Mikä on sulle sellainen kirja mikä on oikeasti "räjäyttänyt" sun tajunnan ja laittanut sut katsomaan maailmaa ja elämää eri vinkkelistä?
Saa siis olla ihan äänikirjakin minkä olet kuunnellut, tai miksei vaikka elokuva jos ei muuta? Tarkoitan siis sellaista missä on joku syvempi viesti mikä on kasvattanut sinua ihmisenä?
Mä en tarkoita niitä ns. motivaatio kirjoja yms vaan lähinnä enemmän sellaisia kasvattavia justiinsa.
Saa ilmiantaa suosikkeja
Kommentit (156)
Vadim Zeland: Reality Transurfing Steps 1-4. Väitän, että kirjan opetukset ovat osasyy miten olen onnistunut pitämään masennuksen pahimmat kaudet minimissään ja onnistunut itse muuttamaan vinoutuneita ajatustapojani.
Olaf Stapledonin Viimeiset ja Ensimmäiset oli myös erittäin kiinnostava luettava jos ei muuten niin valtavalta skaalaltaan - 2 miljardia vuotta ihmiskunnan tulevaisuuden "historiaa".
John W. Loftus, Why I Became an Atheist.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena Richard Bach: Illuusio - vastahakoisen messiaan seikkailut. Tämä on siis Lokki Joonatanin kirjoittaja, mutta pidin Illuusiosta paljon enemmän. En kyllä enää 40 vuoden jälkeen tajua, miksi.
Mulle iski Lokki Joonatan varhaisteininä. Muuten Grimbergin Kansojen historia minkä takia hurahdin historiaan ja antropologiaan. Introverttinä Robison Crusoe oli myös jotenkin mullistava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Anton LaVey The Satanic Bible. Nimestä voi saada väärän vaikutelman, mutta sisältää ihan mielenkiintoisia ajatuksia individualismista.
Onhan tuo suomennetukin.
Vierailija kirjoitti:
Teininä tuli luettua nämä joista kaikki jätti jonkinlaisen pysyvän "muistijäljen":
- Sofian maailma (Jostein Gaarder)
- Supernaiivi (Erlend Loe)
- Veronika päättää kuolla (Paulo Coelho)
Älä puhu paskaa, Sofian maailma on paska.
Klaus Schwab, Thierry Malleret: COVID-19 : The Great Reset. Julkaistu alkuvuodesta, 2020.
Vierailija kirjoitti:
Noah Chomsky-Hinnalla millä hyvänsä
Tarjoititko Noam Chomsky?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä tuli luettua nämä joista kaikki jätti jonkinlaisen pysyvän "muistijäljen":
- Sofian maailma (Jostein Gaarder)
- Supernaiivi (Erlend Loe)
- Veronika päättää kuolla (Paulo Coelho)
Älä puhu paskaa, Sofian maailma on paska.
Samaa mieltä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anton LaVey The Satanic Bible. Nimestä voi saada väärän vaikutelman, mutta sisältää ihan mielenkiintoisia ajatuksia individualismista.
Onhan tuo suomennetukin.
Mitä sitten?
On tyhmää lukea käännös jos alkukielinen on saatavilla.
Donna Tartt: The Secret History
- ihana, kiehtova, järkyttävä, pelottava, surullinen, viisas, syvällinen, oivaltava. Joka kerta kun luen sen, ällistyn miten jollain ihmisellä on ollut niin valtava tietomäärä. Miten on voinut tuottaa tuollaisen esikoisteoksen, joka tunnustettiin klassikoksi saman tien. Joka kerta järkytyn tarinasta, se imaisee minut mukanaan, niin että jonkun aikaa koen elämän värikkäämpänä, ja olen kiitollinen siitä että ylipäänsä elän.
Dan Simmonsin Hyperion. Hienon tarinan lisäksi herätti paljon ajatuksia pohdinnoillaan ihmisyydestä, uskonnoista, tekoälystä ja tulevaisuudesta. Jatko-osa myös loistava.
Tykkään myös Frank Herbertin Dyynistä, vaikkakin se on tekstinä välillä vähän puuduttava, mutta loistava tarina ihmisluonnosta.
Ummaya Abu-Hannan joku kirja, oli hänen omasta elämästään kirjoittama, hän on yhtä vanha kuin minä ja yksi lause sai ajattelemaan, että ihmiset ovat samanlaisia kuitenkin joka puolella maailmaa.
Halusin teininä Lewiksen farkut ja hän myös, en muista saiko hän, minä sain pitkän mankumisen jälkeen.
En muista oliko kirjalla jotain kirjallisia ansioita, mutta tuo yksi lause avasi ajattelemaan
Timo Vihavainen - Barbarian paluu
Immanuel Kant - Puhtaan järjen kritiikki
Vierailija kirjoitti:
Klaus Schwab, Thierry Malleret: COVID-19 : The Great Reset. Julkaistu alkuvuodesta, 2020.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Liu Cixin: Synkkä metsä.
Vaikkei käsite (vielä) ihmiskunnalle ajankohtainen.. silti. Phew!
Cixinin kirjat koin itsekin hyvin mielenkiintoiseksi. Erot länsimaisen ja kiinalaisen ajatusmaailman välillä kuultavat kirjoista hyvin läpi kun niitä peilaa länsimaiseen scifiperinteeseen.
Elina Hytönen -Rokotteet ja vaiettu tieto
Tollen Läsnäolon voima