Nuorten miesten ja naisten välille repesi ideologinen kuilu, eikä kukaan tiedä miksi
Nuoret naiset ovat miehiä liberaalimpia, vasemmistoon samaistuvia, vähemmän isänmaallisia ja ympäristöarvoja korostavia.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nuorten-miesten-ja-naisten-valille-r…?
Kommentit (23034)
"Kyl mä uskon että sulla on tyttöystävä. Itselläkin lukiossa 18v kaveri samalla ikäerolla miehensä kanssa kuin te. Kihloissa olivat. Erosivat iästä johtumattomista syistä.
T. Nainen KTM ja PS"
Itse en antaisi oman 16v nuoren hengailla tähän aikaan illasta poikaystävän 20v luona. Varsinkin jos huomenna olisi koulupäivä nuorella. En muutankaan haluaisi että omat nuoret hengailisi pahojen poikien/tyttöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Siis olet täysi-ikäinen mies ja seurustelet alaikäisen lapsen kanssa... Tyttö saattaa olla aika lapsellinen vielä tuossa iässä, epävarma itsestään ja omasta kehostaan, ymmärrätkö että tuollainen seurustelu voi olla vahingollista tytön kehitykselle. Sinä aikuisena miehenä asut varmasti jo omillasi? Olet suorittanut koulut sekä varusmiespalveluksen. Tyttö taas asuu vielä kotona vanhempiensa luona sekä hänellä on varmasti opiskelut kesken. Tuollainen seurustelu ei ole hyväksi tytön opiskelua ajatellen, sillä tytön pitäisi olla kotonaan valmistua nukkumaan huomista koulupäivää varten, eikä hengailla kanssasi tähän aikaan illasta. Toivottavasti mietit teidän seurustelusuhdetta uudelleen vielä."
Mitä se sulle ees kuuluu, kenen kaa mä hengailen ja mihin aikaan? Jos mua huvittaa niin en mee kouluun huomen sillä sipuli. Vanhemmat ei päätä mitä mä teen enää, sillä osaan jo itekkin päättää mun liittyvistä asio
Voitko lukea/näyttää sun tyttöystävälle tämän:
Moikka, täällä kirjoittaa joku joka on joskus ollut sinun ikäinen ja myös rakastunut. Olen myös joku joka on sinua pikkuisen nuorempana melkein mokannut koulun käynnin... Uskon että olet kykenevä itse harkitsemaan menetkö tai et mene kouluun, mutta suosittelen vilpittömästi että menet. Se ei ehkä tänään ja nyt tunnu tärkeältä, mutta lupaan sulle syvällä kokemuksella että tulee vielä päivä ja hetki kun arvostat sitä että oot mennyt kouluun vaikka se tuntuisi kurjalta, tarpeettomalta tms.
Mä innostuin opiskelemaan vasta lukiossa. Noin sun ikäisenä. Kärsin peruskoulun tietämättäni lukihäiriöstä ja en siksi osannut opiskella kuten toiset. Vasta lukio muutti asiaa, toi ymmärryksen itseä ja tilannetta kohtaan. Opin opiskelemaan ja sitten vasta siitä kiinnostuin. Aloin pikkuhiljaa pärjätä. Sain elämäni ekat kympit esimerkiksi vasta lukiosta. Sitä ennen en koskaan ollut luokkani parhaimmistoa, päinvastoin.
Halusin vaan sanoa, että ei ole liian myöhäistä. Ja voit oikeasti löytää asioita jotka kiinnostavat sinua itseä. En itse olisi ikinä peruskoulussa uskonut että pääsen lukioon ja käyn yliopiston. Mä vilpittömästi toivon, että menisit kouluun. Tiedän ja kunnioitan että päätät asiasta itse, mutta mieti että jos menisit kuitenkin.
Mua surettaa henkilökohtaisesti kaikki susta itsestä löytyvä potentiaali ja osaaminen jos se jää käyttämättä. Toivon sulle ja teille kaikkea hyvää tulevaan. Elämä on vasta edessä ja kaikki on vielä mahdollista. Muistakaa aina uskoa itseenne vaikka joku epäilisin. Ootte osaavia ja pystyivät. Jos haluut kysyä mitään opiskeluun liittyvää tai muuta, niin vastaan kyllä tosi mielelläni. Oon varma että oon itse kokenut näitä tunteita mitä sä nyt tänään.
