Miten te-toimisto tarkistaa onko työhakuvelvoite täyttynyt?
Pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukausittain. Tiedot haetusta paikasta (mm. yrityksen nimi, työ, haku pvämäärä) ilmoitetaan. Toimiiko te-toimisto täysin luoton varassa?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he selvittelevät asioita niistä paikoista, joista väität hakeneesi töitä. Vähintäänkin ajoittain. Tuskin he aivan joka hakua lähtevät tarkistamaan, siinä menisi koko työpäivä eri työpaikkoihin soitellessa, mutta ikinä ei voi tietää, milloin tarkistavat, joten ei kannata huijata.
Emmekä me tiedä, mitä sopimuksia on velvoitettu työnantajille, kun tämä työpaikkavelvoite tuli työttömille voimaan. Ehkä on joku systeemi, että he ilmoittavat hakijat.
Kannatta koittaa saada edes vähäinen osa-aikatyö, jossa käy. Silloin hakuvelvoite on 1 työnhaku/3 kuukautta.
haha. Ei ne työkkärit voi työnantajia mihinkään tämän velvoittavan työnhakumallin kautta velvoittaa.
Se laki koskee vain työvoimatoimistossa työttöminä työnhakijoina olevia.
VOISITKO LOPETTAA SATUJEN KIRJOITTAMISEN!<
Miten se voi uhata jos ole asiakkaana kummassakaan paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.
Yrityksillä ei ole oikeutta antaa työnhakijoiden tietoja joillekin satunnaisille soittajille. Tietosuoja koskee myös työnhakua. Eli ei kannata kertoilla rekrytoitavien tietoja kaikille jotka kysyvät. Mistä pomosi edes tiesi, kenen kanssa puhui puhelimessa? Sehän on voinut olla ihan kuka vaan.
Ei sillä ole merkitystä, onko firmoilla oikeus antaa jotain tietoa vai ei, koska työkkärillä on oikeus kokea asia miten haluaa ja mielivaltaisesti päättää haettiinko vai ei.
Tuollainen oikeus voi kyllä koskea vain niitä työpaikkoja, niitä työvoimatoimiston itsensä NIMEÄMIÄ TYÖPAIKKOJA; SIIS TYÖTARJOUKSIA.
Ensinnäkin, hakemuksessa ei ole pakko edes heti sanoa, ETTÄ OLEN TYÖTÖN. Toki sen voi siitä päätellä. Työttömyyskin on henkilön yksityisyyteen kuuluvaa asiaa. Sitten joku työkkärin akka soittelee ja kyselee että kun tämä henkilö on meillä työttömänä työnhakijana ja nyt hän ilmoittaa hakeneensa teiltä töitä niin pitääköhän tämä paikkansa.
Se tarkistaminen haun todentamiseksi tapahtuu niin että he saavat pyytää TYÖTTÖMÄLTÄ ITSELTÄÄN hakuasiakirjat nähtäviksi!
TYÖVOIMATOIMISTO VOI VELVOITTAA TYÖTTÖMÄN TALLENTAMAAN KAIKKI HAKUASIAKIRJAT VUODEN AJAKSI JA TYÖVOIMATOIMISTON PYYTÄESSÄ NE ON SITTEN SILLE ESITETTÄVÄ:
TÄMÄ SEIKKA ON SINNE LAKIINKIN KIRJATTU!
NE TODISTEET ON TYÖTTÖMÄN ITSENSÄ ANNETTAVA, EI YRITYSTEN!
Ihan samoin kuin yritykset saavat rekrytoinnissa käyttää vain työnhakijalta itseltään kerättyjä tietoja, sama pätee myös työvoimatoimistoon päin työttömän työnhakijan henkilötietojen suhteen!
Apropoo, mutt tässähän on jo ketjussa sitten tullut esiin, että joku vaan soittaa, ja työkkäri kirjoittaa rekisteriin mitä se soittaja sanoo! Että sillä lailla!
