Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta

Vierailija
28.01.2024 |

Kauanko tällaiseen pitää osallistua? Ohjaaja painelee paremmissa töissä, lääkärin aikoja ei saa, mikä tässä kuntouttaa? Tampereella paikat ovat lähinnä suojatyöpaikkoja ohjaajille. 1,5 vuotta nyt jatkettu tätä pelleilyä. Mediapaja on kaupungin helpoin paikka hommata päihteitä. Kyllä tilastot kaunistuu.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen pidä osallistua jos ei halua. Kuntouttavan työtoiminnan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja edellyttää sitä, että työttömän työ- ja toimintakyky on niin heikko, ettei hän pysty työhön tai työllistymistä edistävään palveluun (kuten työkokeiluun, uravalmennukseen tai omaehtoiseen opiskeluun). Työllistymistä edistävä palvelu on aina ensisijaista kuntouttavaan työtoimintaan nähden.

Seuraavan kerran kun aktivointisuunnitelmaa uusitaan niin sanot vaan, että et ole enää kuntouttavan tarpeessa.

Onko tosiaan niin, että se on vapaaehtoista...

Minusta tuntuu, että siihen voidaan myös pakottaa!

Jos ei mene, niin saa sanktion.... Tulee työnhaun katkaisu ja lopulta työssäolovelvoite ennen kuin työnhakua voidaan uudelleen aloittaa... Eikö se näin jotenkin mene.

Minulle ainakin on tällainen kuva tullut. Sosiaalitoimiston tantta sanoi, että ainoa mitä on tarjolla, on kuntouttava työtoiminta kunnan puolelta. Muuta ei kunnalla ole. Joten seuraavalla kerralla mut sitten kai pakotetaan sinne tai pistetään työnhaku poikki jos en mene.

Sinänsä, minä olen yli 60-vuotias, joten näinköhän tosta kuntouttavasta tulis mulle jokin työllistymistä edistävä palvelu... Mitähän se muuten vois olla käytännössä mun kohdalla, sillä jos mulle on joskus esitetty työtarjouksena jotain kunnan ns. tukipaikkaa, ja mua ei ole valittu... Niin tässä kuntouttavassa joudun sitten varmaan jonnekin kierrätystekstiilihommaan... tai ulkoalueiden huusseja pesemään tai tyhjentämään tai muuta vastaavaa... Sillain että se viimeinen nöyryytys!

Kuntouttavan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja vaatii sen, ettei tosiaan pysty palkkatyöhön tai työllistymistä edistävään palveluun. Työnhaun katkaisu tulee vain siinä tapauksessa jos ei mene aktivointisuunnitelman laatimiseen eli sinne työkkärin tapaamiseen paikalle. Kannattaa tutustua omiin oikeuksiin eikä vain luottaa siihen, että mitä esimerkiksi joku sosiaalivirkailija antaa rivien välistä ymmärtää.

Kuntouttava ei muuten ole työllistymistä edistävä palvelu. Sitä koskee ihan eri laki kuin työllistymistä edistäviä palveluja.

Vierailija
22/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen pidä osallistua jos ei halua. Kuntouttavan työtoiminnan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja edellyttää sitä, että työttömän työ- ja toimintakyky on niin heikko, ettei hän pysty työhön tai työllistymistä edistävään palveluun (kuten työkokeiluun, uravalmennukseen tai omaehtoiseen opiskeluun). Työllistymistä edistävä palvelu on aina ensisijaista kuntouttavaan työtoimintaan nähden.

Seuraavan kerran kun aktivointisuunnitelmaa uusitaan niin sanot vaan, että et ole enää kuntouttavan tarpeessa.

Niinkö, että se on vapaaehtoista.

Mutta kuule, kun minä olin tässä hiljattain työvoimatoimiston ohjaamana aktivointipalvelussa - jonkinlainen uravalmennus tms. - ja se kun loppui, oli ilmoittautuminen työkkärin kanssa taas, niin siellä heti tämän palvelun jälkeen, oli esillä kuntouttava työtoiminta.

ja yks juttu. Siellä kurssilla, osallistuin kaikkiin päiviin, tein tehtävät, ja niin edespäin. Joten en minä tiedä, miksi minut pitäisi kuntouttavaan laittaa jos se kerran on vapaaehtoista.

Toisaalta sillä kurssilla oli sellaisiakin, jotka olivat paikalla yhden päivän - tulivat joskus kesken kurssin, olivat sen päivän, eikä loppuaikana sitten näkynyt enää... 

No, mitä nää mulle kuuluvat. Mutta miksköhän mulle se kuntouttavat on nyt sitten tarjolla.

JA OLEN YLI 60-VUOTIAS!

Juu, mulle oli ennen tuota kurssia tarjottu yhden yhdistyksen tukipaikkaa... No, siellä se haastattelija osoitti ettei hänellä ole haluja minun palkkaamiseeni, muitakin oli tarjolla. Eikä se haluttomuus mun palkkaamiseen johtunut takuulla siitä että olisin joku juopon oloinen tai muuta... Ehkä se oli se ikä, joka näkyy jo naamastakin.

Mut siis nyt olisi kuntouttavaa sitte loppuiäksi tarjolla....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa varten pitää olla kuntoutuksen tarpeessa. Pyydä lääkäriltä lausunto terveydestäsi. Jos ei sanottavaa ole, ei ole syytä kuntoutuksellekaan.

Vierailija
24/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--. Niin tässä kuntouttavassa joudun sitten varmaan jonnekin kierrätystekstiilihommaan... tai ulkoalueiden huusseja pesemään tai tyhjentämään tai muuta vastaavaa... Sillain että se viimeinen nöyryytys!

Kuntouttavan työtoiminnan paikkoja on hyvin erilaisia. Yritä hakeutua johonkin kivaan paikkaan. Esimerkiksi minä olin yhdistyksen järjestämässä, jossa ei tehty oikeastaan työtä, vaan askarreltiin, kuunneltiin luentoja elämänhallinnasta ja tehtiin retkiä eri paikkoihin, paistettiin makkaraa laavulla yms.

Muista myös, että kuntouttavassa ei ole pakko olla kuin 1 päivä viikossa ja 4 tuntia päivässä. Siitäkin saa vielä välillä lomaa, jos haluaa, ja joka toinen päivä voi ilmoittautua sairaaksi (meillä sairauspoissaolon syyksi hyväksyttiin esimerkiksi jos oli edellisenä yönä nukkunut huonosti).

Vierailija
25/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sinä joka vastasit näin:

Kuntouttavan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja vaatii sen, ettei tosiaan pysty palkkatyöhön tai työllistymistä edistävään palveluun. Työnhaun katkaisu tulee vain siinä tapauksessa jos ei mene aktivointisuunnitelman laatimiseen eli sinne työkkärin tapaamiseen paikalle. Kannattaa tutustua omiin oikeuksiin eikä vain luottaa siihen, että mitä esimerkiksi joku sosiaalivirkailija antaa rivien välistä ymmärtää.

Kuntouttava ei muuten ole työllistymistä edistävä palvelu. Sitä koskee ihan eri laki kuin työllistymistä edistäviä palveluja.

Tuohon kommenttiisi vastaaminen ei onnistu lainaa-napin kautta. Joten laitan sitten näin.

Voisitko jollakin tavalla antaa minulle yhteystietosi, jotta voin ottaa sinut lakimiehekseni seuraavaan työvoimatoimiston yhteydenottoon. Olisin kiitollinen jos asiantuntija olisi läsnä ja minun puolellani!

Vierailija
26/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on jokin vaihtoehtoinen työ tälle kuntouttavalle työtoiminnalle, niin sitten ryhdyt siihen ja sinulla ei ole vaihtoehtoa niin sitten teet sen mitä sinulle osoitetaan tehtäväksi. Täysin vastikkeetonta rahaa ei pidä jakaa kenellekään joka kykenee jotain tekemään, monet vammaiset ja vajaa työkykyisetkin tekevät jotain työtä leipänsä eteen.

Vai niin, tekevät leipänsä eteen. Ne vammaiset ja vajaatyökykysiksi todetut, heillä on eläke tai kuntoutustuki tai jotain jonka ohella he käyvät työssä.

Ja jos työnantajat heitä ottavat töihin, niin kysypä niiltä työnantajilta miksi he eivät ota sitten työttömyysrahalla olevia töihin.

Miksi!

ÄLÄ TULE VERTAAMAAN TYÖTTÖMIÄ VAMMAISIIN JA VAJAATYÖKYKYISIIN!

Onko näillä muuten työllistämisen suhteen työnantajan kannalta jotain sellaista, joka työttömält

Luultavasti se on se keveys mikä on työkyvyttömyyseläkeläisellä. Minun ei ole pakko olla työpaikalla, käyn siellä virkistymässä sillä mikä näännyttää muut. Minusta on mukava käydä töissä koska sitten kaikki se vapaa-aika mitä on paljon tuntuu niin paljon enemmän extralle. Sitä tunnetta ei tule jos on loputon loma. 

Vierailija
27/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös, tää on työttömien turhaa kyykytysta

Vierailija
28/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö, että se on vapaaehtoista.

Mutta kuule, kun minä olin tässä hiljattain työvoimatoimiston ohjaamana aktivointipalvelussa - jonkinlainen uravalmennus tms. - ja se kun loppui, oli ilmoittautuminen työkkärin kanssa taas, niin siellä heti tämän palvelun jälkeen, oli esillä kuntouttava työtoiminta.

ja yks juttu. Siellä kurssilla, osallistuin kaikkiin päiviin, tein tehtävät, ja niin edespäin. Joten en minä tiedä, miksi minut pitäisi kuntouttavaan laittaa jos se kerran on vapaaehtoista.

Toisaalta sillä kurssilla oli sellaisiakin, jotka olivat paikalla yhden päivän - tulivat joskus kesken kurssin, olivat sen päivän, eikä loppuaikana sitten näkynyt enää... 

No, mitä nää mulle kuuluvat. Mutta miksköhän mulle se kuntouttavat on nyt sitten tarjolla.

JA OLEN YLI 60-VUOTIAS!

Juu, mulle oli ennen tuota kurssia tarjottu yhden yhdistyksen tukipaikkaa... No, siellä se haastattelija osoitti ettei hänellä ole haluja minun palkkaamiseeni, muitakin oli tarjolla. Eikä se haluttomuus mun palkkaamiseen johtunut takuulla siitä että olisin joku juopon oloinen tai muuta... Ehkä se oli se ikä, joka näkyy jo naamastakin.

Mut siis nyt olisi kuntouttavaa sitte loppuiäksi tarjolla....

Se, että kuntouttava nostetaan esille tai että se on tarjolla ei tarkoita pakollisuutta. Työkkärissä voidaan nostaa vaikka mitä asioita keskusteluun, mutta se ei ole sama asia kuin pakollisuus. Ei ole sellaista lakia joka antaisi virkailijalle oikeuden pakottaa työtön mihin vain tai millä tahansa ehdoilla.

Esimerkiksi tuo työnhaun katkaiseminen lukee siinä paperissa missä kutsutaan aktivointisuunnitelman tai työllistymissuunnitelman laatimiseen, mutta siinä sanotaan vain, että työnhaku katkeaa jos ei osallistu siihen suunnitelman laatimistilaisuuteen. Se ei siis tarkoita sitä, että pitäisi suostua kaikkeen mistä tilaisuudessa mahdollisesti keskustellaan.

Vierailija
29/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko jollakin tavalla antaa minulle yhteystietosi, jotta voin ottaa sinut lakimiehekseni seuraavaan työvoimatoimiston yhteydenottoon. Olisin kiitollinen jos asiantuntija olisi läsnä ja minun puolellani!

Et tarvitse mitään lakimiestä. Sanot niille virkailijoille vaan, että et ole kuntouttavan tarpeessa koska olet aivan työkykyinen.

Vierailija
30/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kuntouttavan työtoiminna vastikään, itse omalla tavalla halusin, enemmän työkkärin ja sosiaalitoimen puolelta puskettiin tuota vaikka itse olisin halunnut mennä aikuislukioon.

Ei siinä, tämä kestää 3kk ja tällä hetkellä olen 1pvä/vko ja 4h/pvä ja paikkana on paikallinen vanhusten hoitopaikka, missä on enemmänkin muistisairaita.

Mitään hoitotyötä minulle ei laitettu kun en ole alaa opiskellut, sen sijaan olen siellä seurana ja keksin virkistystä.

En tiedä mitä sitten keksin kun olen tämän 3kk käynyt, menenkö muualle vai enkö mene enää uudestaan kuntouttavaan työtoimintaan. Kokoaikatyötä en vielä pysty tekemään, en edes osa-aikaista, mutta sen näkee sitten mitä tapahtuu.

Vierailija
31/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion soittaa työntekijälleni huomenna ja pyytää itseeni liittyviä papereita ja suunnitelman tarkennusta. Tätä on nyt jatkettu melko pitkään ja ainoa hyöty on ollut että pajan pyörittäjällä hommat jatkuvat. En näe että tällä on mitään tekemistä kuntoutumisen kanssa. Jos lääkäripalvelut ovat kiven alla ei ne sosiaalitädit kerhoineen tilannetta auta. Kyllästyttää maksa jonkun obeesin tädin palkkaa omasta hädästä. Luulin, että tilanne olisi seurakunnalla parempi kuin noissa aivan villin länne klubeissa jossa jopa juodaan työtoiminta ajalla. No ei ole. Siellä se diakoni painaa omissa töissään eikä välitä edes toimintaan liittyvää infoa osallistujille. Enemmin karenssia kuin tämän kuvion mahdollistamista.

Vierailija
32/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi 3 kk maksimi 2 vuotta. Itsehän se päätetään lähteekö ja kauan siellä on.

Vierailija
33/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä uutisoida enempää? Valtavat rahat häviää toimimattomaan systeemiin ja ihmisiä leimataan. Ensi syksynä saamme monta uutta kerhokaveria :)

Vierailija
34/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömyyden vuoksi. Tänä aikana on löytynyt pitkäaikaissairaus mutta sitä ei hyvinvointialueella juuri hoideta eikä kela katso kummemmin. Lääkäri ei lausu edes osa-aikaisesta työkyvyttömyydestä kelan pelossa. Kipua ei hoideta eikä hoideta mitään muutakaan. Koen että tilani vaan huononee kuntouttavassa. Aino hetki kun kaipaan alkoholia on kun tuolla joutuu alentamaan itseään. No, saapahan särkylääkkeet näppärästi samassa jamassa olevilta. Mitään tekemistä näillä ei kuntoutumisen tai työllistymisen kanssa ole.

Kerro ettet tarvitse kuntouttavaa toimintaa . Vaadi uusi tapaaminen työttömyysasioissa ja laaditte uuden suunnitelman , missä etsit oikeaa palkkatyötä . Älä allekirjoita enää sopimusta missä sitoudut kuntouttavaan toimintaan vaan vaadit sopimuksen korjausta jos vielä tätä yrittävät . Olet velvollinen vain siihen mihin olet lupautunut . Jos pääset johonkin töihin, pääset edes työterveyden piiriin . 

Vierailija
35/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimi 3 kk maksimi 2 vuotta. Itsehän se päätetään lähteekö ja kauan siellä on.

Missä nämä minimi- ja maksimiajat kerrotaan, laitatko linkin?

Vierailija
36/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlexistä löytyy laki kuntouttavasta. Jossain on virkamies pelko perseessä ettei näitä asioita lähdettäisi liiemmin penkomaan.

Vierailija
37/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylös, tää on työttömien turhaa kyykytysta

Siitä saisi mielenkiintoisen ohjelman kun tutkittaisi paljonko on kuntouttavien käyttö kasvanut. Niitä on 9 eurolaisista toiseksi eniten vähintään kymmeniä tuhansia. Näille pitää olla paikat ja ohjaajat sekä tietenkin hallintoa. Tuo paikka jonka tiedän niin siinä on enemmän hallintoa kuin niitä ohjaajia. Kait se on ns. suomalainen tapa.

Työttömillä on tehty näille kaikille muille suojatöitä ja tähän kaikkeen menee paljon rahaa. Kun niitä säästökohteita etsitään niin tuosta 9 euron sirkuksesta voisi säästää. Se ei ole oikeasti tärkeä toiminto kuten vaikka terveydenhuolto, opetus, maan puolustus jne. Tajuatte kyllä mitä tarkoitan. 

Vierailija
38/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finlexistä löytyy laki kuntouttavasta. Jossain on virkamies pelko perseessä ettei näitä asioita lähdettäisi liiemmin penkomaan.

Luin nyt tuon lain Finlexistä. Siellä (4 luku 13 ) sanotaan, että kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 324 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan. Missään ei sanota, että tuo 24 kk olisi maksimi, jonka jälkeen kuntouttavaa työtoimintaa ei voisi jatkaa.

Muille, jotka lakipykäliä kaipaavat, tässä linkki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

Vierailija
39/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellekö ap haluaa? Mitä jos vain menisit kiltisti syksyllä esim kuntouttavaan työhön, kuten haravoimaan puistoa syksyllä 9€/päivä?

Suihkun kautta nukkumaan ja aamulla töihin, muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
40/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ap haluaa toimivampia systeemejä valtion puolelta. Tämä on pelkkää rahan hukkaa. Ja ei, en todella aio tehdä työtä työttömyyskorvauksella. Työstä kuuluu saada palkkaa. Onko joku lehdistämme ollut näistä epäkohdista kiinnostunut? Voisin toimittaa paperini suoraan sinnekin.