Linna 2,naisvankilan arkea . Keskustelua uudesta kaudesta
Itse katsoin vasta yhden jakson ja ihmettelen onko tuolla Kristalla silikonit đ
Katso lÀhetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (686)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ohjelma on paljolti nÀyteltyÀ. Niin vangit kuin henkilökunta nÀyttÀvÀt parhaat puolensa. En ollenkaan usko, ettÀ on noin leppoisa tunnelma.
VÀitÀn, ettÀ on. EikÀ tuonne ihan kuka tahansa vanki pÀÀse. TÀssÀ ehkÀ vielÀ rennompi paikka: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009839349.html
Vierailija kirjoitti:
ĂrsyttÀÀ, kun noi vangit kiukuttelevat ja tiuskivat jatkuvasti kun heidĂ€n asioitaan yritetÀÀn jĂ€rjestÀÀ "vttu, kun mĂ€ en tee sitĂ€ ja tĂ€tĂ€ ja vttu tÀÀ on tĂ€llasta, vttu. Henkinen kehitys jÀÀnyt teini-ikĂ€isen tasolle?
Tietynlainen impulsiivisuus luonteessa on monesti osatekijÀ siinÀ, ettÀ ylipÀÀnsÀ joutuu vÀÀrille raiteille elÀmÀssÀ.
TÀytyy muistaa, ettÀ kameran ja muiden ihmisten edessÀ vangit tietenkÀÀn eivÀt nÀytÀ kaikkia arimpia tunteitaan. EivÀt ole oikeasti niin kovia kuin esittÀvÀt.
Se muulimummo jolle oli luvattu miljoona euroa kuriirinhommista kyllÀ vÀhÀn mietitytti. Voiko joku ihan oikeasti olla noin helvetin typerÀ ja sinisilmÀinen?
millÀköhÀn nÀmÀ vangit korvaa oikeudesta mÀÀrÀtyt korvaukset uhreille asianajajille ym.mitÀ heille on mÀÀrÀtty oikeudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva ajatus tuo avovankila ja lyhyet tuomiot muttei ne oikeasti toimi. Jos toimisi niin Suomessa olisi vÀhÀn rikoksia ja niiden tekijöitÀ. Kun Michael PenttilÀt sun muut pÀÀstetÀÀn pois vankilasta minituomion jÀlkeen ja he toistavat rikoksensa heti uudestaan niin siloin pitÀisi ymmÀrtÀÀ ettei tÀmÀ toimi ollenkaan. World toughest prison-ohjelmassa tÀmÀ nÀkyy hyvin.
Yhdysvalloissa on pitkÀt tuomiot, voi saada vaikka useamman elinkautisen pÀÀllekkÀin ja rikollisuus on huippualhaisella tasolla. Eikun miten se nyt menikÀÀn..
Ps. Ei rikoksen tekijÀ mieti tekohetkellÀ, ettÀ minkÀhÀnlainen tuomio tÀstÀ tulee
Olisi Suomessa muutama ihminen lisÀÀ hengissÀ ja paljon rikoksia tekemÀttÀ jos rangaistukset olisivat pidempiÀ.
Jos tuomiot olisivat pidempiÀ niin uskon ne toimisivat pelotteina paremmin kuin nykyinen systeemi.
Asun itse maassa, jossa murhasta ja taposta saa aina 25 vuotta eikÀ siihen saa mitÀÀn alennuksia. Arvaatko tehdÀÀnkö tÀÀllÀ murhia? Ei tehdÀ, se tilasto on tÀÀllÀ aivan maailman huippua.
Vierailija kirjoitti:
millÀköhÀn nÀmÀ vangit korvaa oikeudesta mÀÀrÀtyt korvaukset uhreille asianajajille ym.mitÀ heille on mÀÀrÀtty oikeudessa?
Voisivat vaikka poimia siellĂ€ erĂ€retkellĂ€ mustikoita myyntiin kunnes nÀÀ korvaukset kerĂ€tty đ . Totuus on ettĂ€ eivĂ€t millÀÀn. Taas korvauksen tekee veronmaksaja.
hyvin sanottu!!!vangit eivÀt todellakaan voi korvata aiheuttamia vahinkoja uhreille tukkimetsÀÀn pölkkyjÀ heittelemÀÀn niin kuin se yksi teki tai marja metsÀÀn lÀhteepÀhÀn liiat energiat pois ja saa vastinetta edes vÀhÀn aivoille!!!!
Joku kommentoi aiemmin, ettei lapsi synny valmiiksi mielenterveysongelmaisena. Ei, mutta persoonallisuushĂ€iriöisenĂ€ kyllĂ€ syntyy. Ăiti, joka rakastaa psykopaattilastaan siitĂ€ huolimatta, ettĂ€ tĂ€mĂ€ olisi murhaaja, on hyvĂ€ Ă€iti. Ei lapsen rakastaminen ja tĂ€mĂ€n tekojen hyvĂ€ksyminen ole sama asia.
Leppoisasta meiningistÀkin tÀÀllÀ joku ottaa kierroksia, mutta miettikÀÀpÀ nyt tarkemmin. Tuolla on vakavasti ongelmaisia naisia. On erilaisia mt-ongelmia, persoonallisuushÀiriöitÀ, pÀihteiden tuhoamia aivoja, vÀkivaltaista lapsuutta ja monen eri asian summana syntyneitÀ vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Se, mitÀ kameroiden takana tapahtuu, on todennÀköisesti aika karua yhteiseloa, kun pannaan elÀmÀn potkimat tai ihan itse asiansa sössineet naiset soluihin asumaan. Vaikka itsekin ottaisin ilomielin vaikka vuoden lepoloman Vanajan kauniissa maisemissa, niin en minÀ noiden naisten kanssa asua haluaisi!
NÀmÀ muulimummot edustavat minulle aivan uutta maailmaa. Kahdella kaudella kolme samanlaista tapausta, joista yksi sentÀÀn myöntÀÀ tienneensÀ, mitÀ teki. Mahtaa noita mummeleita lennellÀ melkoinen mÀÀrÀ pitkin poikin!
Olisi ollut mielenkiintoista saada kuulla muidenkin rikoksista suoraan heidÀn omista suistaan, ettei tarvitsisi vauvapalstalta tai minfosta kÀydÀ juoruja uskomassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut molemmat Linna-kaudet. HÀmmÀstelin, miten viihtyisÀt tilat, monipuoliset palvelut ja vapaa-ajan viettomahdollisuudet on naisvangeilla. On epÀoikeudenmukaista, ettÀ veronmaksajien rahoja jaetaan nÀin runsaasti rikollisten hyvÀksi.
Onkohan Àitipuolikin, joka julmasti murhasi 8-vuotiaan Vilja Eerikan, saanut viettÀÀ vankeusaikaansa nÀin hulppeissa oloissa. Jos on, niin se sotii oikeustajuani vastaan.
Mun Àrsytyskynnys tuli vastaan tÀssÀ viestissÀ. Eli kuudennella sivulla. Ettekö te kattoneetkaan tÀtÀ LINNA - sarjaa? Miten voi olla, ettÀ meni ohi niinkin tÀrkeÀ asia kuin AVOVANKILA! Vanaja on naisten AVOVANKILA ovat siellÀ lusimassa, kunnes pÀÀsee koevapauteen.
Sen takia on ne "hulppeat" oltavat. PÀÀsee kauppaan kerran viikossa (kuin myös kirjastoauto kÀy) ja on vÀhÀn paremmat ruuatkin, kun he tekevÀt ne itse. Korutkin on sallittuja nÀköjÀÀn kuin myös meikki, omat vaatteet ja hiusten vÀrjÀÀminen. Saavat vanginpalkkaa sen 9 euroa per pÀivÀ, mutta sitten kun kÀy töissÀ saa enemmÀn. Jos joku valitsee makaamisen tai pleikan, niin saa vaan perusosan. Avotalossa pÀÀsee kulkemaan talojen vÀlillÀ ja tekemÀÀn ulkohommia, istumaan siellÀ tÀÀllÀ, voipi saunoa ja uida ja vaikka kerÀtÀ kukkia. Kaikilla vangeilla on nilkkapanta ja seurantakÀnnykkÀ, mutta ovet pidetÀÀn auki. Aamuisin ja iltaisin on pÀÀlukulaskenta.
(kaudella yksi selvisi) Kivitalossa eli vankilassa sitten istutaan lukkojen takana huomattavasti enemmÀn. SiellÀ syödÀÀn ihan peruslaitosruokaa yleensÀ mitÀ keskuskeittiöt tekee. Eli ihan samaa pöperöÀ kuin kouluissa. Ulkoillaan tunti pÀivÀssÀ. jne. SiellÀ on taasen kanttiini, josta voi ostaa jÀrkyttÀvÀn kalliilla namuja,limuja, sipsiÀ, kuivatuotteita, kuten kahvia, nuudeleita... hygieniatuotteita ja tupakkia. Toisinaan voivat yhteisessÀ keittiössÀ leipoa tai tehdÀ pieniÀ ruokia. YleensÀ kivitalossa istutaan lukkojen takana 18-06. Omassa sellissÀ, omissa harrasteissa.
