*Lokakuiset loppuviikkoon!*
Kommentit (42)
COE; meille molemmat tytöt ovat nukkuneet silloin tällöin kaikki ulkotamineet päällä sisällä, kuuma on ollut mutta ovat nukkuneet pitkään joten olen myös antanut nukkua;) Usein Liliakin jatkaa unia tuulikaapissa tai sängyssään toppavaatteet päällä ja parhaimmillaan on nukkunut niin monta tuntia. Hiki on ollut mutta hyväntuulisena neiti on herännyt.
VAUVAHARRASTUKSET; Vauvauinti on meidän harrastus ja se on ihanaa!! Muuten käydään kerhoissa (perhekahvila ja srk:n perhekerho) + sitten itse koottu äiti-lapsi ryhmä joka on tosi kiva myös. Esikoisen aikana en ole ollut lainkaan näin " aktiivinen" eli nyt harrastuksia on miltei päivittäin.
MIEHEN KEHUT; mun mies ei jakele usein rakkauden tunnustuksia, on siinä suhteessa suomalainen jörö mies, mutta kehuja saan sitäkin useimmin. Sanojakin useimmin saan kehut sanattomasti, elein, kosketuksin, ilmein jne. Tässä suhteessa olen mieheen kyllä ihan tyytyväinen, itse pitäisi muistaa kehua enemmän miestä;-) Aika usein mies kehuu lapsille että " onpas äiti hyvännäköinen tms" ja se kyllä tuntuu tosi kivalta.
Nyt pyykkivuorta perkaamaan!
Nazu;)
Lasta siis saatiin pois jo ennen joulua sopivasti.
Lonkka oli hyvin paikoillaan. Ultrassakin näytti olevan kunnossa.
Kontrolli siis puolen vuoden ikäsenä, ja mua hirvittää se nyt jo.
Johtuu varmaan siitä, kun tytön ottaa syliinsä " röytäsyasentoon" ja pitää toisella kädellä pepusta, tyttö kun liikuttaa oikeata jalkaa, josta lonkka oli pois paikoiltaan, niin käteen tuntuu sellanen inhottava pauhe.
Neuvolalääkäri sanoi, että se on silti ihan kunnossa.
Tyttö pitää edelleen jalkojaan " sammakko-asennossa" , mutta tosin syntyessäkin jalat oli niin. Kaipa ne siitä pikkuhiljaa suoristuu.
Miten saitte vauvanne nukkumaan uudestaan kyljellään, vai saitteko?
Meillä ei pysytä kylkiasennossa ollenkaan, ei varsinkaan nukkuessa.
Osaa nukkua vaan selällään.
Ihanaa kun lonkat ovat nyt kunnossa ja toivotaan että pysyykin.
Samoin teillä :)
Saattaa tyttö nukkua päikkärit tai alkuyön kyljellään kun hieman tuen, mutta kääntyy aina itse pois ja selälleen.. :)
COE: meillä on tyttö kans pitkään ottanut kiinni lelukaaressa/sitterin edessä olevista leluista, mutta mä en ole laskanut, että se " tietoisesti tarttuisi" niihin vai miten se nyt on, kun voi laittaa X siihen nlakorttiin. Jos heilutan sen edessä jotain, niin tuntuu, ettei sitä vois vähempää kiinnostaa;) Eilen ja tänään se on kyllä yrittänyt osua mun kännykkään, kun istuu sylissä, mutta ohi menee;)
Tulipas tuossa mieleen, kun kirjoitin lokakuisille, minkäslaisella haitarilla meidän lokakuiset syntyikään? Tietty näkyis sieltä pinosta, missä on noi syntymäajat. Olikos se Santsu (mikähän se nimimerkki oli...) ensimmäinen, oliko syyskuun alkupuolella jo? Ja mutterihan se viimeinen taisi olla, mihinkäs aikaan marraskuuta syntyikään?
Voi vimpura, nyt en muista yhtään mitä kysyttiin. Tuli monta asiaa mieleen lukiessa, mut nyt lyö tyhjää....
NAZU ainakin ennemmin kyseli 3 kk tiheän imun kaudesta. Meillä oli IHAN SELVÄSTI. Se oli niin erilaista ja muuttu ihan yhtäkkiä puoleen ja toiseen. Söi n. 2 h välein ympäri vuorokauden oikeestaan, sama oli 2 kk ikäsenä. Sit loppu yhtäkkiä ja nukkukin yöllä esim. 5-7 tuntia putkeen. Ei se kovin montaa päivää kyllä kestäny. Sanokos joku, että 3 kk jälkeen seuraava olis vasta 6 kk ikäsenä? Niitä on kyllä monia keskusteluja ollut, kun 6 kk ikänen heräilee öisinkin tosi monta kertaa. Moni sanoo samaten 3 kk ikäsestä, kun sit ruvetaan syöttään kiinteitä. En epäile yhtään, että jollakin totisesti on nälkä ja tarvii sen kiinteen! En tosiaankaan, mutta toiset varmaan nostattaa maidontuotantoakin.
