Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sulle sellainen kirja mikä on oikeasti "räjäyttänyt" sun tajunnan ja laittanut sut katsomaan maailmaa ja elämää eri vinkkelistä?

Vierailija
29.01.2024 |

Saa siis olla ihan äänikirjakin minkä olet kuunnellut, tai miksei vaikka elokuva jos ei muuta? Tarkoitan siis sellaista missä on joku syvempi viesti mikä on kasvattanut sinua ihmisenä?

Mä en tarkoita niitä ns. motivaatio kirjoja yms vaan lähinnä enemmän sellaisia kasvattavia justiinsa. 

Saa ilmiantaa suosikkeja

Kommentit (156)

81/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-prinssi

Vierailija
82/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisenä luin filosofian klassikoita. Se oli kyllä avartavaa.

Mitkä niistä? Kertoisitko nimiä?

Ja kuka määrittää, että mikä teos klassikko, ja mikä ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markiisi de Saden "Sodoman 120 päivää", jonka luin salaa teininä. On jättänyt melkoisen muistijäljen. Aika oksettava teos.

Vierailija
84/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markiisi de Saden "Sodoman 120 päivää", jonka luin salaa teininä. On jättänyt melkoisen muistijäljen. Aika oksettava teos.

Luitko sen ranskaksi? Tuostahan ei ole suomennettu kuin johdanto-osa.

Vierailija
85/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkakirja. 

Vierailija
86/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustapuolueen arkiston ylähyllylle piilottama "PETETYT LUPAUKSET" kirja putosi päähäni niin siinä "räjäytti" tajuntani moneksi tunniksi ja herätessäni tajusin miten peruskieroja kepulaiset on.

T. siivooja

Vierailija
87/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timanttisutra

Buddhan mukaan on aivan tavatonta ja tuiki harvinaista, että ihminen ei olisi "ihmeissään ja kauhuissaan" Timanttisutran (tyhjyyden, minuudettomuuden jne.) opetuksista.

Vierailija
88/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomek Tryznan Tyttö Ei-Kukaan

Vierailija
89/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood Orjattaresi. Luin kirjan teininä ysärillä. Kun teos tuli uudelleen ajankohtaiseksi muutamia vuosia sitten en halunnut pilata kokemusta katsomalla sarjaa tai lukemalla siihen liittyviä artikkeleita. Tai edes lukemalla kirjaa uudelleen.

Toinen kanadalainen John Irving Garpin maailma. Kun luin sen juuri täysi-ikäistyneenä tuppukaupungin tyttönä ja se oli silmiäavaava kuvaus seksuaalivahemmistöistä ja feminismistä. Luin kirjan uudelleen viidentoista vuoden kuluttua nuorena äitinä ja silloin teos avasi minulle näkökulmaa perheestä ja kosketti jälleen kuvauksena vanhemmuuden onnesta ja taakasta. Tämän kirjan aion todellakin lukea uudelleen vanhuksena puhtaasta uteliaisuudesta!

Vierailija
90/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomeksi sen noin satasivuisen johdanto-osan, jota vieläkin myydään pokkarina. Se on kirjastostakin saatavana mutta en usko, että sieltä sitä edes annetaan alaikäisille lainaan. Tai ainakaan toivottavasti ei anneta. Itse asiassa minä ostin sen silloin kaukaisella kasarilla jostain kirjakaupasta ja se on jossain kirjahyllyn ylähyllyssä vieläkin. Täytyykin piilottaa, ennen kuin oma muksuni keksii sen sieltä.

Samalla kerralla ostin "Herra Jackin ihmeellisen huoneen", joka ei ollut lainkaan niin kauhea :) . Kauheaa oli vain se, kun äitini näki sen minulla ja sanoi itsekin lukeneensa sen teininä...

Vierailija
91/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanessa Springora: suostumus. Pistää todella ajattelemaan nuoren tytön asemaa yhteiskunnassa. 