Typissä ne pakottaa kuntouttaviin ja pitkä työttömyys ei ole syy että voi pakottaa kuntouttaviin töihin. Minä kävin oikeudessakin asiaa selvittämässä vuosia sitten koska typissä ne väitti että olen sairas ja työkyvytön joten ne yritti saada minua kuntouttavaan. Minä haastoin typin virkailijan oikeuteen koska se käytännössä päätti yksin että olen sairas vaikka olin täysin terve.
Typin virkailija siis teki päätöksiä joita vain lääkäri voi tehdä. Minun ei olisi pitänyt koskaan olla typin asiakas edes mutta senkin päätti yksi virkailija. Työkkärissä jokaisella on oma virkailija jonka luona asioi. Minä sain virkailijan ja se käytännössä haukkui minut lyttyyn ja sanoi että koska oon työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja se siirsi minut typin asiakkaaksi. No siellä vasta pahis virkailija oli joka sitten keksi kaikkea valeita ja kirjoitti perättömiä lausuntoja minusta että olen sairas ja täysin työkyvytön joten minun piti haastaa se oikeuteen.
Se myös antoi karenssin,väitti etten ollut hakenut töitä mutta ei halunnut soittaa sinne hakemaani työpaikkaan ja ei halunnut nähdä sähköpostiani josta näkee että olin hakenut töitä. Siitäkin minun piti tehdä valituksia ihan eduskunnan oikeusasiamiehelle saakka. Vankilakin on parempi paikka kuin typpi. Nyt eivät ole työkkäristä ottaneet yhteyttä 5 vuoteen kun oikeus päätti kaikki minun hyväksi. Minulle tuli paperi jossa luki että asiakkuuteni loppuu. En kai ole työkkärin asiakas enää mutta saan kuitenkin työttömyysrahaa.
"
Niin, miten se kela voi laittaa sut jonkin terveysongelman takia kuntouttavaan, jos ei sillä ole kirjallisia lausuntoja siitä ongelmasta.
Eikä kela sua minnekään laita, vaan työvoimatoimisto."
Mulle on tullut kelasta monta kertaa kirje, missä käytännössä sanotaan, että pitää ilmoittautua työkkäriin tai menee selvitykseen ja tuet katkeaa. Työkkäri sitten hoitaa kuntoutukseen pakottamisen tai tuet katkeaa. Ja ilman mitään diagnoosia kuntouttavan tarpeellisuudesta. Enkä varmasti ole ainoa, joka on saanut kelalta näitä lämpimiä tervehdyksiä.
Älä selitä, kun et selvästi tiedä asian todellista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
"
Niin, miten se kela voi laittaa sut jonkin terveysongelman takia kuntouttavaan, jos ei sillä ole kirjallisia lausuntoja siitä ongelmasta.
Mulle on tullut kelasta monta kertaa kirje, missä käytännössä sanotaan, että pitää ilmoittautua työkkäriin tai menee selvitykseen ja tuet katkeaa. Työkkäri sitten hoitaa kuntoutukseen pakottamisen tai tuet katkeaa. Ja ilman mitään diagnoosia kuntouttavan tarpeellisuudesta. Enkä varmasti ole ainoa, joka on saanut kelalta näitä lämpimiä tervehdyksiä.
Ai, mut siis sinä et ole ensinnäkään työkkärin asiakas. Olet toimeentulotuella ollut. No, mutta se, että Kela sulle lähettelee kirjeitä johtuu siitä, että TOIMEENTULOTUKI ON VIIMESIJAINEN TUKI, eli se työvoimatoimiston asiakkaaksi ohjaaminen johtuu siitä, että sun pitää hakea ensin työttömyyteen annettuja tukia, tai jos olet työkyvytön, niin sitten työkyvyttömyyden perusteella maksettavia tukia, ja vasta sitten tarvittaessa toimeentulotukea.
TÄSSÄ SE SYY!
Vierailija kirjoitti:
"
sun tilanne vaikuttaa epäselvältä. Siis sinäkö muka saat työttömyysturvaa vaikket ole työvoimatoimisto kirjoilla! Vai oletko työikäisenä hakenut vain toimeentulotukea, ja nyt Kela lakeihin perustuen on ohjaamassa sinua työvoimatoimiston asiakkaaksi, koska toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN TUKIMUOTO, JOTA ENNEN PITÄÄ HAKEA MUUT ASIASI PERUSTEELLA HAETTAVISSA OLEVAT TUET.
Jos taas et ole työkykyinen, niin sitten sun pitää hakea työkyvyttömyyden perusteella maksettavia tukia.
ETTÄ ÄLÄ SELITÄ JOS ET EDES YMMÄRRÄ TUKIVIIDAKON LAINALAISUUKSIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
sun tilanne vaikuttaa epäselvältä. Siis sinäkö muka saat työttömyysturvaa vaikket ole työvoimatoimisto kirjoilla! Vai oletko työikäisenä hakenut vain toimeentulotukea, ja nyt Kela lakeihin perustuen on ohjaamassa sinua työvoimatoimis
EI KELA MITÄÄN TYÖTTÖMYYSETUJA MAKSA JOS ET OLE TYÖKKÄRIN KIRJOILLA TAI HOIDA NIITÄ TYÖKKÄRIN ANTAMIA ILMOITTAUTUMISVELVOLLISUUKSIA!
Minä jouduin myös terveystarkastukseen. Typ sinne pakotti ja minä vastustin koska se tarkastus olis ollut typin tiloissa eli siellä työkkärissä. Katkaisivat työttömyystukeni sen takia ja väittivät että olen sairas. En saanut siis mennä kunnan terveystarkastukseen vaan olisi pitänyt mennä typin omaan tarkastukseen. Minä sitten menin terveystaloon terveystarkastukseen koska se typin lääkäri olis huijannut minua. Sain täysin terveet paperit terveystarkastuksesta jossa otettiin myös laajat verikokeet- Arvoni oli normaalit paitsi kolesteroli oli koholla. Siitäkin tein valituksen moneen eri paikkaan ja typin virkailija sai tuomion virkavirheestä.
Typissä ne yrittää kaikin keinoin saada terveitäkin työttömiä kuntouttaviin orjatöihin ja ne yrittää hankaloittaa työttömän elämää katkomalla tukia ja saada työtön ulosottoon. Oon taistellut niitä vastaan varmaan 15 vuotta sen takia koska olen työtön. Kerran erehdyin suostumaan niitten vaatimuksiin menemällä työkokeiluun 3 kuukaudeksi. Sen jälkeen ne on yrittäneet saada minua kymmeniä kertoja kuntouttaviin. Mitään muuta ei ole koskaan tarjottu. Se on taistelua omia oikeuksia kohtaan ja typissä ne ei noudata lakia ja ne katsoo ettei työttömällä ole oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Ai, mut siis sinä et ole ensinnäkään työkkärin asiakas. Olet toimeentulotuella ollut. No, mutta se, että Kela sulle lähettelee kirjeitä johtuu siitä, että TOIMEENTULOTUKI ON VIIMESIJAINEN TUKI, eli se työvoimatoimiston asiakkaaksi oh
Kommenttisi on tyhjänpäiväistä saivartelua, koska kelasta se pakottaminen työkkärin asiakkaaksi lähtee karenssilla uhkailemalla. Ilman sitä ukaasia kukaan ei lähtisi vapaaehtoisesti työkkärin toimenpiteiden ja kyttäämisen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työnhaku tarkistetaan ja näitä on kuukausittain noin 800 000. Se miten tarkistus hoituu on osittain salassa pidettävää tietoa, mutta toki virallisesti luotamme asiakkaisiin. Sen mitä voin kertoa tarkistuksesta niin tekoäly hoitaa suurimman osan tarkastuksesta.
Joku kysyi myös kumpaa osapuolta uskotaan työnhakijaa vain työnantajaa, mikäli molemmilla osapuolilla on todisteet. Vastaus on selvä, työnantajaa. Työnantajalla ei ole intressiä valehdella.