Mitähän mun mieles olikaan... Ai niin Nazu, mitäs tuumaisit, jos Elman kanssa tultais ihan oikeesti joskus :) Me ollaan ton rakentamisen ajateltu niin, että itte ei tehtäis oikeen mitään, mies ei kyllä hirveesti osaakaan. Paitti tietty apumiehiä tarvitaan aina. Mut luulempa, että palkattais siihen miehet, jotka sen sit tekis. Taitaas olla paras ratkasu. Huh, kuulostaa tosi ihanalta, mut hirrrrveen jännittävältä.
Tästä tulikin mieleen OMAKOTITALOASUJILLE GALLUP:
Mikä on ehdoton ratkaisu talonne pohjassa tai joku, minkä tekisitte toisin? Vinkkejä kaivattais, JOS me joskus tässä alotettais. Itse haluan ehdottomasti suuremman kun 2 neliöisen tuulikaapin/eteisen, sitten niin, että khh ei tulla keittiöön vaan mieluusti eteiseen. Mutta niitä käytännön kokemuksia tähän liittyen otetaan ilolla vastaan :)
bernuski ja Elma
Kävin jo tossa aiemmin kirjottamassa mutta onnistuinpa jotenkin silleen sähläämään että koko teksti hävis.
Gallupeja oli jos jonkinlaisia... Meillä ei mies juuri kehuja viljele. Esim. keskiviikkona käytiin ulkona syömässä ja laittauduin oikein nätiksi, siis jopa meikkasin ja laitoin kampauksen. :) Ukkokulta ei sanallakaan maininnut että oisin ollu hyvännäkönen tai jotain... Oon kyllä tottunut tollaseen mutta ois joskus kiva kuulla kehujakin...Varsinkin nyt synnytyksen jälkeen kun koko ajan murehtii ulkoista olemustaan.
Sitten oli jotain vielä... Ai niin, vauvaharrastuksista. Srk:n avoimeen kerhoon meinasin lähtä ens viikosta lähtien, on tossa mukavan lähellä. Mun sisko on siellä työharjottelussa ja pyysi meitä mukaan. En edes tiennyt tommosesta. Vauvauintiin mennään sitten koko perhe ens kuussa. Toivottavasti alkaa sujumaan nämä harrastuksissa käynnit, onhan niissä oma ruljanssinsa matkoineen ym... Niin ja äiti-vauvajumppaa olen myös harkinnut, se vaan on tuolla vähän kauempana ja torstaisin... Siis tarvisin auton kun bussilla on pienen kanssa hankala kulkea. Emme siis asu kaupungissa ja kävelymatkaa tulisi silti jonkun verran ja noita meidän vaunuja on tommoseen tavan bussiin vähän hankala saada. Ja mies kulkee siis töissä autolla... Kattoo nyt jos sen jotenkin sais junailtua.
Tossahan noita harrastuksia tulikin... Oishan se kiva harrastella kaikkea niin näkis ihmisiä ja sais vähän vaihtelua arkeen. :)
Meidän mies muuten kans välillä tavan tollo kun on kyse vauvan nukuttamisesta,leikkimisestä tms... Aina menee siitä mistä aita on matalin, ei sillä kestä samalla tavalla hermo tytön kitinöitä kun mulla. Noh, pääasiassa kuitenkin auttaa aika paljon kun on kotona.
Nyt heräilee tyttö iltatorkuilta, pitää mennä...
Elli JUST nukahti mun syliin, annan nukkua hetken ettei herää heti kun lasken sänkyyn. Tyttö on palannut enemmän tai vähemmän samaan rytmiin kuin vastasyntyneenä eli ottaa vielä illalla yhdet lyhyet torkut noin ysin aikaan ja valvoo sitten pari tuntia ennen kuin sammuu yöunille. Tavallaan vähän ärsyttävää kun meni jo pari viikkoa nukkumaan 21-22 aikaan, mutta mä en vaan jaksa viettää iltaisin pitkiä aikoja makkarissa vauvaa nukuttamassa (näin meni pari iltaa, Elli nukahti monta kertaa mutta heräsi aina hetken päästä) vaan annan valvoa olohuoneessa ja lopulta nukutan syliin näihin aikoihin. Pitäisi varmaan pikkuhiljaa aloittaa Ellin kanssa selkeät iltarutiinit, niin saisi illat taas järjestykseen. Isompikin tyttö luovutti unitaistelun tänään vasta kymmeneltä, joten omaa aikaa ei tänä iltana juurikaan ole, kun mieskin on hurvittelemassa:/
Meillä on tällä hetkellä HARRASTUKSINA muskari (isompien) ja vauvauinti, Ellikin pääsee mukaan reilu viikon päästä! Isomman tytön jumpassakin Elli on ollut katseluoppilaana:)
...levotonta nukkumista...
