Villapaita kutistui 20 asteen pesussa?!
Minulla on aivan IHANA villapaita. Hienon näköinen, villan ominaisuudet toimivat ja sopii päälle juuri täydellisesti.
Tai siis OLI. Olen vuosien ajan huoltanut sitä kaikkien ohjeiden mukaisesti, pesun sijaan tuulettanut jne. Mutta nyt siihen oli tarttunut jo sellainen hien ja deodorantin haju, ettei pelkkä tuuletus riitä, niin ajattelin, että "kyllähän se villavaatekin on joskus pakko pestä". Pesin 20 asteen ohjelmalla ja villanpesuaineella, kuivatin sen tasolla enkä roikottaen, ja silti sen kuviot käpristyivät aivan kippuraan ja päälle vetäessä se oli selvästi kutistunut! Selkä ja olkapäät puristavat, helma ja hihat ovat liian lyhyet.
Olen pessyt tuon saman vaatteen yhden kerran aiemminkin joskus vuosia sitten, ja silloinkin kuviot käpristyivät pikkuisen. Mutta nyt toisella pesulla tuntuu että koko vaate meni pilalle :( 100-prosenttista villaa. Mikä ihme tässä meni vikaan?
Yritin nyt vielä pelastaa sitä netin ohjeiden mukaisesti, liotin vähän aikaa haaleassa vedessä ja sitten venytin takaisin muotoonsa ja vanhoihin mittoihinsa. Mutta enpä tiedä, mitä tältä operaatiolta voi odottaa. Olisipa sellainen vähän itseäni isompi mallinukke, jonka päälle tuon voisi pukea kuivumaan, se voisi ehkä auttaa.
Kommentit (24)
Villa pestään 30-40 asteessa. Pesit liian kylmällä.
100 prosenttia villaa ei kyllä konetta kestä, käsin pesu viileässä vedessä.
Koita nyt kuitenkin kastella märäksi ja venyttää ja kuivata tasolla.
Johan sen järkikin sanoo että käsipesu!
Vierailija kirjoitti:
Kutistuminen ei oikeastaan ole kiinni lämpötilasta, vaan hankauksesta. Sulla on siis ollut liian kovaotteinen, hankaava ja mulskuttava ohjelma. Kåsinpesun se todennäköiseeti olisi kestänyt.
Villapaitaa voi muuten yrittää vielä venyttää oikeisiin mittoihinsa, kun sen kastelee huolellisesti uudelleen ja venyttää hitaasti märkänä muotoonsa. Siis ei mitään repimistä, vaan tasaista vetoa ihan käsivoimin.
Ja apuna voi käyttää hiustenhoitoainetta, se pitää tietenkin sitten lopuksi huuhdella (viileällä vedellä) pois.
Pesuohjeessa luki, että voi pestä koneen villanpesuohjelmalla, mutta ei sitten näköjään. Olin ajatellut, että se ensipesun pieni käpristyminen olisi ollut kaikki, mitä tuolle voi ohjeen mukaisella pesulla tapahtua. Kyllä vituttaa. Kopioin saatana designin ja neulon itse uuden tilalle!
ap
Koneessa on villaohjelma, 20 astetta. Ei linkousta. Sehän tarkoittaa ettei käsinpesua tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Koneessa on villaohjelma, 20 astetta. Ei linkousta. Sehän tarkoittaa ettei käsinpesua tarvita.
Joo, tuota juuri käytin. Mutta pesuohje oli huijausta. Pesukoneen villaohjelma on huijausta. Kaikki on pelkkää huijausta ja kärsimystä.
ap
On mullakin pari vilkavaatetta menny kutustuessaan pilalle konepesussa. Aikamoinen saavi pitäs olla et villamekon sais väljässä vedessä käsin pestyä. Ämpäriin ei mahdu.
Mulle kävi sama. Paitsi että mitään toivoa ei ollut. Villapaitani meni täysin pilalle koneen villaohhelmalla. Ei ikinä enää!