Yst terv. vapaalla oleva te-toimiston virkailija
Siis niin - jopa on todellakin uskomatonta tekstiä huuhaa-virkailijalta - JOS KUMMALLAKIN OSAPUOLELLA ON TODISTEET!
AHA!
Jos menis käräjille tilanteessa, jossa työnantajan taholta joku, jonka nimeäkään ei pistetä esiin ja kirjaaja työvoimatoimistossakin on nimensä jättänyt merkitsemättä, väittää jotakin perätöntä ihmisestä ihan vaan suullisella todistuksella, ja sitten se josta on sitä paskaa puhuttu sanoo, että no, kaivetaanpa sieltä tietojärjestelmästä kaikki minua koskeva tieto esiin, ja se tieto on vankasti tätä suullisia väitteitä esittävää vastaan todistava, niin tota....
Että semmonen oikeudenkäyntikö siitä tulis, että no, se joka anonyymisti perättömiä puhui TAI VIRKAILIJA ON YMMÄRTÄNYT MITÄ ON HALUNNUT ja kirjoittaa mitä haluaa, niin sekö on automaattisesti niin vankan todistuksen takana!"
Voi tietty olla, varsinkin varsinais-suomessa! Mutta laittomuuksia tekisivät sitten tuomaritkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Ai, mut siis sinä et ole ensinnäkään työkkärin asiakas. Olet toimeentulotuella ollut. No, mutta se, että Kela sulle lähettelee kirjeitä johtuu siitä, että TOIMEENTULOTUKI ON VIIMESIJ
Mitä ihmeen karensseja, onko toimeentulotuessakin karenssi.... Jos et mene työvoimatoimiston asiakkaaksi asetamme sinulle 90 päivän karenssin, jolloin et saa toimeentulotukeakaan.
Aha.
Jänniä juttuja.
Tietenkään sulle ei makseta työttömyysetuutta, jos et hoida ilmoittautumisiasi työkkäriin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
sun tilanne vaikuttaa epäselvältä. Siis sinäkö muka saat työttömyysturvaa vaikket ole työvoimatoimisto kirjoilla! Vai oletko työikäisenä hakenut vain toimeentulotukea, ja nyt Kela lakeihin perustuen on ohjaamassa sinua työvoimatoimis
Menee siten, että kela käskee hakemaan työmarkkinatukea, koska olet siihen oikeutettu. Samalla tulee velvoite ilmoittautua työkkäriin. Jos et hae ja jätät ilmoittautumatta, karenssi tulee. Ei vaaditaa mitään diagnoosia, vaan noin se menee kelan omalla ukaasilla.
Siihen riittää asiakkaan oma ilmoitus. Ei meillä työkkärissä ole aikaa tarkistella ilmoituksia. Siihen menisi päivästä 6 tuntia aikaa kun alkaisi soittelee työnantajille tai lähetellä viestejä jokaisen työttömän kohdalla että onko hakenut töitä. Emme vois tehdä normaalia työtä enää ollenkaan jos ajattelee että työtön hakee 4 työpaikkaa kk niin pitäisikö muka tarkistaa jokainen haettu paikka. Ihan mahdotonta kun työttömiä on kunnassa vaikka 5000. Työnantajat tuskin tykkäisi kun aletaan niille soittelee että onko matti meikäläinen hakenut sieltä töitä joka kuukausi.
T: työvoimatoimiston työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.
Ja teidän firmassa tosiaan esimiehillä on niin paljon löysää aikaa, että alkavat selvittelemään tuollaista?
Kuulostaa aikalailla saneerauskohteelta tuo esimiehesi työ.
Olette kyllä ihme urpoja. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli sitä ennen on haettavaa esim asumis- ja työmarkkinatukea. Toiseksimainittua varten pitää luonnollisesti olla työnhaku käynnissä työvoimatoimistolla. Miten olette noin urpoja??