Joku mainitsi Kaksplussan tulleen kaikkien pienten vauvojen perheisiin, meille myös. Oletteko muut saaneet Osuuspankista postia? Meille tuli kirje ja vauvalle on kuulemma lahja varattuna pankissa. Mikähän mahtaa olla, tietääkö joku? Yrittävät kuitenkin houkutella tiliä avaamaan ja se ei ole aikomuksena eli täytyy vähän kuulostella minkälaisen lahjuksen takia sitä viitsii mennä kiittämään ei kiitosta;)
Ei vaan, kai tää tätyy yrittää vied omaan sänkyynsä, käsi puutuu ja molemmat ollaan ihan hikisiä. Leppoisaa viikonloppua toivottaa
Lillis
Mikä ilta ja yö. Taas voisin kompata LILLISTÄ elikkäs meillä palattiin eilen nukutuksen kanssa vastasyntynyt aikaan, tai itse asiassa johonkin sinne 3-5 vkon ikään. Lilia nukahti kyllä taas vähän liiankin helposti tissille puoli yhdeksältä mutta kun ajattelin että ei ole syönyt riittävästi niin yritin vähän herätellä ja antaa toisesta tissistä vielä. Tyttö söikin ja sitten yhtäkkiä virkistyi. EIkä siinäkään mitään jos olis vaan virkistynyt mutta heti pian alkoi ähinä ja kitinä. Voi en muistanutkaan miten raskasta se oli!! halusi aina tissiä, sitten heti pulautti oikein reippasti, taas äihisi jne jne. Ja huomasin saman kuin COE ja IIRIS eli mulla meni hermot, mies oli tyynenä. Hartiat meni ihan lukkoon kun yritn vaihdella asentoja ja sitten lopulta yhdentoista jälkeen menin sänkyyn imettämään ja neiti nukahti heti - kuin myös minä.
Eipä mennyt kauaa kun esikoinen tuli hiiren hiljaa meidän sänkyyn ja kun hän kiipesi viereen, huomasin että tyttö on ihan märkä. Oli sitten ekan kerran vaipan pois jättämisen jälkeen pissiniyt alleen. VOI PERSE!!! Siirsin Lilian omaan sänkyyn, Mies otti esikoisen vuodevaatteet ja minä neidin ja vaihdoisn vaatteet jne ja takaisin nukkumaan. Lili nukkui onneksi sitten yhdellä syötöllä aamuun, esikoisen potkimiset ja sätkimiset herättivät kyllä mut jossain vaiheessa mutta ihan hyvin nukuin. Sen syötön jälkeen Lilia jäi sänkyyn mun viereen ja nukkui tosi lähellä mua koko yön. Hartiat on entistä kipeämpänä kun ahdasta on mutta en jaksanut enää siirtää omaan sänkyyn.
katsoin vaan aamulla nuita vuodevaatteita ja ne oli ihan märkänä. Tyttö kävi pissalla ennen ja jälkeen iltakylvyn eli ihan just nukkumaan menoa mutta silti pissaa tu paljon. Jännä ettei ole kuukauteen tullut yöllä mitään ja yhtäkkiä koko sänky lainehtii.
BERNUSKI: ilman muuta tulette käymään! Sovitaan vaikka heti pvämäärä tai sit vaihdetaan yhteystietoja! Tuohon sun galluppiin vielä sen verran että meillä on n. 4m2 tuulikaappi ja se on sopiva paitsi nyt kun siinä säilytetään tuplavaunuja joten voisi olla isompi;) Mä varmaan rakentaisin ihan toisenlaisen talon jos me uudelleen rakennettais, ei sillä ettenkö olisi tyytyväinen, mutta aina tulee uusia ideoita ja eikä me ennen lapsia osattu ajatella elämää lapsiperheenä (kun ollaan pohjapiirrustukset suunniteltu). Tosi hyvin silti viihdytään ja tykätään. Ja meitä ainakin hirvitti se lainanmäärä joten ei oltaisi pari vuotta sitten uskallettu ottaakaan yhtään enempää lainaa. Hyvä näin!
Iso khh (ei keittiön yhteydessä vaan saunan, josta myös kulku pihalle ja autotalliin sekä pannuhuoneesen) on minusta tärkeä ja onnistunut valinta meillä. Meillä olohuone, keittiö ja ruokailutila ovat avointa tilaa, olohuone alempana 50 cm (vino, korkea sisäkatto), ruokailutila erkkerissä, keittiö avokeittiö U-mallinen. tuo vähän näyttävyyttä muuten tavalliseen kotiin. Ja 2,5 katettua terassia + 2 avointa terassia. Terassit etenkin katetut ovat todella hyödyllisiä kun nukuttaa lapsia vaunuissa säällä kuin säällä.
