Pojalla tulee päättötodistuksen keskiarvo olemaan yli 9. Kannattaako hakea ns. parempiin lukioihin vai
ovatko ne täynnä ahdistuneita, lääkäreiksi aikovia tyttöjä?
Kommentit (174)
Jos asutte pk-seudulla, niin kannattaa hakea niin hyviin lukioihin kuin omalla ka:lla pääsee. Seura tekee kaltaisekseen. Olen itse käynyt Ressua aikoinaan ja oma poika kävi myös. Ei olla kumpikaan kuitenkaan oltu itse mitään ihmelapsia, mutta ollaan viihdytty hyvin sellaisten joukossa.
Nykyajan koulumenestyjä on sitä paitsi yleensä myös sosiaalisesti lahjakas ja monialaisesti aktiivinen. Ne mt-ongelmista kärsivät ja peliaddiktit löytyvät usein niistä matalamman keskiarvon lukioista. Lisäksi esim. muutamissa Itä-Helsingin lukioissa on jopa jouduttu kutsumaan poliiseja ja palkkaamaan vartioita oppilaiden tappeluiden vuoksi. Voi vaan arvailla, että millaista oppilasainesta mahtaa olla.
Suosittelisin Steiner-tyyliseen opetukseen panostavaa lukioa ehdottomasti.
Ressu on pk-seudulla ihan järkevä valinta. Joku SYK on melkoinen pyrkyripesä. Isoissa kaupungeissa lukiolla on enemmän merkitystä ja kahtiajako on syvää. Maaseudulla se on aivan yhden tekevää, koska samaan lukioon menevät lahjakkaat ja lahjattomat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton EI tällaiselle hevonpaskalle!
Vaihdoin täysi-ikäisenä aikuislukioon Steinerista.
Riippuu mitä poika haluaa tehdä työkseen jne
Kannattaa hakea sinne, minne poika haluaa.
Meidän molemmat lapset ovat olleet lukioissa, joissa kova keskiarvoraja. Ovat tykänneet. Erityisesti poika tykkäsi, kun vihdoin tutustui muihin poikiin, jotka olivat kiinnostuneita opiskelusta. Hänen koulussaan poikia oli tosi vähän, mutta ei siitä mitään haittaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Steiner ei kiinnosta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä vielä ihan tarkkaan. On ajatellut, että oikeustiede tai valtiotiede voisivat olla hänen juttunsa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Steinerhan on lukioiden erityisluokat.
Vähän yli ysillä ei pk-seudulla vielä paljoa juhlita.
Ressu on nykyään kuulemma kauhean kilpailuhenkinen, eli jos lapsi ei ole sellainen itse, niin ehkei sinne ainakaan kannata. Itse kävin Ressun kun kerran hyvällä todistuksella pääsin, vaikka olisin oikeasti halunnut taidelukioon. Se oli silloin ihan hyvä paikka vielä, vaikka paljon kultalusikkaporukkaa tietenkin, mutta en tiedä..edelleen joskus mietin millaista elämä olisi nyt jos olisin uskaltanut valita sen mitä oikeasti halusin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä vielä ihan tarkkaan. On ajatellut, että oikeustiede tai valtiotiede voisivat olla hänen juttunsa.
ap
Huippulukioon hakemisessa on riksi, että ka-raja nousee niin ylös ettei pääsekään ja menettää ensisijaisuuspisteet ja sitten on hankalampi päästä seuraavan tason lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Ressu on nykyään kuulemma kauhean kilpailuhenkinen, eli jos lapsi ei ole sellainen itse, niin ehkei sinne ainakaan kannata. Itse kävin Ressun kun kerran hyvällä todistuksella pääsin, vaikka olisin oikeasti halunnut taidelukioon. Se oli silloin ihan hyvä paikka vielä, vaikka paljon kultalusikkaporukkaa tietenkin, mutta en tiedä..edelleen joskus mietin millaista elämä olisi nyt jos olisin uskaltanut valita sen mitä oikeasti halusin.
Samaa olen kuullut. Mites Espoossa se uusi Otaniemen lukio? Sinne ei taida olla helppo päästä. Aalto ylipisto vieressä, ja kuulin että jotain yhteistyötä on.
Vierailija kirjoitti:
Vähän yli ysillä ei pk-seudulla vielä paljoa juhlita.
Yli ysin keskiarvolla pääsee pk-seudulla top10-lukioon. Luonnehtisin niitä huippulukioiksi. Ressuun ei toki pääse, mutta löytyy muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea sinne, minne poika haluaa.
Meidän molemmat lapset ovat olleet lukioissa, joissa kova keskiarvoraja. Ovat tykänneet. Erityisesti poika tykkäsi, kun vihdoin tutustui muihin poikiin, jotka olivat kiinnostuneita opiskelusta. Hänen koulussaan poikia oli tosi vähän, mutta ei siitä mitään haittaa ollut.
Tuo on hyvä huomio miten paremmissa lukioissa on motivoituneita oppijoita. Olen pieneltä paikkakunnalta ja kyllähän kaikkeen vaikutti se yleinen ilmapiiri miten opiskelu on jotenkin halveksittua, vaikka lukiossa toki olivatkin. Yliopistossa tuli vasta vastaan ihmisiä, jotka olivat itseni kanssa samalla aaltopituudella näin kielikuvaa käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Huippulukioon hakemisessa on riksi, että ka-raja nousee niin ylös ettei pääsekään ja menettää ensisijaisuuspisteet ja sitten on hankalampi päästä seuraavan tason lukioon.
Lukiohaussa ei ole ensisijaisuuspisteitä, vaan ammattikouluhaussa. Sen sijaan hakutoivejärjestys vaikuttaa. Jos et pääse ekaan, mutta pääset tokaan, niin tokan jälkeiset paikat poistuvat. Varasija ekaan vaihtoehtoon säilyy.
Harkimo sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että sillä menee rahat poikien koulumaksuihin kun ne on amerikassa paremmassa koulussa kun täällä.
Poika päättäköön itse minne hakee.