Ymmärrän et ottaa päähän oikein kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuota juuri käytin. Mutta pesuohje oli huijausta. Pesukoneen villaohjelma on huijausta. Kaikki on pelkkää huijausta ja kärsimystä.
ap
Tai oikeastaan tämä saattoi olla piilosiunaus. Näyttää siltä, että saan ehkä venyttämällä palautettua noita etupuolen hienoja kuvioita muotoonsa, ja jos hihojakin saisi pikkuisen venytettyä. Se jos onnistuisi, ja paidasta saisi jälleen esittelykelpoisen, niin sittenhän tämä saattaisi motivoida minut laihtumaan paidan mukana.
ap
Saat sen takaisin oikeaan kokoon. Lavuaarikn huuhteluainetta ja vettä sitten villapaita ja alat varovasti suurentamaan sitä. Muistaakseni huuhteluainetta voi kai olla hieman enemmän. Tää oli jossain niksi ohjeissa joskus. Huuhtelet vedellä ja kuivaat kuten ennenkin on pysynyt hyvänä.
Mulla on yksi villapaita, jotka kutistuvat aina pesussa, mutta ne palautuvat kokoonsa ja muotoonsa, kun niitä pitää hetken päällä. Ei siis kannata vielä toivoa menettää vaan yrittää pitää päällä, jos vain ei ihan liian kireä ole. Jos oli alunperin kallis eikä ole hirveän vanha, voi yrittää myös reklamoida.
Minä pesen KAIKKI villavaatteet (100% villaa suurin osa) pesukoneessa villaohjelmalla, ja ihan hyvin on pesun kestäneet. Ohjelmassa lukee "villa 30C".
En tiedä mitä eroa on "villa" ja "hienopesulla" (jälkimmäisessä pesen silkkihuivit) mutta aikanaan olen 1 villahuivin pilannut kun pesin "hienopesussa", ovat vierekkäin ja vahingossa valitsin väärän ohjelman.
Villa ei kestä konepesua, herkät kuidut kopristuu ja kutistuu ja siihen voi vaikuttaa lisäksi liika pesuaineen annostelu ja liian vähäinen huuhtelu varsinkin jos käytät pikaohjelmaa eli pesuainetta jäi ja se kovetti kuidun. Kokeile liottaa haaleassa vedessä jossa on kaksinkertainen annostus hyvälaatuista huuhteluainetta, välillä venyttelyä. Kun tekee useamman kerran niin pitäisi toimia mutta pitää antaa välillä myös kuivua ettei ala homehtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi villapaita, jotka kutistuvat aina pesussa, mutta ne palautuvat kokoonsa ja muotoonsa, kun niitä pitää hetken päällä. Ei siis kannata vielä toivoa menettää vaan yrittää pitää päällä, jos vain ei ihan liian kireä ole. Jos oli alunperin kallis eikä ole hirveän vanha, voi yrittää myös reklamoida.
Joo muut vaatteet (ei villaiset) yleensä palautuvat pesussa napakoiksi ja löystyvät päällä, mutta villapaitoja en tosin ole hirveästi pessyt, niin en tiedä miten niiden kanssa menee. Mutta jotain tässä on nyt mennyt pieleen kun nuo kuviot kipristyivät entisestään. Sen muistan, että villapaita oli ostaessa kauniin sileä (ilmeisesti käyttämätön ja pesemätön), ja ensimmäisessä pesussa kuviot kipristyivät pikkuisen, eikä se kipristyminen ole tässä vuosien käytön aikana kyllä yhtään helpottanut.
Reklamaatiota ei oikein voi tehdä, ostin paidan vuonna ööö 2017 kirpputorilta 8 eurolla. Siksikin tämä nyt meinaa niin vituttaa, kun tuo on oikeasti elämäni parhaita ostoksia.
ap
Pesukoneessa on villalle valittavissa 40, 30 tai kylmä. Mitä on paras käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Sen muistan, että villapaita oli ostaessa kauniin sileä (ilmeisesti käyttämätön ja pesemätön), ja ensimmäisessä pesussa kuviot kipristyivät pikkuisen, eikä se kipristyminen ole tässä vuosien käytön aikana kyllä yhtään helpottanut.
kai pingotit sen silityslautaan ja höyrysilitit tasaiseksi? Niin kuuluu tehdä.
Kutistuminen ei oikeastaan ole kiinni lämpötilasta, vaan hankauksesta. Sulla on siis ollut liian kovaotteinen, hankaava ja mulskuttava ohjelma. Kåsinpesun se todennäköiseeti olisi kestänyt.
Villapaitaa voi muuten yrittää vielä venyttää oikeisiin mittoihinsa, kun sen kastelee huolellisesti uudelleen ja venyttää hitaasti märkänä muotoonsa. Siis ei mitään repimistä, vaan tasaista vetoa ihan käsivoimin.