LILLIS: mä vietin esikoisen aikana nukuttamishetket aina makkarissa, eli koko illan 20.30-> ja nyt päätin etten myöskään halua siellä viettää koko iltaa. EIlenkin kun Lilia ei nukahtanut helpolla niin hain hänet aina olohuoneseen takaiisin (missä hän yleensäkin syö viimeisen kerran). Sitten vasta parin tunnin jälkeen kun meinasin itse sammua sohvalle niin menin makkariin imettämään. Muuten imetän aina olohuoneessa että saan samalla katsoa telkkua ja olla miehen kanssa;-)
VIERASTAMISGALLUP: vierastaako teidän vauvat? Lilia on alkanut vierastaa, suu menee ihanan hassusti alaspäin, siis huulet jos joku liian vieras tulee liian lähelle juttelemaan;) Tässäkin suhteessa erilainen kuin siskonsa joka ei ole vierastanut koskaan.
Nyt pitää mennä. Aion pian repiä miehen ylös sängystä että pääsen nukkumaan.
Terkuin
Nazu
Kuten monella muullakin tuntui olevan illat menneet takapakkia, niin myös meillä. Liittyisköhän jotenkin tähän 3 kk:n ikään. Pitkään ukko jo ehti alkaa unille siinä 20-21 aikaan mutta nyt venyy helposti sinne 23-24 asti. Eli niitä aikoja kuin muutaman viikon ikäisenä noudatti. Yöt nukkuu sit onneksi aikas hyvin, syö sen 2-3 kertaa, paitsi jos nostan takaisin omaan sänkyyn, saattaa heräillä 1-2 tunnin välein (tämä ihan parin yön perusteella) mutta vieressä nukkuen noudattaa noita pidempiä unipätkiä.
Nyt täytyy lähteä ostoksille, isommat kun tarvitsee uudet haalarit ja täältä meidän tuppukylästä ei sellaisia hyviä löydy, eli matkaamme naapuripitäjään!
angie ja kolmen kopla
Kai se sitten kuuluu ikään, kun muillakin kerran valvotaan taas iltaisin myöhempään. Lasten kehitys on kyllä hassua, kun koko ajan on joku " kausi" meneillään, samankaltaisena monilla samanikäisillä. Ja jostain syystä me vanhemmat helpommin huomataan ne huonommat kaudet, hyvät menee ikään kuin siinä sivussa. Tai ainakin itse valitan aina kun joku menee huonompaan suuntaan, harvemmin edes huomaan jos ja kun tapahtuu kehitystä parempaan. Onneksi niinkin tapahtuu, muuten olisi aikamoista tämä elämä;)
NAZU, meilläkin on jo Elli jonkun kerran vierastanut. Ja juuri samoin kuin Lilialla, pikkuruinen suu menee ihan väärinpäin (u-kirjain väärinpäin) ja sitten vääntyy muukin naama ja alkaa lohduttoman kuuloinen itku. Ja uskomatonta mutta totta, meilläkään esikoinen ei juurikaan vierastanut, ihan pari kertaa molempia ukkejaan hieman ihmetteli mutta ei pahemmin. No, kausi se on tämäkin. Toivottavasti ei ihan mahdottomaksi ylly, voi olla hankalaa jos kukaan muu kuin äiti ei kelpaa.
Vielä tuosta nukuttamisesta. En muista minkä ikäisenä tämä tapahtui, mutta esikoisella oli jossain vaiheessa kausi (ylläriylläri;) kun karjui JOKA ILTA nukkumaan mennessään vähintään tunnin. Saattoi olla juuri kolmikuisena tai vähän vanhempana. Vuorotellen miehen kanssa häntä hyssytetiin makkarissa (ja mä vähän väliä tungin tissiä suuhun) ja multa meni kaikki illat tähän -ja kaikki telkkariohjelmat sivu suun. En muista kauanko tuota huutoa jatkui, mutta nyt en ajatellut sihen ryhtyä, vaan annan Ellin nukahtaa olkkarissa syliin niin kauan kunnes on " tarpeeksi iso" nukahtamaan itsekseen sänkyynsä. Jotenkin sitä osaa näin toisen lapsen kanssa olla hieman löysempi periaatteissaan ja armollisempi itselle (ja vauvallekin) kun ei ota ihan niin hirveetä stressiä jokaisesta pienestäkin jutusta. Kun on nähnyt yhden lapsen kasvavan ja kehittyvän (jo huimat kaksi vuotta;), niin ymmärtää että asioilla on tapana järjestyä, ennemmin tai myöhemmin. Jossain vaiheessa mietin esikoisen kohdalla, ettei tämä ikinä opi nukkumaan muualla kuin meidän vieressä kunnes yhtäkkiä nukkuikin tosi mielellään omassa sängyssään. Ja jossain vaiheessa luulin, etten IKINÄ enää pääse mhinkään yksin kun koko ajan pitää vaan imettää vauvaa. Kuvittelin, että esikoinen menee kouluunkin tissi suussa=) Ei mene.