Yst. Nainen KTM ja PS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yhteiskuntaluokan osuus tässäkin tarinassa? Tai yleensäkin. Onko Ktm nainen, tai D-i, mies sivistyneitä lainkaan.
No minun subjektiivinen mielipide on että samankaltainen sosioekonominen asema vaikuttaa
pariutumisen onnistumiseen.
Koulutettuna ja hyvin toimeentulevana odotan mieheltä samaa.
T. Nainen KTM ja PS
Aye. Jäin lähinnä oman tarina osalta miettimään oliko siinä konservatiivi/liberaali-akselin lisäksi kyseessä vanha kunnon luokkasota. Vaikka siis hän oli opistotason rikas pentu ja minä opistotason akateemisissa opinnoissa. Mietin vain? Sukutausta etc? Mainitsin Ktm:n ja D-i:n siksi, että en pidä niitä lainkaan yliopistoon kuuluvina opintoina, ns. klassisena sivistyksenä. Siihen on syynsä, että teekkarit ja insinöörit ovat pidetty kaukana yliopistolta. Se, että jollain taloustiete
En osaa sanoa tuohon sinun tarinaan mistä oli kyse. Opistotaso ja akateeminen taso on eriasia :D yliopistotaso ja akateeminen taso sama asia.
Mutta jos sama koulutustaso ja mielenkiinnon kohteet niin ei pitäisi vaikuttaa. Sukutausta voi kyllä vaikuttaa.
No kauppatieteiden maisteri ja DI-insinööri on molemmat yliopiston tutkintoja. Mutta toki niistä voi olla muuten mitä mieltä haluaa olla. Samoja perusasioita siellä on kuulunut opintoihin kuin muillekin ja sitten omia ominaispiirteitä.
Itse olen KTM mutta myös filosofian rakastaja ja sitäkin yliopistossa omien opintojen päälle lukenut.
T. Nainen KTM ja PS
Vierailija kirjoitti:
"Kyl mä uskon että sulla on tyttöystävä. Itselläkin lukiossa 18v kaveri samalla ikäerolla miehensä kanssa kuin te. Kihloissa olivat. Erosivat iästä johtumattomista syistä.
T. Nainen KTM ja PS"
Itse en antaisi oman 16v nuoren hengailla tähän aikaan illasta poikaystävän 20v luona. Varsinkin jos huomenna olisi koulupäivä nuorella. En muutankaan haluaisi että omat nuoret hengailisi pahojen poikien/tyttöjen kanssa.
No en minäkään osaa sanoa miten omieni kanssa toimisin kun ei ole tuossa iässä olevia lapsia, mutta tapaus ja tilannekohtaisesti todennäköisesti. Riippuu nuoresta ja hänen tilanteesta. En tiedä onko tähän yhtä sellaista vastausta joka kaikilla toimisi. Minä en tuossa iässä vielä seurustellut mutta kavereista osa seurusteli ja yksi samalla ikäerolla kuin nämä.
En myöskään tuntematonta nuorta miestä tai nuorta naista tuomitse pahoiksi. Okei tämä mies itse niin itsestään sanoi mutta ei sekään välttämättä oikeasti tarkoita mitään rikollista tjsp. On ihan mahdollista että kyseessä on kaksi fiksua nuorta ja näin haluan uskoa ellei toisin osoiteta.
Kouluun voi mennä poikaystävän luota myös. Ja kunhan on ehkäisyt kunnossa niin ei kai siinä. Itse nuori tietää myös ja sitäkin pitää kunnioittaa jossain määrin vaikka on alaikäinen.
T. Nainen KTM ja PS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on varsinkin nuorena enemmän alttiita ei faktaperäiselle propagandalle, menevät mukaan salaliittoteorioihin saadakseen yhteenkuuluvuuden tunnetta jne
Naiset ovat alttiita huuhaalle koko ikänsä. Kaikki povarit ja niiden asiakkaat ovat naisia.
Ja varsinkin koulutetut naiset uskovat ulggisten kaikki sadut.
Vierailija kirjoitti:
"Katsotaan tuomitseeko kukaan naisista sinua, epäilen ettei.
Koska miesviha."
Oletko ikinä itse tuominnut yhtään mitään? Kaikista väkivaltafantasioista.
