"On jännittävää, että rakkauden tunne kertautuu ja kaikki hyötyvät toisistaan" toteaa polyamoristi
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010115969.html
"Nelikymppinen Tuuli on ollut muutaman vuoden ajan monisuhteinen, ja tämän lapsivapaan viikon aikana hän näkee viidestä kumppanistaan kolmea, ensimmäisenä Jannea."
Näkemisen jälkeen voi tulla pieni alakulo, mutta se kuuluu asiaan. Toisaalta yhden kanssa vietetty ihana aika vaikuttaa myös muihin ihmissuhteisiin. On jännittävää, että rakkauden tunne kertautuu ja kaikki hyötyvät toisistaan, Tuuli pohtii."
"Jokaisessa suhteessa ajankäytöstä neuvotellaan erikseen, ilman oletuksia siitä, kuinka paljon aikaa toisen kanssa pitäisi viettää. Suhteen merkitystä eivät määrittele tunnit vaan tunteet.
Monogaamisissa suhteissa usein koetaan, että pitää nähdä tosi paljon ja se aiheuttaa stressiä. Kun on muitakin kumppaneita, ei ole sitä samaa mallia ja se antaa väljyyttä.
"KOLMEN AIKAAN lauantaina Tuuli vie Jannen takaisin rautatieasemalle ja jatkaa itse autolla kohti pääkaupunkiseutua näkemään ystäviään. Matkalla Tuuli soittaa aiemmin sovitun puhelun kumppanilleen Lauralle. Vajaan tunnin ajo tuntuu lyhyeltä.
Laura ja Tuuli ovat tapailleet noin puoli vuotta, ja suhdetta on koko ajan haastanut se, että heidän elämänsä ovat eritahtiset."
"Nähtyään ystäviään Tuuli viestittelee uudehkon tapailukumppaninsa kanssa ja käy ilmi, että pääkaupunkiseudulla asuva Niko on kotona itsekseen."
Tuuli ja Niko sopivat, että Tuuli tulee käymään. Myös Nikon kanssa Tuuli on viime aikoina viestitellyt päivittäin.
Suhde on seksuaalisesti kokeileva ja eniten sitä kuvailee termi friends with benefits.
Kolmen aikaan aamuyöllä Tuuli ajelee Nikon luota kotiin."
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvissa taas tämä poly on sinitukkainen, tatuoitu ja lävistetty ylipainoinen nainen. Osuikohan oikeaan?
On..ja antaa kaikille
Akka saa helposti orkun.
Tykkää antaa pillua
Onko se rakkautta?
Lehdistön pääfunktio taitaa nykyään olla normalisoida kaiken maailman parafilioita massoille.
Varmasti on taustalla yksinjäämisen pelkoa yms traumaa. Rakastaako tuollainen aidosti toista, sitä mietin? Vai onko enemmän kyse itsensä rakastamisesta.. Varmasti pidemmän päälle todella raskasta..
Näissä jutuissa pistää useimmiten silmään nuo, että kärsitään yleistämisestä. Mutta samalla voidaan itse aivan surutta yleistää toisenlaista tapaa elää. Eikö se ihan oikeasti riittäisi, että todettaisiin ettei monogamia itselle sovi. Mikäli ei ole omakohtaista kokemusta, jonka voisi jakaa. Niin miksi pitäisi yleistää? Tuo hänen tapansa elää polyamoriaa on yksinkertaisesti hänen kumppaniensa otanta ja tapa elää. Harva tämän artikkelin luettuaan kuvittelee tuntevansa koko joukon polyamorisia tai heidän tapojaan elää.
Olisi kyllä minulle pahin painajainen tuollainen elämä. En jaksa edes yhtä parisuhdetta enkä pidä seksistä, olisi hirveää jos pitäisi suhata kumppanin luota toisen luo kaikki päivät. Kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä nämä Tuulit löytävät monia kumppaneita? Itse olen ihan nätti nainen, minulla ei ole yhtäkään kumppania.
Olen miettinyt samaa. Minulle tulee tosi harvoin vastaan niitä ihmisiä, jotka oikeasi sytyttävät. Minusta kyllä kiinnostutaan huomattavasti useammin mitä itse kiinnostun, ja minulle on tärkeää, että synkkaa henkisesti ja myös on molemminpuolista seksuaalista vetovoimaa. Saattaisin sen vuoksi hyvinkin olla jopa useamman vuoden sinkkuna, etenkin jos kävisi niin, ett itse menisin ihastumaan ihmiseen, joka ei vastaisikaan tunteisiin. Itse en löytäisi edes pelkkään seksiin kovin helposti kumppaneita, koska en todellakaan halua seksiä kenen tahansa kanssa, eikä pelkkä ulkonäkö riitä siihen, että haluni syttyy.
Minusta vaikuttaa, että noissa polysuhteissa ei niin suurta ja täydellistä matchia edes toivota, ja siksi niitä kumppaneita löytyy helposti. Toisaalta niinhän he sanovatkin, ettei yhden ihmisen tarvitse täyttää kaikkia tarpeita - se tarkoittaa sitten sitä, että kukaan ei kolahda ihan täydellisesti, vaan kaikki ovat enemmän tai vähemmän laimeita.