Nyt lapset tarttee äitiä joten heippa.
-L-
En ole ehtinyt kirjoittelemaan, mutta lukenut olen ahkerasti ;)
Galluppeihin: Meillä nukutaan edelleen suunnilleen 22-10, mutta aikaisempien 2 syötön sijaan syöttöjä on ollut nyt 3 eli 01, 04 ja 07. Mutta lyhyitä ovat, joten en pidä niitä raskaina.
Mies kyllä muistaa kehua päivittäin. Itse on mieluummin neurooseja omasta kropasta; kamala mahamakkara, raskausarvet, riipputissit jne. Ei tee mieli kattoo peiliin sit ollenkaan. Olen aina ollut tosi hoikka ja raskauspainokin on lähtenyt kohtuullisen hyvin, mutta hyvältä ei näytä. Jumpata pitäisi ahkeraan, jos meinaan kiinteytyä. Ja herkuista on vaikea luopua, kun niitä raskauden aikana tottui popsimaan ;)
Anoppi ja appi galluppiin: Mulla on ihan mukavat. Asuvat (onneksi) 200km:n päässä, joten liian usein ei tule nähtyä. Anoppi tahtoo puuttua liikaa kaikkiin asioihin. Mutta ovat kuitenkin aina mukavia mua kohtaan, vaikka tahdonkin sanoa asiat aina suoraan.
NAZU ja JENI: piti kysymäni, että voisinko osallistua tuohon teitin sähköposteiluun syömishäiriöistä? Itse olen niistä myös kärsinyt ja olisi mukava vaihtaa ajatuksia aiheesta, varsinkin näin raskauden jälkeen.
On ollut mukava lukea teidän kaikkien ajatuksia ja kommentteja. Niistä on ollut hurjasti hyötyä näin ensikertalaiselle ;)
Mukavaa v-loppua toivottelee,
Susuliini ja muru 2,5kk
Ihanaa, peräjälkeen pakkaspäiviä! Sain eileen siivousvimman, kun oltiin naapurin kans vauvoja lykkimäs, jotenkin oli niiiin raikas ilma. Nyt taas hetken on puhdasta, kunnes vissiin ens viikolle luvattu vesisadetta ja rapaa tulee vaikka kuin noita koirienki tassuja pesee :(
Harrastuksen ollaan mekin alotettu. Elman kanssa nimittäin mentiin vauvamuskariin ja kyllä tyttö tykkäs! Oon huomannu kyllä, että tykkää tosi paljon kun sille laulan ja leikin :) Joskus niinkun laulaas mukana, kun ei jokella vaan ääntä vaan päästää suustaan hymyssä suin. Vauvauinti kuulostaa kans mukavalta, täälä Sjoella ei vaan oo ny tilaa uusille. Helmikuus kuulemma alkaa uus infotilaisuus ja siten ryhmä. Oli mun mielestä aika kallis, kun on 40 e + aikuisen uintimaksu 4 e joka kerta. Minkä hintaisia muualla on?
Taitaa nukkumisongelma tulla sykäyksenä lokavauvoille. Minäkin luulen, että on 3 kk unijuttuja, niin samanikäisiä ovat. Meillä meni ohitse reipas viikko sitten, eli sekin sopis " aikatauluun" .
LILLIS kyseli osuuspankin lahjasta. Minä pöljä menin heittään sen lapun roskiin, kun luulin, että sillä osallistu vaan johonki arpajaisiin. Sisko oli sielä käyny lahjan hakemas ja toteamas, ettei häntä kiinnosta säästötilit vauvalle :) Oli saanu oranssin unikkoruokalapun.
Meillä ei ainakaan vielä VIERASTETA. Muistan, että Elman serkku vierasti muutaman kk ikäsenä ekan kerran mun äitiä, mutta aika harvakseltaan, eikä selvästi millekään oikeen vieraille, vaan vähän kun sattumalta, mutta oli säälittävä, kun suu käänty yhtäkkiä alas ja alko hirveesti huutaan.
Elma eilen tajus tarttua ekan kerran leluun. Makas jumppamatolla, kun yhtäkkiä tarras papukaijaan kiinni ja piti sormenpäät valkosena kiinni siitä suu törröllä :D Veteli sitä edestakaisin ihan onnessansa. Kun makaa lattialla, makaa yleensä tosi rauhas ympärille vaan kattellen, niin ny potki ja sätki ihan hirveesti papukaijaan kattellen ja kiinni pitäen. Välillä ote lipes, sit otti uudelleen kii. Oli tosi hauskan näkönen, kun oli ihan hirveen täpinäs :)
NAZU laitoon sulle treffipostia :)
bernuski ja Elma
Vihdoin se talvi sitten tuli, on heti NIIN paljon valoisampaa ja uloskin on paljon kivempi lähteä kävelemään, kun on lunta! Tai no, vaunujen kanssa ei ainakaan tänään ollu ihan niin helppoa se käveleminen, kun lumet pakkautui pyöriin..