Palataan asiaan kun te olette alkaneet tuomitsemaan miesvihaa tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
"Siis olet täysi-ikäinen mies ja seurustelet alaikäisen lapsen kanssa... Tyttö saattaa olla aika lapsellinen vielä tuossa iässä, epävarma itsestään ja omasta kehostaan, ymmärrätkö että tuollainen seurustelu voi olla vahingollista tytön kehitykselle. Sinä aikuisena miehenä asut varmasti jo omillasi? Olet suorittanut koulut sekä varusmiespalveluksen. Tyttö taas asuu vielä kotona vanhempiensa luona sekä hänellä on varmasti opiskelut kesken. Tuollainen seurustelu ei ole hyväksi tytön opiskelua ajatellen, sillä tytön pitäisi olla kotonaan valmistua nukkumaan huomista koulupäivää varten, eikä hengailla kanssasi tähän aikaan illasta. Toivottavasti mietit teidän seurustelusuhdetta uudelleen vielä."
Mitä se sulle ees kuuluu, kenen kaa mä hengailen ja mihin aikaan? Jos mua huvittaa niin en mee kouluun huomen sillä sipuli. Vanhemmat ei päätä mitä mä teen enää, sillä osaan jo itekkin päättää mun liittyvistä asioista. Kukkahattu tädit jeesustelee tääl palstalla urakalla, vaikka oli ihan samalaisii nuorena.
Täss oli mun likkafrendin sulla kirjoitettu teksti, se ei ite vaivautunut kirjoittaa tänne M20
Ei siis millään pahalla, mutta tuon ikäiset tytöt eivät aina ymmärrä itsekkään mitä ovat tekemässä ja kenen kanssa! Vaikka tyttö nyt kivenkovaa väittää, että hän ymmärtää kaiken ei se välttämättä ole niin. Monet naiset ovat jälkikäteen katuneet nuoruudessa elettyä elämää, että miten sinisilmäisiä he silloin olivat. Tytöllä saattaa hyvinkin olla hormonit sekaisin tuossa iässä, eikä ajattele asiaa nenänsä pidemmälle. Kyllä tuollaiset seurustelusuhteet teininä, missä toinen on selvästi aikuinen ja toinen kakara. Mies käyttää teiniä hyväkseen, sadakseen tältä seksiä, joka on vielä epävarma itsestään.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vastaa nyt omista kirjoituksistasi! Olet fantasioinut lasten tappamisella vaikka kuinka paljon tässä ketjussa.
...
En ole. Et pysty osoittamaan yhtäkään kommenttia jossa olisin, koska sellaisia ei ole. Ihmisellä ei ole oikeutta vahingoittaa toista ihmistä. Mitään muuta näkökulmaa tähän asiaan et tule minulta saamaan. Olen ehdoton tässä. Pitäisi olla sinunkin mutta selvästi et ole niin ihan sama. Ei ole minun ongelma.
T. Nainen KTM ja PS
Et sinäkään pysty osoittamaan yhtään kommenttia jossa minä olisin, silti jankkaat.
Miksi? Tiedämme kaikki: miesvihasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yhteiskuntaluokan osuus tässäkin tarinassa? Tai yleensäkin. Onko Ktm nainen, tai D-i, mies sivistyneitä lainkaan.
No minun subjektiivinen mielipide on että samankaltainen sosioekonominen asema vaikuttaa
T. Nainen KTM ja PS
Aye. Jäin lähinnä oman tarina osalta miettimään oliko siinä konservatiivi/liberaali-akselin lisäksi kyseessä vanha kunnon luokkasota. Vaikka siis hän oli opistotason rikas pentu ja minä opistotason akateemisissa opinnoissa. Mietin vain? Sukutausta etc? Mainitsin Ktm:n ja D-i:n siksi, että en pidä niitä lainkaan yliopistoon kuuluvina opintoina, ns. klassisena sivistyksenä. Siihen on syynsä, että teekkarit ja insinöörit ovat pidetty kaukana yliopistolta. Se, että jollain taloustiete
Uskon aika pitkälle tohon sosioekonomiseen samankaltaisuuteen. Mut mikään raha ei muuta ihmistä sivistyneeksi, eikä koulutus, jos tausta ei sitä tue. Mut mikä siinä taustassa sit oikeasti vaikuttaa, on se kiinnostava kysymys. Voi olla työläisperhe, jossa luetaan paljon ja pyritään olemaan ns. sivistyneitä.
Meillä toinen rahakodista, toinen kulttuuri. Toinen opiskeli opistotasolla, toinen luki maisteriksi. Yhteistä taustoissa on iso ja käytetty kirjasto, taide ja klassinen musiikki. Aluksi luulin, että maailmamme on kaukana toisistaan. Mut ei sit ollutkaan. Sopivasti samanlaisuutta ja erilaisuutta. Samanlaisuus yhdistää, erilaisuus kiehtoo.
