"11 vuotta Suomessa asunut IT-osaaja törmää yhä kielimuuriin, ja siksi työtä ei ole löytynyt"
Kysyn nyt ihan nätisti, että miksi 11 vuotta Suomessa asunut IT-osaaja ei ole opetellut suomen kieltä?
Kommentit (135)
Meillekin haki kv osaajia jotka ei osanneet ruotsia eikä suomea. Ja nämä ovat meillä tuökirliä siinä missä englantikin
eli palkattiin kaikkea kolmea plus vielä yhtä kieltä osaava henkilö
ja osasi ammatinkin. Ja oli kokemusta
nyt hyvät tippuu pois kun on erinomaisia tarjolla
Vierailija kirjoitti:
Niin hän on työskennellyt pitkään yliopistolla. Yliopistoilla ei opi suomea. Lisäksi työssäkäyvän mahdollisuudet opiskella kieltä ovat aika heikot. Aika harva jaksaa täyden työpäivän jälkeen vielä lähteä kielikurssille. Miettikääpä itse kohdallenne, jaksatteko iltaisin vielä opiskella?
Eli elänyt 11 vuotta yo-kuplassa ja nyt itketään kun muu maailma ei olekaan samanlainen.
Vaikea työllistyä myös suomalaisten, jos ei ole paljon työkokemusta jostain ohjelmointikielestä. Tietoliikennetekniikan osaajia on Suomessa ihan riittävästi jo ennestään ja kilpailu työpaikoista kovaa. Yleensä nämä huiput ohjelmoinnissa osaavat ohjelmoida jo alle 20-vuotiaana. Lisäksi kaikki tuntemani huiput ulkomaalaiset osaavat myös suomea täysin sujuvasti. Osaaminen ulottuu heillä kaikkeen opiskeluun, myös kiinnostukseen suomen kielestä.
Huippuus on sisäsyntyistä eli sisäinen kiinnostus kaikkea opiskelua kohtaan.
Melko kalliiksi tulee suomalaisille tällaisten ulkomaalaisten elintason ylläpitäminen, ei ole ilmaista. Tutkintoihin pitäisi sisällyttää oppiaineena suomen kieli, jos halutaan näiden integroituvan Suomeen.
Meillä metallipajassa töissä nepalilainen hitsaaja. Ollut 10 vuotta Suomessa ja lähes täydellisesti puhuu suomea. Aluksi puhui englantia mutta kun metallimies puhuu vain suomea niin siinä pikkuhiljaa oppi sana kerralla 👍
Vierailija kirjoitti:
Niin hän on työskennellyt pitkään yliopistolla. Yliopistoilla ei opi suomea. Lisäksi työssäkäyvän mahdollisuudet opiskella kieltä ovat aika heikot. Aika harva jaksaa täyden työpäivän jälkeen vielä lähteä kielikurssille. Miettikääpä itse kohdallenne, jaksatteko iltaisin vielä opiskella?
Eli ei kannata hengata yli kymmenen vuotta ainoastaan suomalaisessa wokehelvetissä jossa jokainen ympärilläsi kusee hunajaa kun voi puhua ei-suomea ja inhoaa kaikkea suomalaista, kielestä lähtien. Se ei valmista sinua työelämään suomalaisyrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä metallipajassa töissä nepalilainen hitsaaja. Ollut 10 vuotta Suomessa ja lähes täydellisesti puhuu suomea. Aluksi puhui englantia mutta kun metallimies puhuu vain suomea niin siinä pikkuhiljaa oppi sana kerralla 👍
Nepalilaisten työllisyysprosentti on kantaväestöä parempi, on työmotivaatio kohdillaan. Vinkuintialaiset pitää vaihtaa heihin.
No tämä ei liity it-osaajiin, mutta hassu tilanne se, että menetpä mihin tahansa lähiön ankeimpaan kebabpizzapaikkaan, niin sinua palvellaan suomeksi. Mutta jos menet johonkin keskustan fiiniin paikkaan, saattaa olla, että tarjoilija kieltäytyy puhumasta sanaakaan suomea.
"Työvoimapulasta kärsivät ICT-yritykset eivät välttämättä pysty ylittämään kielimuuria ilman tukea."
Ööh, kielimuuriongelma on työntekijän ratkaistava ongelma, ei työantajan!
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei liity it-osaajiin, mutta hassu tilanne se, että menetpä mihin tahansa lähiön ankeimpaan kebabpizzapaikkaan, niin sinua palvellaan suomeksi. Mutta jos menet johonkin keskustan fiiniin paikkaan, saattaa olla, että tarjoilija kieltäytyy puhumasta sanaakaan suomea.
Tämä. Pkseudulla alkaa suoraan sanoen jo vituttaa ravintolat joissa tarjoilija on aidon hämmästynyt kun hänelle puhuu suomea. Ja vastaa vain englanniksi. Osaan kyllä erittäin hyvin englantia mutta suomalaisena Suomessa katson että on kohtuullista saada omassa maassa palvelua omalla äidinkielellä.
