteita. Ja liian kovat suorituspaineet on tuhoavaa myös opiskelulle. Voikin mennä ojasta allikkoon kun ei jaksa.
Riippuu nuoresta. Joitain kavereita oli lukioaikana, yhdenkään kanssa en ole tekemisissä enää nyt 30 vuoden kuluttua. Kaikki eivät edes pidä seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä,
Enpäs kyllä keksi, kertoisitko. Jos otan nelisen vuotta virkavapaata ja teen väikkärin ja palaan sen jälkeen opettamaan, niin millä tavalla olen parempi työssäni verrattuna siihen, että olisin opettanut tuon neljä vuotta?
Vierailija kirjoitti:
myös hyvien lukioiden oppilaat pääsevät mäkkäriin kokkaamaan ranskanperunoita. pojasta tulee korkeakoulutettu työtön feministi, koska haluaa opiskella humaania sukupuolen tutkimusta. saattaa myös värjätä tukkansa siniseksi ja vaihtaa pronomiineja ja sukupuolta. onnea teille.
Eikai se työtön ole jos Mäkkäriin pääsee, mikä ongelma?
Vieläkö koulun saa valita, luulin että tällaiset kielletyin edellisellä hallituskaudella tasa-arvoon vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Ressu on nykyään kuulemma kauhean kilpailuhenkinen, eli jos lapsi ei ole sellainen itse, niin ehkei sinne ainakaan kannata. Itse kävin Ressun kun kerran hyvällä todistuksella pääsin, vaikka olisin oikeasti halunnut taidelukioon. Se oli silloin ihan hyvä paikka vielä, vaikka paljon kultalusikkaporukkaa tietenkin, mutta en tiedä..edelleen joskus mietin millaista elämä olisi nyt jos olisin uskaltanut valita sen mitä oikeasti halusin.
No kun lukio on käytynä, voi sitten valita ihan itse, mihin menee opiskelemaan - ei välttämättä tarvitse mennä esim. oikeus- tai valtiotieteelliseen tai lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtorilla ei mene kovin hyvin, jos joutuu tyytymään opettamiseen lukiossa.
Lopulta kyse on enemmän ihmisen luonteesta ja motivaatiosta. Ei niinkään lukiosta, jota hän käy.
Itse olen ollut huonosti motivoitunut koulunkäyntiin, olen aina ollut hankala ottamaan käskyjä vastaan, halunnut motivoitua itse oma-aloitteisesti, enkä jonkun muun sanelemana. Näistä lähtökohdista oli lukiokin melkoista pakkopullaa, eikä opiskelu hirveästi kiinnostanut, mutta suoritin sitä keskitasoisesti kuitenkin.
Nyt olen ollut jo todella kauan asiantuntijatöissä ja palkkani on n. 6000 /kk. Olen vasta työaikana löytänyt innon oppimiseen ja opitun soveltamiseen. Eli näinkin voi elämä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä,
Enpäs kyllä keksi, kertoisitko. Jos otan nelisen vuotta virkavapaata ja teen väikkärin ja palaan sen jälkeen opettamaan, niin millä tavalla olen parempi työssäni verrattuna siihen, että olisin opettanut tuon neljä vuotta?
No jos et tuota ymmärrä, niin ei ole toivoakaan että saisit tehtyä väitös kirjan. Tohtorin tutkinto on ylin tutkinto ja osoittaa valtavaa tietäneisyyttä alaltaan. Tohtori on automaattisesti parempi kuin maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtorilla ei mene kovin hyvin, jos joutuu tyytymään opettamiseen lukiossa.
Lukiossa opettava tohtori tienaa selkeästi enemmän kuin yliopiston opettaja tai jopa -lehtori. Lyhyemmät työpäivät ja pidemmät lomat.
Paremmassa lukiossa hyötynä on se, että kavereiden kanssa on helpompi opiskella vapaa-ajalla (esim. tehdä läksyjä yhdessä), koska kaikkia kiinnostaa opiskelu ainakin vähän. Lisäksi on myös helppo vertailla kavereiden kanssa tehtävien vastauksia ja kokeiden palautuksen jälkeen myös kokeiden vastauksia.
Oma luma-linjalainen ihmettelee välillä miksi jotkut on sinnekin hakeutuneet, kun eivät vieläkään kykene pitämään oppitunnilla turpaansa tukossa vaan häiriköivät. Jos poikasi ei ole kiinnostunut opiskelusta niin voisi suosiolla jättää "paremmat" paikat motivoituneille.
Muuten tuolla tuntuu olevan enemmän persoonia kuin massaa.