Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opiskelija voi pärjätä rahallisesti?

Vierailija
01.02.2024 |

Katselin yksiöiden vuokrahintoja. Halvimmatkin lähes 600 e (Tampereen Hervanta). Kaikki tuntuvat asuvan yksiöissä. Miten opiskelijoilla on rahaa?

Millaisia kk-hintoja muut opiskelijat maksaa vuokraa, paljon saa asumistukea ja opintorahaa?

Kommentit (193)

Vierailija
1/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voikaan.

Vierailija
2/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Tää on ihan perseestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen on kuulemma hyvin suosittua ja edullista. Itse kävin opiskeluaikoina viikonloput ja lomat töissä.

Vierailija
4/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen on kuulemma hyvin suosittua ja edullista. Itse kävin opiskeluaikoina viikonloput ja lomat töissä.

Sulla oli vissiin aika helppo tutkinto. Joku amk:n hessunomi?

Vierailija
5/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät töissä tai vanhemmat tukee vuokrissa.

Vierailija
6/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää ilman vanhempien tukea vaikka tän maan pitäis olla sellanen että kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Paskanmarjat!

Vierailija
7/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asuin solussa ja työskentelin R-kioskilla keikkalaisena isoilla tuntimäärillä. Ei siinä jäänyt aikaa opintojen päälle minkään telkun tuijotteluun tai muihin huveihin.

Vierailija
8/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan voi ottaa ja sen saa osittain tai kokonaan anteeksi jos elämässä ei mene niinkuin suunnitteli.

Vierailija
9/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hirvittää ensi syksy, jos varallisuus poistaa asumistuen. Mulla on perittyjä osakkeita, en niille osaa mitään tehdä, mutta kai ne pitää myydä. Harmittaa, kun ennakkoperintö menee ihan hukkaan. Jos en noita vielä olisi saanut, niin rahat säästyisivät käytettäväksi opintojen jälkeen. Ei siis kannata antaa opiskelijalle ennakkoperintöä, menee tuet.

Vierailija
10/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ottaneet lainaa. Meillä lapset ovat laskeneet paljonko lainaa on yhteensä, jos opiskelevat 5 v ja asuvat sen aikaa yksiössä.

Pelkästään kimppakämpässä asuminen säästää älyttömästi. Esikoinen muutti kolhoosiin, jossa on vähän hippimäimen meininki. Tekee työtä viikonloput ja viikolla opiskelee. Tekee kaikkensa , ettei tarvi nostaa lainaa

Vierailija
11/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää ilman vanhempien tukea vaikka tän maan pitäis olla sellanen että kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Paskanmarjat!

Jaa ainakin itse olen pärjännyt ja vanhemmilta olen saanut vain haukut ja naurua päälle. Esimerkiksi Turun yliopistosäätiön kautta halvimmat yksiöt ovat noin 260 €/kk

Vierailija
12/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha ja  vuokratuki ym.on hyvin riittänyt opiskeluun. Lisärahaa sai työskentelemäll lomilla. Mukava on aloitaa työelämä velattomana, alan säästämään omaaan asuntoon.  Kirppikseltä on saanut hyviä vaatteita ja festareilla on saanut käydä, kun ottaa sieltä jonkun työn esim lippujen myynnin.

Tämä suuressa kaupungissa, mutta ei Helsingissä.

Vierailija
13/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina, opintoraha, opintorahan asumisosa ja toimeentulotuki. Ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei opiskelija saa toimeentulotukea, kyllä voi saada. 

Vierailija
14/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiössä asuvat opiskelijat joko

a. ottavat opitolainaa

b. käyvät osa-aikatöissä opintojen ohella

tai c. maksattavat vanhemmillaan

joku näistähän se ois. Se pelkkä opintotuki 250 e kk ei riitä mihinkään, etenkin kun asumistuki on enintään 80% vuokrasta ja siinäkin on se katto joku 450 e tms, minkä ylittävää osuutta ei edes ollenkaan huomioida. Eli tuon ylittävän osan saa itse maksaa.