COE: piti heti vastata, ettei unohdu.. Eli siitä kuntalisästä. Ei ole vielä ainakaan tulossakaan, mutta kovasti on nimiä kerätty ja asiasta puhuttukin. Itse en tiiä tarkemmin, missä mennään, kun en kuitenkaan ole jäämässä kotiin. Vaikka mieli kyllä tekisi!! Eipä vaan auta, kun on tuo asuntolaina...
Jokos te olitte käyny katsomassa sitä rivaria? Me asuttiin silloin Puistotiellä ja se oli tosiaan muuten kiva asunto ja taloyhtiö, mutta oli meille jo vähän turhan pieni. Kaveri taas asui Mäkitiellä, ja oli muuten tosi kiva asunto, mutta naapureiden kanssa oli vähän niin ja näin, kun yhtiöön ei kuulunut kuin 4 asuntoa. Ja kun yksi naapureista sitten oli hankala ja yritti " vanhemman" oikeudella niitä asioita hoitaa, niin riitaahan siitä tuli...
Täällä oli puhetta myös appivanhemmista. Meillä miehen vanhemmat on eronneet, joten yleensä eri aikaa heitä nähdään. Vaikka tulevat kyllä keskenään toimeen. Appiukko on ihan mukava ja helppo on jutella. Anopin kanssa tullaan myös toimeen, kunhan ei liian usein nähdä. Eikä enää puutu meidän asioihin, kun yhden kerran siitä otettiin ihan kunnolla yhteen. Nyt sitten antaa meidän hoitaa omat asiamme ;)
Jerri on nyt muutaman päivän jo jokellellut. On niin söötin kuuloista, kun niin kovasti olisi asiaa ja huomaa, että itsekin innostuu vain enemmän, kun kuulee oman äänensä. Vielä ei kyllä liiku pahemmin, pari kertaa on kyljelleen kääntynyt ja jumppalelujaan tietenkin heilutellut käsillään. Mutta suurin ihme Jerrille taitaa vieläkin olla ne omat nyrkit. Niitä katselee pitkiäkin aikoja ja laittaa vuorotellen suuhunsa ;)
Jaahas, kait sitä täytyy mennä vielä itsekin syömään, kun ollaan sitten menossa siskon tytön synttäreille. Täyttää JO 8! Tuntuu, että siitä ei ole kauaa, kun oli ihan vauva. Onneks ei itse vanhene yhtä nopeasti, kuin nuo lapset ;)
Tuittuli ja Jerri 3kk
ja mies hyssyttelee. Mä en tajua näitä iltoja, kun ei meinaa millään syödä ja ruveta nukkumaan. Mies joutuu nykyään nukuttaa ton pojan joka ilta kun mulla ei hermo pidä ja en jaksa kanniskella tollasta seistemänkilosta poitsua puolta tuntia ja hytkyä siinä samalla. Ollaan kokeiltu sitä, että odotetaan kunnes vaikuttaa tosi väsyneeltä ja sitä, että ei vielä vaikuta ollenkaan väsyltä ja kaikkea siltä väliltä. Päivisin nukahtaa ihan ok... Missä mahtaa mättää? Ei suostu väsyneenä syömäänkään, ei edes pulloa. Harmittaa sekin, kun rupesin luopumaan päiväimetyksistä rintaraivarien takia ja nyt poika saa ihan samanlaisia raivareita pullolle. Olis vissiin pitänyt vaan imettää sitkeämmin. Nyyh...
Anteeksi omanapainen purkaus... Väsyttää. Juuri kun ollaan saatu esikoinen nukahtamaan ilam hirmuista huutoa, niin nyt Toivo sitten jatkaa siskonsa jalanjäljissä :(
S-I
Se on niin inhottavaa kun tulee takapakkia nukutuksissa. Tuntuu että ei kai taas... Toivotaan että Toivollakin on joku pikkuinen kausi vaan!!
Hassua kun just tänään sanoin, että Elma ei oo vierastanu ketään, niin tänään sitten kun mun vanhemmat ja siskon perhe oli kylässä. Mun isää oli Elma kattonu äitin sylistä tarkkaan kulmat kurtus ja yhtäkkiä sitten pitkän tuijottelun jälkeen alannu vierastaan. Suu mutrulle ja kova huuto perään. Hitsi kun en ollu näkemäs!