Meillä soi kyllä hevistä lähtien kaikki, et ei sen puoleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Nainen KTM ja PS
Eiks dipat ole yliopistossa Lappeenrannassa ja Tampereella? Voin olla väärässäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on varsinkin nuorena enemmän alttiita ei faktaperäiselle propagandalle, menevät mukaan salaliittoteorioihin saadakseen yhteenkuuluvuuden tunnetta jne
Naiset ovat alttiita huuhaalle koko ikänsä. Kaikki povarit ja niiden asiakkaat ovat naisia.
Ja varsinkin koulutetut naiset uskovat ulggisten kaikki sadut.
Niiden jutut uppoo naisiin niinku kampialaisen rantapojun "työkalu" suomimummoon.
Ei siis millään pahalla, mutta tuon ikäiset tytöt eivät aina ymmärrä itsekkään mitä ovat tekemässä ja kenen kanssa! Vaikka tyttö nyt kivenkovaa väittää, että hän ymmärtää kaiken ei se välttämättä ole niin. Monet naiset ovat jälkikäteen katuneet nuoruudessa elettyä elämää, että miten sinisilmäisiä he silloin olivat. Tytöllä saattaa hyvinkin olla hormonit sekaisin tuossa iässä, eikä ajattele asiaa nenänsä pidemmälle. Kyllä tuollaiset seurustelusuhteet teininä, missä toinen on selvästi aikuinen ja toinen kakara. Mies käyttää teiniä hyväkseen, sadakseen tältä seksiä, joka on vielä epävarma itsestään.
-eri
**
Ymmärtääkö sitä aina edes aikuisena mitä on tekemässä ja kenen kanssa. Tuskin. Ainakin tiedän monia esimerkkejä että pieleen on mennyt hyvästä yrityksestä huolimatta.
Itselläkin on joskus mennyt pieleen vaikka nyt menee onnellisesti. Kuulunee elämään. En muistele ketään katkerana vaikka jotain ehkä olisin toivonut toisin menevän. Nyt tänään ja tässä kaikki on kuten pitääkin.
Toisaalta ikään katsomatta on aina ihailtavaa uskaltaa ottaa positiivinen riski, eli mahdollisuus että joku asia onnistuu. Rakastuminen tuossa iässä ei ole ennenkuulumatonta. Onnistuu tai ei, ei se elämää lähtökohtaisesti pilaa. Tiedän jopa minua vanhempia pareja jotka ovat olleet rippileiristä asti yhdessä näihin päiviin.
Eikä 20v automaattisesti ole merkittävästi 16v kypsempi. Riippuu paljon nuoresta itsestään.
Jos kyseessä on oikeasti kaksi nuorta niin minusta meidän aikuisten ei tule heitä vähätellä tai moralisoida. Elämä näyttää sitten aikanaan miten se menee ja molemmille heistä toivon hyvää. Nuoria pitää tukea ja kannustaa elämässä.
T. Nainen KTM ja PS
Liberaalius on enemmän yksilönvapautta, vapaus tuo vastuuta ja monet miehet karsastaa sitä. Siitä ero.
Miehet haluavat ennemmin valmiin järjestetyn "pöydän" kun tekisivät itse sen eteen mitään.
Konservatiivinen ajattelu sopii miehille, kun ensin äiti hoitaa ja sitten puoliso. Liberaalissa ajattelussa pitäisi olla ihan oms elämä ja hoitaa itse omat asiansa.
Eiks dipat ole yliopistossa Lappeenrannassa ja Tampereella? Voin olla väärässäkin...
**
Jep ja aallossa. Käsittääkseni nykyään myös Itä-Suomen yliopistosta ja ehkä oulustakin (en oo varma tästä) voi saada DI-paperit. Pitäis googlata. Nyt kai se yhteishaku siellä pyörii niin sieltä voi opintopolusta mennä ja etsiä tarkemmin. Ja tietty yliopistojen omilta sivuilta.
T. Nainen KTM ja PS
Vierailija kirjoitti:
Naiset tunnetusti kilpailevat keskenään kauneudessa.
