Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkatasa-arvo

Vierailija
29.01.2024 |

Ärsyttää tämä "naisen euro ei ole euro" ja palkkojen epätasa-arvoisuus välillä niin pahasti

Olen akateemisesti koulutettu (ylempi korkeakoulututkinto), esimieskokemusta omaava oman alani ehdoton asiantuntija, naisvaltaisella alalla

palkka 4150€/kk

Mieheni on ammattikoulun käynyt, asiantuntijatehtäviin pikkuhiljaa noussut, miesvaltaisilla alalla

palkka 5900€/kk

Toki kiva, että mies tienaa hyvin. Mutta kyllä se välillä vähän epäoikeudenmukaiselta tuntuu.

Miten teidän perheessä?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään molemmat töitä pienellä palkalla. Päästään yhteensä sun palkan tasolle. Kiva kiva

Vierailija
2/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene muualle leuhkimaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan sun tekstistä.

Vierailija
4/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa samassa työpaikassa vastaavissa tehtävissä, minun palkkani on korkeampi. Samoin oli myös edellisessä paikassa. Alanvalintakysymyshän tuo on eikä mikään tasa-arvosellainen.

Vierailija
5/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Totta joka sana

Ja ärsyttää, kun itse on käynyt ensin lukion ja sen päälle 6 vuotta yliopistossa ja puskenut töitä hiki hatussa. Ja onnistunut nostamaan palkan yli neljän tonniin, mikä on keskivertoa vähän parempi omalla alalla.

Ja sit mies on mennyt yläasteelta suoraan amikseen, lukenut it-alaa ja tehnyt joitakin vuosia ihan hands-on koodausta jne. Ja on nyt joku it-arkkitehti ja tienaa ihan hitosti siihen nähden, että työ tuntuu olevan aika helppoon.

Vierailija
6/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ärsyttää, kun itse on käynyt ensin lukion ja sen päälle 6 vuotta yliopistossa ja puskenut töitä hiki hatussa. Ja onnistunut nostamaan palkan yli neljän tonniin, mikä on keskivertoa vähän parempi omalla alalla.

Ja sit mies on mennyt yläasteelta suoraan amikseen, lukenut it-alaa ja tehnyt joitakin vuosia ihan hands-on koodausta jne. Ja on nyt joku it-arkkitehti ja tienaa ihan hitosti siihen nähden, että työ tuntuu olevan aika helppoon.

Tämä siis ap 

Ja myönnän että oon vähän katkera välillä.

Mieskin myöntää että mun työ on raskaampaa ja vaativampaa 

Ja joo tiedän, että on alasta kiinni. Mutta tuntuu se silti vähän epäoikeudenmukaiselta 

Ap

Vierailija
7/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies pystyisi varmaan saamaan parempaakin palkkaa, jos viitsisi hakea muualle töihin. Mutta on niin tyytyväinen kun pystyy tekemään kotona etänä hommat ja sit kuskaamaan poikaa lätkätreeneihin sun muualle jopa kesken päivän.

Myöntää itsekin, että on vähän "laiska". Tekee just sen mitä on pakko ja se riittää

Ap

Vierailija
8/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kokemuksia, näkemyksiä, mielipiteitä kaivataan 

Vierailija
9/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Maailmassa ei moni koe vastaavaa ja yhtä rankkaa syrjintää kuin suomalainen nainen. Itsekin saan vain 12,000€/kk ja mieheni samasta työstä 20,000€/kk. Mies tosin tekee tuplatunnit, mutta olen silti se sorretumpi. 

Naisena olin saanut säästöön ja säästötilille kymppitonnin sillä aikaa kun mieheni tetsasi metsässä vankilan uhalla ja missasi yhden opiskeluvuoden. Valmistuin siis vuotta nopeammin, kuin mies. 

Vierailija
10/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nainen, ylempi korkeakoulututkinto (maisteri), 15 v. asiantuntijatyötä: 5200 eur/kk

Mies, peruskoulu, jotain lisäopintoja työn ohessa, 20 työelämässä, päällikkötasolla: 4800 eur

Vierailija
11/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos naiselle vois maksaa vähemmän kun miehelle niin ei miehet pääsis töihin

Vierailija
12/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nainen, ylempi korkeakoulututkinto (maisteri), 15 v. asiantuntijatyötä: 5200 eur/kk

Mies, peruskoulu, jotain lisäopintoja työn ohessa, 20 työelämässä, päällikkötasolla: 4800 eur

Tämä!!! Nousisi nainen ikinä päällikkötasollw pelkällä peruskoulutaustalla

EI!!!