MitÀ Vilja-Erikan Àitipuoleen tulee, niin hÀnkin istuu tuomionsa kuten muutkin. Ensin kivitalossa, sitten avovankilassa ja lopuksi koevapaudessa (eli omassa kÀmpÀssÀ, josta kÀy töissÀ +jalkapanta ja seurantakÀnnykkÀ)
JOS avovankila ei sovi, kuten Kristalle kaudella kaksi, niin sitten istutaan kivitalossa koko helahoito loppuun. Omavalinta. Se tosielÀmÀn kohtaaminen on rankempaa silloin, kun ei tule asteittain vapaus, vaan kolahtaa kerralla kaikki. Ihan varmasti retkahtaa samantien uudestaan, kun lomalta jÀi palaamatta aineiden takia. Sanoihan tuo muutamaan kertaan, ettÀ vankilaoloaika on eka selvÀ kokemus. Ei ole sitoutunut vaan pakotettu raittiuteen. Ei voi onnistua.
MitÀ Eveen taas tulee, niin mun mielestÀ pitkÀlle nÀky, ettei ole ok se ihminen. Sanoi istuvansa vÀkivaltaisuuksista. Luulenpa, ettÀ aineilla ja ÀrsykkeillÀ on osuutensa asiaan. Pyrin vÀlttelemÀÀn tÀmmöisiÀkin tapauksia irl.
UGH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi tutti ne muulimummot kun luin jonkun uutisen sarjasta, olisi kuulunut lÀhettÀÀ kotimaidensa vankiloihin eikÀ suomen.
Edellisen kauden Jane ja nyt tÀmÀ kakkoskauden aussimummo varmaan kuuluvat varmaan samaan liigaan.
MÀ en usko, ettÀ nÀÀ on mitÀÀn paatuneita rikollisia. Heille vaan on tarjottu helppoa konstia ansaita rahaa ja vakuutettu, ettÀ riskit kiinnijÀÀmiseen ovat noin herttaisilla vanhuksilla pienet ja vaikka jÀisikin kiinni, niin Suomessa on lyhyet tuomiot ja inhimmilliset vankilat. KyllÀhÀn tuollaiseen mahdollisuuteen kannattaa rahapulassa tarttua. PÀtkÀÀkÀÀn en usko siihen, ettÀ eivÀt ole tienneet.
Ekan kauden aussimummo oli oli vuosikymmenten pÀihdetausta. Muistaakseni kolmatta kertaa muulina, kun jÀi kiinni. Vaikka toki selittihÀn se, ettÀ ihan viattomasti vaan antoi jonkun ihan vieraan pakata laukkunsa.
TÀÀ Francesca oli jotenkin "hauska". NÀinkö on, ettÀ eli nuhteetonta elÀmÀÀ 70 vuotiaaksi? Sitten pÀÀtti vÀhÀn repÀstÀ. :D Tapasi "Nigerian prinssinsÀ, joka tarvi rahaa perintöönsÀ" ja hÀnpÀ sitten auttoi tavalla, ettÀ jÀi sitten Suomessa kiinni.
TsÀkÀ kÀvi, ettÀ jÀivÀt tÀnne pÀin kiinni. Tuskin ne aussivankilat ihan nÀin lutusia on kuten meillÀ.
Tai sitten siellÀ Espanjassa, johon Mona (?) siirrettiin. HÀn mokas, kun tuomionsa alkuvaiheessa haki siirtoa. Ei tajunnut silloin koti-ikÀvissÀÀn, ettÀ Suomessa on taatusti lepposampaa lusia kuin kotona.
MÀkin olen sitÀ mieltÀ, ettÀ tuomion jÀlkeen suoraan vaan kotimaahansa kÀymÀttÀ lÀhtöruudun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut molemmat Linna-kaudet. HÀmmÀstelin, miten viihtyisÀt tilat, monipuoliset palvelut ja vapaa-ajan viettomahdollisuudet on naisvangeilla. On epÀoikeudenmukaista, ettÀ veronmaksajien rahoja jaetaan nÀin runsaasti rikollisten hyvÀksi.