Ei siinä oikein voi kilpailla. Raati sen ratkaisee, jos suosio on se mitta. Enemmän kyl ehkä käytös ja persoona pidemmän päälle. Nuoret ovat nykyään kauniita lähtökohtaisesti. Verrattuna vaikka kasariin. Mut silloinkin räiskyvät ja iloiset pääsi esille. Mikä merkitys sit ulkonäöllä on pitkässä elämässä, onkin toinen juttu. Toiset kauniit pärjää, toiset pärjää vaatimattomallakin ulkonäöllä, alasta riippuen.
Mitä se sulle ees kuuluu, kenen kaa mä hengailen ja mihin aikaan? Jos mua huvittaa niin en mee kouluun huomen sillä sipuli. Vanhemmat ei päätä mitä mä teen enää, sillä osaan jo itekkin päättää mun liittyvistä asioista. Kukkahattu tädit jeesustelee tääl palstalla urakalla, vaikka oli ihan samalaisii nuorena.
Täss oli mun likkafrendin sulla kirjoitettu teksti, se ei ite vaivautunut kirjoittaa tänne M20
--
Millainen isäsuhde tytöllä on? Onko niin, että tytön isä ei ole fyysisesti tai ainakin henkisesti läsnä tytön elämässä? Taitaa tyttö hakea vaan huomiota sinusta, koska kukaan ei ikinä ole häntä kauniiksi kehunut tai jotain vastaavaa. Tekstisi perusteella tyttö saattaa olla myös uhmaikäinen tai kärsiä jostain mielialan sairaudesta. Mielenterveyden ongelmat ovat räjähtäneet käsiin suomessa viime vuosina. En ihmettele jos tytöllä on mielenterveyden kanssa ongelmia ja sinä käytät häntä vaan hyväkseen.
"Mies käyttää teiniä hyväkseen, sadakseen tältä seksiä, joka on vielä epävarma itsestään."
Tämä "mies" on 20v ja selvästi kehityksestä jäljessä. Kirjoituksistaan päätellen. Eli kyllä hän on ihan samalla tasolla 16v tytön kanssa. Jos mies olisi normaalilla ikätasollaan, olisi ihan eri asia.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
--
Millainen isäsuhde tytöllä on? Onko niin, että tytön isä ei ole fyysisesti tai ainakin henkisesti läsnä tytön elämässä? Taitaa tyttö hakea vaan huomiota sinusta, koska kukaan ei ikinä ole häntä kauniiksi kehunut tai jotain vastaavaa. Tekstisi perusteella tyttö saattaa olla myös uhmaikäinen tai kärsiä jostain mielialan sairaudesta. Mielenterveyden ongelmat ovat räjähtäneet käsiin suomessa viime vuosina. En ihmettele jos tytöllä on mielenterveyden kanssa onge
Tuon kommenttisi voi oikeasti lukea 16v nuori nainen. Joten toivoisin että aikuiset kirjoittaisivat omista mielipiteistä huolimatta kannustavasti. Tuollaiset kirjoittelut eivät edistä kenenkään asiaa. Nuori saa ja voi olla vilpittömästi rakastunut ja seurustella.
Ei ihme jos nuorilla on paineita kun niin monet aikuiset heitä mollaavat ja vähättelevät. Nuorissa on paljon hyvää, paljon potentiaalia ja paljon osaamista. Siihen pitää uskoa ja siihen pitää kannustaa.
T. Nainen KTM ja PS
Vierailija kirjoitti:
T. Nainen KTM ja PS"
Monesti nuoret eivät kerro vanhemmilleen seurustelevansa pahojen poikien/tyttöjen kanssa sitten. Se poika/tyttöystävä voi näyttää ulkoisesti kiltiltä vanhemmille, mutta olla täysi kusipää muiden nuorten kanssa hengaillessaan kaupungilla.
Aye. Jäin lähinnä oman tarina osalta miettimään oliko siinä konservatiivi/liberaali-akselin lisäksi kyseessä vanha kunnon luokkasota. Vaikka siis hän oli opistotason rikas pentu ja minä opistotason akateemisissa opinnoissa. Mietin vain? Sukutausta etc? Mainitsin Ktm:n ja D-i:n siksi, että en pidä niitä lainkaan yliopistoon kuuluvina opintoina, ns. klassisena sivistyksenä. Siihen on syynsä, että teekkarit ja insinöörit ovat pidetty kaukana yliopistolta. Se, että jollain taloustieteellä saa hyvän toimistotyön ja filosofialla ei on aivan naurettavaa. Vähän provoo nyt.