Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se Kelalle kuuluu jos muuttaa? Vai tarkoitatteko ettei Kela maksa muuttoa?
Kela ei anna vuokratakuuta eikä avustusta vuokrakustannuksiin. Ilman tuota takuuvuokra ei tietenkään voi muuttaa. Eihän toimeentulotukiasiakas saa edes säästää sellaiseen.
Kelan vuokratakuun saa kyllä kaikki, jos vaan täyttää kriteerit eikä se ole sidoksissa paikkakuntaan. Sosiaalitoimistosta sitten haet apua muuttokuluihin.
Eipä muuten saa ja tästä omakohtainen kokemus. Muutin halvempaan asuntoon jossa oli halvemmat asumiskustannukset ja hain takuuvuokraa. No kela vastasi minulle että eivät maksa koska olen muuttamassa "samalla paikkakunnalla paremman sijainnin vuoksi". No en tiedä onko jokin alue parempi kuin toinen ja en saanut perusteluita sille miksi alue jolle muutan olisi parempi kuin se mistä muutin. En jaksanut taistella tuulimyllyä vastaan joten lainasin takuuvuokran ystävältäni. Tätä lainaa ei tietenkään huomioitu ttt:ssa vaan laskettiin minulle tuloksi joka vähennettiin tietenkin ttt:sta. Näin tämä järjestelmä toimii. Nykyään olen toki töissä mutta silloin ajattelin että ei ole todellakaan helppoa joutua kelan rattaisiin.
"Suoraan kelan sivuilta:
Vuokravakuus voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
*asunnon vaihtaminen edullisempaan*"
Nuo muut koskee vain muuttoa oman paikkakunnan sisällä. Vain nuo kaksi, joissa mainitaan toinen paikkakunta, kelpaa paikkakunnan vaihtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei anna vuokratakuuta eikä avustusta vuokrakustannuksiin. Ilman tuota takuuvuokra ei tietenkään voi muuttaa. Eihän toimeentulotukiasiakas saa edes säästää sellaiseen.
No kai sun vakuus nykyisestä asunnosta voidaan siirtää seuraavaan?
Ei nyt hemmetti ruveta muuttoja lusmuille maksamaan! Jokainen maksaa tietenkin itse kuten normaalit ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan vuokratakuun saa kyllä kaikki, jos vaan täyttää kriteerit eikä se ole sidoksissa paikkakuntaan. Sosiaalitoimistosta sitten haet apua muuttokuluihin.
Eipä muuten saa ja tästä omakohtainen kokemus. Muutin halvempaan asuntoon jossa oli halvemmat asumiskustannukset ja hain takuuvuokraa. No kela vastasi minulle että eivät maksa koska olen muuttamassa "samalla paikkakunnalla paremman sijainnin vuoksi". No en tiedä onko jokin alue parempi kuin toinen ja en saanut perusteluita si
Niin siis sulla on yksi oma kokemus mikä ei tietenkään ole koko totuus. Yleisesti ottaen Kela maksaa halvemman asunnon aina, oli se missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela maksa muuttokuluja, mutta sosiaaliviranomaiset saattavat niin tehdäkin. Esimerkiksi minä olen niin toivoton tapaus, että minut siirrettiin toiseen kaupunkiin ja vilkutettiin iloisesti perään.
Sulle luuserille ihan oikein tehty.
Totta. Sekä minä että sosiaaliviranomaiset olemme tyytyväisiä ratkaisuun.
"Se nimenomaan on syy minkä kela hyväksyy. Lukee kelan sivullakin."
Se on hyväksyttävä syy vain oman paikkakunnan sisällä muuttamiseen.
Hienoa, että edullisemman asumisen perässä muuttava voi saada edes vuokravakuuden. Sitten tarvittaisiin jotain kansalaistoimintaa, jonka kautta porukalla jeesittäisiin noissa muutoissa. Työttömän sinkun irtaimisto mahtuu varmaan pakettiautoon, joten eiköhän vaikka joukkorahoituksella saataisi näitä muuttoja järjestettyä halukkaille.
Jos kuolevalla paikkakunnalla olevaan tyhjään asuntoon tulee tt-asiakas, niin tuleehan siitä edes maksaja sen asunnon juokseville kuluille. Ja kyseinen tt-asiakas kantaa myös taskurahansa paikalliseen ruokakauppaan ja ehkä lähikuppilakin saa siitä osansa. Ties vaikka tervehtyisi siellä, kun pääsisi pois ankeasta kaupungista ja alkaisi tienata taskurahoja eläkeläisten pihoilla lumitöissä ja nurmikonleikkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä muuten saa ja tästä omakohtainen kokemus. Muutin halvempaan asuntoon jossa oli halvemmat asumiskustannukset ja hain takuuvuokraa. No kela vastasi minulle että eivät maksa koska olen muuttamassa "samalla paikkakunnalla paremman sijainnin vuoksi". No en tiedä onko jokin a
Kas kun ei maksanut. Sitä totuutta sinä et voi muuksi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sen sitten maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sun vakuus nykyisestä asunnosta voidaan siirtää seuraavaan?
