Työterveysneuvottelu. Saako työntekijä pyytää haluamansa ihmisen mukaan neuvotteluun?
Työnantajaltahan tulee kaikki jotka katsovat tarpeellisiksi, sitten on työterveys ja työntekijä. Mutta saako työntekijä ottaa myös mukaan jonkun?
Kommentit (41)
Voit pyytää kenet haluat. Yleensä se käy työnantajalle. Luottamusmiehen, työsuojeluvaltuutetun tai lakimiehen tuloa työnantaja ei voi kieltää. Muista kannattaa kysyä etukäteen.
Minulla on ollut tt-lääkäri, HR-edustaja, lähiesimies ja sen esimies. En pitänyt neuvottelua ollenkaan ahdistavana.
Työterveysneuvotteluun ei ole pakko suostua. Voit jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
En voi koska tavoitteena on saada mukautettua työnkuvaa.
Ai, että mä v i h a a n työelämää.
Mikä se sellainen neuvottelu on? Sairaslomapäiviä liikaa?
Ei tarvitse ottaa ketään mukaan. Työnantaja pitää huolta sinusta, koska olet arvokas resurssi
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tavoitteena ettei tule sairaUslomapäiviä.
Itse olen ollut puolivuotta sairaslomalla Kaksi kertaa työkykyneuvotteluisssa Tutkailevat onko vielä paluuta entisiin töihin Vai pitäiskö hakea työkyvyttömyys eläkettä Vaikeeaa näyttää olevan Olenhan vielä liian nuori Vasta 63v
Ota joku todistaja mukaan Muuten jyräävät sinut lattianrakoon
Luottari saattais olla hyvä idea. Hän tietää, missä mennään, mikä on korrekti tapa edetä, mitkä ovat työnantajan kuviot yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei suostuisi? Se on positiivinen asia! Anteeksi vaan, mutta jos jollain on työkyky heikentynyt ja ollut paljon poissa, työterveysneuvottelu on sen työntekijän etu. Jos kieltäytyy, kyllä työnantajalla on aina oikeus irtisanomiseen. Ei ole työkykyä, eikä halua neuvotella saadakseen mukautuksia työhönsä tai muutosta työnkuvaan, niin silloin täyttyy perusteet lopettaa työsuhde. Tämä työkykyneivottelusysteemi kehitettiin nimenomaan työntekijän turvaksi ja työnantajaa velvoitetaan siinä selvittämään, onko toisenlaisi työtehtäviä tarjolla.
Totta kai voit ottaa jonkun mukaan, ei työnantaja sitä voi kieltää. Tasaa pelikenttääkin. Vaikka työterveys nyt varsinaisesti ei ole kenenkään puolella vaan keskittyy lääketieteeseen, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena? Ei tuo ole tavoite, vaan tavoitteena on selvittää työkykyä ja millä edellytyksillä työntekijä voisi palata entiseen työhön / vaihtaa työtehtäviä / vaihtaa ammatttia tai viimeinen vaihtoehto eläkkeen hakeminen. Noita neuvotteluja saatetaan pitää monta, koska usein on tapana seurata, kuinka työkyky kehittyy. Työntekijä saattaa välissä käydä kuntoutuksessa ja sitten taas pidetään neuvottelu, olisiko työhön paluu mahdollinen ja entisiin vai uusiin työtehtäviin. Melko usein paluu tapahtuu osittaisella sairauspäivprahalla, jolloin työntekijä on töissä esim. 50%, sitten 75% ja jos on mennyt hyvin, voidaan nostaa työaika 100%. Tietysti myös muunlainen työaika on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena? Ei tuo ole tavoite, vaan tavoitteena on selvittää työkykyä ja millä edellytyksillä työntekijä voisi palata entiseen työhön / vaihtaa työtehtäviä / vaihtaa ammatttia tai viimeinen vaihtoehto eläkkeen hakeminen. Noita neuvotteluja saatetaan pitää monta, koska usein on tapana seurata, kuinka työkyky kehittyy. Työntekijä saattaa välissä käydä kuntoutuksessa ja sitten taas pidetään neuvottelu, olisiko työhön paluu mahdollinen ja entisiin vai uusiin työtehtäviin. Melko usein paluu tapahtuu osittaisella sairauspäivprahalla, jolloin työntekijä on töissä esim. 50%, sitten 75% ja jos on mennyt hyvin, voidaan nostaa työaika 100%. Tietysti myös muunlainen työaika on mahdollinen. 
Minä puhuin itsestäni, en yleisesti. Minulla nimenomaan tavoitteena että ei tule niitä sairauslomapäiviä. Eli työtä mukautetaan sen verran. Kuntoutukset tms ei tässä auta.
En kyllä itse ainakaan luottamusmiestä ottaisi, siellä on terveystietoja.Meillä se on vanha hölmö, joka kertoo totuuksia asian vietetä. Jos kysyt asiaa c, tulee luettelo oikeuksista a ja b, jotka eivät koske kyseistä tilannetta,
Työkykyneuvotteluun pyydetään mukaan työsuojeluvaltuutettu ensisijaisesti työntekijän turvaksi. Työsuojeluvaltuutetut ovat työkykyasioihin kouluttautuneet. Työntekijöiden ei tarvitse sillloin kuulua liittoon. Luottamusmies tukee vain työpaikan ay-liittoon kuuluvia ja on tes (työehtosopimus) asioiden osaaja. Luottari tulee, jos valtuutettu ei pääse tai sellaista ei ole. Raja toimintatavoissa on hämärä työntekijöille näiden kahden edustajan osalta. Lääkäri on se, joka päättää työkyvyn, ei esihenkilö. www.tyosuojelu.fi
Saa pyytää. Minulla oli mukana luottamusmies. Liiton edustaja olisi myös päässyt tulemaan, mutta en pitänyt tarpeellisena. Kannattaa ottaa joku, muuten voit tuntea olosi ahdistetuksi.
Ainakin minulla oli 'vastapuolella' lähipomo, hänen pomonsa, työfysioterapeutti ja tuöterveyslääkäri. Tosin lääkäri oli hyvä tyyppi, oli täysin mun puolella ja perusteli kantansa faktoilla. Isopomo veti herneen nenään, kun ei pystynyt sanelemaan. Itse en olisi osannut sanoa vastaan niin selkeästi.