Teillä nyt sentään sinulla on hieman parempi palkka, mutta silti

Vierailija
13/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palkkatasa-arvo siis sitä, että kaikki saa saman palkan? Olen miesvaltaisella alalla, jossa palkan saa tuloksen mukaan.

Vierailija
14/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin itse rekrytointikonsulttina it-alalla

On aivan normaalia, että minulle tulee avoimia hakemuksia vastavalmistuneilta pojilta, jossa palkkapyynnöt 3900-4900€/kk

Samaan aikaan vastavalmistuneella tytöllä on usein vähän enemmän aikaisempaa työkokemusta kuin vastavalmistuneella pojalla ja palkkapyyntö on 2900-4000€/kk

Vierailija
15/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit? Minä opiskelin oikeustiedettä, 4 vuoden työssäolon jälkeen palkka 8200 e/kk + bonukset. Harva amis yltää samaan, joten valitsitko oikean alan, jos palkkasi on liian pieni?

Vierailija
16/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palkkatasa-arvo siis sitä, että kaikki saa saman palkan? Olen miesvaltaisella alalla, jossa palkan saa tuloksen mukaan.

Palkkatasa-arvo on sitä, että samaa vaatimustasoa olevista töistä saa suurinpiirtein samanlaista palkkaa.

Ja puhuin siis ihan perus kk-palkasta jossa ei ole mitään tulokseen perustuvia osia

Ap

Vierailija
17/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit? Minä opiskelin oikeustiedettä, 4 vuoden työssäolon jälkeen palkka 8200 e/kk + bonukset. Harva amis yltää samaan, joten valitsitko oikean alan, jos palkkasi on liian pieni?

En valinnat alaa raha edellä. Olen opiskellut sosiaalipsykologiaa.

Enkä varsinaisesti tiedä onko palkkani liian pieni. Mutta koen, että minun ja mieheni palkka ei ole tasapainossa koulutustausta ja työn vaativuus huomioiden

Ap

Vierailija
18/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin itse rekrytointikonsulttina it-alalla

On aivan normaalia, että minulle tulee avoimia hakemuksia vastavalmistuneilta pojilta, jossa palkkapyynnöt 3900-4900€/kk

Samaan aikaan vastavalmistuneella tytöllä on usein vähän enemmän aikaisempaa työkokemusta kuin vastavalmistuneella pojalla ja palkkapyyntö on 2900-4000€/kk

Minun kokemuksen mukaan miehet on todellakin parempia pyytämään palkankorotusta. Puhuttiin joku aika sitten tästä kaveriporukassa. Samalla alalla ollaan. Miespuolinen henkilö oli heti alkuunsa vaatinut tessiä parempaa palkkaa, että suostuu töihin. Naispuolinen pohti että hän on ollut jo pidempään töissä ja perusteet palkankorotukseen olisi, mutta ei nyt kehtaisi pyytää kun töissä on meneillään sitä ja tätä eikä haluaisi vaivata pomoa. Samaa oma mieheni on kertonut omasta työpaikastaan, siellä on useita naisia alemman tason tehtävissä, jotka ei jotenkin kehtaa hakea korkeamman tason paikkaa, vaikka osaamista olisi varmasti. Sit niihin tehtäviin on palkattu jotain ihan torveloita miehiä, jotka on hyviä lähinnä itsensä kehumisessa... Tuntuu että miehet on vaan rohkeampia vaatimaan. 

Vierailija
19/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta ap yhtään ketään. Puhu tisseistä ja seksistä niin jo herää muka tasa-arvoa ja naisten asioita ajavat feministitkin. Muu ei niitä enää nykyään kiinnosta eli se ois sit OF-tili, itsensä myyminen ja twerkkaaminen vai oletko joku estynyt häpeilijä häh?

Vierailija
20/75 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä et ymmärrä työelämän lainalaisuuksia, vaikka olet akateeminen? Outoa. 

Siitä työstä maksetaan enemmän, kun

a) tekijöitä on vähän

b) erityisosaamista harvalla

c) työntekijä on tuottava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme