Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te-toimisto tarkistaa onko työhakuvelvoite täyttynyt?

Vierailija
29.01.2024 |

Pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukausittain. Tiedot haetusta paikasta (mm. yrityksen nimi, työ, haku pvämäärä) ilmoitetaan. Toimiiko te-toimisto täysin luoton varassa?

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei muista, onko paikkaa haettu, hän todennäköisesti vastaa että on haettu - jos edes vastaa mitään.

Vierailija
162/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei tarkisteta kunhan firmat nimet ovat oikeat. Varmuuden vuoksi voi tehdä sähköpostiin valmiita luonnoksia hakukirjeestä. Muokkaat luonnoksen lähetettyihin ja tarkistat avainsanojen täsmäävän sen kanssa mitä ilmoitit te-toimistolle. 

Näitä ei todennäköisesti koskaan tarvitse mutta jo tulee pistokoe ja työnantaja sanoo ettet ole hakenut niin sähköpostisi toimii todisteena.

No jos näin suuren vaivan näkee, miksi ei sitten oikeasti lähettäisi niitä hakemuksia työnantajalle?

Voi tätä suomalaista mentaliteettia "kun valtio jotain sanoo niin se on tehtävä". Ei taida muualla kuin autoritäärisissä maissa olla näin auktoreteettiuskovaisia ihmisiä kuin Suomessa.

Kansalaistottelemattomuus on demokratiaa ja se on vaikuttamista siinä missä mielenosoituskin. 

Ei työttömänä työnhakijana tarvitse olla, jos ei halua ja aio hakea töitä. Itsensä voi elättää vaikka marjoilla ja sienillä. 

Tai vuokratuloilla. Helsingissä löytää vuokralaisen aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmaan hakeminen on 99% suoja työllistymiseltä. 

100 % varmuus siitä, että rekryfirma ottaa sun tiedot talteen ja tekee niillä jatkossa mitä haluaa. 

Vierailija
164/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.

Olisko ollut sellainen paikka, mihin työkkäri käskenyt hakea. 

Mutta on kyllä outo, että on aikaa soitella tuollaisiin, ja että selvästi epäillään asiakasta. Minusta pitäisi olla hyvä luottamussuhde virkailijan ja asiakkaan välillä, jotta saisi suurimman hyödyn ja avun sieltä. Ei ihme, että ei toimi.

Osoitettu työpaikka kyllä tarkastetaan, aivan eri juttuja ominpäin haetut paikat. 

Osoitettua työpaikkaa ei tarvitse hakea lainkaan ammattisuojan aikana.

Vierailija
165/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 % varmuus siitä, että rekryfirma ottaa sun tiedot talteen ja tekee niillä jatkossa mitä haluaa. 

No olet vain numero niissä tiedoissa joilla esitetään asiakkaille kuinka monta profiilia heillä on

Vierailija
166/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prepaid puhelinnumero, ei osoitetietoja ja joku huuhaasähköposti näitä varten. Pääsee ainakin eroon kun haluaa. Just mietittiin lukiolaisen kanssa että niitä "oikeita numeroita ja osoitteita" ei ole mitään järkeä jaella sinne tänne. Jos se osoitekenttä on pakko täyttää niin laittaa vaikka viereisen talon numeron, hups, näppäilyvirhe.

Vierailija
167/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.

Mutta on kyllä outo, että on aikaa soitella tuollaisiin, ja että selvästi epäillään asiakasta. Minusta pitäisi olla hyvä luottamussuhde virkailijan ja asiakkaan välillä, jotta saisi suurimman hyödyn ja avun sieltä. Ei ihme, että ei toimi.

Osoitettu työpaikka kyllä tarkastetaan, aivan eri juttuja ominpäin haetut paikat. 

Aikoinaan minulle työkkäri lähetti kirjeen, jossa oli paikka jota määräsivät hakemaan. Paikkaan oli ehdoton vaatimus lähihoitajan tutkinnosta. Kyse oli vuorotyöstä hoitolaitoksessa. Minulla oli senaikainen merkonomin tutkinto. En lähettänyt hakemusta, koska siinä ei ollut mitään järkeä.