No eipä mulla muuta asiaa ollukaa :) Piti vaan tänne tulla heti kertomaan :))
bernuski ja Elma
Täällä ihmeellinen yö takana..Jostain syystä vauva heräs aamulla ennen 6:tta ja kitisi vaan. Söi vähän tissiä, mutta ei paljoa ja sitte vaan kitisi. Yritin kaikkia perinteisiä hiljentämiskeinoja mutta ei mikää auttanu:( Sitte mies otti vauvan syliin ja sai sen nukahtamaan. Aamulla tyttö heräs taas puoli 9 aikaan ja ei suostunu tissille. mikä ihme tätäki neitiä nyt vaivaa??
Kitissy sitte aamun, kunnes nyt nukahti..ah.
Voi S-I, kuullosta inhottavalta nuo iltariehunnat:( Meillä vauva tahtoo kans iltasin itkeä, on kai yliväsyny. On vaan niin vaikea arvioida että millon on tarpeeksi väsyny, mutta ei liian väsyny. Ja niinku sanoit, ei siitäkä välttämättä mitään apua ole vaikka laittas missä vaiheessa tahansa nukkumaan. Onneksi sun mies on niin ihana että ottaa osaa iltakanteluihin! Jaksamista teille. <3
Minä lähen tässä tunnin päästä uimahalliin vesijuoksuun, ihana päästä pois kotoa ;) hetkeksi siis, ja vähän liikkumaan. Nyt pitää kiirehtiä syöttämään esikoinen...
Jääsydän
Olenkin sua muutaman kerran täällä kaipaillut, kun ei ole kuulunut mitään. Kiva kuulla, että teillä menee nyt paremmin, niin vaavilla kuin äidilläkin -ja siis koko perheellä. Tosi hyvä, että ymmärsit, osasit ja uskalsit tarttua uniongelmaasi (ja sen mahdollisiin aiheuttajiin ja seurauksiin) ajoissa, pääsit varmasti paljon helpommalla kuin jos asia olisi vielä pitkittynyt. Voimia jatkoonkin ja JOO uusille treffeille!!! Laitetaanko taas sähköposti-ringin kautta sana kulkemaan, uusia mammoja mahtuu myös mukaan!
Meille ei kuulu mitään ihmeitä, viikonloppuna oli paljon ohjelmaa ja niin on kyllä ensi viikollakin. Uhmainen esikoinen tekee kaikkensa, että äidillä pinna pamahtaisi totaalisesti, toistaiseksi se on vielä yhes koos, vaikka välillä tekeekin tooosi tiukkaa ja pieniä napsahduksia sattuu harva se päivä...On nää lapset vaan niin ihanii;)))
Lillis
Mä vaikka postailen uusiksi tämän huomenna, niin että menee perille oikeille tahoille:
Ensinnäkin onpas tosi ihanaa kun nyt moni on ihan avoimesti kirjoittanut että hermot menee tai napsahdus tulee jne! Sellaisia me vaan kaikki ollaan, äitejä ja ihmisiä. Jos jollain ei hermot mene koskaan niin yhtä parempi vaan :) Mutta helpottaa ainakin mua itseäni tietää että muillakin on jaksaminen välillä kortilla.
Sen sanottuani IIRIKSELLE: Anjalla ei ole noita kurkku suorana huutavia iltaitkuja ollut vähään aikaan mutta kaikenlaista muuta iltakätinää on. Aina se on yhtä rassaavaa, kun ei ymmärrä mistä se johtuu eikä tiedä miten oikein auttaa. Ainoa takuuvarma " apu" jonka olen itse keksinyt on vaan se perinteinen: ei tämä enää kauan kestä, illan mittaan ehkä pari tuntia ja enää pari viikkoa tai kuukausi vaikka niin sitten loppuu itkut kokonaan (alkaakseen uudet ongelmat tietysti, mutta ainakin tämä loppuu). Olen yrittänyt aina ajatella vaan sitä että kun huomiseen jaksan niin taas päivä sarastaa ja ehkäpä huomenna menee paremmin. Esikoisen aikana en yhtään osannut ajatella tuolleen vaan kaikki huuto ja itku tuntui hirveältä, tuntui siltä että miksi tämä on AINA tällasta! Tosi tyhmä ajattelutapa...
Sit ihan konkreettinenkin neuvo: mähän jätin kananmunan ja maidon pois ruokavaliosta ja se on ainakin auttanut Anjan huutoitkuun. Luulen että kananmunalle se yliherkkyys on, sama oli esikoisen aikana. Tosi moni pieni vauva on yliherkkä kananmunalle, siis siitä tulee masukipua.
Sitten heipat JOLLALLE, kyllä mäkin sinua lämmöllä muistelin just tänään... :) Ja mietinkin, että varmaan teillä on ollut jotain ongelmaa kun muistin että tuosta unettomuudesta olet puhunut. Kiva että kävit päivittämässä tilanteen ja että se oli positiivinen, kun ajattelin että oletkohan ihan loppu kun sulla mieskin niin usein on poissa.