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei tarkisteta, vaan luotetaan asiakkaan sanaan. Mutta jos jostain syystä herää epäilys ettei asiakas oikeasti ole työtä hakenut niin TE-toimistolla on oikeus tarkistaa asia, vaatia todistetta tai ottaa yhteys työnantajaan. Ja kyllä sitä joskus tehdään. TE-toimiston virkailija.
Teillä ei TE-toimistolla ole sitten niin pienintäkään mahdollisuutta millään tavalla velvoittaa jotain työantajaa antamaan teille tietoja yhtään mistään. Vaikka teillä olisi kuinka oikeus, miksi ihmeessä mikään työantaja heittäisi aikaa totaalisen hukkaan selvittelemällä teille TE-toimistossa jotain hakijoiden tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä ihme urpoja. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli sitä ennen on haettavaa esim asumis- ja työmarkkinatukea. Toiseksimainittua varten pitää luonnollisesti olla työnhaku käynnissä työvoimatoimistolla. Miten olette noin urpoja??
Kyse onkin siitä, että karenssilla uhkailemalla kela pakottaa ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja hakemaan työmarkkinatukea. Kelan ukaasin takia joutuu pakosti kuntouttavaan, koska työkkäri sitten pakottaa karenssilla uhkailemalla sinne. Joillekin ihme urpoille tämä kuvio on näköjään ylitsepääsemättömän vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin siitä, että karenssilla uhkailemalla kela pakottaa ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja hakemaan työmarkkinatukea. Kelan ukaasin takia joutuu pakosti kuntouttavaan, koska työkkäri sitten pakottaa karenssilla uhkailemalla sinne. Joillekin ihme urpoille tämä kuvio on näköjään ylitsepääsemättömän vaikea ymmärtää.
Et sitten ole sitä urpo tajunnu, että työllistymissuunnitelmaan kirjoitetaan aina "minulla ei ole kuntoutuksen tarvetta". Sitten eivät voi sitä edes ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
"
Tuossa on siis kolme eri viranomaista. Työkkäri tekee työvoimapoliittisia lausuntoja, eli onko sinulla oikeutta työttömyyspäivärahaan, tarvitsetko ehkä kuntoutusta jne. Kela on se joka maksaa rahaa noiden perusteella. Sosiaalitoimi on se joka järjestää kuntouttavaa työtoimintaa.
Sitten kun olet KuTy:ssä, toimipaikka on velvollinen raportoimaan läsnäolosi, poissaolosi jne sosiaalitoimeen. Sosiaalitoimi raportoi 2 x kuukaudessa läsnäololistat Kelaan. Samoin tekee toimipaikat, jos ne ovat palveluseteleillä ostettuja.
Mikäli sinulla on luvattomia poissaoloa, sosiaalitoimi tekee kuntouttavan työtoiminnan keskeytyksen ja ilmoittaa siitä TE-palveluille, jotka tekevät uuden työvoimapoliittisen lausunnon Kelaan, joko selvitettäväksi tai suoraan tukien katkaisemiseksi.
Kuntien sakkolistojen puhdistamiseksi sellaisiakin henkilöitä, joilla on työnhakuvelvollisuus ja mahdollisuus työllistyä avoimille työmarkkinoille, nakitetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Kuntouttava työtoiminta ei saisi olla sellaista työtä, josta joku voisi saada palkkaa, mutta silti esimerkiksi sairaanhoidosta kiinnostuneita nakitetaan avustajiksi ym. Mikäli sattuu olemaan esimerkiksi mt-taustaa ja sh-opintoja, voi päästä tekemään sh hommia, joista siis korvaus on 9e per päivä ja täysin laitonta.
-eri
Kela kyllä pakottaa ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi uhkailemalla karenssilla. Sossu voi tulla väliin ja sanoa kelalle, ettei henkilö sovellu työnhaun piiriin. Mutta jos ei tule, voit olla et varma, että kela pakottaa ilmoittautumaan.