Miksi pettäjät aina hokevat että ketään ei voi omistaa?
Onko tuo hokeminen kenties oman häpeän ja syyllisyyden peittelyä?
Nyt ei ole siis kyse väkivaltaa, päihteitä tai riippuvuuksia sisältävästä suhteesta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pettäjä mutta tottahan tuo on. Parisuhde perustuu vapaaehtoisuudelle, ei omistamiselle.
Hyväksyn pettämisen siinä vaiheessa kun seksi loppuu yksipuolisesti ilman sairautta tai (miehen) kyvyttömyyttä.
Avioliitto voi jatkua kaverisuhteena jos se molemmille - syystä tai toisesta - sopii
Eroaminen ennen kuin pettää on normaali tapa tuossa tilanteessa.
Miksi?
Jos sulla on yhteinen historia, koti, lapset, varat ja velat, koko muu elämä ja ystävät. Kumppanuus ja rakkauskin
Vain läheisyyden hankit muualta - miten se on pihtaavalta pois? Miten se voi loukata pihtaavaa mutta pihtaaminen ei saa loukata puutteessa elävää??
Kummaa itsekkyyttä??
Minä näkisin paremmin että tu
No itse en kostoa hakisi pettämisellä, en ole sitä tyyppiä.
Mutta läheisyyttä, hellyyttä ja seksiä kyllä. Olisi kamalaa elää vuosia ilman noita vaikka kumppani on siinä vieressä, ei vaan halua koskea. Arki voi silti olla "ihan hyvää" eikä halua luopua lapsista tms. Kun saisi annoksen hellyyttä katkeruus puolisoa kohtaankin pysyy kurissa ja arki sujuu.
Eikös narsistit juuri ole aika mustavalkoisia, eli päinvastoin kuin tuo hokema mitä narsistit kuulemma hokee et asiat ei ole mustavalkoisia..
Vierailija kirjoitti:
Eikös narsistit juuri ole aika mustavalkoisia, eli päinvastoin kuin tuo hokema mitä narsistit kuulemma hokee et asiat ei ole mustavalkoisia..
Narsistit hokeekin tätä uhreilleen, jos taas joutuvat itse petetyksi, eivät tosiaan näe harmaan sävyjä petoksessa. Narsistilla on kaksoisstandardit kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit hokeekin tätä uhreilleen, jos taas joutuvat itse petetyksi, eivät tosiaan näe harmaan sävyjä petoksessa. Narsistilla on kaksoisstandardit kaikessa.
Naristinen ihminen syyttää pettämisistään aina muita kuin että katsoisi syvälle peiliin.
Kyselin puolison menoista, kun epäilin jotain pettämiseen liittyvää tapahtuneen. Puoliso halusi mennä bailaamaan eikä olla kotona ja seksielämään tuli piristyspiikki, joten kyselin siksi tapahtumista? Vastaus oli, etten mä voi häntä omistaa, ei mulle kuulu minne hän menee mitä hän tekee. No, annoin mennä. Puolison kuviot alkoivat toistua ja olin jo varma pettämisestä. Kriisin jälkeen pariterapiassa otettiin tuo kommentti esille. Pariterapeuttikin kertoi mulle tukien minun puolison sanomaa, etten voi omistaa puolisoa. Sanoin, että ymmärrän täysin sen, mutta kun ollaan avioliitossa, samat säännöt pitää olla molemmin puolin.
Muutama kuukausi myöhemmin sanoin puolisolle lähteväni iltaa viettämään yksin ja juomaan itseni humalaan. Puoliso ei tykännyt ideasta. Joten sanoin hänelle hänen omin sanoin, että et sinä voi minua omistaa. Puoliso vastasi siihen, että älä lähde sinne pettämään. Tämä kyllä kertoi lopulta minulle sen, mitä puoliso itse lauseen liittyvän, pettämiseen.
Puolisossa on narsistisia piirteitä. Olen mieltänyt asian niin, että puoliso halusi selittää itselleen vapauden miksi voi pettää.
"Paras" pettäneeltä kuulemani oli jankutus: Ihiminen on itse itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävän usein nämä "ketään ei voi omistaa" -ihmiset pitävät puolisoaan kuitenkin omaisuutenaan.
Pettäjät suosivat myös "ei kaikki ole mustavalkoista" -mantraa.
En ole eläessäni ketään pettänyt (ja tämän ikäisenä ei huolittaisi edes sinkkuna enää), mutta uskon silti siihen, ettei toista ihmistä voi nykylainsäädännöllä omistaa. Puolisoni kanssa yhteinen elämämme päättyi tahtomattamme.
Uskon myös siihen, ettei asiat ole mustavalkoisia. Elämä on täynnä harmaan eri sävyjä tai värejä, kuka nyt mitenkin haluaa ajatella: värien sekoittumisen vai valon määrän kautta.
Jos ihminen haluaa pettää puolisoon, hän tekee sen syystä tai toisesta harkitsematta omia seurauksiaan. Siinä hetkessä tulisi muistaa, että myös puoliso tekee omat päätöksensä ja useimmiten ne eivät ole niitä, joita pettäjä on edes ajatellut. Oli minullakin nuorena mahdollisuus, mutta olisin menettänyt jotain paljon enemmän sellaisen ihmisen vuoksi, johon olin ihastunut lähinnä omaan mielikuvaani hänestä. En ole katunut näin jälkikäteen katsottuna päivääkään silloisen parisuhteen jatkamista, vaikka ehkä toisen ihmisen kanssa olisi ollut enemmän yhteisiä vuosia.
Muistakaa, että jokainen meistä tekee valintoja harkittuja tai harkitsemattomia. Joskus voi pysähtyä ja miettiä etukäteen, että onko tekoni seuraukset sellaista joiden kanssa voin elää. Jos parisuhde on huono, sen voi myös päättää ennen seuraavaa.
Rakastakaa läheisiänne. Se, mitä kadutte eniten on se, mitä jätitte sanomatta tai tekemättä heidän kanssaan, kun siihen oli mahdollisuus. Muistoissa on toisen eleeyät, tuoksu ja kosketus vielä vuosienkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävän usein nämä "ketään ei voi omistaa" -ihmiset pitävät puolisoaan kuitenkin omaisuutenaan.
Pettäjät suosivat myös "ei kaikki ole mustavalkoista" -mantraa.
Jossakin oli, että juurikin nämä lauseet ovat myös narsistien suosiossa.
Höpö höpö
Pelkkää selittelyä sille että pettämisestä ei ole itse mitenkään vastuussa vaan siihen nyt vaan ajautuu kun ei itselleen mitään mahda, eihän sitä ketään voi omistaa.
No eipä voi ei, mutta ei se pettäminenkään koskaan itsestään vaan tapahdu.
Itse en ymmärrä pettämistä lainkaan. Jos toista ei voi omistaa pettäjän puheissa, niin ehdottomasti täytää puolisosta erota. Sitten voi hyppiä sänkyyn kenen kanssa miellyttää.
Pettäminen on halveksittavaa. Kannattaa sanoa puolisolle kun tekee mieli vierasta, niin puoliso voi tehdä sitten omat päätöksensä suhteen jatkamisesta.
Antaaksiantamisen motiiveja voimme vain arvailla.
Voi olla, että ei uskalla erota, tai pysty.
Voi olla, että on puoliso, jota muutkin tavoittelevat, ja josta kannattaa pitää siksi kiini, pikku viiat sallien.
Tai joku muu syy, vaikka rakkaus. Mistäpä me sen tiedämme.