Vierailija
92/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armoon lankeaminen Oivalluksia kärsimyksen päättymisestä (Adyashanti)

Vierailija
93/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin surmaisi satakielen, Rikos ja rangaistus, Lasihelmipeli mm. Nuorena, kun maailmankuvaa olin hahmottelemassa, iskivät kuin nuija. Mm. nämä kirjat. Nykyisin tosi harva teos koskettaa oikeasti. Agota Kristofin trilogiasta luin ensimmäisen. Kahta muuta en enää halunnut lukea. Oksetti...

Vierailija
94/156 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomeksi sen noin satasivuisen johdanto-osan, jota vieläkin myydään pokkarina. Se on kirjastostakin saatavana mutta en usko, että sieltä sitä edes annetaan alaikäisille lainaan. Tai ainakaan toivottavasti ei anneta. Itse asiassa minä ostin sen silloin kaukaisella kasarilla jostain kirjakaupasta ja se on jossain kirjahyllyn ylähyllyssä vieläkin. Täytyykin piilottaa, ennen kuin oma muksuni keksii sen sieltä.

Samalla kerralla ostin "Herra Jackin ihmeellisen huoneen", joka ei ollut lainkaan niin kauhea :) . Kauheaa oli vain se, kun äitini näki sen minulla ja sanoi itsekin lukeneensa sen teininä...

Kirjastot eivät voi asettaa omia ikärajoituksia aineistoihin.

Vierailija
95/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henry Laasanen - Naisten seksuaalinen valta

Nyt puhuttiin kirjoista, ei incelien katkerista vuodatuksista.

Kyseessä on kirja joka naistenkin kannattaisi lukea. Se avaa miesten ajatusmaailmaa. 

Henry Laasanen ei ole mies.

Vierailija
96/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liu Cixin: Synkkä metsä.

Vaikkei käsite (vielä) ihmiskunnalle ajankohtainen.. silti. Phew!

Se on kyllä hyvä. Jos tällaiset kiinnostaa, suosittelen vahvasti Iain M. Banksin tuotantoa. Ekan voi skipata, se ei ole ihan parasta. Mutta toinen (Player of Games) ja varsinkin kolmas (Use of Weapons) on helevetin hyviä. Ja hemmetti, taisi olla kuudes osa (Look to Windward), joka oli todella vaikuttava. Helppo lukea, mutta todella raskaat teemat. Lopussa oli parikymmentä sivua pala kurkussa. Huomaat sitten...

Ja Banksilla on vielä paljon enemmän teoksia, kuin nuo mainitsemasi. Kaikki lukemisen arvoisia. Oma suosikkini on Algebraisti, joka on ainoa erillinen, omaan maailmankaikkeuteensa sijoittuva teos. Ei siis Kulttuuri -maailmankaikkeuteen, toisin kuin muut. 

Totta. Olen itse asiassa lukenut kaikki. Nuo nyt vaan tuli ekana mieleen. Ja hänellähän on myös enemmän nykytodellisuuteen sijoittuvia kirjoja, jotka hän kirjoitti nimellä Iain Banks. Olen lukenut pari. Hyviä nekin!

Vierailija
97/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa. Piirtelee kuvaa avaruudesta niin, että tavallinen kansalainenkin sitä ymmärtää. Tätä lukiessa tajuaa olevansa vain hiukkanen pölyä tällä linnunradalla. Arkipäivän pikkumurheet näkee ihan uudessa mittakaavassa. 

Vierailija
98/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarina Davies, Irti oravanpyörästä. 

Vierailija
99/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elli Valtonen: Tainnutuskehto🖤

Vierailija
100/156 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaunokirjallista filosofiaa, kuten Friedrich Nietzschen loppupään tuotanto. Esim. Antikristus ja Näin Puhui Zarathustra.

Ei kiitos. Nietzsche oli naisvihaaja.