"11 vuotta Suomessa asunut IT-osaaja törmää yhä kielimuuriin, ja siksi työtä ei ole löytynyt"
Kysyn nyt ihan nätisti, että miksi 11 vuotta Suomessa asunut IT-osaaja ei ole opetellut suomen kieltä?
Kommentit (135)
Itsehän tunnen Suomessa yli 15 vuotta asuneen kielitieteilijän, joka ei vieläkään ole vaivautunut opettelemaan suomea. Mutta hei, osaajia tarvitaan!
Kielenopetus on ihan jokaiselle mahdollista vaikkapa ottamalla yksityistunteja, osallistumalla kansalaisopistojen kursseille, harjoittelemalla puhumista esimerkiksi työkavereiden kanssa ja opiskelemalla suomea itsenäisesti. Kirjastossa ja netissä on tarjolla valtavasti materiaalia ja ihan ilmaiseksi.
Ihmettelen miksei IT-osaaja ole tarttunut näihin mahdollisuuksiin, kun on kuitenkin ollut täällä jo toistakymmentä vuotta. Hän ei ole vasta tänne muuttanut joka ei vielä tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän on työskennellyt pitkään yliopistolla. Yliopistoilla ei opi suomea. Lisäksi työssäkäyvän mahdollisuudet opiskella kieltä ovat aika heikot. Aika harva jaksaa täyden työpäivän jälkeen vielä lähteä kielikurssille. Miettikääpä itse kohdallenne, jaksatteko iltaisin vielä opiskella?
Minäkin työskentelen yliopistossa ja minua veetätyttää suunnattomasti, että joudumme muutaman ulkomaalaisen takia käyttämään englantia vähän väliä. Ymmärrän asian silloin, kun kyseessä on lyhytaikainen tutkijavieras, mutta jos joku aikoo asettua asumaan Suomeen, saisi opetella suomea. Tarjolla on kyllä kielikursseja. Minäkin olen opiskellut kieliä töiden ohessa. Muutenkin ihmettelen tätä jatkuvaa valitusta "kansainvälisten osaajien" puutteesta: mihin heitä oikein tarvitaan, kun omankin maan korkeakoulutettuja on työttömänä?
Tämä nainen nyt selkeästi ei ole osaaja, vielä vähemmän huippuosaaja. 11 vuotta yliopistolla eikä edes tohtori! Eikä mitään kunnon työkokemusta.
Kyllä tässä on paljon muitakin ongelmia kuin kielitaito.
Eikä 11 vuodessa ole tullut mieleen opiskella sitä kieltä jos suunnitelmissa on pysyä maassa?! Toki jotkut oppii hitaammin mutta luulisi että 11 vuodessa pääsisi edes kohtalaiseen tasoon kun lähikebabbilankin ummikko oppii vuodessa kohtalaisen hyvän suomenkielen. Lähtötaso oli siis lähinnä elekieli ja vuoden päästä voi asioida jo aika sujuvasti suomeksi.
Olin saksassa joskus kesätöissä 3 kuukautta eikä tullut mieleenkään jättää kielenopiskelua väliin vaikka just siinä työpaikassa pärjäsi englanniksikin.
Vierailija kirjoitti:
Kielenopetus on ihan jokaiselle mahdollista vaikkapa ottamalla yksityistunteja, osallistumalla kansalaisopistojen kursseille, harjoittelemalla puhumista esimerkiksi työkavereiden kanssa ja opiskelemalla suomea itsenäisesti. Kirjastossa ja netissä on tarjolla valtavasti materiaalia ja ihan ilmaiseksi.
Ihmettelen miksei IT-osaaja ole tarttunut näihin mahdollisuuksiin, kun on kuitenkin ollut täällä jo toistakymmentä vuotta. Hän ei ole vasta tänne muuttanut joka ei vielä tiedä mistään mitään.
Koska on vitunlaiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikoulutusta pitäisi Inosha Sugathapalan mukaan tarjota enemmän myös kansainvälisille osaajille.
Sugathapala on asunut Suomessa jo 11 vuotta. Hän työskenteli aluksi Oulun yliopistossa tutkijana. Silloin kielikoulutukselle ei ollut tarvetta.
Sitten kun työt päättyivät ja aloin hakea muita töitä, huomasin, että suomen kieli avaisi enemmän ovia. Siinä vaiheessa en enää päässyt kielikoulutukseen. Se on mielestäni ongelma.
---------------------
Puhuu pelkkää asiaa.
Ei osannut sen vertaa ennakoida että ei ala opetellä kieltä vasta sitten kun sitä jo tarvittaisiin?
Todellinen "asuantuntija". Kielikursseja kyllä on, aina.
Sehän on ollut jo 2,5 työtön. Siinä ajassa olisi helposti ehtinyt keskittyä kielen opiskeluun.
"Toisaalta syynä voi olla myös se, että jos minut palkataan yritykseen, työilmapiiri muuttuu. Kaikkien täytyy puhua englantia." No voi nyt taas... siis minkä ihmeen takia hän jo ylipäätään lähtee siitä olettamuksesta, että kaikkien täytyy työpaikalla puhua englantia? Ei sen pidä mennä noin. Joo, mä ymmärrän, että hänen alallaan englanti voi olla yleinen kieli työyhteisössä. Mutta sitten taas: hän on Suomessa, ja tässä olisi nyt taas yksi mahdollisuus hänelle oppia sitä kieltä ja päästä käyttämään kieltä jokapäivä. Eli sen sijaan että hän olettaisi että kaikkien täytyy puhua englantia, mitä jos hän lähtisikin siitä ajatuksesta liikkeelle, että työilmapiiri ei muutu, koska hän kyllä tulee tekemään kaikkensa oppiakseen ja parantaakseen suomen kielen taitojaan.
Kun oon itse asunut eri puolilla maailmaa, mua oikeasti hämmästyttää tällaiset ihmiset, jotka ei opettele sen asuinmaansa kotikieltä. Mun mielestä se oli ihan itsestään selvä, että kieli pitää opiskella ja sitä pitää käyttää mahdollisimman paljon jokapäivä. Kieltä opitaan puhumalla. Se on välillä hankalaa, mutta samalla - ainakin omasta mielestäni - todella antoisaa ja mielenkiintoista. Jos esim. suomenkieltä osaa jo jonkin verran, niin suomenkielisessä työyhteisössä se kielitaito varmasti rupeaa kukoistamaan, kun asennoituu sillein, että nyt puhutaan sillä kielellä. Jos ei ymmärrä jotain, pitää pyytää toista puhumaan rauhallisemmin tai selittämään, mitä tarkoitetaan. Eikä aina vain turvaudu englantiin. Ei voi olettaa, että kaikkien pitää jokaikisessä maassa puhua englantia. Oikeasti, uutta kieltä opettelemalla tekee itselleen vain palveluksen ja en ymmärrä, miten jotkut on niin vastahakoisia siihen - varsinkin, kun on itse päättänyt asua toisessa maassa. Totta kai suomalaiset työnantajatkin voisi tukea tätä tarjoamalla vaikka kielikursseja, mutta kun täällä ollaan niin pihejä ja säästetään kaikesta, niin en kauheasti laita uskoa siihen vaihtoehtoon.
Tyypillistä, laitetaan todelliset syyt jonkun kielimuurin taakse vähän sama kuin tämä kuuluisa rööösismikortti.
Jos ei ole yhtä hyvä kuin joku toinen, ei tule valituksi, näin yksinkertaista, kovan luokan it-osaajia on suomessakin ja monessa muussa maassakin.
Mä en ainakaan työskentelisi sellaisessa paikassa, jossa ei kahviossa ja ruokalassa voi heittää läppää ihan suomeksi.
Nämä tapaukset rupeavat usein huutelemaan jotain "meitä syrjitään" kun puhutaan niin, että me emme ymmärrä.
Meille hyvä ilmapiiri on erittäin tärkeä asia, joten ei näitä tapauksia, kiitos!
Jostain syystä tänne muuttavat naiset yleensä oppivat suomenkielen nopeammin ja pystyvät työskentelemään suomeksi hyvin nopeasti.
Yliopistomaailma Suomessa antaa väärän kuvan siitä, että täällä pärjää pelkällä englannilla.
Ihmettelen samaa kuin ap. Jos on oikeasti hyvä koulutus tuolle alalle, oppii kyllä myös tarvittavan työsanaston mistä tahansa kielestä 11 vuodessa.
Taitaa olla vika työhaluissa. Palkkakin olisi varmasti hyvä jos olisi oikeasti alalla vaadittava koulutus, mutta edes se ei houkuttele.
Oma naapurini on opiskellut muutamassa vuodessa niin hyvän suomen kielitaidon, että puhuu ilman aksenttia virheettömämpää suomea kuin minä itse vaikka olen kantis. Hän on oppinut alusta asti oikeaoppisen kieliopin. Alle kolmikymppinen terve mies. Opittuaan suomea hän on selittänyt kovaan ääneen puhelimeen ulkona miten "aina käsketään hakemaan työtä, työtä, työtä, en minä halua työtä". Hän haluaa vain juhlia kavereiden kanssa Kelan rahoilla.
Lapsikin miehellä olisi oman kansan vaimon kanssa, mutta heidät hän hylkäsi ja muutti takaisin omaan asuntoonsa. Oli draamaa kun vaimo toi itkien lapsen parkumaan isänsä luokse. Edes perhe ei motivoi työhön. Se hyvä puoli tuollaisessa äänekkäässä naapurissa on ettei voi olla kuulematta tosiasioita.
Eihän tuolla ole edes LinkedIn-profiilia, miten silloin voisi saada töitä?
Olen itse Ict-alalla ja olen ollut niin valtiolla kuin suuressa kansainvälisessä yrityksessä, jonka työkieli oli englanti. Nyt olen pienemmässä kotimaisessa firmassa ja meidän työkieli on suomenkieli. En itse rekryäisi vain englantia puhuvaa, ei hän pystyisi kommunikoimaan nykyisten loppuaaiakkaidemme kanssa, vaikka olisi kuinka mestari hommassaan. Se on eri asia kun asiakkaina on muita kansainvälisiä yrityksiä. Ja jos olet oikeasti ihan guru työssäsi, sut kyllä otetaan noihin paikkoihin hommiin
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tänne muuttavat naiset yleensä oppivat suomenkielen nopeammin ja pystyvät työskentelemään suomeksi hyvin nopeasti.
Yliopistomaailma Suomessa antaa väärän kuvan siitä, että täällä pärjää pelkällä englannilla.
Tämähän on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Kielikoulutusta pitäisi Inosha Sugathapalan mukaan tarjota enemmän myös kansainvälisille osaajille.
Sugathapala on asunut Suomessa jo 11 vuotta. Hän työskenteli aluksi Oulun yliopistossa tutkijana. Silloin kielikoulutukselle ei ollut tarvetta.
Sitten kun työt päättyivät ja aloin hakea muita töitä, huomasin, että suomen kieli avaisi enemmän ovia. Siinä vaiheessa en enää päässyt kielikoulutukseen. Se on mielestäni ongelma.
---------------------
Puhuu pelkkää asiaa.
Kieltä voi opiskella myös ihan itsenäisesti jos haluaa. Aikaakin ollut 10 vuotta. Luulisi elämän olevan helpompaa kaikin tavoin kun osaisi kieltä.
Eikö siitä voi valittaa jollekin tasa-arvovaltuutetulle jos joku muu alemmalla koulutuksella on ohittanut valinnassa? Eikö kaikilla aloilla ole nykyään myös sukupuolikiintiöt, paitsi naisvaltaisilla aloilla?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä, laitetaan todelliset syyt jonkun kielimuurin taakse vähän sama kuin tämä kuuluisa rööösismikortti.
Jos ei ole yhtä hyvä kuin joku toinen, ei tule valituksi, näin yksinkertaista, kovan luokan it-osaajia on suomessakin ja monessa muussa maassakin.
Todellinen syy on kyllä suomessa siinä ettei paikkoja ole likikään kaikille. Ja jos ei ole suhteita tai oikeaa ikää tai auringonpilkut sattuu olemaan vinossa hakuhetkellä niin ei sitä paikkaa irtoa vaikka kuinka olisi työhaluja.
Tuskin se työnsaanti on pelkästä kielestä kiinni kun suomenkielisetkään ei saa it-alalta paikkaa jos ei satu olemaan tuuria tai suhteita firmaan. Oikean iän lisäksi siis.
Mutta tääkin artikkeli taisi olla mediamme loputtomassa "suomalaiset on kaikki rasisteja" kirjoitussarjassa yksi osanen.
Vierailija kirjoitti:
---------------------
Puhuu pelkkää asiaa.
Eli omaa tyhmyyttään ja lyhytnäköisyyttään ei käyttänyt mahdollisuutta opiskella kieltä yliopistolla olleessaan, kun katsoi ettei sille ole tarvetta. Sama missä vieraassa maassa on, niin on aina hyödyllistä hieman panostaa maan kielenkin oppimiseenkin.
Sitä uuden maan kieltä aletaan opiskelemaan kun sinne muutetaan, ei sitten kun siellä on asuttu kymmenen vuotta. Tämä kielimuuri on ihan itse rakennettu.
t. ulkosuomalainen
Ihan oma moka. Opettelisi suomen.