Miten opiskelija voi pärjätä rahallisesti?
Katselin yksiöiden vuokrahintoja. Halvimmatkin lähes 600 e (Tampereen Hervanta). Kaikki tuntuvat asuvan yksiöissä. Miten opiskelijoilla on rahaa?
Millaisia kk-hintoja muut opiskelijat maksaa vuokraa, paljon saa asumistukea ja opintorahaa?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä asuvat opiskelijat joko
a. ottavat opitolainaa
b. käyvät osa-aikatöissä opintojen ohella
tai c. maksattavat vanhemmillaan
joku näistähän se ois. Se pelkkä opintotuki 250 e kk ei riitä mihinkään, etenkin kun asumistuki on enintään 80% vuokrasta ja siinäkin on se katto joku 450 e tms, minkä ylittävää osuutta ei edes ollenkaan huomioida. Eli tuon ylittävän osan saa itse maksaa.
Jos haluaa pärjätä ilman lainaa tai osa-aikatöitä eikä ole rikkaita vanhempia, niin soluun on tyytyminen. Paitsi, jos on jo tukikuukaudet loppuneet eikä saa enää opintotukea, silloin täyspäiväinen opiskelijakin saa toimeentulotukea joka on hulppeasti isompi kuin opintotuki, mullakin oli opintojen loppupuolella (kun tukikuukaudet loppuivat, eikä enää siis saanut lainaakaan nostaa kun sitä saa vain silloin kun saa vie
"Tämähän ei sinua enää lohduta, mutta olisit voinut hakea toimeentulotukea jo silloin, kun sait vielä opintotukea ja nostit lainaa. Moni ei sitä tiedä, tai usko. Sitten jää hakematta ja saamatta. "
En olisi, koska asuin tuolloin yhdessä ex-avopuolison kanssa ja kelan mielestä hänen olisi pitänyt minut elättää (hänkin oli opiskelija, mutta oli jonkin verran säästöjä hänellä, ja kelan mielestä ne olisi pitänyt ensin käyttää tyhjiin ennen kuin olisi myönnetty toimeentulotukea minulle). Mutta hän ei suostunut maksamaan minulle edes ruokaa, joka ikisen ruokaostoksen pisti exceliin ja vaati että maksan siitä puolet hänelle takaisin jos söinkin. Ei ollut ainoa syy, miksi on nykyään ex... Mutta kun hänestä erosin, niin sain sitten toimeentulotukeakin ja sain opiskella rauhassa loppuun sen turvin.
Asumistuen leikkuri laskee asumistukea yksin asuvalta opiskelijalta noin 100-200 euroa kuussa. Osa-aikatyössä olevalta leikataan enemmän, kun 300 euron suojaosa poistetaan asumistuesta.
Opintorahan indeksijäädytyksen kanssa leikkaus on todella suuri.
Opiskelijat joutuu jatkossa tyytymään taas soluihin, niin kuin ennen vanhaan. Nyt on totuttu siihen, että opiskeluaikanakin pitää olla jo hieno yksiö ja kaikki viimeisen päälle, vaikka tulotkin on olemattomat. Ennen asuttiin missä vaan luukussa, kunhan saatiin mahdollisimman halvalla ja voitiin opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää ilman vanhempien tukea vaikka tän maan pitäis olla sellanen että kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Paskanmarjat!
Tämä maa maksaa kyllä lapsille lapsiperheille ja ilmaiselle koulutukselle lasten terveydenhuollolle niin paljon tukea, että kun opiskelee, niin voi jo vähän ottaaa vastuuta elämisestään.
Jos joutuisi maksamaan yliopistotasoisesta koulutuksesta lukukausimaksua kymmeniä tuhansia, niin kuin muualla maailmassa, niin ehkä ne opinnot sujuisivat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat joutuu jatkossa tyytymään taas soluihin, niin kuin ennen vanhaan. Nyt on totuttu siihen, että opiskeluaikanakin pitää olla jo hieno yksiö ja kaikki viimeisen päälle, vaikka tulotkin on olemattomat. Ennen asuttiin missä vaan luukussa, kunhan saatiin mahdollisimman halvalla ja voitiin opiskella.
Harmi vaan, se soluasuminen ei auta siinä, että soluasujaltakin leikataan ja opintolainaa kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.
Mietippä oikein kovaa, niin ehkä keksit miten osakkeiden myynti auttaa vuokranmaksussa.
Hakeuduin hulluneläkkeelle ja opiskelen sen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää ilman vanhempien tukea vaikka tän maan pitäis olla sellanen että kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Paskanmarjat!
