Miksi et tervehdi tervehtivää naapuriasi?
Miksi et vastavuoroisesti tervehdi naapuria joka tervehtii sinua ja teillä katsekontakti?
Kommentit (80)
Oman ja lasten turvallisuuden vuoksi emme halua olla tekemisissä. On osoittaneet olevansa arvaamattomia ja aggressiivisia käytökseltään, tehnyt meistä mm. perättömän ilmiannon, joka selvisi tutun poliisin avulla, on mt- ja päihdepulmaa, tuossahan noita onkin jo. Saimme toimintaohjeet poliisilta. Olemme puhuneet kotona lapsille ja heidän kavereilleen, ettei saa olla tekemisissä, tiedä mitä vielä keksiivät tehdä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Oman ja lasten turvallisuuden vuoksi emme halua olla tekemisissä. On osoittaneet olevansa arvaamattomia ja aggressiivisia käytökseltään, tehnyt meistä mm. perättömän ilmiannon, joka selvisi tutun poliisin avulla, on mt- ja päihdepulmaa, tuossahan noita onkin jo. Saimme toimintaohjeet poliisilta. Olemme puhuneet kotona lapsille ja heidän kavereilleen, ettei saa olla tekemisissä, tiedä mitä vielä keksiivät tehdä lapsille.
Ovatko pariskunta, lapsiperhe tms? Riitaa aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton velvollisuus kenelläkään on reagoida mitenkään johonkin random-tyyppiin, joka nyt vain sattuu asumaan samassa rakennuksessa? Ei mikään.
Kohteliaisuus naapurin tervehdykseen vastaamisessa perustuu useisiin sosiaalisiin normeihin ja yhteisöllisiin odotuksiin. Tässä on muutamia syitä:
Yhteisöllisyys: Naapurusto muodostaa pienen yhteisön, ja kohtelias tervehtiminen luo positiivisen ilmapiirin. Vaikka et välttämättä halua sitoutua voimakkaasti, vastaaminen naapurin tervehdykseen voi silti edistää pientä yhteisöllisyyden tunnetta ja tehdä asuinalueesta miellyttävämmän kaikille.
Kunnioitus: Vastaamalla tervehdykseen ilmaiset kunnioitusta naapureitasi kohtaan. Vaikka et kaipaa välttämättä heidän läsnäoloaan, kohtelias tervehtiminen osoittaa silti, että arvostat heidän ystävällistä elettään.
Turvallisuus: Kohteliaisuus ja ystävällisyys naapureiden kanssa voivat edistää turvallisuutta. Hyvät naapuruussuhteet voivat helpottaa kommunikointia ja yhteistyötä esimerkiksi turvallisuuskysymyksissä.
Hyvä naapuruusilmapiiri: Kohtelias käytös naapureiden kesken edistää positiivista ilmapiiriä naapurustossa. Tämä voi tehdä elinympäristöstä miellyttävämmän ja parantaa kaikkien elämänlaatua.
Sosiaalinen tuki: Hyvät suhteet naapureiden kanssa voivat toimia sosiaalisen tuen lähteenä. Esimerkiksi hätätilanteessa tai tarvittaessa naapurusto voi tarjota apua ja tukea.
Viestinnän edistäminen: Kohteliaisuus on tärkeää myös viestinnän kannalta. Hyvät naapuruussuhteet voivat helpottaa käytännön asioiden, kuten naapurustoa koskevien tapahtumien tai yhteisten päätösten, jakamista.
Oli tämä sitten kaupan kassalla tai kotirapussa niin olen kanssa ihmetellyt kuinka ihmiset eivät vastaa tervehdykseen vaikka aivan selkeästi näkee, että toinen heitä tervehtii. Antaa kyllä vaikutelman sellaisesta ihmisestä, jolla on alhainen älykkyysosamäärä kun ei osata edes alkeellisempia käytöstapoja. Yleensähän tervehtimisen osaavat pienet lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehtimättömyys on alaluokkaista. Tervehtimättömyyttä ei esiinny juuri lainkaan taloyhtiöissä joissa asukkaat maksavat itse asumisensa.
Hekalla vuokralla tervehdittiin enemmän kuin omistusasuntoon muutettua
Itse asun vuokralla ja yleensä ne useimmat asunnonomistajat ja osa vuokralaisista on ollut ok. Mutta sittten on tämä pieni joukko antisosiaalisia vuokralaisia. Osa on häiriöporukkaa ja osa on sitten vain muuten täysin käytöstavattomia.
Meidän rapussa on asunut/asuu muutama erakko. Tai syrjäytynyt, miksi nyt haluaa kutsua. Ne ovat ainoat jotka eivät suostu tervehtimään.