Onkohan Àitipuolikin, joka julmasti murhasi 8-vuotiaan Vilja Eerikan, saanut viettÀÀ vankeusaikaansa nÀin hulppeissa oloissa. Jos on, niin se sotii oikeustajuani vastaan.
Mun Àrsytyskynnys tuli vastaan tÀssÀ viestissÀ. Eli kuudennella sivulla. Ettekö te kattoneetkaan tÀtÀ LINNA - sarjaa? Miten voi olla, ettÀ meni ohi niinkin tÀrkeÀ asia kuin AVOVANKILA! Vanaja on naisten AVOVANKILA ovat siellÀ lusimassa, kunnes pÀÀsee koevapauteen.
Sen takia on ne "hulppeat" oltavat. PÀÀsee kauppaan kerran viikossa (kuin myös kirjastoauto kÀy) ja on vÀhÀn paremmat ruuatkin, kun he tekevÀt ne itse. Kor
Miksi sulla Àrsytyskynnys tuli tÀyteen. SelvÀksi tuli, ettÀ aika leppoisaa harrastuksineen, oli sitten siellÀ kivitalossa tai avolla. Johan se Lilja alussa mÀrisi avolle pÀÀstyÀÀn, ettÀ velvollisuuksia enemmÀn.
Areenassa on myös vankilasarja Rikollinen mieli, jossa Veeti Kallio juontaa ja oli joku psykiatrikin. Muutaman vuoden vanhempi, mutta ihan mielenkiintoinen myös.
Vierailija kirjoitti:
Monet valittaa ettÀ naisilla on liian leppoisaa.
KyllÀ minua ahdistaisi jos olisi nukkumassa kun tehtÀisiin tupatarkastus, eikÀ saisi istua tai maata vaan pitÀisi seistÀ.
Kaupassa olisi tunti aikaa tehdÀ ostokset.
Ja olisi pakko mennÀ karsimaan puita tms töitÀ kunhan terveys vain sallisi.
EihÀn siellÀ mikÀÀn pakko ole tehdÀ töitÀ. Monet haluaa, kun siitÀ maksetaan palkkaa. Kai siihen rytmiin tottuu, ettei tarkastuksen aikaan nuku. Onhan kotonakin tietty rytmi, varsinkin työssÀkÀyvillÀ. Tunti ostosaikaa riittÀÀ, kun ostat vain itsellesi. Teen tunnissa Prismassa alle tunnissa koko perheen viikon ostokset. Oi miten rankkaa. Vankilassa pidÀt vain itsestÀsi huolta, ei pitÀisi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia on ne "hulppeat" oltavat. PÀÀsee kauppaan kerran viikossa (kuin myös kirjastoauto kÀy) ja on vÀ
Nyt menee lainaaminen taas jÀnnÀksi.. sorry. Saahan mua ÀrsyttÀÀ, jos ihmiset sanoo katsovansa ohjelmaa ja sitten puhuu aivan jotain muuta kuin mitÀ on kerrottu. Toisessa yhteydessÀ sitÀ sanottaisiin valehteluksi, mutta en mÀ nyt viitti.
Oli tarkoitus lukea koko ketju, mutta ei vaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet valittaa ettÀ naisilla on liian leppoisaa.
KyllÀ minua ahdistaisi jos olisi nukkumassa kun tehtÀisiin tupatarkastus, eikÀ saisi istua tai maata vaan pitÀisi seistÀ.
Kaupassa olisi tunti aikaa tehdÀ ostokset.
Ja olisi pakko mennÀ karsimaan puita tms töitÀ kunhan terveys vain sallisi.
EihÀn siellÀ mikÀÀn pakko ole tehdÀ töitÀ. Monet haluaa, kun siitÀ maksetaan palkkaa. Kai siihen rytmiin tottuu, ettei tarkastuksen aikaan nuku. Onhan kotonakin tietty rytmi, varsinkin työssÀkÀyvillÀ. Tunti ostosaikaa riittÀÀ, kun ostat vain itsellesi. Teen tunnissa Prismassa alle tunnissa koko perheen viikon ostokset. Oi miten rankkaa. Vankilassa pidÀt vain itsestÀsi huolta, ei pitÀisi olla vaikeaa.