Aika moni IT-osaaja on työttömänä, tai töissä ihan normiduuneissa. Pelkästään elektroniikkateollisuutemme alasajon (puhelin-Nokia ja sen tusinat alihankkijat) myötä juuri tämän alan osaajia lensi alan ulkopuolelle tuhansia ja taas tuhansia. EK-mölinä työvoimapulasta perustuu viime vuosisadalle jämähtäneiden, pelkästään itsensä työllistävien, pienyrittäjien keskuudessa suoritettuihin kyselytutkimuksiin. Täyttä mutuilua ilman mitään matemaattisia faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni IT-osaaja on työttömänä, tai töissä ihan normiduuneissa. Pelkästään elektroniikkateollisuutemme alasajon (puhelin-Nokia ja sen tusinat alihankkijat) myötä juuri tämän alan osaajia lensi alan ulkopuolelle tuhansia ja taas tuhansia. EK-mölinä työvoimapulasta perustuu viime vuosisadalle jämähtäneiden, pelkästään itsensä työllistävien, pienyrittäjien keskuudessa suoritettuihin kyselytutkimuksiin. Täyttä mutuilua ilman mitään matemaattisia faktoja.
Mutta kun ruskeuden takia hänet pitäisi palkata ensin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo koko käsite "kansainvälinen osaaja" alkaa olla meemi...
"Kansainvälisistä osaajista iso hyöty"
"Erityisesti pienempien yritysten joukossa on edelleen yrityksiä, joilta puuttuu ensimmäinen kokemus kansainvälisen osaajan palkkaamisesta."
En oikeasti ymmärrä, miksi osaajan kansainvälisyys tekisi hänestä jotenkin automaattisesti paremmin? Eikö jokaista työntekijä pitäisi käsitellä yksilönä taitojensa ja kokemuksensa perusteella?
Kesämökin lähinaapurissa on navetassa töissä liettualaisia, siellä on siis kansainvälinen meininko ja tuottavat parempaa maitoa (?). Tosielämässä ulkomaalaisuus ei tee kenestäkään hyvää työntekijää, vain osaaminen vakuuttaa taidoista eikä se, ettei ymmärrä suomea.
OPETTELE KIELTÄ SAAT NA. Problem solved.
En minäkään muuta jonnekin Intiaan ja oleta että saan töitä englannin kielen taidolla. Minua pistää ihan vihaksi tällainen, vuosikausia asutaan Suomessa, muttei viitsitä kieltä opetella ja sitten vielä kehdtaan itkeä kun ei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään muuta jonnekin Intiaan ja oleta että saan töitä englannin kielen taidolla. Minua pistää ihan vihaksi tällainen, vuosikausia asutaan Suomessa, muttei viitsitä kieltä opetella ja sitten vielä kehdtaan itkeä kun ei töitä löydy.
Englanti taitaa tosin olla virallinen kieli Intiassa...
Vierailija kirjoitti:
Kai tähänkin on jollain logiikalla syynä suomalaisten rasistisuus.
joo ja suiksi ei halua opiskella maan kieltä joopajoo
Olen huomannut näiden intialaisten ja pakistanilaisten kanssa usein tämän, että he eivät panosta kielen oppimiseen, koska työkieli on useimmiten englanti. Myöskään kovin suurta intoa oppia kieltä ei ole. Elävät usein myös omissa yhteisöissään ja harvemmin ovat vapaa-ajalla tekemisissä ns. kantaväestön kanssa. Monilla on varmasti ajatuksena palata takaisin, mutta osa on perustanut perheensä tänne, jolloin lapset oppivat kyllä kielen ja toimivat sitten tulkkeina vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
No höh , olin yli viiskymppinen kun opiskelin työpäivän jälkeen!
Nyt olen kohta 70v ja opiskelen edelleen!
Tekosyitä!
Ja joo,oli perhekin ja opiskelin silti!
Tekosyitä!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin työskentelen yliopistossa ja minua veetätyttää suunnattomasti, että joudumme muutaman ulkomaalaisen takia käyttämään englantia vähän väliä. Ymmärrän asian silloin, kun kyseessä on lyhytaikainen tutkijavieras, mutta jos joku aikoo asettua asumaan Suomeen, saisi opetella suomea. Tarjolla on kyllä kielikursseja. Minäkin olen opiskellut kieliä töiden ohessa. Muutenkin ihmettelen tätä jatkuvaa valitusta "kansainvälisten osaajien" puutteesta: mihin heitä oikein tarvitaan, kun omankin maan korkeakoulutettuja on työttömänä? Taitaa olla niin, että englannin kielen käyttö saa joidenkin osaamisen näyttämään paremmalta kuin todellisuudessa on.
Miksei hae isoon firmaan töihin? Ei tarvi osata suomea.