Onko sun elämässä joku, joka tulee varmasti apuun, jos olet pulassa?
Katkaiset jalkasi, ja tarvitset apua arjesta selviämiseen.
Olet vatsataudissa, etkä voi lenkittää koiraa tai hoitaa lapsia.
Vietät joulua yksin, vaikka et haluaisi.
Olet tosi surullinen, ja olisi pakko puhua jonkun kanssa.
Onko sun elämässä joku tai joitain ihmisiä, joihin voit aivan varmasti luottaa, että tulevat apuun, kun tarvitaan?
Kommentit (108)
On, 3 parasta ystävää. Pisimpään on tunnettu yhden kanssa, kasiluokalta asti ja 2 muuta tullut elämään viimeisen 20v ja 5v aikana. Ja toki äitini, siinä on myös yksi peruskallio. Ja omat, aikuiset pojat ja poikapuoleni. Olen onnellinen näistä ihmisistä
Ei, varsinkin näin vanhemmiten ystävyyssuhteet ovat hyvät pinnallisia. Tietty joillakin on, jos on vahva suku.
Puoliso, lasten perheet, ystävät. Noilla pärjää pitkälle
Äitini. Sitten kun hänestä aika jättää niin olen aivan yksin ja se vähän pelottaa.
Tällä hetkellä vielä kyllä mutta hekin jo ikäihmisiä. Muutoin saa elämässä ihan itsekseen selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini. Sitten kun hänestä aika jättää niin olen aivan yksin ja se vähän pelottaa.
Sama täällä 🥹
Eipä ole. Oli vielä jouluun saakka mutta lähti pois. Ja tosiaan yksin vietin joulun eikä mulla ollut ruokaakaan, koska tämä lähtijä oli jättänyt pakastimen auki ja kaikki suli. Mun rahat oli menneet rakkaan lemmikin lääkärikäyntiin joulukuussa ja tämä henkilö lupasi huolehtia ruokamenoista loppuvuoden. Eipä sitten huolehtinut ja lemmikkikin piti lopettaa uudenvuoden alla.
Enkä ole kellekään tutulle viitsinyt kertoa tästä. Ne turhaan suris mun puolesta jne. En kaipaa hässäkkää.
Mis ja kaksi aikuista kotona auvaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole. Oli vielä jouluun saakka mutta lähti pois. Ja tosiaan yksin vietin joulun eikä mulla ollut ruokaakaan, koska tämä lähtijä oli jättänyt pakastimen auki ja kaikki suli. Mun rahat oli menneet rakkaan lemmikin lääkärikäyntiin joulukuussa ja tämä henkilö lupasi huolehtia ruokamenoista loppuvuoden. Eipä sitten huolehtinut ja lemmikkikin piti lopettaa uudenvuoden alla.
Enkä ole kellekään tutulle viitsinyt kertoa tästä. Ne turhaan suris mun puolesta jne. En kaipaa hässäkkää.
Kaikkea Hyvää sulle
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää. Lähiperhe on kuollut ja muille sukulaisille tai ystäville en ole niin tärkeä, että kukaan oikeasti auttaisi. Saattaa mennä viikkoja että kukaan kysyy olenko edes hengissä - ellen itse ota yhteyttä, perääni ei kysellä. Olen varmaan sellainen muumioitunut ruumis sitten joskus.
Viikkoja? Minulla menee vuosia. Jos kuolen vasta eläkeiässä tulen takuuvarmasti olemaan sellainen lehdissä lukeva muumioruumis joka löydetään vuosia kuolemani jälkeen.
Sisko. Aina ja kaikissa tilanteissa.
Ei ole kauaa kun jouduin lähtemään keskellä yötä päivystykseen rakkaan lemmikin kanssa. Laitoin lähtiessäni siskolle viestiä, että tilanne on huono, en viitsinyt soittaa ja herättää. Kun pääsin takaisin odotusaulaan (lemmikki jäi tehohoitoon), siskoni istui siellä odottamassa minua. Oli herännyt viestiini ja lähtenyt välittömästi paikalle, vaikka hänellä oli reilu tunnin ajomatka eläinsairaalalle.
Aikaisin aamusta sain ihmeenkaupalla toipuneen lemmikkini kotiin, sisko heitti meidät ja ajoi siitä suoraa aamuvuoroon.
On. Isä, miesystävä, sisko ja paras ystäväni. Olen onnekas.
Kyllä on ja minä olen myös valmis auttamaan ,jos läheiseni joutuu yht äkkiä pulaan, eikä ole vaihtoehtoa, miten selviäisi tilanteesta.
On. Onneksi. 3 ihmistä täysin varmasti. Tämän lisäksi 4 hyvin varmasti. Ja myös 3 muuta. Eli yhteensä 10 ihmistä. Olen siitä todella kiitollinen ja teen kaikkeni myös heidän eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Jotaki naisten hömpötyksiä tuollaset auttamiset. Minä en tartte apua enkä auta kettää.
Entäs ,kun itse joudut tilaan, ettet pääse kodistasi asioille , etkä pysty toimimaan ,kuten peseytymään, maksamaan laskuja, ruokailemaan jne. Ei yhteiskunta helpolla auta, olen sivusta seurannut.
Miten toimit?
monella ei ole ketään, oon auttanu ,joskus ihan tuntemattomia, joita joutunut pulaan kaupungilla esim.auto, liukastuminen tms. eli voi ihan kysyä apua ,vaikka kaatumisen takia, muilta. ambulanssin, voi soittaa jos sairastuu yksin.
diakoniasta voi puhelimitse soittaa ja kysellä apua. spr on jotain ystäväpalveluja ja myös kerhoja vanhuksille ja yksinäisille.sastamalassa spr toimipisteellä on jotain jumppa,keskustelu yms.toimintaa jonne voi mennä. invalideille yms.sairaille on yhdistyksiä joiden toimintaan voi mennä ja tavata muita.tälläistä kautta voi tavata ihmisiä, joilla sama tilanne.
Ei ole ketään. Yksi epäluotettava sukulainen, jolta saan kyydin tarvittaessa, jos se sopii hänen aikatauluun tai muuten viitsii lähteä sohvalta. No, taksin voi aina tilata.