"On jännittävää, että rakkauden tunne kertautuu ja kaikki hyötyvät toisistaan" toteaa polyamoristi
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010115969.html
"Nelikymppinen Tuuli on ollut muutaman vuoden ajan monisuhteinen, ja tämän lapsivapaan viikon aikana hän näkee viidestä kumppanistaan kolmea, ensimmäisenä Jannea."
Näkemisen jälkeen voi tulla pieni alakulo, mutta se kuuluu asiaan. Toisaalta yhden kanssa vietetty ihana aika vaikuttaa myös muihin ihmissuhteisiin. On jännittävää, että rakkauden tunne kertautuu ja kaikki hyötyvät toisistaan, Tuuli pohtii."
"Jokaisessa suhteessa ajankäytöstä neuvotellaan erikseen, ilman oletuksia siitä, kuinka paljon aikaa toisen kanssa pitäisi viettää. Suhteen merkitystä eivät määrittele tunnit vaan tunteet.
Monogaamisissa suhteissa usein koetaan, että pitää nähdä tosi paljon ja se aiheuttaa stressiä. Kun on muitakin kumppaneita, ei ole sitä samaa mallia ja se antaa väljyyttä.
"KOLMEN AIKAAN lauantaina Tuuli vie Jannen takaisin rautatieasemalle ja jatkaa itse autolla kohti pääkaupunkiseutua näkemään ystäviään. Matkalla Tuuli soittaa aiemmin sovitun puhelun kumppanilleen Lauralle. Vajaan tunnin ajo tuntuu lyhyeltä.
Laura ja Tuuli ovat tapailleet noin puoli vuotta, ja suhdetta on koko ajan haastanut se, että heidän elämänsä ovat eritahtiset."
"Nähtyään ystäviään Tuuli viestittelee uudehkon tapailukumppaninsa kanssa ja käy ilmi, että pääkaupunkiseudulla asuva Niko on kotona itsekseen."
Tuuli ja Niko sopivat, että Tuuli tulee käymään. Myös Nikon kanssa Tuuli on viime aikoina viestitellyt päivittäin.
Suhde on seksuaalisesti kokeileva ja eniten sitä kuvailee termi friends with benefits.
Kolmen aikaan aamuyöllä Tuuli ajelee Nikon luota kotiin."
Kommentit (53)
Kun löytää yhden ihan älyttömän hyvän, niin ei siinä muita kaipaa tai ajattele. Oma on jo paras mahdollinen.
"Suhde on seksuaalisesti kokeileva ja eniten sitä kuvailee termi friends with benefits." Miksi tästä nyt piti tehdä jotain polyamoriaa? Jos on useita kumppaneita ja niiden kanssa seksiä ja ystävyyttä, se ei tarkoita että kaikkien kanssa on romanttinen tai parisuhde.
Tuo vaan kokee, että se että tykkää paneskella ympäriinsä ei ole jännää, joten alkoi sitten sanomaan hommaansa polyromanttiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun löytää yhden ihan älyttömän hyvän, niin ei siinä muita kaipaa tai ajattele. Oma on jo paras mahdollinen.
Löysin hyvän, sain tutustua, hän valitsi toisen. Olen iloinen ja onnellinen hänen onnestaan - en missään nimessä hänen puolestaan, toivottavasti hän on onnellinen ja iloinen omasta osastaan - niin hyvää en kohtaa enää koskaan. Kuolen sinkkuna, eikä haittaa vaikka melko pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsään huijaavat. Kiintymyssuhteen vakavia vaurioita taustalla lähes aina. Kuin myös niillä jotka monoina koittavat julistaa pölypalloelämän autuutta vaikka oikeasti ovat vain tavallisia sarjapettäjiä.
Tuttuni oli oikea sarjapettäjä, nyt hehkuttaa polyelämäänsä. Kaippa se on parempi, että on edes rehellinen.
Harva on.
Vierailija kirjoitti:
Pointsit siitä ettei sotke lasta tuohon.
Täytyy olla ääri-ekstrovertti että jaksaa.
Katsopa maailmaa, te akathan tollotatte sisarvaimoja kivana viihteenä. Miksi sallitte sortavan, miesten YKSIPUOLISEN ympäriinsä naimisen niin että mukana on lapsia, mutta olette aina raivona naisille? Miehethän ne panevat alulle vaikka 150 lasta, eipä kukaan ole lapsen etua määkimässä.
Ihanaa että joillain naisilla on MUNAA hankkia valtaa.
Tuttuni elää polysuhteessa. Syynä todella vahva seksuaalinen vietti jota ei kenenkään yhden kumppanin kanssa ole saanut pidettyä. Tarvitsee siksi monta. Heitin kerran vitsillä että eikö hän osaa itseään tyydyttää niin kuulemma se ei vie sitä viettiä pois.
Hänellä on nyt viisi kumppania. Ymmärsi jos yrittää yhden kanssa olla niin pettää kuitenkin jossain vaiheessa vaikka kuinka rakastaisi.
Itselleni aika vaikea samaistua kun haluan seksiä niin paljon vähemmän. Olen itseasiassa juuri sen takia sinkku koska minulle kerta viikossa tuntuu jo liialliselta.
"Metamuru, eli kumppanin kumppani, vaikutti kuitenkin Tuulista mukavalta."