MĂ€ haluaisin tutustua uusiin tuotteisiin ja mahdollisuuksiin. Mulla menee helposti kaksi- kolme tuntia isossa kaupassa, kuten Prisma tai Cittari. :D
Ei se tunti varmaan suomalaiselle vangille vaikea aika ole, mutta tuommoiselle ulkomalaiselle. LisÀksi ne postipalveluissa jonottamiset + muut mahdolliset palvelut (nooh, alko, apteekki..).. se on ÀkkiÀ tunti kÀytetty, kun seisoskelet kirjeittes kanssa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
ĂrsyttÀÀ, kun noi vangit kiukuttelevat ja tiuskivat jatkuvasti kun heidĂ€n asioitaan yritetÀÀn jĂ€rjestÀÀ "vttu, kun mĂ€ en tee sitĂ€ ja tĂ€tĂ€ ja vttu tÀÀ on tĂ€llasta, vttu. Henkinen kehitys jÀÀnyt teini-ikĂ€isen tasolle?
NehÀn ovat rikollista, mistÀÀn sivistyksestÀ, laista, jÀrjestyksestÀ ja vastuustaan piittaamatonta sakkia.
MÀ tykkÀsin myös tÀstÀ kakkoskaudesta. Oli mielenkiintoista nÀhdÀ avovankilan puoli ja miten tÀÀllÀ hommat pyörii.
Vaikka samalla mietin et tuollahan ois helpompaa kuin monilla köyhillÀ kotona, melkein kuin kesÀleiri.
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi aiemmin, ettei lapsi synny valmiiksi mielenterveysongelmaisena. Ei, mutta persoonallisuushĂ€iriöisenĂ€ kyllĂ€ syntyy. Ăiti, joka rakastaa psykopaattilastaan siitĂ€ huolimatta, ettĂ€ tĂ€mĂ€ olisi murhaaja, on hyvĂ€ Ă€iti. Ei lapsen rakastaminen ja tĂ€mĂ€n tekojen hyvĂ€ksyminen ole sama asia.
Leppoisasta meiningistÀkin tÀÀllÀ joku ottaa kierroksia, mutta miettikÀÀpÀ nyt tarkemmin. Tuolla on vakavasti ongelmaisia naisia. On erilaisia mt-ongelmia, persoonallisuushÀiriöitÀ, pÀihteiden tuhoamia aivoja, vÀkivaltaista lapsuutta ja monen eri asian summana syntyneitÀ vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Se, mitÀ kameroiden takana tapahtuu, on todennÀköisesti aika karua yhteiseloa, kun pannaan elÀmÀn potkimat tai ihan itse asiansa sössineet naiset soluihin asumaan. Vaikka itsekin ottaisin ilomielin vaikka vuoden lepoloman Vanajan kauniissa maisemissa, niin en minÀ noiden naisten kanssa asua haluaisi!
NÀmÀ muulimummot edustavat minulle a
Periytymisen merkitys persoonallishÀiriössÀ on erittÀin pieni verrattuna muihin tekijöihin, jotka osittain samat kuin mielenterveysongelmissa. netistÀ löytynee myös oikeata tietoa etsimÀllÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva ajatus tuo avovankila ja lyhyet tuomiot muttei ne oikeasti toimi. Jos toimisi niin Suomessa olisi vÀhÀn rikoksia ja niiden tekijöitÀ. Kun Michael PenttilÀt sun muut pÀÀstetÀÀn pois vankilasta minituomion jÀlkeen ja he toistavat rikoksensa heti uudestaan niin siloin pitÀisi ymmÀrtÀÀ ettei tÀmÀ toimi ollenkaan. World toughest prison-ohjelmassa tÀmÀ nÀkyy hyvin.
Yhdysvalloissa on pitkÀt tuomiot, voi saada vaikka useamman elinkautisen pÀÀllekkÀin ja rikollisuus on huippualhaisella tasolla. Eikun miten se nyt menikÀÀn..
Ps. Ei rikoksen tekijÀ mieti tekohetkellÀ, ettÀ minkÀhÀnlainen tuomio tÀstÀ tulee
Olisi Suomessa muutama ihminen lisÀÀ hengissÀ ja paljon rikoksia tekemÀttÀ jos rangaistukset olisivat pidempiÀ.
Jos tuomiot olisivat pidempiÀ niin uskon ne toimis
Kerrotko vielÀ maan, niin selvitellÀÀn onko muita tekijöitÀ? Ja ennen kaikkea tsekataan ne luvut itse!
Tuo ohjelma on paljolti nÀyteltyÀ. Niin vangit kuin henkilökunta nÀyttÀvÀt parhaat puolensa. En ollenkaan usko, ettÀ on noin leppoisa tunnelma.