Työkkäri tarkisti ja uhkasi karenssilla. Selitin syyni, mikä ei edes mitään selitystä olisi kaivannut. Työkkäri sitten näin: "Sinne pitää hakea, minne meiltä käsketään hakemaan. Se ei ole vapaaehtoista. Hakea pitää. Työnantaja sitten päättää, oletko sinä sinne sopiva vai et." Karenssin vältin sentään mutta kyllä se virkailija oli vihainen minulle, aikuiselle ihmiselle.

Työkkäri yritti siis väkisin puskea hoitoalan työhön merkonomia, joka oli tehnyt töitä toimistossa. 

Ja nuo turhat, vaatimuksesta tehdyt hakemukset todella kuormittavat hakuprosesseja. Nykyinen esimies sanoi, että noin sadan hakemuksen joukossa näytti olevan pari sellaista, jotka oli tosissaan juuri sitä työtä varten tehtyjä, ja joissa koulutus ja kokemus vastasi haettua työtä.

Vierailija
168/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitää hakea yhtä työpaikkaa 3kk aikajanalla,koska olen kirjoilla osa aika työssä,vaikka työkeikkoja ei ole tullut. 

Työkkärin viimeinenkin sauma ja resurssit yhteydenpitoon kuivui siihen, kun keikka ja osa-aikaduunaritkin lisättiin pakkohaku armeijaan. Mahtaa olla "palkitseva" työ kytätä hallituksen käskemänä valtavaa massaa ja sen pakkohakemisia huuhaa pohjalta?

Laki muuttuu nopeammin kuin kyvyt sen valvomiseen, epäilemättä mahdoton tehtävä... 

Vierailija
169/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää ilmoittaa hakemasi netissä tai puhelimella 

Tiedän mutta tarkistavatko he jollain että on todella haettu eikä vain väitetty hakevan?

saattavat esim pistokokeina pyytää itse hakemukset sinulta. tai sitten rekryjärjestelmän kuittausviestin että olet todellakin hakenut. Nämähän sanotaan siellä ohjeissa. "säilytä kuittausviestit ja hakemukset"

Vierailija
170/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan minulle työkkäri lähetti kirjeen, jossa oli paikka jota määräsivät hakemaan. Paikkaan oli ehdoton vaatimus lähihoitajan tutkinnosta. Kyse oli vuorotyöstä hoitolaitoksessa. Minulla oli senaikainen merkonomin tutkinto. En lähettänyt hakemusta, koska siinä ei ollut mitään järkeä.

Työkkäri tarkisti ja uhkasi karenssilla. Selitin syyni, mikä ei edes mitään selitystä olisi kaivannut. Työkkäri sitten näin: "Sinne pitää hakea, minne meiltä käsketään hakemaan. Se ei ole vapaaehtoista. Hakea pitää. Työnantaja sitten päättää, oletko sinä sinne sopiva vai et." Karenssin vältin sentään mutta kyllä se virkailija oli vihainen minulle, aikuiselle ihmiselle.

Työkkäri yritti siis väkisin puskea hoitoalan työhön merkonomia, joka oli tehnyt töitä toimistossa. 

Ja nuo turhat, vaatimuksesta tehdyt hakemukset todella kuormittavat hakuprosesseja. Nykyinen esimies sanoi, että noin sadan hakemuksen joukossa näytti olevan pari sellaista, jotka oli tosissaan juuri sitä työtä varten tehtyjä, ja joissa koulutus ja kokemus vastasi haettua työtä.

On todella noloa hakea täysin koulutusta ja työkokemusta vastaamattomaan työhön - varsinkin, jos ilmoituksessa on selkeästi mainittu, mikä koulutus paikan saamisen edellytyksenä on.

Tällaisia pakkohakuja on tullut itsellekin.

Vierailija
171/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitää hakea yhtä työpaikkaa 3kk aikajanalla,koska olen kirjoilla osa aika työssä,vaikka työkeikkoja ei ole tullut. 

Työkkärin viimeinenkin sauma ja resurssit yhteydenpitoon kuivui siihen, kun keikka ja osa-aikaduunaritkin lisättiin pakkohaku armeijaan. Mahtaa olla "palkitseva" työ kytätä hallituksen käskemänä valtavaa massaa ja sen pakkohakemisia huuhaa pohjalta?

Laki muuttuu nopeammin kuin kyvyt sen valvomiseen, epäilemättä mahdoton tehtävä... 

Keväällä on uudet vaalit. Uusi hallitus myllää taas aktiivimalleja oman mielensä mukaan. Nykyiset ohjeistukset ja säännöt ovat voimassa enää puoli vuotta.

Vierailija
172/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mutta tarkistavatko he jollain että on todella haettu eikä vain väitetty hakevan?

saattavat esim pistokokeina pyytää itse hakemukset sinulta. tai sitten rekryjärjestelmän kuittausviestin että olet todellakin hakenut. Nämähän sanotaan siellä ohjeissa. "säilytä kuittausviestit ja hakemukset"

Minulle sanoi että hakemuksia harvoin katsotaan mutta säilytettävä. Ihan sama, haen rekryfirmoihin joista tuskin töitä tulee. 

Vierailija
173/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi että hakemuksia harvoin katsotaan mutta säilytettävä. Ihan sama, haen rekryfirmoihin joista tuskin töitä tulee. 

Miten suullisesti haettu paikka todennetaan?

Ihminen voi käydä itse firmoissa kyselemässä töitä.

Vierailija
174/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei tarkisteta kunhan firmat nimet ovat oikeat. Varmuuden vuoksi voi tehdä sähköpostiin valmiita luonnoksia hakukirjeestä. Muokkaat luonnoksen lähetettyihin ja tarkistat avainsanojen täsmäävän sen kanssa mitä ilmoitit te-toimistolle. 

Näitä ei todennäköisesti koskaan tarvitse mutta jo tulee pistokoe ja työnantaja sanoo ettet ole hakenut niin sähköpostisi toimii todisteena.

Lain mukaan näin ei voi menetellä. Työnantaja ei saa antaa hakijoista tietoa edes poliisille, ellei kysessä ole rikos, josta seurauksena on ehdotonta vankeutta.

Vierailija
175/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suullisesti haettu paikka todennetaan?

Ihminen voi käydä itse firmoissa kyselemässä töitä.

Niiden lainvalmistelu on jäänyt monessakin suunnittelematta loppuun asti. 

Vierailija
176/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajia ottaa ihan yhtälailla päähän tämä pelleily, että niitä hakemuksia pitää lähettää 4 eri paikkaan. Itse jouduin lähettämään vaikka oli tiedossa opiskelupaikka. Niin typerä ja imbesilli tuo laki on. Lähetin sitten työnantajille hakemuksia, että haen kun työkkäri käskee, mutta opiskelut alkaa kuukauden päästä. Työnantajat yleensä vastasi, että nyt on tosi huonot ajat että ei voi palkata ketään ja että ymmärtää yskän eli tuon, että pakko hakemuksia pitää laittaa joka paikkaan. 

Vierailija
177/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen ketju joka on täynnä "työttömiä joita hallitus potkii"... todellisuus ovat työhaluttomia loisia, jotka keksimällä keksivät keinoja joilla riski työllistyä minimoituisi ja keinoja kusettaa viranomaisia ja sitä kautta saada itselleen kuulumatonta rahaa. 

Vierailija
178/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen ketju joka on täynnä "työttömiä joita hallitus potkii"... todellisuus ovat työhaluttomia loisia, jotka keksimällä keksivät keinoja joilla riski työllistyä minimoituisi ja keinoja kusettaa viranomaisia ja sitä kautta saada itselleen kuulumatonta rahaa. 

Ei minua ainakaan kukaan potki. Olen varallisuuden, koulutuksen ja geenien puolesta Kokoomuksen äänestäjä, samoin puolisoni.

Joku työläistaustainen, asuntovelkainen, junan tuoma pelle taas äänessä - niitä oli muuten Tuhatkunnan johdossa 2000-luvun alussa mittava määrä.

Vierailija
179/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan oikeasti hakenut. Kirjoittanut puuta heinää. Paikkani olisi sairaslomalla tai jopa eläkkeellä mutta leikitään nyt typeryyksiä mukana mitä käsketään.

Vierailija
180/222 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro, miten kaikki työttömät mahtuvat avoimiin  työpaikkoihin joita on 1/3 työtyöminen määrästä? Tähän haluaisin vastauksen kokoomuksen kannattajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi