Miten opiskelija voi pärjätä rahallisesti?
Katselin yksiöiden vuokrahintoja. Halvimmatkin lähes 600 e (Tampereen Hervanta). Kaikki tuntuvat asuvan yksiöissä. Miten opiskelijoilla on rahaa?
Millaisia kk-hintoja muut opiskelijat maksaa vuokraa, paljon saa asumistukea ja opintorahaa?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin baarissa opintoaikana töissä. Tosin oli kyllä suht kohtuutuloiset vanhemmatkin, niin täytyy myöntää, että heidän ostamassa yksiössä asuin.
Näin oli meilläkin tarkoitus toimia, eli ostaa asunto, jossa opiskeleva lapsi asuisi vuokralla. Eipä sitten tehdä enää noin, kun asumislisää ei saa enää vanhempien omistamaan asuntoon. Ihan typerää.
Mihin se lapsi sitä asumistukea tarvii, jos te kerran omistaisitte asunnon? Joka tapauksessa saa opintotuen, jolla voi maksaa ruuat, sähkölaskut ja puhelinlaskun. Anna kun arvaan, pitäisi saada asumistukea, jotta sillä voidaan rahoittaa teidän sijoitusasunnon osto. Eli toisin sanoen sun mielestä pitäisi verovaroista tukien muodossa rahoittaa teille omistusasunnon kulut.
Asumistuki on sitä varten, jos pitää vuokrata kämppä,
Asumistukea tarvitsee tietenkin vuokranmaksuun. Mieluummin vuokraamme omalle lapselle kuin vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat joutuu jatkossa tyytymään taas soluihin, niin kuin ennen vanhaan. Nyt on totuttu siihen, että opiskeluaikanakin pitää olla jo hieno yksiö ja kaikki viimeisen päälle, vaikka tulotkin on olemattomat. Ennen asuttiin missä vaan luukussa, kunhan saatiin mahdollisimman halvalla ja voitiin opiskella.
Jaaha, sieltä yksi horiseva vatipäinen idioottivajakkivanhusmuumio tuli kertomaan muinaismuistojaan.
Noin ei suinkaan ollut vaikkapa silloin reilut 30-vuotta sitten, kun itse opiskelin. Ketään ei oikeasti kiinnostane, miten siellä sinun puuteriperuukkien aikakaudella oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina, opintoraha, opintorahan asumisosa ja toimeentulotuki. Ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei opiskelija saa toimeentulotukea, kyllä voi saada.
Vanhaan aikaan ei saanut, piti lopettaa opiskelut kun ei ollut rahaa.
Ei nykyäänkään saa toimeentulotukea, pitää nostaa täysi opintolaina 850 euroa kuussa. Eli käytännössä ei saa toimeentulotukea kuin poikkeustapauksissa. Tulee siinä toimeentulotuella hintaa.
Omalta lapselta ei tarvitse periä vuokraa. Eikä tosiaan ole asumistuki tarkoitettu siihen, että vanhemmat voi ostaa sijoitusasunnon, sori nyt vaan. Voi ostaa asunnon lapselle, mutta siitä ette rahallisesti hyödy. Onneksi tulee tuohonkin järkeä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.
Ei tuossa tilanteessa ole mitään ikävää. Ei yhteiskunnan tehtävä ole tukea varakkaita opiskelijoita rahallisesti. Ei toimeentulotukeakaan saa jos on varallisuutta.
Kelan laskurilla varmaan voi laskea. Kannattaa muistaa, että keväällä asumistuen leikkaus vie ison siivun siitä tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen on kuulemma hyvin suosittua ja edullista. Itse kävin opiskeluaikoina viikonloput ja lomat töissä.
Sulla oli vissiin aika helppo tutkinto. Joku amk:n hessunomi?
Olen eri, mutta diplomi-insinööri, nimenomaan hervannassa opiskellut. Kävin opintojen alusta asti töissä viikonloput ja lomat, kolmosvuonna menin oman alani töihin ihan arkisin, toki opiskeluajan tein 50 % työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen on kuulemma hyvin suosittua ja edullista. Itse kävin opiskeluaikoina viikonloput ja lomat töissä.
Olen eri, mutta diplomi-insinööri, nimenomaan hervannassa opiskellut. Kävin opintojen alusta asti töissä viikonloput ja lomat, kolmosvuonna menin oman alani töihin ihan arkisin, toki opiskeluajan tein 50 % työviikkoa.
Tuo ei onnistu monellakaan alalla, kun on pakollista läsnäoloa arkipäivät ja lisäksi palkattomat pakolliset harjoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaan pakko saada rahat jostain? Mulla on ihan arvostettu tutkinto Helsingin yliopistosta, mutta yhtälailla tein iltaisin , viikonloppuisin ja loma-aikoina töitä sen verran, että pärjäsin. Jostain sitä rahaa oli saatava.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat joutuu jatkossa tyytymään taas soluihin, niin kuin ennen vanhaan. Nyt on totuttu siihen, että opiskeluaikanakin pitää olla jo hieno yksiö ja kaikki viimeisen päälle, vaikka tulotkin on olemattomat. Ennen asuttiin missä vaan luukussa, kunhan saatiin mahdollisimman halvalla ja voitiin opiskella.
Soluja on muutettu niin paljon yksiöiksi ettei kaikille riitä solua.
Kotikaupungissani solut maksavat suunnilleen saman verran kuin pienet opiskelijayksiöt, ei voi säästää asumismuodollakaan.
Ainahan tuota vanhempien asunnon tuettomuutta on kierretty vuokraamalla ristiin toisen porvariperheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Omalta lapselta ei tarvitse periä vuokraa. Eikä tosiaan ole asumistuki tarkoitettu siihen, että vanhemmat voi ostaa sijoitusasunnon, sori nyt vaan. Voi ostaa asunnon lapselle, mutta siitä ette rahallisesti hyödy. Onneksi tulee tuohonkin järkeä sentään.
Ei sillä valtion talouden kannalta ole väliä, kuka se vuokranantaja on. Jonkun vuokranantajan vaurastumiseen se asumistuki joka tapauksessa menee. Fiksuissa perheissä yritetään pitää raha perheen piirissä, eli mieluummin ostetaan asunto ja vuokrataan se omalle lapselle, niin ei ne vuokrarahat valu jonkun toisen opiskelijan perheelle.
Kaikki ei pysty asuntoa ostamaan ilman että siitä saisi vuokraa. Me oltiin juuri tuollaisia, että pystyttiin ottamaan laina, kun tiedettiin että lapsi pystyy asumistuen turvin maksamaan siitä 500€ vuokraa. Loppupeleissä lapsi sai siihen asuntoon asumistukea alle vuoden ajalta, kun siihen muutti hänen tuleva aviomiehensä. Asuntoa ostettaessa ei toki voitu tätä tietää, vaan ajateltiin lapsen olevan siinä yksin vuokralla pidempäänkin.
Me ei asuntosijoittamista harrasteta muuten, joten meiltä olisi jäänyt tuo asunto ostamatta, ellei oltaisi voitu vuokrata omalle lapselle. Tuosta asunnosta maksettiin varainsiirtoveroakin yli 4000€ joten ei se lapsi saanut edes niin paljon asumistukea, kuin mitä me maksettiin siitä veroja.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalle on paljon halvempaa, että vuokraan asunnon lapselleni 400 eurolla, kuin että hän maksaa 700 e vieraalle. Tässä vaan.palataan vanhaan aikaan, jolloin asunnot aina vuokrattiin ristiin kaveriperheen kanssa.
Missä muka on soluja 250 euron vuokralla? Jo 20 vuotta sitten solun vuokra oli minulla yli 250 euroa kuussa ja hintataso on sen jälkeen noussut.
Kyllä pari kolme tonnia pitää vuodessa varata opiskelijalapsen tukemiseen..
T. Iskä
Suosittelen kaikille vanhemmille oman lapsen opintojen tukemista. Säästyy lapsi velkataakalta ja opinnot etenevät.
Ehkö radikaalia mutta olen miespuolisena opiskelijana myynyt p.rsettä
Solussa asuminen on ihan silkkaa pazkaa. Itse asuin ensimmäisenä opintovuonna solussa ja siinä ei opiskelut sujuneet yhtään epäsäännöllistä elämää viettävien helevatan epäsiistien kämppisten kanssa.
Opinnot alkoivat sujua vasta, kun siitä pazkasta pääsi pois.