Jos haluaa pärjätä ilman lainaa tai osa-aikatöitä eikä ole rikkaita vanhempia, niin soluun on tyytyminen. Paitsi, jos on jo tukikuukaudet loppuneet eikä saa enää opintotukea, silloin täyspäiväinen opiskelijakin saa toimeentulotukea joka on hulppeasti isompi kuin opintotuki, mullakin oli opintojen loppupuolella (kun tukikuukaudet loppuivat, eikä enää siis saanut lainaakaan nostaa kun sitä saa vain silloin kun saa vielä opintorahaa) toimeentulotuki jotain 600 e kk, eli tuloni nousivat huimasti kun opintotuki loppui ja pääsin toimeentulotuen piiriin.

Vierailija
15/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina, opintoraha, opintorahan asumisosa ja toimeentulotuki. Ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei opiskelija saa toimeentulotukea, kyllä voi saada. 

Ei nykyään ole mitään opintorahan asumisosaa. Jo monta vuotta on opiskelijatkin saaneet ihan yleistä asumsitukea, samaa mitä muutkin.

Vierailija
16/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.

Vierailija
17/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solu sekä keikkatyö. Jos ei opiskeluaikaan niin kesälomaahan on melkein 4kk käydä töissä ja Jouluna kiireapulaiseksi.

Vierailija
18/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiössä asuvat opiskelijat joko

a. ottavat opitolainaa

b. käyvät osa-aikatöissä opintojen ohella

tai c. maksattavat vanhemmillaan

joku näistähän se ois. Se pelkkä opintotuki 250 e kk ei riitä mihinkään, etenkin kun asumistuki on enintään 80% vuokrasta ja siinäkin on se katto joku 450 e tms, minkä ylittävää osuutta ei edes ollenkaan huomioida. Eli tuon ylittävän osan saa itse maksaa.

Jos haluaa pärjätä ilman lainaa tai osa-aikatöitä eikä ole rikkaita vanhempia, niin soluun on tyytyminen. Paitsi, jos on jo tukikuukaudet loppuneet eikä saa enää opintotukea, silloin täyspäiväinen opiskelijakin saa toimeentulotukea joka on hulppeasti isompi kuin opintotuki, mullakin oli opintojen loppupuolella (kun tukikuukaudet loppuivat, eikä enää siis saanut lainaakaan nostaa kun sitä saa vain silloin kun saa vielä opintorahaa) toimeentulotuki jotain 600 e kk, el

Tämähän ei sinua enää lohduta, mutta olisit voinut hakea toimeentulotukea jo silloin, kun sait vielä opintotukea ja nostit lainaa. Moni ei sitä tiedä, tai usko. Sitten jää hakematta ja saamatta. 

Vierailija
19/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hirvittää ensi syksy, jos varallisuus poistaa asumistuen. Mulla on perittyjä osakkeita, en niille osaa mitään tehdä, mutta kai ne pitää myydä. Harmittaa, kun ennakkoperintö menee ihan hukkaan. Jos en noita vielä olisi saanut, niin rahat säästyisivät käytettäväksi opintojen jälkeen. Ei siis kannata antaa opiskelijalle ennakkoperintöä, menee tuet.

Meillä nuorella sama tilanne. Suututtaa. Ei sitä "starttirahaa" oltaisi hänelle annettu, jos olisi tiedetty tukien pienenevän. 

Oli nimenomaan tarkoitus opettaa häntä osakesäästäjäksi. 

Vierailija
20/193 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.

Katsotaanko käteinenkin omaisuudeksi asumistuessa? Minä taas ajattelen niin, että se myynti katsotaan tuloksi. Osakkeet on omaisuutta, mutta jos ne myy, niin se saatu raha on tuloa. Voin olla väärässäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi