Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villapaita kutistui 20 asteen pesussa?!

Vierailija
02.02.2024 |

Minulla on aivan IHANA villapaita. Hienon näköinen, villan ominaisuudet toimivat ja sopii päälle juuri täydellisesti.

Tai siis OLI. Olen vuosien ajan huoltanut sitä kaikkien ohjeiden mukaisesti, pesun sijaan tuulettanut jne. Mutta nyt siihen oli tarttunut jo sellainen hien ja deodorantin haju, ettei pelkkä tuuletus riitä, niin ajattelin, että "kyllähän se villavaatekin on joskus pakko pestä". Pesin 20 asteen ohjelmalla ja villanpesuaineella, kuivatin sen tasolla enkä roikottaen, ja silti sen kuviot käpristyivät aivan kippuraan ja päälle vetäessä se oli selvästi kutistunut! Selkä ja olkapäät puristavat, helma ja hihat ovat liian lyhyet.

Olen pessyt tuon saman vaatteen yhden kerran aiemminkin joskus vuosia sitten, ja silloinkin kuviot käpristyivät pikkuisen. Mutta nyt toisella pesulla tuntuu että koko vaate meni pilalle :( 100-prosenttista villaa. Mikä ihme tässä meni vikaan?

Yritin nyt vielä pelastaa sitä netin ohjeiden mukaisesti, liotin vähän aikaa haaleassa vedessä ja sitten venytin takaisin muotoonsa ja vanhoihin mittoihinsa. Mutta enpä tiedä, mitä tältä operaatiolta voi odottaa. Olisipa sellainen vähän itseäni isompi mallinukke, jonka päälle tuon voisi pukea kuivumaan, se voisi ehkä auttaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiohoi! Olen nyt eilisestä lähtien kuivattanut tuota paitaa tasolle venytettynä, kun ensin liotin sitä vedessä ja venyttelin muotoonsa, ja jotain on tapahtunut! Kuviot ovat palautuneet entiselleen, elleivät peräti vähän entistä paremmiksi, ja hihoissa oli jälleen normaalin oloisesti pituutta! Olkapäät puristivat vielä vähän, mutta josko tuokin helpottaisi kun paitaa pitää päällä, tai viimeistään sitten kun viitsiydyn vähän laihtumaan :D Nyt siirsin sen kuivumaan loppuun asti vähän ilmavammalle tasolle, enkä enää ikinä IKINÄ pese tuota koneessa!

ap

Vierailija
22/24 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden uutisissa oli kerran juttua jossa puhuttiin , että hiusten hoitoainetta veteen ja sinne vaate. Kuulemma auttaa villaisen vaatteeseen jos on kutistunut. Meinasin kokeilla auttaako kutistuneeseen paitapuseroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin koneissa on käsinpesussakin 1200 kierroksen linkous. Se on viimeinen virhe, sillä villa  kestää kuumaa, vaikka 100-asteisen värjäyksen, kunhan sitä ei hangata. Varma tieto, olen värjännyt.

Jos se oli käsin kudottu, ehkä kuviot olivat erilaatuista lankaa ja siksi ne kipristyvät enemmän kuin muu paita.

Vierailija
24/24 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin koneissa on käsinpesussakin 1200 kierroksen linkous. Se on viimeinen virhe, sillä villa  kestää kuumaa, vaikka 100-asteisen värjäyksen, kunhan sitä ei hangata. Varma tieto, olen värjännyt.

Jos se oli käsin kudottu, ehkä kuviot olivat erilaatuista lankaa ja siksi ne kipristyvät enemmän kuin muu paita.

Tämä pitää muistaa tulevaisuudessa, aina vain puhuvat siitä että villa ei kestä kuumaa mutta hankauksesta ei ole missään mitään varoituksia.

Paita on aika takuulla tehdastekoa, mutta nuo kuviot eivät ole mitään tasaista geometriaa, vaan tuommoinen oikein kaunis maisemakuvio, jossa on epäsymmetrisesti laajoja värialueita, joiden välissä kapeita, monivärisiä kaistaleita. Mikään langan väri ei ole kutistunut enempää kuin muut värit, vaan yksivärisillä alueilla se nurjalle puolelle jäänyt antikuviointi on aina käpristynyt, ja päälle jäänyt kuvio jäänyt entiseen kokoonsa. Eli sitten se suurempi päällyskuvio vetäytyy ryttyyn, kun nurjalla puolella neulos on pienempi. En tiedä miksi, mutta onneksi sen sai korjattua jälleen hyvän näköiseksi.

ap