Ei nyt hemmetti ruveta muuttoja lusmuille maksamaan! Jokainen maksaa tietenkin itse kuten normaalit ihmiset!
En puhu itsestäni, vaan toimeentulotukiasiakkaista, joiden vuokratakuu tulee Kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ihmiset taas valittavat kaikesta, vaikka toiset maksavat 100-prosenttisesti heidän elämisen. Valivalivali!
No kun niille ihmisille valitetaan, että asuvat liian kalliissa kunnissa, mutta kun heidän ei ole mahdollista muuttaa halvempiin. Kaikkihan siinä häviää.
Mitä väliä sen on että valitetaan? Elätkö oikeasti elämäsi sen mukaan, mitä täällä huudellaan? Ymmärrät varmaan että täällä on pääasiassa huonovointisia ja katkeria ihmisiä valittamassa ihan kaikesta. Pääkaupunkiseudulla saattaa olla kalliimpi vuokra, mutta siellä on myös ruokakaupoissa sellaisia alennuksia mitä ei pienemmillä alueilla ole lainkaan. Niitä kannattaa seurata ja ruoan hinta ei yhtäkkiä olekaan sen korkeampi kun muualla.
En mä mun omas
Ihan sama kenen elämästä sä puhut, mutta koita ymmärtää se että suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta tuomitsijat oli ne sitten missä hommassa vaan. Elävät kuten elämänsä haluavat elää. Ja siihen olisi ihan hyvä myös pyrkiä niiden jotka ei niin vielä tee. Eikai meillä olisi lainkaan työttömiä ylipainoisia tai masentuneita, jos parjauksella ja tuomitsemisella olisi mitään merkitystä. Kovin vaan ne pulleatkin ihmiset tuntuu elämästään nauttivan siitä huolimatta. Taidat viettää aikaa netissä turhan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ne on syitä takuuvuokran maksuun paikkakunnalta muuattessa. Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saati että olisi varaa muuttofirmaa käyttää. Autoton ja kipeä ihminen tarvitsee auton ja kantajat muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
"Suoraan kelan sivuilta:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
Nuo muut koskee vain muuttoa oman paikkakunnan sisällä. Vain nuo kaksi, joissa mainitaan toinen paikkakunta, kelpaa paikkakunnan vaihtamiseen.
Voidaan myöntää ei aina tarkoita sitä, että myönnetään. Yllättävän moni uskoo, että Kelan laskureista katsomalla saa tietää, mitä kaikkea rahaa saisi missäkin tilanteessa. Käytännössä rahan ja hakijan välissä on Kelan kriittinen virkailija, ja tilanteissa on muutenkin monta toisiaan kumoavaa seikkaa.
Ei suomalaisia keretä tukemaan, kun on trendikkäämpää tukea englanninkielisiä asiakkaita. Ei oo opinnot menneet hukkaan ja tuntuu heti kansainvälisemmältä kun saa puhua englantia.
Ettekö te osaa edes asioida kelassa? "Vuokrattavan asunnon tulee olla kyseisen kunnan kohtuullisen vuokratason mukainen". Se on ainoa kriteeri sille että maksavat. Painava syy muutolle toiselle paikkakunnalle voi olla mikä vaan. Keksi itse. Olen itse muuttanut turku-helsinki-turku-helsinki väliä ihan vaan siksi et ollut on/off suhde ja kertaakaan ei ole vuokratakuuta evätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suoraan kelan sivuilta:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
Voidaan myöntää ei aina tarkoita sitä, että myönnetään. Yllättävän moni uskoo, että Kelan laskureista ka
Kyllä pitäisi olla ihan yleistä tietoa ettei laskurit pidä paikkansa ja se lukee myös siellä laskurin sivulla. Mutta kyllä ne myönnetään niiden kriteerien mukaan ja jos siellä on vittumainen työntekijä niin aina voi valittaa päätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Öli öli.
Olen muuttanut toiselle paikkakunnalle kodittomuusaikoinani.
Kunnalta sain muuttoapua ja kalusterahaa. Ei kelasta oltu muuttoani vastaan eikä kunnalta saamiini avustuksiinkaan. Ihan toimeentulotukeen kuuluivat nuo.
Taisi olla ajat vähän eri, minä vuonna tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ne on syitä takuuvuokran maksuun paikkakunnalta muuattessa. Osaatko lukea?
Olen juuri seurannut sivusta, kun Kela on antanut kielteisen päätöksen tällaisessa asiassa, koska ei ollut hyväksyttävä syy paikkakunnan vaihtoon.
"Vuokravakuuden ja muuttokustannusten osalta todetaan kuitenkin että niitä ei huomioida menoksi, koska ilmoittamaasi muuton syytä ei voida pitää perustoimeentulotuessa hyväksyttävänä perusteena muutolle toiselle paikkakunnalle."
Suora lainaus tuossa Kelan päätöksestä.
En mä mun omasta elämästä puhu.
Kyllä sillä mun mielestä on aika paljonkin väliä, että tollaset valittajat eivät tiedä asioista tuon vertaa. Niitähän on poliittisissa päättäjissäkin.