Kukin tavallaan. Minulle ei sopisi noin aikataulutettu elämä, ja itse haluaisin mieluummin yhden suhteen, johon panostetaan, kuin että se sama aika jaettaisiin usean ihmisen kesken. Kyllähän suhde enemmän syventyy sillä lailla. Mutta ei minua kyllä muiden polysuhteet tai avoimet suhteet häiritse, joskaan itse en halua olla sellaisissa kuvioissa osallisena. Tunnen kyllä jotain polyja, eikä aihe siis mikään tuntematon ole. Ei vain ole oma juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa pistää useimmiten silmään nuo, että kärsitään yleistämisestä. Mutta samalla voidaan itse aivan surutta yleistää toisenlaista tapaa elää. Eikö se ihan oikeasti riittäisi, että todettaisiin ettei monogamia itselle sovi. Mikäli ei ole omakohtaista kokemusta, jonka voisi jakaa. Niin miksi pitäisi yleistää? Tuo hänen tapansa elää polyamoriaa on yksinkertaisesti hänen kumppaniensa otanta ja tapa elää. Harva tämän artikkelin luettuaan kuvittelee tuntevansa koko joukon polyamorisia tai heidän tapojaan elää.
Ihme oletuksia on myös. Itselleni ei ole mikään ongelma monogamisessa suhteessa järjestää aikaa itsekseni tai toisen kanssa. Oikean ihmisen kanssa ei ahdista yhtään mikään.
Tjaa-a, meitä on niin moneksi...
Minua ahdistaisi - jo ihan pelkästään seksitautien kannalta - noin moni eri kumppani. Ihanko totta pitävät aina 100 % huolta ehkäisystä aina ja kaikkien kumppanien kanssa? Koko ajan? Onko heillä joku excel-taulukko sitä varten, että mahdolliset tartunnat saadaan jäljitettyä?
Sitten ajankäyttö... jos eroaisin lasteni isästä, niin todennäköisesti haluaisin vetää henkeä, levätä, maadoittua, tutustua itseeni ihan uudella tavalla, ja tarkastella arkeani siitä näkökulmasta että yhtäältä olisin lapsilleni mutta myös itselleni läsnä, mahdollisimman paljon.
Kolmanneksi vetovoima. Olen äärimmäisen kranttu. Aivan hirveän nirso. Kanssani voi hyvännäköinenkin mies pilata mahdollisuutensa sillä että laukoo suustaan jotakin typerää. Vaatii erittäin paljon, että suostuisin treffeille saati lähempään kanssakäymiseen mahdollisten kumppaneiden kanssa.
Neljänneksi, miksi tosiaan nämä kaikki uussuhteilijat yms. perustavat aina kaikki juttunsa siihen "ääh monogamia on tylsää" -kehikkoon? Miksei juttuja koskaan syväluodata tarkemmin? Entä miksi kaikki kysymykset ja kritiikki latistetaan aina ahdasmielisyydeksi, kristilliskonservatiivisuudeksi ja ties miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tjaa-a, meitä on niin moneksi...
Minua ahdistaisi - jo ihan pelkästään seksitautien kannalta - noin moni eri kumppani. Ihanko totta pitävät aina 100 % huolta ehkäisystä aina ja kaikkien kumppanien kanssa? Koko ajan? Onko heillä joku excel-taulukko sitä varten, että mahdolliset tartunnat saadaan jäljitettyä?
Sitten ajankäyttö... jos eroaisin lasteni isästä, niin todennäköisesti haluaisin vetää henkeä, levätä, maadoittua, tutustua itseeni ihan uudella tavalla, ja tarkastella arkeani siitä näkökulmasta että yhtäältä olisin lapsilleni mutta myös itselleni läsnä, mahdollisimman paljon.
Kolmanneksi vetovoima. Olen äärimmäisen kranttu. Aivan hirveän nirso. Kanssani voi hyvännäköinenkin mies pilata mahdollisuutensa sillä että laukoo suustaan jotakin typerää. Vaatii erittäin paljon, että suostuisin treffeille saati lähempään kanssakäymiseen mahdollisten kumppaneiden kanssa.
Neljänneksi, miksi tosiaan
Tuo neljäs havaintosi oli todella hyvä ja osuva.
Ahdisti tuon Tuulin aikataulun näkeminen. Ja samalla herätti kysymyksen, että mitä tällä hirveällä eestaas suhaamisella oikein paetaan.
Näki nimittäin sokea Reettakin, että jutun päähenkilön täyttää jonkinlainen tyhjyys, jota hän sitten pakenee pinnallisiin kevytsuhteisiin, suorittamiseen, jokaisen hetken tunkemiseen täyteen jotain toimintaa, ettei vaan hetkeksikään joudu olemaan kahdestaan itsensä kanssa, kohtaamaan oikeasti itsensä, kohtaamaan oikeasti toisen ihmisen, tuntemaan mitään.
Tuo on ihmisen kuori, ja nuo ovat kuorisuhteita.
Mielikuvissa taas tämä poly on sinitukkainen, tatuoitu ja lävistetty ylipainoinen nainen. Osuikohan oikeaan?