Metamuru...nyt olen kaiken kuullut.
Viisi suhdetta, harrastuksia, luottamustoimia, lapsi. Miten riittää energia.
Ok. Miksi suhde pitäisi olla vain hyötysuhde. Miksi haluaisi kerrata monta kerralla ja jotkut samassa kommuunissa. Kertautuuko huonotkin puolet. Entä mihin lapset siksi aikaa.
Mielenkiintoinen tuo jutun sanavalinta. Eli tämä Tuuli näkee suhteen hyötymissuhteena. Aika mekanisistista ja todella kaukana rakkaudesta. Mutta niin se on sarjapettävillä monoillakin. He puhuvat kyllä sokerisiirappisestinns rakkaudesta mutta heidän parisuhteet ovat puhtaita hyötymissuhteita vailla aitoa vastavuoroista rakkautta.
No, selvisi tämäkin reunaihmisistä. He haluavat vain hyötyä. Itsekkyys äärimmilleen vietynä. Toiset ihmiset ovat hyötyesineitä. Kuin Ikean pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä nämä Tuulit löytävät monia kumppaneita? Itse olen ihan nätti nainen, minulla ei ole yhtäkään kumppania.
Samaa ihmettelin. Olen nätti, hoikka ja lapseton. Aika hiljaista on noissa deittiäpeissä. Vai onko Tuuli taas semmoinen peruspoly mitä julkisuudessakin aina näkee ja johon en itse koskisi tikullakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä nämä Tuulit löytävät monia kumppaneita? Itse olen ihan nätti nainen, minulla ei ole yhtäkään kumppania.
Samaa ihmettelin. Olen nätti, hoikka ja lapseton. Aika hiljaista on noissa deittiäpeissä. Vai onko Tuuli taas semmoinen peruspoly mitä julkisuudessakin aina näkee ja johon en itse koskisi tikullakaan...
Todennäköisesti on. Tausta viittaa nyt siihen. Lapsuutta jos jutussa lähdettäisiin pöyhimään niin vahva veikkaus että epävakautta perheessä.
Tuuli ei tuntunut olevan kellekään se tärkein vaan kaikille vähän kuin varalla. Ehkä siksi on pakko olla vaihtoehtoja?
On sekin outoa, että äidillä on jonkinlainen seksisuhde viiteen ihmiseen, mutta yksikään näistä ei ole lapsen isä.
Suurin osa noista suhteista tuntui myös varsin lyhytkestoisilta. Eihän jollekin nelikymppisille (kuten Tuuli) jokin 6 kk ole elämässä enää mikään aika. Ei siinä ehdi edes oikein kunnolla tutustua, erityisesti kun on muitakin kumppaneita, työ ja lapsi, harrastuksiakin, eikä ehdi nähdä usein. Joten voiko sellaista sanoa kumppaniksi vai onko vain satunnaisheila, kun ei tiedä, kehen oikeasti sitoutuisi.
Tuntuu eronjälkeiskipuilulta koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mies sieltä halutuimmasta 1% ja ymmärrän hyvin. Itseä aina mietityttää ihan ajan rajallisuus ja vaikka ihan fyysistä seksiä haluan/otan useammilta kumppaneilta, sitä emotionaalista matkatavaraa ei kyllä mitenkään jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo jutun sanavalinta. Eli tämä Tuuli näkee suhteen hyötymissuhteena. Aika mekanisistista ja todella kaukana rakkaudesta. Mutta niin se on sarjapettävillä monoillakin. He puhuvat kyllä sokerisiirappisestinns rakkaudesta mutta heidän parisuhteet ovat puhtaita hyötymissuhteita vailla aitoa vastavuoroista rakkautta.
No tätähän se nykyään on paljolti perinteisissäkin suhteissa. useita syväluotaavia artikkelita hesarissa kuinka huonoissa suhteissa roikutaan elintason romahduksen pelossa ja helppo arvata että se elintaso (=yhteiset arvot vs itsestään huolehtiminen eli ei lihava ja muut kiertoilmaukset) on ollu se suurin syy "rakastua" ja mennä parisuhteeseen.
Eli sosio-ekonoominen hyötyminen ja erityisesti hypergamia = rakkaus :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mies sieltä halutuimmasta 1% ja ymmärrän hyvin. Itseä aina mietityttää ihan ajan rajallisuus ja vaikka ihan fyysistä seksiä haluan/otan useammilta kumppaneilta, sitä emotionaalista matkatavaraa ei kyllä mitenkään jaksa.
Eikö ole tylsää pelkkä seksi pidemmän päälle?
Yhtä näkee seuraavan kuun lopussa, toista näkee joskus ja jouluna ja yhtä ei ole nähnyt neljään kuukauteen. Mä olen vähän vanhan aikainen, mutta toivoisin omilta Suhteiltani vähän tiiviimpää yhdessä olemista, enkä edes tarkoita että arki jaetaan, ihan hyvin voisi olla omat asunnotkin. Enemmän nuo minulle olisi panokavereita ja säätöjä kuin suhteita. Ja kyllähän se aika riittäisi vaikka kuinka monelle suhteelle, jos niitä ei näe edes joka viikko, eikä edes joka kuukausi.
Tuttuni oli oikea sarjapettäjä, nyt hehkuttaa polyelämäänsä. Kaippa se on parempi, että on edes rehellinen.