WADESILLE kans heipat kun olit käynyt kirjautumassa :)
Nyt mä lähden vissiin taas äiteilemään... kuuluu kitinää sohvalta. Sivumennen sanoen, Anjan tän viikon huonot päiväunet ja iltanukahtamisvaikeudet johtuu varmaan rotarokotteesta. Tänään on mennyt paremmin, nukkui päivälläkin 3h ja 2h ja vain kerran piti hyssyttää.
Jaha, mieskin huutelee että tulisitko jo... hyviä viikon viimesiä!
Coe
COE:
ei tämä enää kauan kestä, illan mittaan ehkä pari tuntia ja enää pari viikkoa tai kuukausi vaikka niin sitten loppuu itkut kokonaan (alkaakseen uudet ongelmat tietysti, mutta ainakin tämä loppuu). Olen yrittänyt aina ajatella vaan sitä että kun huomiseen jaksan niin taas päivä sarastaa ja ehkäpä huomenna menee paremmin. Esikoisen aikana en yhtään osannut ajatella tuolleen vaan kaikki huuto ja itku tuntui hirveältä, tuntui siltä että miksi tämä on AINA tällasta! Tosi tyhmä ajattelutapa...
Juuri tuota tarkoitin eilen, vaikka kirjoitin ehkä vähän eri tavalla ja sitten tulikin keskeytys. Siis ekan lapsen kohdalla kaikki oli niiiiin tässä ja nyt, yhtään ei osannut katsoa tulevaisuuteen ja uskoa viisaampiaan siinä, että aikansa kutakin. Kaikki hankaluudet ja ongelmat vauvan kanssa olivat silloin elämääkin suurempia ja en uskonut niiden ikinä ratkeavan ja tää vauva itkee lopun ikäänsä, ei nuku IKINÄ ja mä tuun hulluksi ja ja ja=) Ihan luonnollista tietenkin, että kun ei ole aiempaa kokemusta oman lapsen hoidosta, kasvamisesta ja kehityksestä, niin on vaikeaa nähdä muuta kuin tämä hetki. Vähän niin kuin mulla nyt tuon esikoisen kohdalla, vaikea uskoa että uhmakin on vain kausi:/ Jotenkin tuntuu että saan lopun ikääni tahkota tytön kanssa kaikesta, vaikka tuskinpa näin sentään on. Mutta siis pointti jossain kaiken tämän jorinan taustalla on sama kuin Coella, eli joskus pääsee helpommalla jos vain pystyy asennoitumaan vauvan itkuun yms niin että tämä huono hetki on vain nyt, huomenna voi jo olla paljon paremmin tai viimeistään ensi viikolla. Tai ensi kuussa ihan varmasti:)
Anja nukkui sitten kaks tuntia toppavaatteissa sisällä, heräsi kerran välissä mutta nukahti kun olin menossa nostamaan. Ihan hiessä oli kun heräsi, mutta kun kerran ei herännyt sen kuumuuden takia eikä herätessäkään itkenyt niin ainakaan liian kuuma ei voi pihalla olla.
HEI! Anja just tarttui leluun! :) Leikkii tuossa vieressä jumppiksella ja tuijotti tiiviisti kaaresta roikkuvaa lelua ja nyt otti sen käteen! Jipii! :) Jaa ja nyt päästi sen pois... no mutta eka kerta kuitenkin :)
IIRIS: Piti jo aiemmin sanoa että ihanaa kun sulla on samoja ongelmia kuin mulla :) Mä kans sanoin tuolla että minä olen pikemminkin meillä se joka tuiskahtaa lapsille, tai Anjalle pikemmin, en enää Helenalle koska hän on jo niin iso että ymmärtää ja se on karsinut kaikenlaisia jaksamisia. Ja Helenalle pystyy jo nykyisin onneksi sanomaan että kuule jos nyt et lopeta, niin äiti suuttuu. On niin kiltti tyttö että se tehoaa... vielä :)
Ja tuo vaateongelma - siis että ei ole rahaa ostaa uusia pienien tilalle - on kanssa tuttua tutumpaa! Mulla on kaikki paidat pieniä, ennen kaikkea _lyhyitä_, ja olenkin ratkaissut tilanteen ovelasti (hehheh) pukemalla alle pitkän äitiystopin ja sitten lyhyen päälle. Ja siis mullahan on edelleen miehen farkut... omista isoimmat taitaa just ja just mennä pepun yli.
Jaha nyt " heräsi" esikoinen. Teimme tänään sopimuksen, että näin isot tytöt käyttää tuttia vain sängyssä, ja hänellä oli pieniä vaikeuksia noudattaa sopimusta joten ilmoitti menevänsä takaisin nukkumaan mutta ei ilmeisesti toiminutkaan...
... jaa raukka luuli että äiti syö kakkua ja siksi halusi nousta :D Mulla on mustikoita tuommosella lautasella mistä on syöty kakkua. No onneksi nuo mustikatkin näyttää kelpaavan. Ja tutit jätti hienosti sänkyyn :)
Coe