Tämä maa maksaa kyllä lapsille lapsiperheille ja ilmaiselle koulutukselle lasten terveydenhuollolle niin paljon tukea, että kun opiskelee, niin voi jo vähän ottaaa vastuuta elämisestään.
Jos joutuisi maksamaan yliopistotasoisesta koulutuksesta lukukausimaksua kymmeniä tuhansia, niin kuin muualla maailmassa, niin ehkä ne opinnot sujuisivat nopeammin.
No toivottavasti löydät itsellesi jonkun joka hoitaa sua vanhana. Ei tämän maan palkkatasolla ole mitään mahdollisuutta maksaa jostain hoitajakoulutuksesta lukukausimaksuja, kun nykyinenkin opintolaina vie talouden tiukille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan, se soluasuminen ei auta siinä, että soluasujaltakin leikataan ja opintolainaa kertyy.
Paljon vähemmän sitä tarvitsee ottaa, tai usein ei ollenkaan, jos asuu solussa. Meidän yliopistokaupungissa ainakin opiselija-asuntosäätiöiden solut on jotain 250 e kk vuokra.
Itse olin baarissa opintoaikana töissä. Tosin oli kyllä suht kohtuutuloiset vanhemmatkin, niin täytyy myöntää, että heidän ostamassa yksiössä asuin.
Missä on mustaa valkoisella, että asumistukeen tulee varallisuusraja? Ja vaikka tulisikin, yli 10k omaisuus ei POISTA tukea,vaan yli 10 000 eurosta ylimenevästä osuudesta otetaan huomioon 20%. Vasta yli 50k varallisuudesta asumistuki poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin baarissa opintoaikana töissä. Tosin oli kyllä suht kohtuutuloiset vanhemmatkin, niin täytyy myöntää, että heidän ostamassa yksiössä asuin.
Näin oli meilläkin tarkoitus toimia, eli ostaa asunto, jossa opiskeleva lapsi asuisi vuokralla. Eipä sitten tehdä enää noin, kun asumislisää ei saa enää vanhempien omistamaan asuntoon. Ihan typerää.
Minun opiskelija-asunto yksiö Jyväskylässä oli n. 400 e kk. Mutta se olikin vanha, 60-luvun tornitalo jota ei ollut paljon remppailtu. Oli vain yksi ikkuna, ikivanhat kaapit ja keittokomero, jonka minikokoisen kahden levyn hellan levyt eivät toimineet yhtä aikaa uunin kanssa. Eli joko uunia tai hellaa pystyi käyttämään, ei molempia yhtäaikaa. Vessa/suihku niin pieni, että hyvä kun mahtui siellä kääntymään. Mutta pärjäsin nipin napin asumistuella ja opintotuella, ettei tarvinnut töissä käydä kuin kesällä. Joka kesä meninkin sitten oman alan kesätöihin ja säästin rahat opiskeluun.
Näin kun itse opiskelin yliopistossa viime vuosikymmenellä.
Pärjäsin opintolainalla. Asuin aika pienellä paikkakunnalla, en tiedä miten helkutissa pärjäisi Helsingissä tai Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina, opintoraha, opintorahan asumisosa ja toimeentulotuki. Ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei opiskelija saa toimeentulotukea, kyllä voi saada.
Vanhaan aikaan ei saanut, piti lopettaa opiskelut kun ei ollut rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Soluun asumaan ja lainaa niin pärjää ilman töitä.
Opiskele muualla kuin Helsingissä tai hanki töitä. Kaikkeen ei opiskelijalla toki silti ole varaa.
Opiskelijanaiset tekee onlyfansia. Tisseillä saa tienattua ruokarahat 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin oli meilläkin tarkoitus toimia, eli ostaa asunto, jossa opiskeleva lapsi asuisi vuokralla. Eipä sitten tehdä enää noin, kun asumislisää ei saa enää vanhempien omistamaan asuntoon. Ihan typerää.
Mihin se lapsi sitä asumistukea tarvii, jos te kerran omistaisitte asunnon? Joka tapauksessa saa opintotuen, jolla voi maksaa ruuat, sähkölaskut ja puhelinlaskun. Anna kun arvaan, pitäisi saada asumistukea, jotta sillä voidaan rahoittaa teidän sijoitusasunnon osto. Eli toisin sanoen sun mielestä pitäisi verovaroista tukien muodossa rahoittaa teille omistusasunnon kulut.
Asumistuki on sitä varten, jos pitää vuokrata kämppä, ei sitä varten että voi vanhemmat kivasti kartuttaa omaisuuttaan sijoitusasunnolla.
Ei sitä toimeentulotukea saa, koska laina lasketaan tuloksi. Opintolainaa on koko ajan nostettu, jotta ei tartte maksaa toimeentulotukea opiskelijoille.