Jos asutaan samassa talossa, törmätään toistuvasti porraskäytävässä tai pihalla ja naama tulee väkisinkin tutuksi, niin totta ihmeessä tervehditään. Tervehtiminen ei maksa mitään, eikä naapuria tervehtimällä itseänsä kovin suureen vaaraan voi saattaa.
Käsittämätöntä, miten vieraantuneita ihmiset on nykyään toisistaan.
En tietenkään tervehdi liian uteliaita naapurikyyliä.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään tervehdi liian uteliaita naapurikyyliä.
Tervehtiminen ei tee uteliasta
Vastaan kyllä jos moikataan, mutta en jaksa aina oma-aloitteisesti moikata. Sori! Asuisin omakotitalossa naapureita piilossa jos olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tervehtisin?? Inhottaa kun tullaan iholle. Olen pyytänyt saada olla rauhassa enkä avaa suutani naapurien typerille tervehdyksille,,
"Tullaan iholle". Voi kyynel kun sulla on vaikeaa. Moikkulis moi vaan sulle.
En kyllä keksi yhtäkään syytä, miksi tervehtisin niitä m*lkkuja.
Mulla ei ole käsitystäkään keitä tässä talossa asuu, joten tervehdin kaikkia, jotka talossa tai pihalla liikkuu.
Joku vastaa, moukat ei.
Vierailija kirjoitti:
En rehellisesti sanottuna välttämättä huomaa asiaa, vaikka näennäisesti katse olisikin naapuriin päin. Kuljen yleensä napit korvissa, ne blokkaa varsin tehokkaasti ulkopuolelta tulevat äänet ja kun tiedän, että siinä mun/naapurin välisellä alueella ei ole muuta liikennettä postiauton ja mun+naapurien lisäksi, niin haahuilen sen pihatien varsin ajatuksissani menemään.
Eli en jätä huomioimatta mitenkään ilkeyttäni, vaan ihan yksinkertaisesti en aina välttämättä huomaa naapurin moikkaavan.
Ihme selitys. En moikkaa, kun en kuule. 😂
Näethän sä sen, mikä estää tervehtimästä?
Onko tää joku suomalaisjuntti juttu, että tervehdys on jo lupaus avioliitosta, kahdesta lapsesta, farkusta ja omakotitalosta lähiössä? Kultaista noutajaa unohtamatta!
Samat tyypitkö pitää kassojen hymyilyä iskuyrityksenä?
Mahtaa olla ankee elämä.
Vierailija kirjoitti:
Minä nyökkään mutta joskus tarttuu ihan oikeasti pala kurkkuun eikä ääntä tule juuri sillä hetkellä suusta. Ei ole mikään tekosyy vaan en saa vain ääntä tulemaan juuri sillä hetkellä.
Mun on myös vaikea löytää ääneni, jos en odota, että pitää puhua. Jos kuljen ajatuksissani ja joku tulee vastaan ja tervehtii, niin en vaan saa muodostettua tarpeeksi ääntä ennen kuin ihminen on jo kävellyt ohi. Joskus saan sanottua hein, mutta tajuan, että tuli tosi hiljaisella volyymillä. Yleensä vaan nyökkään vastaukseksi tervehdykseen.
Töihin kun kävelen aamulla, niin portilla on vartija. Pitää tietoisesti keskittyä, että kohta tulen sen kohdalle, se sanoo huomenta ja sille pitää vastata huomenta. Jos en keskity, yllätyn enkä saa tarpeeksi volyymiä.
Älytön kysymys sulla. Taidat olla itse se joka ei tervehdi ketään; silmiin katsomisesta puhumattakaan.
En enää tervehdi siksi että jotkut (yleensä miehet) luulevat että tervehdys antaa luvan häiriköinnille. Eräs varmaan päälle 5kymppinen mies alkoi laittaa postiluukusta kutsuja iltakaakaolle kun olin tervehtinyt rappukäytävässä ja kerran laittoi jopa pienen hajuvesipullon postiluukusta ja tämä hyypiö oli taloyhtiön puheenjohtaja. Sitten on useampi näitä lainaatko rahaa kinuajia. Rivarissa asuessani yksi jopa "pyysi" että saisi sähköä mun ulkopistokkeesta ja sillä oli jatkojohto viritelmät jo mukanaan. Ei saanut sähköä, varasti sitten toiselta puolelta asunnosta joka oli tyhjillään. Ja vanhemmat naiset ottavat tervehdyksen lupana pälpättää koko sairaushistoriansa aina kohdatessa. Joten ei en tervehdi naapureita, eikä sille ole enää onneksi tarvettakaan.
Hekalla vuokralla tervehdittiin enemmän kuin omistusasuntoon muutettua